Ik zat pas op de website van de basisschool van mijn zoon te neuzen en tot mijn verbazing zie ik dat er een hele lading aan foto's gewoon openbaar staan. Het gaat voornamelijk om activiteiten en dergelijke, maar iedereen die op die site komt, kan daarbij en eventueel die foto's opslaan. Ik vind dit eigenlijk niet kunnen, met name door al die gekke die rondlopen en daarnaast ook, omdat mij nooit toestemming gevraagd is om mijn zoon online neer te zetten. (heb hem nog niet ergens zien staan, maar heb ook nog niet echt gezocht) Overdrijf ik nu of heb ik gewoon "gelijk"? Moet ik dit aankaarten bij de ouderraad/bestuur of laten gaan? En wat zouden jullie doen?
Als het goed is heeft iedere ouder aan het begin vh schooljaar een formulier gehad waarop je moest aangeven of je wel of geen toestemming geeft voor dit soort dingen. Heb je ja gezegd, dan mogen ze foto's van je kind gebruiken, heb je nee gezegd dan mogen ze alleen jouw kind niet gebruiken. Kortom: iedereen die erop staat MOET er toestemming voor gegeven hebben. Je kunt natuurlijk een gesprekje hierover aangaan op school, of ze geen wachtwoord kunnen instellen?
Als je op school doorgeeft dat je liever niet hebt dan je zoon met foto's op internet komt kunnen ze daar rekening mee houden. Of een wachtwoord voor de mensen die bij de school betrokken zijn!
wij hebben daar toestemming voor moeten geven hoor....dus als je dat niet hebt gedaan kan je er bezwaar op maken..maar ben bang dat het ergens in je 'contract' staat..
Een school moet daarvoor toch toestemming voor vragen aan de ouders? Niet netjes zeg. Ik zou de school vragen de foto's met jou kind(eren) te verwijderen.
Ik zie het wel vaker. Ik zou er geen problemen mee hebben, denk ik. Wat zou een gek er mee kunnen doen dan? Als het nou naaktfoto's waren...
Ja precies. Hier worden ook foto's online op de site gezet door de school. Ik vind het ook hartstikke leuk dat je dan nog ziet wat je kindje doet met bijzondere dagen. Ik heb er geen problemen mee eerlijk gezegd, zijn dood normale foto's van spelende kinderen. Hier ook toestemming moeten geven voor het plaatsen ervan.
Ik kan op mijn werk de albums niet bekijken (oude versie internet) dus kan ook niet zien of mijn zoon op 1 vd foto's staat. Heb nooit een formulier getekend/gezien. Pedofielen en dergelijke hebben niet perse naakt foto's nodig om "geil" te worden en ik woon daarnaast ook nog in een klein dorp. Beetje knippen en plakken en photoshop en klaar is kees. Ben niet echt een voorstanders van kinderen op internet en dergelijke. Met eventueel een wachtwoord voor ouders, prima (doen ze ook op de bso waar mijn zoon zit), maar zo openbaar? Misschien overdrijf ik wel hoor, maar vind het een heel eng idee.
Ja goh, maar pedofielen kunnen ook geil worden als ze in een speeltuin staan. Maar als jij het niet fijn vindt, dan moet je dat kunnen aangeven vind ik. Dus gewoon er wat van zeggen!
kan je ook niet meer op het strand liggen met je kids of naar het zwembad,...daar kunnen ze toch ook perongeluk op een foto komen? ik zou me er niet zo druk om maken hoor. als pedofielen al foute gevoelens zouden krijgen van kinderen met kleren aan (wat waarschijnlijk wel gebeurd) dan zou je niet eens meer met je kind over straat kunnen.....
Het mag officieel ook niet, i.v.m. privacy wetgeving. Ik ben docent op een middelbare school en bij ons worden alle foto's achter een login gezet, behalve een paar foto's voor PR, maar dan hebben we van de ouders van de leerlingen op de foto's toestemming gekregen via zo'n formulier.
mee eens, ik vind het een beetje "zeik" om daarover te vallen dan zou je niets meer kunnen idd maar goed ik zou eerst maar eens checken of je kindje er überhaupt opstaat als je al die heisa gaat maken om een foto..
Het gaat er niet eens om wat andere ermee doen maar meer dat jij het niet wilt Dus ik zou wel naar de school gaan en aankaarten dat jij het niet wilt Wij vragen alle ouders bij de intake om toestemming voor plaatsen voor fotos
Ik snap wel dat TS er niet blij van wordt. Niemand mag zonder jouw of je partner's toestemming foto's van jouw kind op internet plaatsen. Het doet er verder niet toe waarom je er bezwaar tegen zou hebben (al ging het er om dat je niet wilt dat oma ziet dat je kind wel in een zelfgemaakte trui van de andere oma loopt , of omdat je kind over twee jaar geen publiekelijk bewijs wil hebben van dat ene kapsel of kledingstuk... ), regels zijn regels en een organisatie zoals een school dient die regels te kennen en zich eraan te houden. Ik zou de school er zeker op aanspreken, gewoon een principe kwestie.
ik zou er zelf niet zo'n probleem mee hebben, maar ik vind wel als jij je er niet goed bij voelt dat je dat moet aan kunnen geven idd.
heb hier toevallig een bespreking over overeenkomst portretrecht in enkele gevallen kan beeldmatriaal gebruikt worden voor PR matriaal zoals folders,advertenties,internet) dat gebeurt dan alleen met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de ouders/verzorgers van alle op de opname voorkomende kind zodra iemand fotos gaat gebruiken voor publicitiaire uitgaven folders en advertenties dient een portretrechtformulier ingevuld te worden hoop zo je info te geven bij meer vragen hoor ik het wel groetjes
jij zit zelf ook als leidster op een kdv toch? ik zit nu zelf in de LCR en we hebben nu de discussie als een kindje jarig is en er worden fotos gemaakt mogen er geen andere kindjes meer op staan ivbm privacywetgeving dit is een wettelijk iets WBP Wet bescherming persoonsgegevens het gaat allemaal erg ver vind ook ik hoor! ik maakte wel eens een foto van amy-lynn en zette die op hyves neer dan bedacht ik ook niet dat naast haar een kindje zat en dat dat dus verboden is. bij ons op kdv mag je zelf geen fotos meer maken van je kind nou ja dan maar niet
@ts. Ik zou als ik jou was eerst even rustig kijken of je kind op een van die foto's staat. Zo ja dan zou je contact met de school op kunnen nemen en vermelde dat jij dit niet prettig en niet netjes vindt dat dit zonder jou toestemming is gebeurt. Maar zou echt eerst evnetjes kijken of jou kindje erop staat. Meschien staan er namelijk alleen kinderen op waarvan de ouders benadert zijn en toestemming hebben gegeven
Hier is het ook nooit gevraagd en dus staat kk regelmatig op het net ( terwijl wij dat nooit gedaan hebben en niet willen) Op pzs wel gevraagd overigens. Het geeft mij ook geen lekker gevoel, we willen dat niet, maar we willen ook niet de zeurderige ouders zijn.... En mag een klassenfoto( gewone werkfoto) dan ook niet, want daar staat kk dan ook op. Moeten er kindjes leiden en niet op het net mogen, omdat kk toevallig aan dezelfde tafel zit. Zucht moeilijk. ( dus tot nu toe staat kk gewoon op het net met gemengde gevoelens) Overigens staan hier geen namen onder de kindjes. dat vind ik dan ook wel weer schelen.