Ik word er niet goed van! Slaap zo slecht! Ben 38 weken zwanger en maak zo'n drie uur per nacht. Ik begin mij inmiddels angstig te voelen, omdat de bevalling eraan komt en ik mij zo moe voel. Dat maakt het natuurlijk niet beter, maar het lukt mij niet om te relativeren. Wie kan mij helpen de zaken weer een beetje in het juiste perspectief te plaatsen? Zijn er mensen die het herkennen of hetzelfde meegemaakt hebben of on hetzelfde schuitje zitten? Ik voel me erg rot en zou zo graag nog een beetje ontspannen! Alvast bedankt! Woppi
gelukkig kan ik nog wel goed slapen ik hd t ook rond die tijd dat ik ieder uur wakker werd nu slaap ik weer in 1 ruk door maar heb wl gehoord dat je bv homeopathische dingen kan doen valeriaan ofzo..? schijnt te helpen sterkte ermee!
woppi; wat vervelend dat je je nu door weinig slaap ook angstig voor de bevalling gaat voelen. Zijn er momenten op de dag, bijv 's middags dat je bijvoorbeeld even 2 uurtjes op bed kunt gaan liggen rusten... slapen hoeft dan niet perse maar even zonder prikkels met een tijdschrift ofzo doet ook ontspannen en je lichaam uitrusten. Of laat je nog even lekker verwennen bij een beautysalon of de kapper. Ik heb momenteel veel slapeloze nachten en door de extra spanning van het afstuderen kan ik mijn rust ook slecht vinden en dat terwijl ik nog niet eens op de helft van de zwangerschap zit... even in bad met een tijdschrift of even met de hond nog een stukje buiten lopen als de zon schijnt helpt mij echt even te ontladen.
Herkenbaar! Die laatste weken van mn 1e zwschap sliep ik ook erg slecht, stond vaak tot 3 uur 's nachts de was te vouwen en de badkamer te poetsen want slapen kon ik toch niet. Overdag een paar uurtjes meepikken is wel fijn als dat lukt, dat is nu lastiger met een kindje in huis. De enigste relativering die ik voor je heb ( en die is niet leuk ) het bereid je wel voor op de kraamperiode, want als je denkt dat je nu moe bent, dan komt het straks misschien nog wel 10x erger terug. Oooooh wat was onze kraamperiode zwaar met gebroken nachten, veel gehuil en mn lichamelijke herstel. Het is het allemaal een miljoen keer waard, maar het is heel heftig om zelf ineens op de 2e plek te staan en dat kleine kindje je complete wereld te laten regeren!
Oh slaap ook zo slecht... heb nogal last van mijn bekken, en heb ik geen pijn dan moet ik zeker om de 2 uur piesen... pfff hobbel de hele nacht over de overloop... Vanmorgen om half 7 klaar wakker omdat ik niet meer wist hoe ik liggen moet, dus eet nu net een broodje om straks maar weer even te gaan liggen.. gelukkig is dochter lief gewoon bij de opvang... Dus ja heel herkenbaar... en vanmorgen dacht ik ook al.. hopelijk komt het niet te vroeg.. ben nu echt te moe om te bevallen... Hoewel.. wanneer het begint trek je het echt wel hoor!!!
Bedankt voor jullie reacties! Ik kan 's middags inderdaad nog lekker gaan liggen. Ik voel ondertussen wel een druk dat ik dan echt ook moet slapen. Kom een beetje in een vicieuze cirkel. Er werd ook geschreven over de kraamtijd en de zwaarte hiervan, dat betrek ik inmiddels ook in mijn gepieker. Hoe ga ik dat in hemelsnaam doen als ik nu al zo moe ben? Het beste is om het te nemen zoals het komt, maar het lukt mij niet goed om vertrouwen te hebben. Vind het denk ook doodeng wat er allemaal staat te gebeuren. Het is iets waar ik geen controle over heb en dat vind ik knap lastig!
Waarom ga je 's middags niet lekker voor de televisie hangen? Je hoeft niet te slapen maar gaat wel een slaapverwekkend programma kijken. Je weet maar nooit .
herkenbaar!! en nachts is het gepieker ook snel aanwezig. lekker overdag idd op de bank liggen met de tv zachtjes aan.. vaak val ik dan wel in slaap. zo niet, lekker gelegen.
herkenbaar!! en nachts is het gepieker ook snel aanwezig. lekker overdag idd op de bank liggen met de tv zachtjes aan.. vaak val ik dan wel in slaap. zo niet, lekker gelegen.
Probeer er een beetje afstand van te nemen. Ik herken het hoor, ik sliep ook zoooo weinig op het eind! Weet je wat ik gedaan heb, ik heb me er op een gegeven moment bij neergelegd. Ik dacht het is niet anders. Als ik wakker was ging ik gewoon wat anders doen en probeerde in de middag wat te slapen. Toen ik accepteerde dat het niet anders was, ging het beter. Sterkte met de laatste loodjes meid!
Is het je eerste? Ga dan lekker overdag uitrusten. En angstig hoef je echt niet te zijn, als de bevalling begint giert de adrenaline door je lijf, energie voor 10!
Heb het ook... Kan niet liggen van de BI. Heb ik eindelijk een goede houding, net in slaap, moet ik weer plassen, echt wel 5 keer per nacht, dan begint de ellende opnieuw met in slaap vallen na elke plas. Slaap ik tegen de ochtend net, is mijn zoontje wakker rond half 6 a half 7... Hij slaapt smiddags niet meer.... Ben gebroken...maar heb me er bij neergelegd. Ik moet nog wel eventjes...negen weken ivm zwangerschapssuiker.
Bedankt meiden. Het doet me goed te lezen dat ik mij echt geen zorgen hoef te maken over de bevalling. En wederom: acceptatie.. Het is niet anders. Heb net even lekker gelegen. Het is al fijn om even te kunnen ontspannen!
Ukoldaatje, Klinkt ook heftig jouw situatie. Waarom moet je nog wel even ivm je suiker? BI lijkt mij ook heel frusterend en dan vooral dat niet kunnen slapen door de pijn!
Fijn om wat relativerende woorden te lezen van een moeder! Het heeft inderdaad geen enkele zin mij nu al druk te maken om de kraamtijd. Overdag kan ik het nog wel helder zien, maar 's nachts en ook 's morgens.. Ik pink wat traantjes weg!
Meis, het komt echt goed. Zo op het eind is het niet alleen de vermoeidheid, maar ook een beetje 'labiel' zijn waar je moe van bent, er gaat van alles door je heen, je moet strakjes bevallen, en hebt geen idee wat je te wachten staat. Probeer een beetje in het moment te leven. Het is waar wat mensen hierboven zeggen. Tijdens de bevalling zul je de vermoeidheid van nu slecht slapen niet voelen hoor. Als je al 's nachts weeen hebt slaap je die nacht ook maar weinig, en je kan dan rustig nog de hele dag in de weeen zitten. Ik heb een enorme kracht ervaren tijdens de persfase. En achteraf heb ik die nacht daarna ook nog wakker gelegen, gewoon omdat ik er zo beduusd van was. Maar ook in enorme verwondering dat er gewoon een klein mensje naast mij lag Dat piekeren had ik ook, en ik begin nu alweer met slecht slapen omdat ik nooit langdurig een comfortabele houding heb. Ik werk nog, en weet nog dat ik bij mijn eerste (ook nog werkend tot 36 wk) ook echt op mijn tandvlees liep. Die bevalling gaat helemaal lukken, en de kraamtijd... je hebt dan hopelijk een leuke kraamhulp (oh, wat kunnen ze een zegen zijn!!), en familie om je heen. Ik vond de kraamtijd vooral heel bijzonder. Ook zwaar, maar niet op de manier dat je last van slecht slapen hebt, het is zwaar omdat alles nieuw voor je is (zeker bij de eerste), het zoeken is naar een nieuwe balans, je niet gewend bent aan alles om een kindje te plannen, omschakeling van hormonen. Maar het is bovenal het begin van een nieuw hoofdstuk, en al snel kun je je amper meer voorstellen dat je geen kindje had Misschien een troost: de gebroken nachten met een baby die relatief vaak om voeding komt (da's alleen in het begin, en dan heb je nog verlof he!)... met borstvoeding word je van het drinken zelf heel lekker rozig, ik sliep zelf altijd meteen weer door en heb het - nadat ik er aan gewend was - echt nooit als enorm belastend ervaren. In tegendeel. En ik heb lang 'gebroken' nachten gehad
Evenstar, Bedankt voor je lieve reactie, het doet me heel veel goed! De herkenning van de onzekerheden die ik voel en de geruststelling over de kraamperiode zijn erg fijn! Dank. Jij ook sterkte met de gebroken nachten! Woppi
Pfff, weer een doorwaakte nacht erop zitten. Ik heb gewoon geen slaap, terwijl ik mij overdag een zombie voel😞! Laatste loodjes, niet mijn favoriete onderdeel van de zwangerschap...