Dekbed of dekens?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door justme1974, 25 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik zit een beetje met een probleempje geloof ik. Toen onze dochter nog in haar ledikant lag, zijn we, toen ze twee was, begonnen met een dekbed op maat. Een half jaar later ging ze over naar een groot bed, dus dat dekbedje van toen een half jaar oud, hebben we bij haar gastouder gelaten voor in een ander ledikant. Zelf kreeg zij een van onze dekbedden die we over hadden, nadat we zelf over zijn gegaan op dons.

Afgelopen zomer heeft ze onder een van onze donsbedden geslapen, omdat we een winter en zomerdeel hebben. Vier dus in totaal. Nu slapen we alweer een paar weken onder het complete dekbed en heeft zij weer één van die anderen gekregen en daar gaat het wat raar.

Aan het begin van de slaapperiode, zweet ze als een otter en is ze helemaal klammig ervan. Meestal als ik bij haar ga kijken als ik zelf naar bed ga. Ik "herschik" haar dekbed, haal het even van haar af, trek het recht en ga dan slapen. Later in de nacht is ze gewoon ok en soms zelfs weer net te koud en moet er weer een deken bij.

Ik denk dat het komt door haar dekbed. Dons is echter geen goede optie, omdat we nog niet zeker zijn van haar nachtzindelijkheid en plastic om dons heen ofzo, lijkt me ook wat gek. Zou het ook nog aan het matras kunnen liggen, dat dit niet goed ademt? Haar kussen? (een kussen van ikea).

Kortom; herkent iemand dit en wat zijn goede materialen en ook nog een beetje betaalbaar en wasbaar vooral. Zowies denk ik aan een ander matras.

Wie o wie?

2. Loe

Loe Niet meer actief

ik zou nooit een donsdekbed voor een kind kopen (of lees ik niet goed?). IS volgens mij ook niet geschikt. Je kunt beter een syntetisch, anti allergische dekbed gebruiken. Kinderen kunnen moeilijker hun warmte reguleren. Hier een vier seizoenen syntetisch met katoenen tijk dekbed. Nooit een zwetend kindje. Ze zijn best prijzig (zoals ongeveer alles voor kinderen), maar op de markt heb er eentje van cinderella gekocht voor tien euro omdat er een naatje los was.

HEb ik het trouwens over peutermaten. MAar zij slaapt in een gewoon groot bed? Dan zijn die dergelijke vier seizoenen dekbedden (Zou nu alleen het herfst deel gebruiken) wel overal te krijgen en niet zo duur. (bijv. leenbakker, ikea)

3. Loe

Loe Niet meer actief

oh, nu ik nog een keer lees: ze heeft dus geen dons? Maar ligt ze nu al onder beide delen dan?
    Onze zoon heeft een slaapzak aan en daarover heen (maar dat is een koukleum) tot zijn borst/hoog buik) het herfstdeel van het dekbed. Dat gaat prima.

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik zou een kinderdekbed kopen. Volgens mij heb je die ook voor grote bedden.

Waar ze nu onder ligt is dan toch niet echt geschikt en misschien krijgt ze het uiteindelijk koud van het zweten?

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Waarom is dons niet goed?
    Dat reguleert juist heel goed de lucht en dus warmte en in de zomer blijft het wat koeler...

6. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Dons is juist prima, maar dat kun je bij ongelukjes niet uitwassen. Dat is een beetje het punt. Misschien moeten we zoeken in wat natuurlijkere materialen die je wel uit kunt wassen? Wat een zoektocht zo zeg.

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Misschien kan je wel iets minder dons nemen maar niet zoveel dons erin..?
    Dat heb je toch ook, zoveel %veren en zoveel%dons ofzo..

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    synthetisch zou ik in ieder geval niet doen, dat zweet helemaal!

Wij hebben deze:

Dekbed kids

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

geschikt voor onverwarmde/ niet koude kamers
    stiksel in banen
    vulgewicht:300 gram/m2
    blijvend veerkrachtig
    materiaal tijk: 100% microfibre
    afmeting: 120 x 150 cm
    antiallergeen: Ja
    warmteklasse: 3
    materiaal vulling: gesiliconiseerde holle polyester vezel
    wasvoorschrift: wassen op 30 °C

Wij hebben deze van de HEMA... op zich prima dingen. Mijn zoon heeft het er in de zomer wel te warm in maar in de winter is het prima. Hij krijgt straks bij de overgang naar een groot bed, een gewoon 4 seizoenendekbed. Dochter doet het hier prima mee.

10. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

18 jan 2008
    153
    0
    0
    Mijn dochter ligt aan het begin van de nacht ook vaak te zweten (mijn man trouwens ook). Is misschien ook gewoon hoe haar biologische klok is afgesteld. Ik heb het juist altijd koud in het begin en 's ochtends warm bijvoorbeeld.

11. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dons lijkt me super voor een kindje, en kun je natuurlijk best wassen, met donswasmiddel en een tennisbal. Maar liefst niet te vaak, daar slijt het toch wel van. En het kan allergieproblemen geven natuurlijk.

Polyester zou ik dus weer absoluut niet doen, daar krijg je juist dat gezweet bij.

Er is ook katoen of wol te koop. Vooral katoen is natuurlijk super goed wasbaar! Wij hebben er eentje gekregen (sorry, weet het merk niet meer), luchtig en zacht, er zit gewoon een laag "schuim" in, maar dat is dus van katoen gemaakt. Het is ook een 4-seizoenen dek, of eigenlijk 3, als je huis erg koud is is het dubbele dek misschien niet warm genoeg.

Voor wol kun je natuurlijk ook allergisch zijn.

Verder is het met een katoenen dekbed misschien slim om haar dan een extra deken te geven zodra je gaat slapen - omdat haar "warmste" uurtjes dan voorbij zijn.

Ik zat zelf toevallig net te bedenken om op de dekbedhoes drukknoopjes te maken, zodat je zeg maar buitenop een extra deken kunt klikken zonder je kind wakker te maken, en dan blijft het allemaal toch goed op elkaar zitten als je kind gaat woelen...

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Die hebben wij ook besteld voor onze dochter, komt deze week binnen als het goed is.

13. Loe

Loe Niet meer actief

Synthetisch wordt ook wel mee bedoeld: een polyester holle vezel, anti allergeen en katoenen tijk. Zoals die van de hema en zoals die van de wehkamp. Die zijn specifiek voor kinderen. Voor dons moet je volgens mij veel beter je warmte kunnen reguleren.

Deel Deze Pagina