een gezin en leven van 1 salaris

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Trotsemama1, 26 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hoi meiden!

ik heb even een vraagje !
    ik heb een dochter van 15 maanden en de 2de op komst
    nou begint het bij mij steeds meer te kriebelen om helemaal te stoppen met werken
    ik wil gewoon voor mijn kindjes kunnen zorgen 24/7 en een goede huisvrouw te zijn (mijn huishouden laat ik echt verwaardelozen )
    maar nou is mijn vraag hoe doen jullie dat leven van 1 salaris en meerdere kindjes
    als ik het zo allemaal is uit reken houden we 200 a 300 euro in de maand over, is dit te doen om van te leven in de maand
    we hebben nu ons huis te koop staan
    maar wil eigenlijk steeds aan mijn man vragen of we niet naar een huur huis kunnen zodat we niet van die hoge maandlasten hebben !we betalen nu 700 euro aan onze hypotheek

ook wil ik onze financieele man laten komen om voor ons uit te rekenen wat we nou precies kwijt zijn in de maand om te kijken of mijn berekening goed klopt
    zoja of het dan mogelijk is voor mij om te stoppen met werken

hellp ik weet het niet meer
    maar wil ook zeker niet in de finacieele problemen komen
    weet maar al te goed wat voor problemen dat gaat veroorzaken
    en wil dat absoluut niet

en het andere mijn contract loopt 1 februari af als hij niet verlengt wordt heb ik er een hard hoofd in dat ik nog een baan vind in deze crisis

2. Trotsemama1

helemaal niemand?

3. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    Moeilijk he om die knoop te gaan doorhakken!

Ik heb vorig jaar wel de knoop door weten te hakken. Het scheelde dat ik het echt niet meer naar mijn zin had op mijn werk. Voordat ik zwanger was zijn er al de nodige dingen gebeurt. Toen ik in mijn zw verlof zat kreeg ik via via te horen dat ik niet meer welkom was op mijn eigen groep (werkte op een kinderopvang). Dus dat in combi met de negatieve sfeer die daar was/is gaf het voor mij de doorslag: ik moest daar weg!

Mijn man heeft toen alles zitten uitrekeken (de laatste dag van mijn verlof) en hoe we het financieel zouden kunnen redden. Het kwam erop neer dat ik wel een stap terug moest doen. Maar dat had ik er heel graag voor over!! Dus op mijn 1ste werkdag heb ik mijn ontslag ingediend!! Mijn 2de dag was mijn laatste hahahahahaha

Ik weet natuurlijk niet waar je allemaal op kan en wil bezuinigen? Ik vind het wel heftig hoor om je koophuis in te ruilen voor een huurhuis. Maar die keus moet jezelf maken!!
    Veel succes!!

4. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Een besteedbaar inkomen van 200 á 300 euro in de maand is echt erg weinig hoor. Dat is gewoon bijstandsniveau. Ik zou het er bij lange na niet mee redden denk ik. Niet eens voor de boodschappen, en laat staan voor de extra's zoals kleding, schoenen, schoolkosten, sport...opgroeiende kinderen kosten een hoop geld! Zeker als je er twee hebt. Dan maar een verwaarloosd huishouden hoor ;)

5. keano

keano Actief lid

20 jan 2009
    443
    0
    0
    administratief medewerker
    helmond
    Hoi,

om eerlijk te zijn wij zouden het niet kunnen om van 1 salaris te leven..mijn vriend verdiend goed maar niet genoeg om alles alleen te kunnen betalen...en misschien dat we ook wel te veel willen:)ik werk 3 dagen zou eigenlijk 2 dagen willen werken en ben daar ook over na aan het denken, maar vindt het ook wel weer fijn om even tussen de mensen te zijn.
    veel succes met je beslissing, en kijk wat jij denkt wat goed is

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik weet trouwens niet waar je woont, maar bij ons kost een fatsoenlijke huurwoning (eengezinswoning met tuin) ook al snel 500 á 600 euro per maand... dus dat hoeft misschien niet eens veel te schelen met jullie hypotheek.

7. Trotsemama1

het is niet alleen mee huishouden
    maar ik wil er gewoon dag en nacht voor kindjes zijn
    heb altijd gezegt dat ik ze niet vaak weg wil brengen daar ben ik geen mama voor geworden
    en de laatste tijd moest ik me dochter te vaak weg brengen dat dit eigenlijk de druppel was

ik werd er zo ontzettend verdrietig van
    en bij de gedachte dat ik straks als die andere kleine er is hem al met 3 en halve maand ook zovaak weg moet brengen kan ik gewoon niet over me hard verkrijgen

mijn schoonmoeder is ook altijd thuis gebleven maarja dat was een andere tijd
    maar hun hebben 4 kinderen en is altijd thuisgebleven
    en dan denk ik waarom kan ik dat dan niet met 2 kinderen
    hun hebben ook nooit luxe gedaan
    pas toen de kinderen naar school gingen is mijn schoonmoeder post gaan bezorgen en heeft ze ook thuiswerk gedaan

pas nu de jongste is nu 17 jaar werkt ze 16 uur

en dan vraag ik me af waarom kunnen wij dat nou niet ??

8. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    300 euro per maand zeg je.
    dat is 75 euro per week
    voor boodschappen,benzine?,kleding,luiers,voeding,
    pffff moeilijk hoor!

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wij leven ook van 1 loon.

Wij houden ook ongeveer 300 euro over in de maand.

Maar daar is echt alles vanaf. Sparen, boodschappen, benzine vaste lasten et cetera.

Ik vind het echt heel goed te doen. En ook echt heerlijk.

En inderdaad, als de kids iets groter zijn dan ga ik weer lekker werken ( als ze groter worden kosten ze ook meer, ;))

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Tsja ik denk dat het een kwestie is van alle voors en tegens afwegen. Als het voor jullie het belangrijkste is dat jij er altijd bent voor de kinderen, en dat je de eventuele geldzorgen daardoor voor lief kan nemen, dan moeten jullie het gewoon doen. Mocht het toch niet lukken, kun je altijd weer werk gaan zoeken, toch?
    Succes met je beslissing in ieder geval!

11. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ik begreep dat die 300,- over was....als je daar alles van moet doen... jeetje...dat lijkt me echt onmogelijk...... is je leven dan nog wel leuk..... want zorgen om geld... dat is afschuwlijk hoor!!!!

kun je geen avond baantje nemen.... dan is je man thuis en dan hoef je je kindjes ook niet weg te brengen.... stel je voor dat je baby een voedsel allergie en erge luier uitslag heeft...dan moet je dure voeding kopen
    en misschien wel duurdere luiers ( ik weet niet of die beter zijn maar ik doe maar een gooi) stel dat jij of je man medische kosten maken dan moet je 2 keer je eigen risoco betalen... ik noem maar een heel stom voorbeeld maar daar moet je wel over nadenken..

een kennis van mij die leeft zoals jij beschrijft... maar die heeft wel een dikke vette spaarrekening waarvan ze zeker de aankomende jaren een beetje van kan snoepen,
    of thuiswerken?

gr Jose

12. Trotsemama1

thuiswerken zit ik ook aan te denken
    maar kan geen betrouwbare thuiswerkorganisatie vinden

13. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Hier leven we ook van 1 loon.....4 kinderen.....
    Dagelijks zo rond de 25 euro aan boodschappen kwijt(eten)

Voor de weekend boodschappen zo'n 125 euro.

Vind op zich 700 euro voor je hypotheek niet zo erg hoog,hier betaal je dat voor een gemiddelde huurwoning.

14. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hier sinds kort ook thuis...niet vrijwillig. Maar dus ook van 1 loon rondkomen.

We moeten het nog allemaal leren..maar idd van 200 euro in de maand...wat er dus overblijft (eigenlijk nog minder..maar dan iets minder sparen) dat gaat practisch niet.....

Moet echt goed opletten...koop vooral fruit en verse groenten...en de rest is brood en aardappels en rijst....broodbeleg is pindakaas,jam,stroop,pate....dus niets luxe meer...

Maar het lukt, en ik denk dat het beter word als ik er meer overzicht in krijg na tijdje....

Maar euhm wij zijn zelfs bijna 900 euro aan huis kwijt hoor (koop) en dan ongeveer zelfde aan verzekeringen. En dan nog andere dingen....mijn man verdiend ook niet veel, maar ook niet weinig...gewoon een normaal loon.

Vroeger kon het ook, maar toen was alles niet zo duur!!

Succes ermee als je het doet, gewoon goed plannen en sparen voor dingen die extra moeten.....(reparatie auto bv, staat al 3 maanden op de planning...maar moet toch nog even 3 maanden wachten want dan is er genoeg geld voor...)

Ons ben zunig......dus alle restjes enz invriezen...niets meer weggooien zonder te kijken wat je er mee kan doen...en echt op de koopjes gaan!

15. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ja als daar de boodschappen ed al vanaf zijn, kan dat makkelijk.
    Zoveel houd ik maandelijks niet over na boodschappen ed en ik red het ook prima

16. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ja maar dat is dan extra geld dat is anders dan dat je moet leven van 300 euro

17. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    tja is altijd moeilijk om dat voor een ander te beslissen.

is het niet een idee om je hypotheek open te gooien en overtestappen op variabele rente?
    wij hadden de rente vaststaan op 5.4 %. nu betalen we 1.4% , dit scheelt echt honderden euro's per maand.
    en schrik niet we betalen nu netto ongeveer 60 euro per maand aan hypotheek, dit is dus incl belasting teruggave.
    de nadelen hiervan zijn wel dat je een boete kan krijgen omdat je hypotheek aanpast, maar dit bedrag kan je weer in je hypotheek stoppen. in ons geval is hij opgehoogd met 3000 euro. ook heb je notaris kosten, maar deze kan je weer terugvragen van de belastingdienst.
    verder moet je wel evt stijgingen van de rente goed in de gaten houden, hij zal niet ineens naar 3% stijgen, dit zal in kleine stapjes gaan.
    maar wij weten dat we rondkonden komen met 5.4% en als de rente dus stijgt naar 4% dan zetten wij hem weer vast en zitten we weer op onze oude lasten en hebben we wel al die tijd er flink profijt van gehad.
    maar goed je moet wel weten dat de rente ooit zeker weer gaat stijgen en dan moet je er wel op tijd bij zijn.

nou goed het is een lang verhaal, ik weet ook niet of je er iets aan hebt, maar goed.

in ieder geval veel succes met je beslissing!!

joyce

18. Trotsemama1

we gaan het er nog is goed over hebben
    en alles laten uit rekenen
    en dan een beslissing maken

19. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Lijkt me een moeilijke keuze. Ik zou ook graag de hele week thuis willen zijn om voor mijn kind te zorgen, maar aan de andere kant vind ik de extra inkomsten en de sociale contacten van mijn werk ook heel belangrijk. Ik zal er dus ook niet voor kiezen om te stoppen met werken. Ik heb alles voor mijn zoontje nu goed geregeld en weet zeker dat ik hem niet tekort doe als ik drie dagen per week aan het werk ben. En het is ook goed voor de ontwikkeling van je kind als ze eens bij iemand anders zijn (oma/kinderopvang) en leren hoe het is om daar eens een dagje door te brengen. Op den duur zullen ze toch ook naar school gaan.

20. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik begrijp nog steeds niet of je daarvan moet leven ?Van die 300 euro?
    Of dat dat bedrag over is? Voor luxe dingen/sparen?

Ik vind het moeilijk om van 1 inkomen rond te moeten komen.....
    Wij houden van mijn vriend zn inkomen 600 euro over, maar daar moet dan alles vanaf (boodsch, tanken cadeaus)..Mij lukt dat niet hoor!
    Ben blij dat er straks weer salaris op mijn rekening word gestort!

Maar ik heb respect voor de gezinnen waarbij het wel lukt! En die lekker thuis blijven bij de kids!!!

Waar een wil is is een weg! Mijn ouders leven van ong. 1000/1100 in de maand en krijgen geen kwijtscheldingen ivm eigen huis.
    Maar toch heeft mijn mam een spaarrekening! Maar vraag me niet hoe zuinig die altijd leeft!
    Bij ons is huis was altijd 1 pak koeken voor in het weekend/visite.
    1 zak chips, 2 flessen fris, en kaas en zoet beleg.
    Vleeswaren was er nooit....

Tsja kon ik maar zo leven...dan had ik nou een mega spaarekening gehad haha!

Deel Deze Pagina