Ik moet even mijn frustratie van me afschrijven. In de december hebben mijn vriend en ik een huis gekocht, ook al met de verkopende partij bij de notaris ondertekend en hadden we afgesproken dat we 2 april de sleutel zouden krijgen. Nou hadden wij ons zaakjes al gauw rond maar de verkopende partij niet. In Januari hadden ze pas een afspraak met de bank hoe ze het resterende bedrag gaan oplossen etc. Er zou ook een taxateur vanuit de bank langs komen, maar omdat de bank 2 weken achterstand hadden en ook omdat er feestdagen tussen zaten. Rond 15 feb hebben we de makelaar weer gesproken maar die zei dat ze nog steeds op een akkoord wachten op de bank.. Nu zitten we op 1 maart en we hebben nog niks gehoord... Maar aan de andere kant denk ik we hebben met de verkopende partij bij de notaris ondertekend dus dan geldt het toch?? Ik zit me soms zo op te vreten van de zenuwen..
Begrijp ik goed dat jullie het definitieve koopcontract al hebben getekend? Meestal wordt er namelijk een voorlopig koopcontract getekend bij de makelaar die de verkoop afhandelt en ga je pas op de dag van sleuteloverdracht naar de notaris en daar teken je samen met de verkoper en wordt meteen alles overgedragen. Daar teken je dan ook dat het huis in de afgesproken staat is achtergelaten. Als er alleen een voorlopig koopcontract is getekend, dan hangt alles weer af van de voorwaarden die daar in staan. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord dat de koop niet doorgaat omdat de verkopende partij iets niet rond krijgt bij de bank. Of het moet zijn omdat ze een ander huis gekocht hebben en daar de financiering niet van rondkrijgen en dat in het voorlopig koopcontract met jullie hebben laten opnemen. Onder voorbehoud dus dat de koop van de woning die zij willen kopen doorgaat.
Nou, hier net zo'n situatie, alleen dan van de andere kant. Begin december huis gekocht en deze week is eindelijk de hypotheek rond.
Nou bij de sleuteloverdracht moeten weer met de verkopende partij naar de notaris om daar het verder af te ronden. Maar soms denk ik het weer te begrijpen en het andere moment voel ik me weer zo dom omdat ik er weer geen reed meer van snap :-$ Jo79: hoebedoel je van de andere kant? Moet je ook nog je huis verkopen?
Nee, wij hebben zelf een huis gekocht en daarvoor begin december getekend. Ons eigen huis hebben we in augustus of september verkocht en toen duurde het ook een week of zeven voor die mensen de hypotheek rond hadden. Wij wonen nu nog in ons huis wat we verkocht hebben en gaan eind deze maand verhuizen. De makelaar gaf ook al aan dat het bij bijna iedereen momenteel heel lang duurt voor de hypotheken rond zijn.
Oke, dus het voorlopig koopcontract hebben jullie ook bij de notaris getekend. Maar wat staat er in dat contract, dat is namelijk allesbepalend en daar kan de verkopende partij ook niet onderuit.
Inderdaad, meestal is het zo dat mocht de andere partij het niet rond krijgen voor de afgesproken datum dan moeten ze jullie een boete betalen van uit mijn hoofd 10% van de koopsom. Behalve als het binnen de ontbindende voorwaarden valt (bv financiering niet rond kunnen krijgen). Wat een gestress he! Hopelijk komt het gewoon allemaal goed.
Maar volgens mij moeten ze dan toch bij 2 hypotheekverstrekkers geweigerd zijn om officieel de financiering niet rond te krijgen? Snap er verder ook niet veel meer van hoor, ben blij dat het bij ons dus op tijd rond is, maar wij hadden in november al een gesprek met de bank, begin december alles aangeleverd en nog heeft het zo lang geduurd. Anders even je makelaar bellen en vragen hoe het zit.
Idd. dat staat er ook in de contract.. Het geeft idd een hoop stress, we komen gelukkig vanuit een huursituatie, maar we hebben ook een heel schema en vakanties eraan vast gemaakt. Ook al een keuken besteld..
Ja die weigering moet idd bij 2 banken zijn geweest. Verder is weigering van NHG meestal ook nog een ontbindende voorwaarde. Wat vervelend dat het nu allemaal zo lang duurt, wij hebben eind oktober onze hypotheekaanvraag gedaan en 3 weken later hadden we akkoord dat alles rond was.
Nou ja door die boete mag je er wel vanuit gaan dat de andere partij er alles aan zal doen het toch rond te krijgen want dat bedrag heeft een gemiddeld mens niet op de bankrekening staan. Het komt vast wel goed maar je bent pas gerust als je met de sleutel van het huis het notariskantoor uitloopt! Tenminste, dat was bij ons. En dan begint de verbouwingsstress maar die is wel leuker
Dit is een ander geval. Hier heeft de verkoper een veel hogere schuld bij de bank dan de prijs die ze voor het huis krijgen. In dit geval moet de bank goedkeuring geven want zij kunnen waarschijnlijk de restschuld niet zelf betalen maar moet gefinancierd worden of zelfs kwijtscheldingaanvraag door bijv. NHG. Zeker bij het laatste zit een behoorlijke procedure aan vast. Bij NHG moet de bank opnieuw een taxatie laten doen en NHG moet ook goedkeuring geven. Na de goedkeuring volgt er nog een hele papier en goedkeuringenstroom. Als er geen sprake is van NHG dan loopt het eigenlijk precies hetzelfde, alleen gaat het meestal iets sneller qua tijdsdoorloop omdat de bank dan in dit geval beslist.
Je hebt getekend maar de hypotheekverstrekker moet ook akkoord geven dat er met (soms behoorlijke) verlies verkocht mag worden. Ik zie het in mijn werk soms wel eens voorkomen dat de verkoop helaas niet door kan gaan want er is teveel verlies en er is geen akkoord van bijv. NHG over de verkoopprijs. De verkoper moet dan een boete van 10% betalen.
Dat is bij ons ook het geval. De verkopers zitten met een rest schuld, de man is werkloos en ook is hij sinds kort ziek. Bij de vrouw zou misschien de contract niet verlengd worden en ze gaan ook nog eens scheiden.. Heel sneu voor die mensen maarja ik wil wel dat ze 2 april wel de huis legen en de sleutel inleveren volgens onze afspraak. En de bank zou nog een taxatie laten doen. Maar door de feestdagen liepen ze 2 weken achter..
Heel vervelend allemaal. Het lijkt erop dat je alleen een koopcontract bij de notaris getekend hebt. Dit is het begin van het kopen van de woning. Jij zet je handtekening onder een contract waarin staat onder welke voorwaarden je het huis koopt en waarin de verkoper ook heeft aangegeven onder welke voorwaarden hij het huis wil verkopen. Je bent dan dus nog geen eigenaar van de woning. Hierna volgt het traject van het regelen van de hypotheek voor jou en het regelen van de aflossing van de oude hypotheek door de verkoper. Daar zit bij de verkoper dus een probleem. Dit probleem moet opgelost worden anders gaat het hele feest niet door. Zonder toestemming van de bank wordt het huis niet aan jullie verkocht. Pas als op 2 april de akten van overdracht worden getekend bij de notaris en alle financiele afspraken van alle partijen rond zijn pas dan wordt je eigenaar van de woning en krijg je de sleutel. Lullig is dat jullie dit misschien niet wisten en in jullie enthousiasme vanalles geregeld hebben (zoals keuken). Ik hoop voor jullie dat alles goed gaat. Mijn tip: hou contact met de notaris, die zit er als het goed is bovenop en heeft als het goed is ook contact met de bank van de verkoper. Als het een goede marktconforme verkoopprijs is dan zal de bank vast wel akkoord gaan. Zij hebben er geen voordeel bij om een huis nog langer in de verkoop te houden als een hogere verkoopprijs niet haalbaar lijkt. Heb je het huis voor een prikkie gekocht dan is het spannender. Nog een laatste tip: Het kan zijn dat je recht hebt op een boetebedrag als alles misloopt, maar hou in je achterhoofd dat je van een kale kip niet kan plukken. Ergens recht op hebben wil nog niet zeggen dat je het ook echt op je rekening gestort krijgt (helaas).
Hoi aora, ze hebben idd een boete bedrag die ze aan ons moeten betalen als het niet door gaat. 10% van het bedrag. Maar zoals je al zegt, van een kale kip kunnen ze niet plukken ??! We hebben ook veel achter de vodden moet zitten van de verkopende partij (wel via de makelaar). Wij hadden ons spullen klaar en hun moesten nog wat papieren verzamelen en hadden laat een afspraak met de bank. Ze zijn erg laks.. Maar gelukkig is dat nou rond. Het is nu gewoon afwachten allemaal, daar baal ik zo van want je kan niks..
Koala28: Ben je makelaar?? Het huis is van 2001 en was toen voor 210.000 hebben dit ook gevraagd. We hebben er uiteindelijk 198.000 voor gekregen. We hebben een taxateur van onze hypotheker en die kwam uit op 205.000 We hebben 15.000 voor bouwdepot..
Nee werk bij hypotheekverstrekker waarbij dagelijks nu gevallen gemeld worden van verkoop met restschuld. Er wordt vaak gedacht (door verkopers) dat het wel even geregeld wordt mbt de restschuld of dat NHG bij restschuld zomaar betaalt. Maar daar zit een hele procedure aan vast. Dus getaxeerd is het 205.000 (is dit voor verbouwing of zit hier de verbouwing in opgenomen?) en jullie hebben het gekocht voor 198.000? Je weet gewoon niet hoeveel totale schuld de verkoper heeft. En daar hangt het ook echt vanaf. Waarom hebben jullie eigenlijk bij de notaris de koopakte getekend?