Bedoel je nou dat wanneer je vrij laag scoort met de cito dat ze je dan evengoed soms hoger plaatsen op de middelbare school omdat je normaal 'beter' functioneerd?
@chaii: Cito is een onderdeel daarvan maar geen 100% verplichting. Schooladvies weegt ook zwaar. Maar za normaal gesproken redelijk overeen komen met de Cito. En het is ook afhankelijk van de middelbare school in kwestie.
Hier weeg ik ook niet zo zwaar aan het rapport. Ik bespreek het even met zoonlief, nou dit is beter, dit is iets minder.. Daar nog even je best doen, maar dat heb je goed gedaan... Vind geld geven voor een rapport iets uit de guldentijd, tegenwoordig is dat niet meer zo spannend. Ik keek vroeger echt uit naar mn rapport, nu is het meer ohja de rapporten moeten nog ff gedaan worden......
Ik ken je verhaal een beetje Saskia en ik hoop dat het volgend schooljaar beter verloopt. Ik hoop ook dat je dochter in groep 3 laat zien wat ze kan en wat ze nodig heeft. Niet te lang wachten als je weer niet ziet wat je dochter thuis laat zien!
Cito toetsen krijg je niet alleen in groep 8 hoor, op de kleuterschool hebben ze al toetsen die onderdeel van "Cito" zijn
Nee dit bedoelde ik niet. Ik bedoelde hiermee te zeggen dat wanneer je op je cito's slechte uitslagen hebt, je niet per definitie een slecht rapport hoeft te krijgen. Een rapport is een gemiddelde van alle toetsen en werkjes die ze maken op school. De cito's lopen ernaast. Voorheen werd er voor verdere schoolkeuze gekeken naar de entree toets en de eindcito. Komend jaar is dat veranderd en is er een combi van alle cito's die in de jaren gemaakt zijn, de entreetoets en de eindcito maar ook werkhouding speelt straks een rol. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken onze zoon gaat komend schooljaar naar groep 8.
Ohja, er zal ook wel veel verandert zijn inderdaad. Maar bedankt voor je antwoord, ben een beetje aan het inlezen voor als die (grootste) kleine van mij naar school gaat.
Persoonlijk weeg ik trouwens de Citoscore veel zwaarder als wat de juf opschrijft hoor. Cito is een methode onafhankelijke manier van toetsen. De kinderen kunnen zich er niet op voorbereiden. Dit rapport van zoonlief was vol lof, het vorige stond vol met commentaar. Volgens mij hangt het er ook maar net vanaf wat voor bui de juf heeft. (Zijn Citoscore is dus nauwelijks anders dan bij het vorige rapport...) Wat wel veranderd is, is dat ik een beetje duidelijker (in negatieve zin) ben geworden tegen de school. We doen zogenaamd beide ons best, en ik dwing haar ook tot communiceren hierover. Heb er derden bijgehaald, dus de school voelt wel druk tot presteren. (ipv alleen maar roepen dat het zo slecht gaat....) En intussen, is de hele mentaliteit op school veranderd. En zijn cijfers zijn niet beter geworden, maar opeens klinkt het wel goed.
Hier krijgen ze 2 tot 5 euro en het laatste rapport krijgen ze wel een heel stuk meer maar dat is dan wat ze te besteden hebben in de vakantie in pretparken winkels enz. En misschien nog een dvd speler voor in de auto maar dat is meer eigenbelang 😃en ze krijgen het niet omdat ze een goed rapport hebben maar wel omdat ze goed hun best hebben gedaan.
De kleinste heeft een My Little Pony figuurtje gekregen, maar dat is meer omdat ze goed haar best doet en zich heel mooi gedraagt. Het is verder nog niet aan punten gelinkt.
Ik mocht bij elk rapport een boek uitzoeken (cadeau van ouders). En wij gaan dit ook zo voortzetten met onze zoon.
Wij kregen aan het eind van het jaar altijd een cadeautje (spelboek met nieuwe stiften voor op vakantie, een barbie oid), ongeacht wat voor rapport. De mijne waren namelijk altijd goed, zonder veel moeite. Terwijl mijn zusje erg veel moeite moest doen voor een 'matig' rapport. Ik vind het wel leuk om ze na het schooljaar een extra cadeautje te gaan geven. Ze krijgen hier tussen de verjaardagen/5dec door vrijwel niets, en dan hebben ze toch ook een jaar lang hun best gedaan op school .
Hier even offtopic. Zoon speciaal onderwijs doen ze geen cito wel drempel test. Nu het volgende mijn zoon heeft boven verwachting gepresteerd bij zijn iq testen en de toetsten al gemeen doet hij op het moment ook boven verwachting. Vier jaar geleden hing hij nog op PRAKTIJKONDERWIJS.. Nu is hij aan genomen op een vmbo school.... En heb hemel en aarde moeten bewegen om hem als nog in een kleinere klas te krijgen. Zijn school ik en ook de mensen van zijn nieuwe school zij het er over eens dat hij in een kleine klas moet blijven. De regels zijn alleen zo kom je boven een bepaald beeld dan krijg je geen lwoo. Nu krijgt hij een soort lwoo uit een speciaal potje. Afgelopen maandag kwam net terug van onze miniweekend uit kreeg ik een telefoontje van zijn toekomstig ( mentor) en bleek dat hij naar een grote groep moest. Ik de andere dag zijn juf weer in geschakeld en zij weer leerlingbegeleidster zei de andere dag weer contact op nemen met zijn toekomstige school. Nu mag hij gelukkig als nog in een kleine klas beginnen na de grote vakantie. Cito zegt veel testen zeggen veel maar advies van de school weegt ook zwaar mee.
Is het niet leerlingvolgsysteem? Als je het zo ervaart zijn school waarom ga je niet op zoek naar een andere school?
We wonen hier net een schooljaar, en alle scholen hier in de omgeving vallen onder hetzelfde bestuur... Op twee slechte scholen na. Deze school presteert het beste van alle scholen hier in de omgeving. Het is even doorbijten denk ik zodat het beter en beter gaat. Het lag denk ik ook meer aan de persoonlijke verhoudingen dan aan hun leersysteem of mijn leersysteem.