Stoppen met nachtvoedingen -> Doorslapen?!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Princess81, 5 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Ik geef mijn dochter inmiddels alweer bijna 11 mnd bv, met veel liefde en plezier! Alleen die nachten :( ze slaapt sinds 6 mnd niet meer door en komt 1-4 x per nacht voor een voeding. In de nachten zelf heb ik er geen moeite mee, stiekem geniet ik er nog van dat ze dan nog mijn kleine baby is. Maar het breekt me wel op, ik ben niet meer vooruit te branden overdag, ben altijd moe. Iedereen om mij heen denkt het antwoord hierop wel te weten... STOPPEN met de nachtvoedingen.

Ik vraag me af of ze echt door gaat slapen als ik haar niet meer voedt 's nachts. Ik zie er tegenop om haar de borst te weigeren, maar ik zou het heerlijk vinden om weer lekker door te slapen.

Voor mij heeft het btw geen zin om overdag een middagdutje te doen, want dan kan ik 's avonds of 's nachts na een voeding echt niet meer in slaap vallen. En manlief een nacht over laten nemen, heeft ook geen zin, want ik word toch (eerder) wakker en blijf dan wakker liggen tot hij weer terug naast me ligt.*:) terwijl ik me schuldig lig te voelen tegenover dochterlief dat ze het met een flesje moet doen en ik voel me schuldig tegenover manlief omdat hij de volgende dag weer moet werken (ik ben fulltime mama)*

Ik ben benieuwd of er mama's zijn die hier ervaring mee hebben en hoe jullie het stoppen vd nachtvoedingen hebben aangepakt en natuurlijk de belangrijkste vraag... Slaapt de kleine nu wél door?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Tja, ik denk niet dat je er iets zinnigs over kunt zeggen en dat het per kindje verschilt. Mijn oudste kreeg flesvoeding en kreeg met 5 maanden geen nachtvoedingen meer ivm het maximale van 1 liter wat ze dan binnen mogen krijgen. Hij sliep echter met een maand of 15 voor het eerst echt door, maar nu is hij bijna 2,5 en is hij nog steeds vaak een paar keer nacht wakker.

Geen nachtvoeding geven is dus zeker geen garantie voor doorslapen en helemaal nog niet op deze leeftijd. Ik denk juist dat het makkelijker is doordat je kindje drinkt en daarna makkelijker weer verder slaapt.

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik zie het verband eerlijk gezegd niet zo. Waarom zou ze dan wel gaan doorslapen?

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Of ze door gaat slapen weet je nooit. Heeft ze echt honger, is het troosten of is het misschien gewenning geworden? Als ik zelf mijn wekker om een bepaald tijdstip zet, dan word ik ook na een aantal nachten precies om dat tijdstip wakker, al zou ik hem niet meer zetten.
    En soms hebben ze gewoon een periode dat je er 's nachts weer uit moet, omdat ze gewoon niet zo lekker in hun vel zitten ofzo en gewoon wat troost willen.
    Misschien kun je een tijdje proberen je man er uit te laten gaan, als ze jou ziet, denkt ze gelijk 'melk' en hem haar proberen te troosten en weer in slaap te krijgen. Verwacht niet direct resulataat, maar meestal gaat het toch na een paar nachten langzaamaan steeds beter.
    Of zo'n aanpak bij jou of je kindje past, dat weet je zelf het best, volg je gevoel. Succes!

5. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Vrij herkenbaar jouw situatie. Ik ben met 14 maanden met de nachtvoeding(en) gestopt. Het leek wel of mijn meisje steeds meer wakker werd 's nachts na haar 1e verjaardag, gekmakend op het laatst voor beide partijen. Ik kreeg het idee dat het voeden juist haar slaap verstoorde, ze viel ook niet meer in slaap na het voeden. (dit in tegenstelling tot de eerste 12 maanden; 5 tot 10 minuutjes voeden 's nachts en ze viel als een blok weer in slaap) Ik heb veel gehad aan dit artikel: Changing The Sleep Pattern In The Family Bed.

Drie nachten heb ik er een paar keer uitgemoeten, bij haar gestaan, over haar ruggetje gewreven en haar zachtjes toegesproken dat iedereen lekker slaapt 's nachts en dat je overdag eet en drinkt. Wie schetste mijn verbazing dat ze iedere keer na een paar minuten haar oogjes dichtdeed en ging slapen? :$ Na drie nachten sliep ze door. :) Zonder haar te laten huilen of ander drama want dat wilde ik absoluut niet. Na een paar weken werd ze wel weer wakker soms 1x per nacht, dan weer hetzelfde ritueel herhaald en inmiddels slaapt ze echt vast 's nachts. Heerlijk.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Duidelijk verwoord Agapi, dit is ook wat ik bedoelde :). Alleen deed mijn man dit vooral in ons geval.

7. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Bedankt voor jullie reacties meiden!

@Agapi; Bedankt voor de link van dat artikel. Ik heb het gelezen en de aanpak spreekt mij wel aan! Ik zal het vanaaf eens met manlief bespreken, ik ben benieuwd wat hij ervan vindt. Ik hou er ook echt niet van om haar te laten huilen, ik hoop dat mijn meisje het net zo goed oppakt als jouw dochter.

8. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Wij zijn met zes maanden gestopt met de nachtvoedingen. We merkten dat hij eigenlijk gewoon geen honger had. Hij sliep een paar weken later door, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat komt omdat we geen nachtvoeding geven. Hij dronk gewoon bijna niet 's nachts (paar slokken) en daarom zijn we ermee gestopt. Dat hij daaarna door is gaan slapen is volgens mij door andere zaken gekomen.

Misschien dat je ze wat af kunt bouwen ipv ermee te stoppen. Als ze echt drinkt dan zal ze ze nog wel 'nodig' hebben (lichamelijk of gewoon behoefte).

9. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Ik zal het artikel ook eens lezen. Wil ook graag van de nachtvoedingen af. Ik ben al blij als ze een keer komt, rond 4 uur. Maar de laatste tijd is het weer 3 keer en ze komt al om 2 uur voor het eerst. Ze drinkt ook niet veel en na 10 minuten valt ze weer in slaap. Denk ook niet dat het honger is, want ze kan ook tot 5 uur slapen.
    Zou het helpen al ze op haar eigen kamer slaapt? Nu slaapt ze 's nachts naast mij in de co-sleeper. De avonden, van 20 tot 23 uur, zijn wel rustiger geworden sinds ze die op haar eigen kamer slaapt.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja, ik denk dat dat ook afhangt van de vraag of je kleintje nou echt nog drinkt 's nachts, of niet... En of er sprake is van pijn, of niet.
    Thirza drinkt hier behoorlijk 's nachts, (tot aan 2 weken geleden gemiddeld 3-4 keer per nacht, meer als ze niet lekker was). NIet voeden was hier geen optie: ze had/heeft de troost EN de voeding nodig om de nacht door te komen. We zijn laatst een avondje weggeweest en toen heeft Thirza bij de gastouder gelogeerd en toen heb ik 's avonds om 23 uur en 's morgens om 5 uur gekolfd, met een totale opbrengst van 570 cc.....
    Inmiddels zijn bij Thirza alle kiezen door en heeft ze geen pijnklachten meer. De afgelopen week ging dus stukken beter, deed ze het op 1 late avondvoeding en dan de nacht in. Werd ze 1 keer wakker gemiddeld en dat schoof in de loop van de nachten steeds wat op, en dan redde ze het wel tot de ochtend, (maar dan had ze wel echt HONGER!!!!). Inmiddels heeft ze weer even een of ander virusje te pakken, waardoor ze overdag erg slecht eet, en meldt ze zich dus weer vaker.

Niet voeden was hier absoluut geen optie: ze krijste alles bij elkaar dan. En ook al was het wel een kwestie geweest van laten huilen, dan had ik daar tot een paar weken geleden zelf absoluut de fut niet voor gehad: je kon me echt oprapen, als ik dan 's nachts ook nog een paar lange onderbrekingen zou hebben.... :( Dan liever voeden en na 5 minuten weer probleemloos terugleggen, (als ze niet al te veel pijn had, ging het over het algemeen zo).
    Maar denk dat je voor jezelf even moet kijken: wat is er nou aan de hand dat ze voor die voedingen komt, en gaat dat veranderen als ik die voedingen niet meer aanbiedt? Als het een kwestie is van troost nodig hebben of gewoon niet door kunnen slapen nog, (pas vanaf 1,5-2 mag je dat een beetje gaan verwachten van je kind, dan zouden ze het pas echt 'moeten' kunnen), dan ben je ws sneller klaar met gewoon voeden 's nachts.
    Maar mogelijk wordt dit patroon wel in stand gehouden door de nachtvoedingen, en dan is het idd handiger om af te bouwen.
    Denk dat je daar alleen achter komt door het te proberen... (zolang je overdag ook nog voedt, kan je productie het ook wel aan om het een paar nachten niet te doen en als dat toch niet werkt, toch weer terug te vallen op de voedingen).
    Succes in ieder geval!

11. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    @Rozemarijke; Bedankt! Als ik haar 's nachts voedt, dan drinkt ze eerst een paar flinke slokken, maar dan gaat ze tutteren zeg maar. Ik heb het idee dat ze mij nodig heeft om weer lekker in slaap te vallen. Ik denk dat het een gewenning is geworden van wakker worden en dan lekker bij mama in slaap drinken. Toevallig heeft ze vandaag overdag slechter gegeten dan normaal, dus ik ben benieuwd of ze nu vannacht ook vaker komt, is gelijk een proef op de som hè ;) Had jouw dochter toen ze uit logeren was bij de gastouder ook om een nachtvoeding gevraagd? Mijn dochter is 2 x uit logeren geweest en sliep daar dus gewoon door hè :( ik wist niet wat ik hoorde toen ik haar de volgende ochtend kwam op halen haha. Ik ga de methode vanaf dinsdag uitproberen en ga proberen om het 10 dagen vol te houden. Als ik geen verbetering merk, dan ga ik idd gewoon maar weer voeden 's nachts, want dat blijft toch de makkelijkste manier hè. Even aanleggen, en hup snel weer slapen allebei ;)

Deel Deze Pagina