Even uit de nederlandse wikipedia: Het HELLP-syndroom is een complicatie die soms bij (menselijke) zwangerschap optreedt. HELLP is een acroniem van Hemolysis Elevated Liver enzymes and Low Platelets (hemolyse, verhoogde leverenzymen, en weinig bloedplaatjes). Dit staat voor een afbraak van rode bloedcellen, een gestoorde leverfunctie en een tekort aan bloedplaatjes. De aandoening komt naar schatting voor bij ongeveer 1 op de 300 zwangerschappen; relatief vaker bij vrouwen die een eerste kind verwachten of die volgend kind krijgen bij een andere man. HELLP is alleen door bloedonderzoek vast te stellen. Soms komt een kind te overlijden. Soms overlijdt een vrouw in het kraambed. In Nederland is de sterfte in het kraambed 4 op 100.000 barenden en wordt 75% van de sterftegevallen in het kraambed veroorzaakt door HELLP of pre-eclampsie. Lichamelijke klachten na de bevalling die ontstaan zijn als gevolg van HELLP blijven lang bestaan, in de meerderheid van de gevallen tot 1 jaar na de bevalling. Psychische klachten kunnen veel langer blijven bestaan.
Jij ook heel veel succes en sterkte!! Hoop dat onze ukkies toch nog ff mogen blijven zitten vind t allemaal heel spannend! Hoever ben jij nu? En wat is jouw bloeddruk? Ook al medicijnen voor of niet?
Denk laat even weten hoe het was! Groeiachterstand is helemaal verdwenen, kleine werd met 36 weken op 3000 gram geschat. Zag er allemaal super uit!!! Hoop dat het bij jou ook de goede kant op gaat, kun je toch zien dat bedrust heel veel doet!!!
dat is altijd leuk om goed nieuws te krijgen! ik ben gister naar het ziekenhuis gegaan omdat ik niks meer binnen hield. helaas hebben ze de uk nog niet opgemeten maar alleen mij aan de ctg gelegt en bloedgeprikt. dit was allemaal prima en mijn bloeddruk was gisteren 120/80 dus weer netjes dankzij de medicijnen. nu de medicijnen afgebouwd van 3 keer per dag naar 2 keer per dag omdat waarschijnlijk mijn lichaam reageert op dat ik nu in 1 keer weer lage bloeddruk krijg. morgen nog steeds de afspraak bij de gyn.. dus dat nog even afwachten dan wordt de uk opgemeten dus ik ben heel benieuwd. vind het nog wel spannend.
Nou hoop voor je dat het meevalt. Ik rolde haast van mijn stoel af toen ze het gewicht zeiden... Hij heeft gewoon een groeidipje gehad. Zal voor je duimen!!!!!
Twee dagen later bevallen van zoontje dat 2025 woog! Meting klopte dus niet bij ons. En in dit geval gelukkig maar....tis nog aan de kleine kant maar allang beter dan de verwachtte 1800.
nora, gefeliciteerd!!! Mooi gewicht nog uiteindelijk hoor. stephanie, spannend nog dan. rensje, zo kan jij nog ff genieten van je laatste zwangerschapsloodjes.
@nora... Van harte gefeliciteerd!!! Ik ga vanmiddag dus ben benieuwd! Gaat alles goed met jouw en de kleine uk?
Ik heb ook iets soortgelijks gehad. De groeiecho met 30 weken was helemaal perfect. Ze was precies zo groot als ze zou moeten zijn. Met 36 weken hebben ze nog een groei echo gemaakt en toen bleek dat ze ineens 3 weken achterliep. Ze werd geschat op 2350 gram. Ik natuurlijk helemaal in de stress en kreeg het advies om veel te rusten, wat ik ook heb gedaan. Bij mij dachten ze dat de oorzaak bij de medicatie lag wat ik gebruik voor mijn hoge bloeddruk en ze spraken al over inleiden met 37 weken. Nou, die week heb ik 4x een CTG moeten laten maken en een week later kreeg ik weer een groeiecho met 37 weken en toen liep ze ineens nog maar een week achter en werd ze geschat op 2850 gram. Al met al een hoop stress om niks...beeb doet het nog steeds supergoed in mijn buik en ik moet aanstaande maandag opnieuw naar de gyn om te kijken hoe of wat. Dus ik snap dat je je druk maakt, maar het kan allemaal meevallen en rust nemen is gewoon heel goed om te doen. Heel veel succes!
Heel veel succes!! Laat je nog wat weten? Ik volg hier ook even ben benieuwd. Kleine doet t uitzonderlijk goed en ik loop alweer dansend door t huis. Wij maken het prima!
Sorry voor de late reactie dames!! Ik ben bij de gyn geweest en mijn bloeddruk nog steeds te hoog 162/94 dus nog steeds 2x per dag medicijnen tot ik minder bijwerkingen heb dan weer 3x De kleine was met 32 + 5 1670 gram nu met 33 + 4 1800 gram dus gegroeid!!! Niet veel maar genoeg om te wachten nog gelukkig. Dinsdag 6 november weer terug en dan weer bekijken wat t beste is.
Nou gelukkig dat er nog iets van groei is! Tis nog steeds een kleintje indd maar t staat niet stil. Succes met je medicatie.
Even kort voor de dames hier. Op 31 oktober om 18:52 is quintes.geboren!! Hij.heeft tot gisteren in de couveuse gelegen en vanaf gisteren gaan we kijken hoe.hij.het erbuiten blijft doen. Hij woog met de geboorte 2250, vrijdag 2210 en gisteren 2090
Dan is hij nog flink bijgegroeid zeg! Mooi gewicht voor de termijn! Proficiat met je zoontje, hopelijk doet hij het goed buiten de couveuse. Hier ging dat gelukkig goed, nu wachtend op thuiskomst.
Tjee, dat had ik nog niet verwacht!! Maar een dikke proficiat en voor het termijn toch niet echt heeeel klein ofwel.? Hopelijk dat jullie manneke het buiten de couveuse ook goed doet.
Voor dit termijn doet hij het heel goed. Liam is ook nog niet thuis dan of wel? Hoe ervaar je dat? Het lijkt mij heel moeilijk. Ik mag vandaag naar huis. Maar de kleine vent doet het nog heel goed nu buiten de couveuse dus hoop dat hij snel naar huis mag.
Nee die is nog niet thuis helaas. Hij doet t super maar heeft een duwtje in de rug nodig gehad voor zn drinken en temperatuur. Nu is hij vandaag '36 weken' en sowieso voor de 36e week mogen ze niet naar huis hier. Dus morgen gesprek met de k.a aangevraagd Hoe ik t ervaar, tja kan er omheen draaien maar het is slopend om zo op en neer te moeten en je kleintje niet thuis te hebben. Maar goed,hij doet t super.. das t belangrijkste. Hoop dat het voor jou kleintje ook zo geldt.
Hoi meiden, heb net dit topic even terug gelezen. Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindjes! Heb zelf een zoontje van inmiddels 2 jaar, ook geboren met 34,2 weken. Hij heeft nog geen 3 weken in het ziekenhuis gelegen en sindsdien super gedaan. Herken jullie verhaal dus wel en wil jullie daarmee tegelijkertijd ook even een hart onder de riem steken. Het is niet leuk om heen en weer te moeten rijden naar het ziekenhuis, maar hou je eraan vast hoe goed je kindje het doet. Neem ook lekker de rust voor jezelf tussendoor. Je straalt het uit op je kindje als je je goed voelt! En vooral...heeeeel veeeel genieten als je bij je kindje bent!
Hopelijk heb je snel het gesprek met de kinderarts,, en kan die snel in de maxicosi mee naar huis.....