Hai jullie! Ons (blije) zoontje van (morgen) 10 weken slaapt sinds 2 dagen nachten wel 12 uur achter elkaar! Nu zullen velen van jullie denken, waauuww te gek, wat ben ik jaloers! Maar, overdag slaapt hij erg weinig tot niets. Ja.. Hele kleine slaapjes van 20 min, 30 min soms 45 min of heel soms 60 min. Zijn ritme (qua vaste tijden) is er dus nog niet. Daarna probeer ik altijd het vaste ritueel weer te starten. We bakeren hem vanaf het begin in en we hebben een vast ritueel/patroon (voeding-verschonen-spelen+knuffelen- zelfstandigspelen-slapen (en soms nog aan het einde een extra toetje borst)). Hij is meestal 1 a 1,5 uur wakker en dan begint hij moe te raken. Hij lijkt me verder erg gelukkig en piept eigenlijk nauwelijks. Behalve als hij overdag dus moet slapen. Als hij overdag moe wordt dan zien ze ogen glaziger en krijgt hij rooie wangetjes. Dan leggen we hem in bed en vervolgens kan het wel 30 min a 45 min duren voordat hij echt slaapt. En als hij dan slaapt.. dan is dat dus heel kort. Ik baal er een beetje van dat ik niet goed weet of ik iets fouts doe (of dat dit gewoon zo gaat en dat het allemaal prima is) omdat ik telkens van mensen krijg te horen; een moeder die weet altijd het beste wat voor haar kind is. Een moeder voelt dat soort dingen altijd het beste aan. Een moeder dit een moeder zus.. Zucht.. (Ik weet gewoon zeker dat ik geen slechte moeder ben, maar gewoon ontzettend onzeker!) Nu merk ik aan mezelf dat ik de neiging krijg om in problemen te gaan denken doordat er nog geen ritme zit (tijden) en dat ik dus bang ben dat hij eigenlijk nog te weinig slaapjes krijgt (overdag) of/en juist in de nachten te veel. Kunnen jullie je mening (tips!!) geven, waardoor ik wellicht wat rust & zekerheid kan krijgen in m'n onzekere koppie.. Alvast bedankt voor het lezen en meningen/tips!
Hoe is het licht in de kamer? Hier moesten we zeker bij de oudste toch zorgen dat het wat donkerder was.
Die korte slaapjes horen erbij. Heel veel baby's slapen op deze leeftijd overdag slechts in korte slaapjes. Het is juist fijn dat je baby snachts lekker lang slaapt en overdag minder, dat is precies het ritme dat je uiteindelijk wilt. Als je baby overdag veel jengelt, kan het misschien wel zijn dat hij overdag te weinig slaapt, maar dat betekent niet dat hij s nachts teveel slaapt. Als hij niet jengelt en gewoon lekker vrolijk is, zou ik me totaal geen zorgen maken. De keren dat mijn jongste van 3,5 mnd langer dan 30-45 minuten aaneengesloten heeft geslapen overdag zijn nog steeds op een hand te tellen. Gemideld slaapt ze overdag alles bij elkaar zo tussden de 2 en 3 uur (3 of 4 korte slaapjes, afhankelijk van het ritme) S nachts slaapt ze meestal 11-12 uur (wel met twee voedingen, die ze slapend drinkt). Ze is verder een blije baby, dus ik maak me geen zorgen. Voor mij zou het handig zijn als ze wel wat langer aaneengesloten zou slapen, maar die babytijd gaat zoooo snel voorbij dat ik me er niet druk om ga maken. Mn oudste deed het ook en sliep met 1,5 makkelijk 3 uur achter elkaar overdag. Onze tijd komt nog wel .
Dank voor jullie reacties! Z'n kamer is vrij donker vind ik. Ik denk zelf donker genoeg. Denk niet dat dat het probleem zou kunnen zijn. Dank Humptydumpty! Hij jengelt inderdaad niet, waarschijnlijk jengel ik meer om het feit dat ik vind dat hij meer moet slapen..... En dat maakt het denk ik voor hem ook niet altijd leuk.. Ik ga morgen eens proberen om te accepteren dat hij niet langer wilt slapen dan die 20 min. Kijken of het dan natuurlijker gaat ofzo.. Ben benieuwd!
Ik snap wel wat je bedoelt, dat gevoel heb ik ook gehad. Soms was ze zo snel wakker dat ik dacht; maar ik heb je net op bed gelegd! Overal las ik dat baby's zoveel slaap nodig hebben etc etc. Maar toen besefte ik me nog niet dat elke baby anders is. Na een tijdje werden de slaapjes langer, en sommige nachten iets korter Ook periodes (soms nog wel eens) dat ze maar 2 slaapjes van 30 minuten op een dag deed. Maar zolang hij vrolijk is zie ik het probleem niet Anders merk je wel wat er aan de hand is.
Een moeder voelt dit soort dingen ook het best aan en herkent de eerste slaapsignalen ook heel erg goed. Alleen gebeurd dit pas vaak na enkele maanden Je kent je kindje het beste maar die dingen zijn heel moeilijk te zien, pas na 4 maanden ongeveer zag ik de aller aller aller eerste slaapsignalen. Misschien zelfs na 5 maanden Hoe later je de slaapsignalen herkent en het kindje laat slapen hoe moeilijker hij in slaap komt en daardoor onrustiger slaapt of na 20min al wakker word. (Hoewel dit ook niet bij elk babytje zo is) Ik denk dat je nog een slaapsignaal mist wat volkomen normaal is. Bijna niemand herkent dit al binnen 3 maanden volgens mij. Verder zijn de korte slaapjes ook normaal. 1 slaapfase duurt meestal rond de 45min, dan word elk babytje weer wakker. De truc is om hem dan weer aan het slapen te krijgen. Bij sommige baby's gaat dat goed, bij anderen niet zo goed. Je kan proberen bij de eerste beweging hetgeen te doen wat je altijd doet als je hem in bedje legt. Misschien werkt dat totaal niet Maar dit zijn dus dingen die tijd nodig hebben. Snachts slaapt je zoontje goed door! Wow joh! Heerlijk toch. Het is ook een bewijs dat hij zichzelf in slaap kan krijgen want ook snachts zal hij regelmatig wakker worden. Nu proberen dat om te zetten naar overdag tenzij je zoontje het er zo goed op doet. Lekker vrolijk is, niet oververmoeid is overdag. Lekker je eigen gevoel erin volgen Eigenlijk is mijn conclusie dat je het super goed doet en het heel normaal is dat je onzekerheidjes hebt maar die zijn totaal niet nodig. Kindje happy = mama happy en u kindje is happy dus maak je geen zorgen
Lijkt mij idd dat als hij vrolijk en tevreden is, het gewoon OK is. Dat is sowieso bij alles wel stelregel: als je kind tevreden is, is het goed en moet je vooral niet gaan denken dat er toch problemen zijn
Hier hetzelfde hoor al een vanaf dat hij een maand of 3 was. Slaapt 12 uur aan een stuk 's nachts met 1x slapend een flesje en overdag vaak 3x een slaapje van 45-60 min. soms weleens 1.5 uur. Ons oudste zoontje sliep ook veel meer overdag dus vind dit ook niet erg handig maar hij is vrolijk dus blijkbaar heeft hij er genoeg aan...
Door alle reacties heb ik een stuk meer rust gekregen en kan ik meer ontspannen. Nu nog 'meer' genieten van de momenten dat hij wakker is en niet continu in mijn achterhoofd denken dat hij eigenlijk moet slapen.. Heel erg bedankt voor de feedback! Het geeft me het gevoel dat we toch goed bezig zijn
Volg gewoon het ritme van je kindje. Het is juist fijn dat hij in de nacht al zo goed doorslaapt. Een kind geeft zelf wel aan hoeveel slaap hij wanneer nodig heeft. Als hij in de nacht veel slaapt zal hij overdag minder nodig hebben. En een kind dat zo jong is heeft nog niet echt een ritme. Dat komt echt vanzelf als ze ouder worden. Is ook niet iets waar je heel veel aan hoeft te doen. Kijk gewoon wat voor jullie werkt en pas dat aan.
Mijn zoontje van 16 maanden heeft nog steeds geen vaste tijden om te gaan slapen. Hij gaat naar bed als hij moe is. Net zoals jij doet. Dat hij kleiner was sliep hij ook niet langer dan 45 min en waren de nachten ook nog eens dramatisch. Maar nu gaat het super. Slaapt heerlijk door en gaat naar bed wanneer hij eraan toe is. Je doet het goed. Kijk naar je kindje!