Zeven maanden: drie flessen per nacht. Ik ben gesloopt!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Miekjepiekje, 13 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons zoontje is zeven maanden en komt sinds kerst weer s nachts voor een fles. Soms een keer, maar meestal twee en soms zelfs drie keer. Het slaaptekort begint ons nu echt op te breken, dus ik hoop dat iemand hier tips heeft.

Eerst even een stukje achtergrond. Hij heeft antibiotica gehad na de geboorte ivm een mogelijke infectie. Met alle gevolgen van dien. Hij heeft ontzettend gevoelige darmen en veel last gehad van krampen. Daarnaast wilde hij niet drinken. Eerst niet uit de borst, later ook niet uit de fles.
    Hij huilde zoveel dat hij is opgenomen. Logopedist meegekeken en overgestapt op pepti. Dat hielp een beetje. Uiteindelijk over op Nutramigen en sindsdien gaat het beter. Toch bleef hij veel lucht mee happen tijdens het drinken en daardoor kramperig na de fles. Ook dronk hij kleine flesjes en kwam dus s nachts nog voor een fles.

Al die tijd zijn we bij de kinderarts onder begeleiding geweest. Met zes maanden had hij ineens minder last van krampen en dronk meer per fles. Ineens sliep hij ook door van 12 tot 6. Van de kinderarts moesten met bijvoeding wachten tot zes maanden. Begonnen met rijstebloem en daarna wortels. Maar hij was gelijk weer aan het krampen, veel huilen en niet willen slapen. Dus maar even weer gestopt met alles. Maar hij kwam ineens weer voor een zesde fles. Die ik hem niet mag geven want hij krijgt vijf flessen van 180/6 die helemaal opgaan.

Dus ik denk dat hij toch niet genoeg heeft aan alleen flesvoeding. Bijvoeding weer opgepakt. Broccoli gegeven: krampen, bloemkool: ook krampen. Ik weet nu niet meer waar ik goed aan doe. Hij reageert overal op. Dus maar stoppen? Maar wat moet ik hem dan geven? Ik wil ook niet over de liter heen gaan.
    Daarnaast lijkt hij zijn dag en nacht ritme om te draaien. Overdag laat hij langere tijd tussen zijn flessen. S nachts komt hij om de drie uur. Ik ben normaal van het volgen van je kind maar ik hou dit niet veel langer meer vol. Maar hoe stuur ik dit bij?

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Hoe ziet zijn eetschema overdag er precies uit?

3. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Lijkt me idd heel zwaar als ik het zo lees, zit ook mee te denken wat je zou kunnen proberen maar qua bijvoeding vind ik het lastig als ik lees dat hij overal op reageert. Nu is dat volgens mij niet heel gek, het is een heel ander soort voeding als alleen melk natuurlijk.

Qua flessen; Proberen overdag bij te sturen door minder lang tussen de flessen te laten, dat hij dus overdag om de 3 uur een fles krijgt en kijken of hij dan in de nacht minder vaak komt. Sommige soorten groenten vallen hier ook niet goed zoals bloemkool, prei en andijvie. Heb je al eens fruit geprobeerd als eerste hapje? Of een beetje groente/fruit direct na een fles?

Ik weet dat ze zeggen dat je het beste met groente kunt beginnen, maar dit werkte hier ook niet in het begin. Ik ben toen begonnen met fruit te geven en daarna groente opgebouwd. Eerst ook krampjes/windjes maar na een paar dagen ging dit al beter.

Verder zou ik extra advies inwinnen bij de KA, kijken wat hij ervan zegt. Ik weet wel dat koolsoorten hier ook voor krampjes zorgden, deze gaf ik dus ook iets minder vaak dan b.v wortels.

4. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Ik herken je verhaal. Hier ook KMA en bijvoeding verliep hier ook anders. Onze zoon bleek met Neocate een grote eter te zijn en had ook bijvoeding nodig.
    We zijn begonnen met sperzieboontjes, dat was rustiger dan bloemkool.
    Je kan ook fruit proberen, maar gezien de allergie zou ik heel rustig beginnen want het kan zomaar zijn dat hij een een fruitallergie erbij heeft en dat is moeilijk constateren als de krampjes van ander voedsel ook opspelen. Je kan zachte smaken gebruiken zoals courgette, of aardappel.

Als ik jou was zou ik even wachten met de bijvoeding. Eerst alles rustig laten worden en opnieuw beginnen met constateren. Ook zou ik stoppen met de rijstebloem, dat werkte hier absoluut niet goed op de darmen.
    Als je toch verder gaat met bijvoeding, zou moet je het echt een tijdje volhouden per smaak, omdat je dan kan zien waar hij op reageert. Een wisseling van voedsel kan ook krampen veroorzaken. En de melk in potjes natuurlijk, maar daar let je al op denk ik ;)

Je kan hem altijd een flesje water aanbieden of een beetje verdunde thee zonder theïne. Hier was rooibosthee een favoriet en ik had het idee dat het ook tegen de krampjes hielp. Het is alleen puzzelen wanneer je dat aanbied, maar ik zou die voor 's nachts houden. Misschien heeft hij alleen dorst en geen honger.

Heel veel succes, ik begrijp heel goed dat het zwaar is

5. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik maak het idd allemaal zelf, dan weet ik precies wat er in zit. Met de rijstebloem zijn we toen gelijk gestopt. Dat heeft verder totaal geen voedingswaarde dus ik dach weg ermee. ;)
    Maar moet je wel doorgaan met een voedingsmiddel ook al geeft het krampjes? Of moet je dan gelijk stoppen? Ik ben nu geneigd om met de bloemkool te stoppen namelijk.
    We gaan nu maar even tijdelijk terug naar zes flessen van 150/5, kijken of het beter gaat als hij kleinere flessen maar vaker drinkt.
    Zijn schema verschilt per dag omdat ik op verzoek voedt, maar komt ongeveer uit op:

06.30 uur
    10.30 uur
    14.00 uur
    18.00 uur
    22.00 uur
    En dan komt hij tussen 22.00 en 6.30 sowieso nog twee keer. Bijvoorbeeld om 00.30 en 3.30..

6. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Rooibos thee helpt heel goed tegen krampjes ja.
    Wat slopend voor jullie en rot voor je mannetje dat hij zulke gevoelige darmen heeft.

Hoe snel geef je hem eigenlijk de fles? Bijvoorbeeld al eens geprobeerd wat er gebeurd als je gewoon zijn speentje geeft? Gaat hij dan misschien verder slapen? Of heeft hij echt honger honger?

Heb je de groente ook een aantal keren achter elkaar geprobeerd? Misschien 5 dagen tot een week dezelfde soort? Misschien heeft hij mee tijd nodig om te wennen.

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Tja, ik vind ook dat bij nieuw voedsel krampjes horen. Vanaf 6 maanden hebben ze toch echt meer voedingsstoffen nodig dan alleen melk, dus het lijkt mij dat hij 's nachts echt honger heeft. Snap dat het lastig wordt als hij overal extra op lijkt te reageren, maar denk dat hij daar toch doorheen moet. Ik zou inderdaad blijven doorgaan met 1 groente totdat hij er niet meer zo heftig op reageert en dan een andere soort groente introduceren.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik vraag me idd ook af hoe snel je de fles geeft: wat gebeurt er als je hem 's nachts gewoon probeert te troosten en/of speentje geeft?

Als dat niet helpt, kan ik me wel voorstellen dat het honger is: in principe heeft zijn lijf bijvoeding nu nodig, ook al verdraagt hij het nog niet.
    Ik zou daarin even met de kinderarts overleggen, want ik zou zelf geen groenten willen geven als hij daar duidelijk nog zo'n last van heeft. Je zou gewoon extra KV kunnen geven, gewoon over die liter heen, omdat hij naast de melk dus gewoon extra nodig heeft. Maar er is ook speciale voeding, gemaakt voor kindjes die bijvoeding al zouden moeten hebben maar dit niet verdragen. Ik zou dus even overleggen met de kinderarts, of je dat gewoon een tijdje moet gaan geven tot hij groenten wel kan verdragen of dat je ook gewoon meer van de normale voeding kunt geven.

Onze jongste heeft ook erg gevoelige darmen: hartmedicatie en een hele serie AB hadden ook bij haar tot gevolg dat ze heel veel niet meer kon verdragen. Groente ging wel, maar vlees, ei en soja gingen, naast de koemelkallergie niet en ook teveel vet verdroeg ze niet. We hebben dat gewoon de tijd gegeven en het vervolgens stapsgewijs opgebouwd en nu gaat het sinds een paar maanden zo goed dat ze ook ei en soja kan verdragen, (vlees en vet ging al eerder goed :)).

9. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Misschien beginnen met iets anders als groente, heb je al eens broodkorstjes of rijstwafels geprobeerd? Hoe meer bijvoeding hij krijgt des te minder hij zal drinken.

10. raspberry

Bloemkool is bekend vanwege gasvorming, en dus ook krampen. Niet erg geweldig om mee te starten, ook al stopt olvarit het wel in de 4maandenpotjes ;)

Als je gaat starten (weer) met groenten, dan beter met sperciebonen, broccoli, worteltjes, courgette.

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik zou eens naar een osteopaat gaan. Heeft hier wonderen gedaan bij gevoelige darmen, krampen en onrustige darmen.

Ook zou ik een kuur starten met probiotica.

12. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    We hebben de osteopaat en een natuurgenezer al gehad, hij slikt ook probiotica. Er zit hier een natuurgenezer speciaal gericht op baby's, heeft wel iets geholpen. :( Niks helpt tot nu toe echt helemaal.
    We stoppen in ieder geval met de bloemkool en gaan na het weekend maar eens kijken of fruit beter gaat. We hebben nu wortels, broccoli, boontjes en bloemkool gehad, allemaal krampen. Wortel was echt krijsen. Over twee weken hebben we weer een afspraak met de kinderarts. Als fruit ook niet gaat dan moet hij maar zeggen wat nu. We brengen hem morgenavond naar m'n ouders, maar dat vind ik zo erg! Maar ja aan een opgebrande vader en moeder heeft hij ook niks.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bloemkool en broccoli en wortel kunnen ook echt krampen geven. Pompoen en courgette zijn dan veiligere groenten.

Verder zou ik gewoon over de liter durven gaan. Dieetvoeding is erg licht verteerbaar, dus niet verwonderlijk dat hij honger heeft. Ik heb mijn dochter met neocate ook lang meer dan een liter gegeven. Wat moet je anders? Bovendien is die 1 literregel lang niet overal een wet (hier in België bijvoorbeeld niet, dus tja).

If all else fails: van neocate heb je een speciale versie voor kinderen die geen bijvoeding verdragen, maar dus wel nood hebben aan meer dan enkel melk owv de leeftijd. Dus dat is je laatste optie. Maar eerst zou ik de rest even proberen.

14. raspberry

Ik zou eerst die darmen rust gaan geven. Niet elke keer wat anders gaan geven: succesrecept voor toch weer krampen en je overprikkelt de boel alleen nog maar meer, waardoor hij erna weer langer nodig gaat hebben om daarvan te herstellen.
    Gewoon de KV volledig op verzoek gaan doen en dat eerst eens een tijdje lekker tot rust laten komen.

15. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Heeft hij geen reflux? Dat hij drinkt om te 'blussen'?

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik sluit me aan bij Rozemarijke. Onze dochter heeft ook lange tijd nodig gehad aan vast voedsel te wennen, ze reageerde direct & heel heftig op een hapje, het was echt alsof je haar zoutzuur voerde ofzo, niet fijn.

Ik heb even opgezocht waar we uiteindelijk (na 7 maanden) mee begonnen zijn, dat goed ging:

- Gekookte peer
    - Gekookte courgette
    - Gepureerde meloen
    - Geitenyoghurt
    - Gepureerde banaan

Veel verstopping gehad, daarom vooral waterrijke producten gegeven.

17. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij heeft geen reflux op zich. Maar hij heeft wel last van zure oprispingen doordat het in zijn maag en darmen niet goed gaat. Ik heb het idee dat hij soms pijn wegdrinkt, maar vervolgens wordt het dan erger. Daarom probeer ik wel echt minimaal drie uur tussen de flessen te laten en liever meerdere kleine flessen dan een paar grote.

Mijn gevoel zegt ook dat ik zijn darmen rust moet geven. Maar ik heb ook echt het idee dat hij voedingsstoffen mist. En hij is al ruim zeven maanden. Maar steeds die krampen kan ik echt niet aanzien. Zo zielig! Vandaag geen hapjes en het lijkt of hij langzaam weer iets rustiger wordt.

18. raspberry

Dan de kinderarts even bellen voor die verrijkte voeding van neocate :)

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Heeft hij dan een maagbeschermend medicijn of maagzuurremmer?

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik was het bijna vergeten, maar bij ons werd het toen ook steeds erger als we een grotere speen gebruikten (dat Avent systeem). Dus zijn toen teruggegaan naar speen voor jongere leeftijd en dan ging het beter.

Deel Deze Pagina