thx voor tips maar ook die allemaal al geprobeerd. en in zn nate broek laten lopen gaat niet want hij trekt m zelf uit poos laten rusten ook gedaan. hebben t zelfs 2maanden met rust gelaten (laatste loodjes + bevalling enzo) nu weer opgepakt maar t blijft. achja we moeten het maar slikken tot hij er zelf echt aan toe is. baby erbij in huis zal ook wel een reden zijn dat hij t misschien nog niet wilt. bang dat hij als niet-baby-zijnde minder aandacht zou krijgen en dat hij daarom niet door wilt zetten met 'groot worden'
Is het op dit moment niet warm genoeg in huis om alleen in een onderbroek (en shirt) te lopen? Die van ons is dan wel veel jonger, maar nu ook zindelijk aan het worden. Sterker nog, plassen is ze zindelijk, poepen nog niet. Maar ze loopt thuis alleen in haar onderbroek. gewoon uit gemak. Eerst was ze ook alleen zindelijk in haar blootje. We trokken een onderbroek aan en toen ging ze daar opeens weer in plassen.. Was toch verwarrend voor haar. We lieten haar dan weer een paar uur in haar blootje, plaste ze op het potje, complimenteren en toen weer onderbroek aan. Is met onderbroek in het begin een paar keer mis gegaan maar na een paar dagen snapte ze dat ook en roept papa of mama als ze moet plassen (want tja.. ze krijgt haar onderbroek nog niet zelf uit). Poepen lukt nog niet op het potje, doet ze in haar onderbroek en zegt dan 'oh oh' Gewoon schoonmaken en klaar. Scheelt je een hoop was met broeken!! dus vandaar mijn tip: alleen in onderbroek laten lopen misschien
Lastig probleem ja. Als hij zonder kleren rond loopt, gaat hij dan zelf op het potje zitten of moet je hem er naar toe brengen? Met kleren is dezelfde vraag. Vaak is het zo als ze aan het spelen zijn dat ze dan zo in hun spel opgaan dat ze er niet aan denken om te gaan plassen. Daar moet je ze dus aan helpen herinderen. Wat wij deden is ze in het begin op regelmatige tijden naar het potje brengen om te plassen. Bijv. na het eten, na het fruit, na de lunch, na het slaapje. Bij het poepen hebben we stickers gebruikt want dat vonden ze moeilijker. Na zoveel stickers stond er iets leuks in het vooruitzicht. Merk je aan hem waneer hij moet plassen? Dralen ergens, in een hoekje terug trekken, draaien met zijn kond, billen dichtknijpen, benen over elkaar heen. Eerst was het hier ook in het blootje om niet het gesjor te krijgen van aan en uit doen en dan te laat. Daarna met onderbroekje aan toen dat goed ging. In het begin ging dat nog wel eens een paar keer fout, maar daarna snapte ze het. Daarna weer uitgebreid met broek aan en toen ging het goed.
zonder kleding gaat hij zelf op potje zitten. ook tijdens het spelen. met kleding aan niet. hier bij poepen ook stickers, elke keer een poep krijgt hij een mooie sticker op zn potje. daar zit bijna geen plek meer op zoveel heeft hij er. bij een plas krijgt ie altijd een klein snoepje. kan bij hem niet zien wanneer hij moet plassen, pas als ie klaar is maar daar heb ik niet veel aan
3 jr en 10 mnd is mijn dochter nu. ze ging pas een week geleden voor het eerst plassen op de pot/wc!! voor die tijd vaak genoeg geprobeerd maar ze hield echt alles op!! Nu opeens is de knop omgegaan en is ze sinds dit weekend zindelijk overdag!! Hiervoor was het altijd grote paniek als ik praatte over zonder luier, niet met luier naar school kunnen ectect. Dus ik wanhoopte ook al behoorlijk!! September gaat ze al naar school! En nu opeens is het goed en doet ze alles zonder problemen op de wc. Kortom houd moed!! Komt echt goed! Zei iedereen ook altijd tegen mij........geloofde het niet...maar tis toch wel waar : het komt goed!
Mijn zoontje is 3 jaar en 7 maanden en sinds een week zindelijk. Ik was er ook heel erg mee bezig en vertelde hem ook heel vaak dat zijn vriendjes op de peuterspeelzaal geen luier meer om hadden. Ik lipe hem de ene keer met een luier lopen en de andere keer alleen even met een onderbroek aan. Dit hielp allemaal niet. 2 weken geleden waren we de hele week thuis en toen heb ik hem 's ochtends gevraagd of hij de luier aan wilde of uit en hij wilde hem uit. Toen hem ik hem dus GEEN luier meer aangedaan. Hij heeft 2 dagen ongelukjes gehad en ook in de onderbroek gepoept maar na 2 dagen ging het opeens goed en nu nog steeds. Het was voor hem veel te verwarrend, dan wel een luier aan en dan weer geen en ik pushte veel te veel door steeds maar te vragen of hij op het potje moeste. Ik heb het los gelaten en toen ging het vanzelf goed. Kindjes kunnen best wel veel zelf als je er maar niet zo bovenop zite heb ik bij mijn zoontje gemerkt. Succes.
Ten eerste.. Zo heel laat is dit niet hoor.. Ik ken weinig jongetjes die voor hun derde zindelijk zijn. Onze dochter is plaszindelijk sinds ze 2,5 is. Maar poepen op de wc deed ze niet. Ze heeft zeker een half jaar om een luier gevraagd als ze moest poepen, totdat ze per ongeluk een keer op de wc poepte. Wij hebben er ook vanalles aan gedaan om haar op de wc te laten poepen. Maar uiteindelijk komt het toch echt vanzelf!
Hier ook ten einde raad. Weet het gewoon echt niet meer. Zoon loopt al maanden alleen met boxer in huis. Ene dag gaat het goed en andere dag plast hij constant de boel nat. Net ook weer met poepen. Hij gaat dan sneaky achter de bank zitten. Zegt hij mama ik ga even boven spelen. Dus ik vraag moet je poepen? Ik heb het al in mijn broek gedaan mama. Hij gaat trouwens met mooie dagen gewoon achter in de tuin in het gras staan plassen en poepen. Ik ben er echt zo klaar mee en we moeten van het cb met 3,5 aan de bel trekken als hij dan nog niet zindelijk is, want als hij naar school moet dan moet hij zindelijk zijn. Met de nadruk op moet. Hij kan het best een tijd ophouden hoor maar het lijkt wel of hij het gewoon niet belangrijk vind. Spelen is leuker. Als hij zijn broekje nat heeft geplast gaat hij daarna wel naar het toilet. Maar hij heeft hier overdag geen luier aan, alleen als we de deur uit gaan. Dus even boodschappen doen of naar de stad. Ritjes in de auto. Stickersysteem helpt hier voor geen meter.
Zo denk ik er ook over dat het wel goed komt!! Kindjes geven vanzelf wel aan als ze er aan toe zijn. Ik ben van mening dat je ze dan ook het snelst zindelijk hebt. Als je gaat trainen terwijl ze er zelf nog niet aan toe zijn, dan heb je de meeste ongelukjes. Mijn zoontje is van juni 3 jaar. Potje en wc wil hij totaal nog niet. Luier uit laten, vergeet het maar. Hij blijft net zo lang door gaan met roepen / huilen totdat hij een luier om heeft. Ik laat het mooi zo, hij geeft het vanzelf wel aan als hij er echt aan toe is. Af en toe komt hij dat hij naar de wc wilt. Dan zetten we hem op de wc. Tot nu toe nog nooit een plasje ofzo gedaan op de wc. Zelf zegt hij altijd: als ik naar de basisschool ga, dan moet ik geen luier meer. Ik vertrouw erop dat hij voor die tijd zindelijk is.
Ik maak me er zelf ook echt niet druk. Finn is 3 jaar en 1 maand. Als het warmer is wil ik het wel proberen. Maar pushen niet. Een jaar proberen zou ik ook echt niet doen. Dan is, in mijn ogen, een kind er dus echt nog niet klaar voor. Finn kan heel goed op het potje plassen, maar als hij bezig is, is hij zo geconcentreerd dat hij het niet merkt dat ie plast. Poepen denk ik nog niet eens aan. Bij het cb zeiden ze vandeweek nog dat jongetjes gemiddeld 3,5 zijn, en dat het vaak ineens gebeurt. Niet pushen of teveel naar vragen. Gewoon z'n beloop laten. Dus dat doen we ook maar. Hoewel ik het heeeeeerlijk zou vinden als dus vieze poepluiers er niet meer zijn!!!
wij hadden een mega obstipatie probleem zonder zindelijkheid. Begonnen in mei met een bezoekje aan de osteopaat. Daarna kwam er weer eentje en opeens viel het kwartje met de pinksteren in juni. Inclusief poepen!! Of het een combi is van een osteopaat bezoek en het warme blote billen weer? Ik weet het niet. Wat ik wel weet misschien een bezoekje waard?
Fijn dit topic. TS wat jij schrijft had ik ook kunnen schrijven. Ons zoontje is ook 3 jaar en 3 maanden. Hier is het probleem dat hij niet op het potje/toiletverkleiner durft/wilt. Forceren lijkt ons ook geen optie. Vandaag maakte hij het helemaal mooi. Hij wilde niet op het potje/toilet, maar hij wilde ook geen luier om. Oké prima geen luier. Wij paar keer gezegd kom op we gaan nu plassen. Eén groot drama en bang als hij op de wc wordt gezet. Uiteindelijk plast hij dan toch in zijn broek alles nat. Zeggen tegen hem is niet erg volgende keer beter......maar volgende keer gaat ook niet beter. Hij voelt het allemaal wel haarfijn aan want hij zegt gewoon ik ga even poepen en vervolgens doet hij dat in zijn luier. Op de wc durft/wilt hij pertinent niet. Wij weten ons ook even geen raadt het idee dat alle kindjes al zindelijk zijn van zijn leeftijd. Ik heb overigens wel vaker gehoord dat jongetjes later zindelijk zijn rond 3,5 jaar
Vruchtje, dat hadden wij dus ook. Wij lieten hem dan staand in een kannetje (gekregen van moeders voor moeders) plassen en het ging goed. Nu wil hij nog steeds niet op de wc plassen/poepen maar wel op zijn potje.