Een hamster...?

Discussie in 'De lounge' gestart door Saskia78, 1 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mocht je toch cavia's willen ts, ik verwacht rond november 3 nesten us teddy rusjes :D

2. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    ja hoor zijn wel aaibaar maar ze kruipen graag over je heen! beetje als een rat dus...

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

Oh dat is wel leuk, ratten had ik vroeger ook, ook leuk :)

4. Triskele

Triskele Niet meer actief

Haha ach zo wisselen we elkaar af.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ja maar
    Ja maar
    Ja maar... Ik vind cavia's echt niet leuk :(
    Traumaatje denk ik :)

6. Saskia78

Hmm mijn vader had ze vroeger en vrienden van ons ook...
    Maar die waren niet echt wat je noemt aaibaar.
    Niet omdat ze beten ofzo... Maar ze deden niks anders dan heel druk op en neer rennen.
    Plus stiekem slapen die natuurlijk ook overdag.

(al vond ik dat bij mijn vader reuzemee vallen maar die had er 30 op een bepaald moment... Dan is er altijd wel eentje wakker...)

7. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Toch zou ik zeggen RAT. (heb ervaring met hamsters, zowel klein als groot, en ratjes)

- Ze zijn overdag wakker
    - Ze zijn heel nieuwsgierig
    - Ze bijten minder snel
    - Zijn makkelijker te hanteren
    - Ratjes stellen opgepakt worden meer op prijs dan hamsters

Daarbij las ik dat je een evt hamster boven wilt zetten? Bedenk heel goed dat ze s'avonds en s'nachts leven en dat ze echt een pokke herrie kunnen maken. Zeker als ze lekker aan het rennen zijn in hun loopradje. Hamsters bijten sneller en zijn meestal niet zo gesteld op vastpakken etc.

8. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Daarbij is een dwerghamster wel heel teer en klein. Dus 1 keer iets te hard pakken/knijpen, ploppen zijn ogen eruit;)

9. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ieuwwww..

Hebben een russische hamster gehad... Tja, ... Hij kon wel hard rennen... Maar voor de rest kon ik er niets mee :)

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ohhh een cavia trauma??? Watskeburt dan??

11. Saskia78

Nouja evt kan het ook in de woonkamer. Daar komen geen katten zonder toezicht :)

12. Triskele

nu heb ik dat beeld voor me

13. mamavoorde2x

mamavoorde2x Bekend lid

25 jul 2010
    602
    79
    28
    Hier ruim 10 jaar in een dierenwinkel gewerkt en ik verkocht absoluut geen hamsters aasn kinderen onder de 10 jaar. Tuurlijk je kon het nooit helemaal controleren maar ze hebben er vaak gewoon heel weinig aan.hamster slaapt grootste gedeelte en wakker maken is nou ook niet echt fijn voor het beest om dat vaak te doen. Ook kunnen ze echt heel gemeen bijten en vaak is het zo dat als een kind eenmaal gebeten is het toch bang word.

Huisdieren moet je als ouder echt voor jezelf nemen want die kunnen nog niet de totale verantwoordelijkheid aan.

Dat cavias gezondheidsproblemen hebben en je er volgens de man of vrouw van de dierenwinkel niet aan moet beginnen is totale onzin. Mijt komt nog wel eens voor maar dat is altijd prima te behandelemn.

Tuurlijk kan het zijn dat je er gewoon niks aan vind maar vanwege de gezondheidsproblemen moet je het niet laten.

Hamster worden ook maar max 2 tot 3 jaar. Vaak halen ze dit niet. Ook zijn ze erg gevoelig voor tumoren.

Idd is rat dan erg leuk en kindvriendelijk. Gerbils zijn ook leuk maar sneller en knagen zich pijlsnel door plastic heen dus heb je wel een metalen hok nodig of aquarium.

14. Triskele

ja rat zou ik dan ook eerder doen maar wel heel andere verzorging als een hamster laten we eerlijk wezen want een rat alleen houden vind ik zielig (ze zijn zo sociaal!) en dan heb je weer een veel grotere kooi nodig, vaker schoonmaken e.d.

ratten leven ook niet zo lang en ook zeer gevoelig voor tumoren e.d. dus houd hier zeker rekening mee, ik vind wel hele leuke beestjes zolang je weet waar je aan begint.

Ik zou kijken naar wat het beste is voor kindje niet wat ik zelf leuker zou vinden, het gaat toch daarom?

Waarom ga je niet bij een paar fokkers kijken, even wat ervaring opdoen.

15. Saskia78

Nou ik vind het toch wel belangrijk dat wij het ook leuk vinden.. Want zoals al vele malen benadrukt in dit topic.... Je bent zelf uiteindelijk degene die het mag schoonmaken en zorgen dat ze genoeg aandacht en eten krijgen.

En gerbil en hamster staan al heel lang op ons lijstje leuke huisdieren dus dat scheelt.
    Overigens vind ze alleen kijken ook leuk hoor... Ze was ook erg gek met onze adoptievis.
    Nog paar keer geprobeerd die te matchen met een nieuw vriendje maar helaas at hij alle andere evt nieuwe vriendjes binnen 2 dagen op.
    En uiteindelijk overleed vislief zelf ook.
    Stiekem is een nieuwe vis dus ook best een optie.. :)
    Maar eigenlijk willen we zelf graag iets anders.
    (en tja.. Ook al geen we hem aan dochterlief.. Het is natuurlijk net zo hard ons huisdier)

16. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik zou gaan voor 2 ratjes ( worden echt super tam en bijten echt niet als je ze. Gewoon van kleins af aan hebt)...

17. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Qua kijken zou ik dan echt voor muizen gaan. Kijk maar eens op het muizenforum voor informatie over inrichting van hokken bv. Als je een aangepast aquarium/terrarium neemt en die leuk inricht, is het ook nog eens geweldig leuk in je huiskamer!
    Kijk hier maar eens: • Forumoverzicht

En ja, ze kunnen ontzettend tam worden en bijten zelden tot nooit, maar zijn niet heel geschikt voor kleine kinderen om ze te hanteren. Hier niet heel erg tam gemaakt mijn mannen, maar zijn wel erg lief en hebben nog nooit gebeten. Muizen worden gemiddeld ook max 2 jaar. Koop ze daarom ook bij een goede fokker die vooral let op de gezondheid van de muizen ivm tumoren e.d.

Hamsters zijn echt niet mijn ding en vindt ze ook niet geschikt voor kleine kids, maar dat is gebaseerd op ervaring. Het zijn echt avond/nachtdieren en als klein kind waren we daar flink gefrustreerd over...en de hamsters ook als we ze wakker wilden maken...hap! ;):D

18. Triskele

kijk als je iets wilt moet je dat natuurlijk gewoon gaan halen maar dan doe je het puur voor jezelf (of voor de show) want deze dieren zal je dochter niets aan gaan hebben maar je hebt gelijk ze zijn wel makkelijk in onderhoud wat ook meetelt natuurlijk.

Maar geen enkel verstandig mens zal je een hamster aanbevelen voor een klein kind want dat is gewoon niet zo, echter als jullie dat wel vinden is het jullie beslissing maar je vraagt om een mening.

ALS je dan toch voor een hamster moet gaan zou ik niet zo'n Russisch dwergding nemen die zijn vaak een stuk pinniger :p

19. Saskia78

@mykelti: oh ga ik zeker even kijken. En dat ze niet superoud worden vind ik eerlijk gezegd niet heel erg...
    Weet zeker dat dochterlief dat wel vind.. Maar dat zou ze ook vinden als ze wel heel oud zouden worden.
    Enige "oplossing" daarvoor is een papegaai kopen. Die gaat een heel leven mee. (en dat was ik absoluut niet van plan.. Hoe gaaf ze ook zijn, ik hoest me dan het hele jaar door het apezuur)

In de dierenwinkel waar we tot voor kort vaak kwamen (reprielenzaak die nu failliet is) vond ze de muizen ook het leukst.
    En die had een behoorlijk uitgebreide collectie in z'n winkel.
    Behalve slangen, hagedissen en kikkers in alle soorten en maten had hij ook muizen, schildpadden, vogels en spinnen.
    Genoeg te zien maar mevrouw vond de muizen toch het leukst.
    Enige is natuurlijk dat ik geen 10 muizen in een klein hokje prop...
    Het waren voedermuizen zegmaar. Marja dat maakt ze niet minder schattig hè :)

20. Saskia78

@triskele: oh maar de meningen hier worden absoluut ook mee genomen in de overwegingen hoor :)
    De beslissing staat heel nog niet vast.

Deel Deze Pagina