Een harde borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Wuyuu, 30 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wuyuu

Wuyuu Lid

29 feb 2008
    66
    0
    0
    Delft
    Hai,

Laatsta paar weken heb ik last van harde borst(linkerborst). Ik denk door mijn verstopte melkklieren.
    Toen ik dat vorige keer had, ging ik onder de douche proberen weg te drukken. Ja hoor, het lukte me om het weg te halen.
    Maar deze keer niet, en bij het kolven ook niet meer.
    Ik verga echt van de pijn en borstvoeding geven aan mijn linkerborst is niet meer prettig!

Weet jij nog iets voor mij om van de harde borst van te komen?

Alvast bedankt!

groetjes

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Wuyuu,

Wat vervelend, zo'n harde borst....daar kun je goed last van hebben. Is het alleen links? Had je het de vorige keer ook aan die kant en op die plek?

Wat je je af kunt vragen is waar de verstopping vandaan komt: lig je altijd op die zij bijvoorbeeld, dat kan maken dat de boel ongemerkt afgekneld wordt? Of heb je een schoudertas of andere tas over die schouder, die misschien druk geeft? Dat hoeft helemaal geen erg zware tas te zijn, maar kan toch steeds op de zelfde plek druk geven. Misschien een beugel in je beha of een te dikgestikte rand in je kleding? Draagdoek?
    Probeer even kritisch te kijken. Maar misschien drinkt je kindje aan die kant minder makkelijk? Allemaal mogelijke oorzaken.

Wat je kunt doen: iedere keer in de douche staan is niet altijd even handig. Massage kan wel helpen, maar ook niet overdrijven: ik zeg altijd: het moet geen sportmassage zijn;)

Neem een warm compres die je op die plek legt. Bijvoorbeeld door wollen zoogcompressen te gebruiken (vrouwen die erg gevoelig zijn voor verstopte melkkanalen en borstontstekingen zijn hier vaak erg tevreden over)
    Ook kun je een wegwerp luier nemen en die vullen met handwarm water. Dit vorm je om de borst (en dan natuurlijk met name over de plek die gevoelig is) gedurende zo'n 10-15 minuten voor je gaat voeden of kolven. Dit heeft vaak meer effect dan een warm washandje op de borst, omdat het de borst helemaal goed doorwarmt.

Neem rust en let goed op dat je geen borstontsteking ontwikkeld, met name nu met dit warmere weer....
    Heb je eerder een borstontsteking gehad? Let erop dat je je lekker blijft voelen, dat je geen koorts krijgt, dan direct je huisarts bellen. Meestal geven ze na 24 uur koorts antibiotica. Het is in geval van een (dreigende) borstontsteking zaak dat de borst geleegd blijft worden voor een goede doorstroom. vraag eventueel een syntocinonspray aan je huisarts om het kolven of voeden te vergemakkelijken. (syntocinonspray is een neusspray met een synthetische vorm van oxytocine, het hormoon wat maakt dat je melk begint te stromen)

Probeer ook eens je kindje aan deze kant op een andere manier aan te leggen om de plek beter geleegd te krijgen. (bijvoorbeeld in rugby als je normaal liggend of in de madonnahouding voedt) Als het zeer doet kun je je kindje eerst aan de 'goede' kant aanleggen, tot de melk stroomt en de eerste gretige happen geweest zijn, en dan aan de pijnlijke kant: tijdens de eerste helft van de voeding drinkt een kindje vaak effectiever dan op het eind van de voeding...

Rust dus, goed opletten en zorg goed voor je zelf.
    Ik hoop dat je hier vast wat aan hebt, anders hoor ik het wel

Succes vast,
    Hartelijke groet,
    Heidi Margit

3. Wuyuu

Wuyuu Lid

29 feb 2008
    66
    0
    0
    Delft
    Hai Heidi,

Ik heb alleen last gehad van mijn linkerborst. Mijn rechterborst is nog niks gebeurd(afkloppen).

Je hebt me wel aan het denken gezet,Heidi.
    Ik slaap inderdaad op mijn linkerzij (als ik erg moe ben), en ik draag mijn tas ook heletijd op mijn linkerschouder.
    Van op mijn zij slapen begrijp ik wel dat mijn melkklieren verstopt kunnen raken. maar over de tas dat begrijp ik niet zo goed... :( :oops:

Op de zelfde avond toen ik mijn onderwerp op de forum deed, ging ik later toch naar het ziekenhuis. Ik had enorme pijn aan mn borst, ik hield het niet meer vol! dus huisarstpost gebeld en die zei dat ik kon komen, later had de dokter naar gekeken/gevoeld. De dokter vond ook dat het erg hard was en stelde allerlei vragen of ik koorts had gekregen en of ik dat en dat al had gedaan. Ik zei dat ik alles had gedaan, maar dat ik geen geen koorst had gekregen,alleen was ik wel verkouden en af en toe duizelig.
    Zodoende kreeg ik een antibiotica,Ceclor,dat geen penicilline bevat(ik ben er allergie voor). Ook vroeg ik aan de dokter of ik nog steeds borstvoeding kan geven, maar de dokter zei van wel. ook al heb ik mijn twijfels eerlijk gezegd. :( Weet jij het toevallig, want wat ik binnen krijg,krijg mijn kind toch ook?

Ik heb nu geen last meer van harde borst, maar af en toe voel ik wel steekje in mijn borst.

Vanaf nu, ga ik een rugby houding doen,aangezien de baby beter kan zuigen? :(

Ik ga je adviesen uitprinten,zodat ik het niet kan vergeten!

Dank je wel Heidi :D

groetjes

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo,

Goed dat je actie ondernomen hebt en naar de dokterpost bent gegaan.

Antibiotica kun je veilig nemen, dat kan echt geen kwaad.

Probeer inderdaad de rugbyhouding eens uit. Wanneer je een schoudertas hebt of een andere tas of wat dan ook (draagdoek) dan gaat deze over de schouder en de bandjes lopen dan langs de schouder en de oksel vaak. Je borstklier zet vanaf de oksel aan naar beneden toe. Het kan dus zijn dat daar iets dicht wordt gedrukt, of enkel alleen druk heeft, waardoor de klieren die richting je borst en tepel lopen last geven. Op die manier kan dit uitmaken.
    Probeer er gewoon op te letten, door te wisselen of tas niet zo zwaar.

Succes verder!

Heidi margit

Deel Deze Pagina