Hallo, Ik zit met een probleempje, ik hoop dat u mij hiermee kunt helpen. Ik heb een dochtertje van 7 daagjes oud maar het wil niet goed lukken met het eten. Ze drinkt aan mijn borst voor 15 minuten en valt in die tussentijd elke keer in slaap. Ik maak haar dan een beetje wakker maar dat blijf ik de hele tijd doen. Vervolgens valt ze dan echt diep in slaap waardoor ik haar niet meer wakker krijg. Dan leg ik haar op mijn schouder voor eventueel een boertje en dan in haar bedje en dan word ze na 2 minuutjes al weer wakker. Ze ligt dan echt hard te huillen en zit vervolgens weer te zoeken en op haar handjes te sabbelen. Dan leg ik haar weer aan en zo begint het verhaal weer opnieuw. Als ik haar na het eten op mijn borst leg of naast mij op bed (in plaats van in haar bedje) dan blijft ze wel heel lang slapen. Ik heb ook fles bijvoeding gedaan. Dus een fles nutrilon, als ik haar dan in haar bedje legt dan blijft ze wel gewoon heel lang slapen zonder wakker te worden. Vervolgens doe ik dan de volgende voeding weer borst en weer hetzelfde verhaal als hierboven. Mijn melkproductie is heel erg goed (volgens de vk en kraamhulp). Mijn linkerborst lekt vaak heel erg waardoor ik die afkolf. Ik heb ook geprobeerd om borstvoeding te geven en dan nog een gekolft flesje na maar weer hetzelfde probleem. Ik ben ten einde raad. Ik snap niet waarom ze na een Nutrilon flesje gewoon door blijft slapen en bij borstvoeding na 2 min. alweer wakker word, met honger? Zou het zijn dat mijn melk niet voed? Ze is wel aangekomen in ieder geval ze woog 3020 bij haar geboorte en nu is ze zelfs 3140. Ik snap het echt niet meer. Groetjes, S
Hallo S, In de eerste plaats van harte gefeliciteerd met jullie kleine meisje! Heb je een goede bevalling en kraamweek achter de rug? Wat je omschrijft is iets wat we veel tegenkomen. Je kindje drinkt kort, valt in slaap (of drinkt in ieder geval niet actief meer) maar haal je haar van de borst of leg je haar in bed of in de box dan bedenkt ze zich dat ze eigenlijk nog honger had... Vaak zien we dit gedrag bij kindjes die nog erg jong zijn, of wat vroeg zijn geboren. Is je kindje voor de uitgerekende datum gekomen? Kindjes die aan de borst gaan, beginnen vaak eerst best gretig, met driftig aanhappen, maken snelle zuigbewegingen en gaan dan vaak binnen 1 a 2 minuten over op de wat langzamere zuigbewegingen. Nu drinken ze effectief grote slokken. Dit doen ze zo'n 9, 10 of 15 keer, nemen even pauze en gaan weer verder met grote slokken. Naarmate de voeding vordert worden de pauzes langer en zakken de oogjes van je kindje dicht en vervolgens valt ze lekker bij mama in slaap. Herken je dit patroon als je goed kijkt naar je kindje tijdens het voeden? Dit is een normaal verschijnsel. Vaak zie je dat een kindje dan binnen een minuut of 2,3 weer bijtrekt en klaar is voor de 2e helft van de voeding. Bij borstvoeding kun je op dat moment boeren, verschonen, (beetje wakker houden) en de andere borst aanleggen. Sommige kindjes drinken aan de 2e borst nog 5 minuten, andere gaan gewoon nog een kwartier door. Bij een fles moet een kindje wel slikken omdat de voeding er vrij makkelijk uitkomt. Bij borstvoeding moet je kindje de moeite doen om de voeding te krijgen. Dat moet ze gewoon even leren. (leren doordrinken: ze moet leren dat ze binnen een half uur haar totale voeding tot zich neemt). Dat is goed te doen hoor. Geef het een paar dagen de tijd en ga alsvolgt te werk: Leg je kindje aan. Let op hoe ze drinkt. neemt ze pauze, prima. Maar dan moet ze wel zelf weer beginnen met drinken. Doet ze dit niet, dan help jij haar herinneren wat ze aan het doen was. zeg het ook maar tegen haar. Aai haar over haar bolletje (niet over de wangen, dan raakt ze verward omdat ze dan ergens anders de borst wil zoeken) of over haar ruggetje. Je kunt ook over de binnenkant van haar handpalmpje wrijven. Maar doe al deze dingen alleen om haar weer aan het zuigen te krijgen, niet continue! Wanneer je merkt dat ze in slaap valt of niet meer gaat drinken (bijvoorbeeld maar 1 of 2 keer zuigen) haal je haar van de borst af en houd haar even overeind of over je schouder. ze zal gaan wriemelen omdat ze eigenlijk nog niet klaar was met haar voeding. Je kunt ook verschonen. Opnieuw aanleggen. weer opletten wat ze doet. Dit stimuleren en afhalen en opnieuw aanleggen blijf je gedurende 30 min. herhalen. (een normale voeding kan in 30 minuten klaar zijn). Je leert haar hierdoor als het ware bij de les te blijven en dat ze aan de borst kan drinken en niet slapen. De meeste kindjes pakken dit met een dag of 3 op en je gaat dan zien dat ze langer doordrinkt. Wat ook goed helpt is haar in een beetje rechtop-houding voeden. Je kunt je voorstellen dat wanneer je moe en slaperig wordt (van de voeding) en je ligt lekker bij mama dat je dan makkelijker in slaap valt! Door haar bijvoorbeeld in de rugby houding te voeden houd je haar misschien langer wakker. Tot slot nog even: ze is natuurlijk ook op een leeftijd waar ze regeldagen kan krijgen: veel en vaak korte beetjes drinken. Dit duurt meestal een dag of 2-3 soms 5. (het is nu ook wat warmer in het weer, dat maakt ook dat kindjes vaker willen drinken) Ik denk dat je het heel goed hebt gedaan tot zover, dat zie je ook wel terug in haar groei! Veel kindjes hebben zeker een ruime week nodig om terug op het geboortegewicht te komen en jullie dametje zit er al ruim overheen! Ga zo door zou ik zeggen en probeer haar te leren haar voeding in 1 keer te drinken. (opvoeden begint nu, zeg ik wel eens!) Succes! Heidi Margit
Allereerst heel erg bedankt voor uw antwoord. Ik heb wel wat aan uw antwoord, ik zal ze zeker nadoen. Even de antwoorden op uw vragen: Ja ik heb een hele goede en snelle bevalling gehad Mijn kraamweek was ook fantastisch, heb echt genoten. Mijn kindje is 1 week later dan de uitgerekende datum gekomen. En het patroon herken ik echt heel goed. Maar wat ik toch nog steeds niet snap is: Waarom slaapt ze wel na borstvoeding op mijn borst op of op mijn bed (zonder wakker te worden) en zodra ik haar na de borstvoeding in haar eigen bedje leg word ze gelijk na 2 min wakker : Ik had haar net ook borstvoeding gegeven (op mijn bed in de madonna houding) en op mijn bed gelegd en ze slaapt heerlijk lang door vervolgens heb ik haar opgepakt en in haar bedje gelegt en dan word ze niet wakker. Maar als ik haar dus gelijk in haar bedje legt word ze wakker Sorry dat ik door blijf vragen. Maar ik vind het zo raar. Weet u misschien waarom ze zo doet? Want bij een fles nutrilon kan ik haar wel gelijk in haar bedje leggen en dan word ze helemaal niet wakker P.s Bij de rugbyhouding en madonnahouding heeft ze hetzelfde 'slaap' patroon
Hallo, Misschien moeten we het meer zoeken in de verschillende slaapstadia: een kindje gaat aan de borst, sukkelt dan een beetje weg (zoals ik eerder ook omschreef) kan na enige aanmoediging nog wat drinken en dan weer slapen. In slaap onderscheiden we verschillende soorten slaap: lichte slaap, Rem slaap (ook wel droomslaap) en diepe slaap. Wanneer een kindje in lichte slaap verkeerd, is het bijna wakker of wordt snel wakker. Dit is ook het eerste moment van slapen: je valt bijna in slaap maar merkt nog snel dingen van buitenaf waardoor je weer wakker wordt. (overleggen in bedje bijvoorbeeld) daarna volgt de REM slaap: je ziet dan vaak het gezichtje bewegen en de oogjes snelle oogbewegingen maken. Je kindje is dan aan het dromen. Hierna volgt de diepe slaap. Tijdens deze slaapfase zal je kindje haast niet wakker worden, je moet daar dan echt moeite voor doen. sommige moeders zeggen dat ze het voelen als hun kindje op de arm in diepe slaap komt: diepere ademhaling en ze lijken zwaarder te rusten. Wat jullie zou kunnen helpen is wachten op de diepe slaap fase voor je haar overlegt. Ook kan het meespelen dat ze bij jou in bed jouw geur bij zich heeft (is vertrouwd) en dat ze dat mist of merkt dat ze wordt overgelegd, ook als ze in slaap is. Probeer een hemdje of iets wat je bij je hebt gedragen bij haar in bed te leggen, zodat ze jouw geur bij zich heeft en zich veilig voelt om te gaan slapen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes! Heidi Margit
Bedankt voor de uitleg en toevallig dat u nu antwoord dat ik een beetje moet wachten tot ze diep slaapt. Ik heb het gisteren namelijk zo gedaan: Ze dronk aan mijn borst (ze drinkt veel beter gelukkig godzijdank, hoe dat komt weet ik niet maar ik hoef haar in ieder geval niet meer elke wakker te maken) ongeveer 15 min en vervolgens deed ik haar heel langzaam in bed. En ze slaapt gewoon lekker 2 uur door zonder wakker te worden Dus als het zo blijft hoef ik die flesvoeding niet meer te geven Sorry, hoor maar dit is echt mijn allerlaatste vraag. Heeft ze in 15 min echt wel genoeg voeding :
Hallo! je kindje is 9 dagen oud, wanneer ze vaak genoeg gevoed wordt, kan 15 minuten genoeg zijn. Ik weet eigenlijk niet hoe haar geboortegewicht was en hoe haar groei is geweest tot nu toe. Geef je 1 of beide borsten per voeding? Wanneer ze aan 1 kant klaar is, zou ik haar verschonen en een 'toetje' aan de andere kant geven, dat kan varieren van 3 tot 5 minuten, maar sommige kindjes gaan gewoon nog even verder. Als je het nog niet zo deed, dan kun je dat proberen. Verder is het een kwestie van kijken: is ze tevreden, poept en plast ze voldoende en heb je minimaal 8 voedingen per 24 uur. Probeer of ze iets langer wil drinken, of vaker dan 8 keer. Ik hoor het wel. Fijn overigens dat het lukt met in slaap over leggen! FIjne avond nog, tot horens, heidi margit
Ze woog 3020 bij haar geboorte maar we hebben haar pas gewogen en ze was 3140 dus mooi 120 aangekomen Ik geef haar 1 borst dan drinkt ze 15 min, valt in slaap en blijft 2 uur slapen (soms langer). Ze valt godzijdank niet meer elke keer in slaap ze drinkt nu goed En ze plast en poept heel goed. Bedankt voor uw antwoorden, u heeft mij hiermee wel goed geholpen Groetjes, S