Mijn zusje verwacht haar eerste kindje, hartstikke leuk natuurlijk MAAR.. ze zijn al bijna 2 jaar bezig geweest om zwanger te worden. Al die tijd rookt ze en echt heel veel:x Maar ook drinkt ze gewoon vrolijk door..en niet af en toe een glaasje, er gaat zo een fles sterke drank door heen, althans in de periode van het zwanger worden. Nu is ze 9 weken zwanger en ze rookt nog steeds, en voor dat ze positief getest heeft, is ze nog een aantal keren stom dronken geweest, terwijl ze al zwanger was.. Ik kan hier zo moeilijk mee om gaan, ze zijn al de 30 gepasseerd dus ook geen pubers meer Je kunt er ook niet normaal over praten je krijgt de grootste ruzie met ze. Uitlaat gassen zijn ook ongezond zeggen ze dan..duh En meer van dat soort domme argumenten. Maar ik kan er gewoon bijna niet mee om gaan, vind het zo niet te begrijpen.. En op facebook lees je dan "alles voor ons kindje" vitamine pilletjes bla bla, Ik hoop echt dat het kindje gezond is, maar als het niet zo zou zijn dan kan je (vind ik) nooit uitsluiten dat je dat aan jezelf te danken hebt. Hoe kan ik hier mee omgaan.. het zijn niet mijn zaken en ik doe ook echt niet alles goed, maar ik kan niet begrijpen dat als je graag een kindje wilt dat je in iedergeval op zijn minst probeert de drank en sigaretten te laten staan. Ik dronk voor de zwangerschap graag energie drank, maar ben daar mee gestopt omdat je een enorme stok achter de deur hebt, je doet het voor je kindje.. Ik vind dit zo lastig, kan er echt boos van worden als ik haar weer zie met een sigaret..:x
Tja, roken is haar keuze. Tegenwoordig is dat not done, maar 20 jaar geleden was dat normaal. Drinken is volgens mij nooit normaal geweest, en dat doet ze nu niet meer toch? Dat ze dronken is geweest is niet slim, maar ze wist niet dat ze zwanger was, dus dan kun je het haar ook niet verwijten, toch? Ik kan me je onmacht voorstellen, misschien een gesprekje aangaan van zus tot zus?
Wat wil je precies met dit bericht? Zoals je zelf zegt het zijn jou zaken niet. Gewoon geen aandacht aan schenken en gewoon je eigen leven leiden
Los laten gaan.. dat is het enigste manier. Hier ook een vriendin die de gehele zwangerschap door heeft gerookt, kind was veels te klein. Door haar roken en ongezond gedrag had ze vanaf 32 weken vroegtijdige weeen. Kind is met 38 weken met 2500 gram geboren, 44cm. Hoe vaak ik niet in haar hoofd heb willen duwen dat ze slecht bezig was.. maar dan beeindig je de vriendschap. Nu ook de vriendin van mijn neef is zwanger.. rookt de hele tijd.. Als je wat vraagt is het ja stoppen is ook slecht voor me want de stress.. Niet aan denken. Het is jou kindje niet. Iedereen denkt anders over wat acceptabel is en wat niet acceptabel is. Je zou eventueel een soort anecdote kunnen vertellen over hoe je iemand kent die rookt die een heel klein kindje heeft gehad en opstart problemen.. of vragen als ze overlegd heeft met de verloskundige over het roken.. Beste is: Niet druk over maken.. je kan het niet veranderen, je wilt het niet proberen om te veranderen.
Ik kan het me helemaal voorstellen . Zeker tegen die stompzinnige argumenten kan ik slecht tegen (en heb zelf ook 13 jaar gerookt pre-zwangerschappen). Zeg dan gewoon eerlijk dat je het moeilijk vindt om te stoppen. Maar helaas kun je er niet veel aan doen. Uiteraard kun je er jouw mening wel over geven, maar het blijft hun leven en zijn het inderdaad verder jouw zaken niet. Probeer afstand te nemen. Sterkte in ieder geval, is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik weet ook dat roken een keuze is, maar ik kan het niet begrijpen, het is gewoon bewezen niet goed voor je kind. Mijn moeder heeft ook stevig gerookt tijdens haar zwangerschap en daar ondervind ik nu toch best hinder van. Althans, dat is het nadeel, je weet het niet zeker maar de dokter acht de kans groot. Je hebt de keus het niet te doen, en voor jezelf uit te sluiten dat je kindje daardoor iets oploopt. En wat de drank betreft.. Kom op je gebruikt geen voorbehoedsmiddelen, test je vruchtbare periode, maar drinkt je wel straalbezopen, dan ben je in mijn ogen onverantwoordelijk bezig. Je wilt immers dolgraag zwanger worden.. Ik vind dat echt onbegrijpelijk..
Ik zou me er niet mee bemoeien. Je zou wellicht een keer met haar kunnen praten of goedbedoeld advies geven. Meer kun je niet doen, haar leven dus je kan niet voor haar beslissen wat ze wel of niet moet doen.
Ik snap het wel een beetje. De dochter van onze oppas (ook kennis van ons) rookte tijdens haar zwangerschap ook als een ketter, terwijl haar schoonzusje super gezond leefde en een kindje met trisomie 18 verwachtte. Dan zou je verwachten dat je uit respect voor je schoonzus in elk geval niet rookt waar zij bij is, maar nee hoor........ Ik kon daar ook heel moeilijk mee omgaan en gaf toch regelmatig speldenprikjes om ze te laten merken dat ik het echt belachelijk vond! Sorry, ik kon dat niet laten. Gelukkig heeft ze een gezonde baby gekregen (alhoewel haar beide kindjes wel altijd kwakkelen met hun gezondheid, maar dat hoeft natuurlijk geen relatie te hebben met het roken).
Ik weet ook niet wat ik wil bereiken hoor Even van me afschrijven denk ik. Op een verjaardag wordt de schaal met toastjes zalm snel doorgegeven met de opmerking, neeeee! niet voor mij weet je wel hoe gevaarlijk dit is voor ons kleine lieve babytje... Nou op zo'n moment kan ik dat pakje sigaretten wel achter in haar strot duwen:x Ik snap dat niet..
Ja hier ook zoiets..kan er ook héél slecht tegen. Zeker als je bewust bezig bent met zwanger worden is dat in mijn ogen het eerste waar je mee stopt nog voordat je zwanger raakt. Alles voor de gezondheid van je kind toch?! Dat is waar de verantwoordelijkheid van het moederschap mee begint in mijn ogen...maar helaas denkt niet iedereen zo
Sja roken is gewoon slecht, je zou een een gesprek aan kunnen gaan maar ik mag aannemen dat ze het zelf ook wel weet dus of je er nou 'vrienden' mee maakt. En dat drinken, ik ben ook nog stomdronken geweest toen ik (nog niet wist) zwanger was. In de 4e week ofzo.
Tsjah ik heb bij de eerste ook door gerookt vreselijk en vreselijk veel spijt van maar het is niet jou zaak. Ook energiedrankjes drink ik nog steeds af en toe maar daarnaast hou ik wel rekening met koffie (lust ik niet) en cola op diezelfde dag. Mijn tip laat je erbuiten hoe moeilijk ook!
Ik begrijp je heel goed hoor. Misschien helpt het als je haar verteld hoe jij er over denkt. Waarschijnlijk doet ze er niks mee maar dan heb jij het gezegt en moet je het proberen los te laten. Niet makkelijk als je in het belang van het kindje denkt maar meer kun je niet doen. Ja een flinke schop onder haar kont misschien maar daar schiet je ook niks mee op. Probeer te bedenken dat je er toch geen invloed op hebt. Het blijft walgelijk.
Tussen het stoppen met de pil en het zwanger raken heb ik ook gewoon m'n wijntje gedronken, daar kan ik niet echt over vallen moet ik eerlijk zeggen. Dat ze nu doorrookt is erg jammer maar elke roker weet dat het slecht is, dat hoef jij d'r echt niet wijs te maken...je kan natuurlijk wel zeggen dat je het jammer vindt dat ze dat doet. Wees blij dat ze er verder wel op let, stoppen met roken is ook wel iets moeilijker dan een toastje filet voorbij laten gaan
Begrijp het wel, maar je doet er zo weinig aan.. Niet jouw buik, niet jouw kindje, niet jouw leven.. En als je het al een aantal keer hebt aangegeven en er wordt niet naar je geluisterd heb je gedaan wat je kon..
Ik snap je helemaal, ik zou het ook rete irritant vinden! Al het goeds voor je kindje willen, maar dan toch doorgaan met roken. Ik zou waarschijnlijk ook iedere keer wel een opmerking maken. Vind het heel egoïstisch om te blijven roken, tijdens een zwangerschap. Verder denk ik dat je er weinig aan kunt doen, behalve opmerkingen blijven maken.
Een wijntje drinken vind ik wel iets anders (al heb ik het zelf niet gedaan) dan bewust een fles sterke drank naar binnen gieten meerdere malen. Ze zegt nu ook wel, oh zo stom van me... hallo... dat wist je toch dat je zwanger kon zijn...
Tja ik kan daar ook niet tegen, maar ik kan er ook niks mee! Ik word binnenkort Tante en zij rookt ook stug door en dan heb ik het niet over 1 pakje. Geen gezicht ook maar ja nogmaals ik kan er niks mee.
Oh, maar hier zou ik ook absoluut niet tegen kunnen!! :x Ik snap je helemaal, maar ik sluit me erbij aan dat jij er helaas weinig aan kunt doen. Probeer voor jezelf een weg te vinden om hiermee om te gaan...