Te weinig borstvoeding naar onze mening

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door nance158, 25 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nance158

nance158 Actief lid

15 nov 2007
    442
    0
    0
    Intercedente
    Voorschoten
    Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje over de borstvoeding. Toen ik net zwanger was leek het ons wel wat dat ik borstvoeding zou gaan geven wat ik nu ook aan het doen ben. Alleen bij ons is is de situatie zo dat ik na mijn mening niet genoeg kan geven aan haar, maar ook niet kan zien hoeveel ik geef. Het gevolg is dan dat we savonds en snachts een gillend kind naast ons bed hebben staan. Als ik haar aanleg drinkt ze volop en is ze weer tevreden voor een uurtje anderhalf. De kraamhulp heeft ons vanaf dag 1 verboden om nu al een flesjes te gebruiken omdat de zuigreflex van haar zou afnemen als ik haar zou aanleggen.

Maar is het zo slecht dan dat ik wil zien wat mijn meisje binnen aan voeding krijgt via een flesje zodat ik haar eventueel nog bijvoeding kan geven?

Graag hoor ik van jullie reacties hierop.

Je hart breekt als je je kindje hoort en ziet huilen en je kan haar niet troosten omdat je niet genoeg voeding kan geven.

Liefs nance158

Edit moderator: Verplaatst naar Borstvoeding.

2. Writer

Writer Niet meer actief

hoe is het met haar gewicht? dat moet je in gate houden , mij dochter viel tot haar 3 maanden steeds af , allen maar huilen ,niet doorslapen,elke uur aan borst na 3 maanden zeiden ze bij cb moet gewoon fles geven en toen ging gelijk goed ,ik had idd weinig melk ,voelde me achteraf wel schuldig dat ze zo weinig binnen kreeg :cry:
    ik zou haar gewicht goed in gate houden anders gewoon flesje erbij doen kijken hoe ze gaat doen ,succec

3. nance158

nance158 Actief lid

15 nov 2007
    442
    0
    0
    Intercedente
    Voorschoten
    Haar geboortegewicht was 3350 gram.

Twee dagen later woog ze 3260 gram

Gister woog ze 3240 gram.

Ja het klopt je voelt je hartstikke schuldig als je haar dan hoort huilen en op haar knuistjes haar zuigen.

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hier een vegelijkbaar verhaal. Ik moest ons mannetje zo ongeveer de hele dag aanleggen. Hij dronk ook erg lang, ik was soms wel 1,5 uur bezig, en na een half uurtje had ik weer een hongerig baby. Telkens na elke voeding moesten we hem bijvoeden met kunstvoeding. Een uur later wilde hij weer drinken. Het brak mij helemaal op. Hij was aan het huilen en ik was aan het huilen. Na 1,5 week heb ik met pijn in mijn hart besloten om over te gaan op de flesvoeding en hier ben ik nu heel erg blij om. Sindsdien heb ik een hele blije baby die na zijn flesje heerlijk moe in slaap valt en pas 3 to 4 uur later weer komt. En 's nachts slaapt hij zelfs 5 a 6 uur door! Nu hebben we een hele tevreden baby en hele blij moeder!

Ik zou zeggen doe wat je hart je ingeeft. Tegen moederinstinct kan niets op. Ik vind ook raar dat je kraamhulp je iets verbiedt. Het is jouw kind en je voelt als beste wat voor haar het beter is.

5. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Bullshit!

Ian heeft in de couveuse gelegen de eerste dagen,
    en hij heeft gewoon afgekolfde melk gekregen via een flesje
    En toen ze merkten dat mijn melkproductie niet voldoende was, kreeg hij kunstvoeding bij.

In het begin hetzelfde probleem. De baby wou aan de borst elk uur! Maximum 2u kwam hij toe. Bij het afkolven kregen we pas door hoe weinig melk ik had.
    Toen Ian flesvoeding bij kreeg, werd hij plots een hele andere baby! Veel gelukkiger enzo (hoe zou je zelf zijn, als je altijd honger had)

Tot op de dag van vandaag krijgt Ian nog borstvoeding én bijvoeding (NAN AR) en zonder problemen.

De eerste dagen kòn ik geen borstvoeding geven, dus had Ian niet veel keuze en moest hij wel van 't flesje.
    Na een week kon hij wel gewoon aan de borst, en dat deed hij zonder probleem!

Ik doe het af als "bullshit" dus :eek: :D

6. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Je zou ook een weegschaal kunnen huren, en Luna voor en na elke voeding kunnen wegen. Je weet dan precies hoeveel ze gedronken heeft. Als dan blijkt dat ze te weinig voeding binnen krijgt zou ik contact zoeken met een lactatiekundige. Zij kan je precies adviseren wat te doen.
    Rond de 10e dag is er een regeldag, dan kan het dus heel goed kloppen dat ze heel vaak wil drinken.
    In het onderdeel van de lactatiekundige kun je ook heel veel tips terugvinden!
    Succes ermee!

7. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Zonder verder iets te willen afdoen aan je verhaal hoor, maar als je afkolft komt er bijna altijd minder uit dan de baby zelf uit je borst haalt. De beste kolf is je baby, zeg maar.
    Maar goed, neemt niet weg dat jouw voeding idd nog altijd niet voldoende kon zijn voor je kindje hoor!

8. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0

9. moesje83

moesje83 Bekend lid

18 apr 2008
    911
    0
    0
    Ik heb hetzelfde, een half uur na de bevalling hebben ze timo bij me aangelegd, en de eerste paar dagen ging de borstvoeding hardstikke goed, na 5 dagen liep bij mij de borstvoeding terug, en kreeg timo gewoon niet genoeg, hij bleef huilen, na overleg met de kraamverzorgster en de verloskundige hebben we een kolf gehuurd en nu kolf ik mijn voeding om het weer op gang te brengen en om te zien hoeveel timo binnen krijgt, als ik niet genoeg heb moet ik het resterende aanvullen met nutrilon.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heb je al gedacht aan regeldagen? of clusteren?
    Regeldagen, aanpassen van vraag en aanbod (eerste regeldag/dagen zijn rond de 10 dagen), kindje is toe aan wat meer melk bij een voeding dus komt dan eerder voor een volgende voeding. Het enige wat je eraan kan doen, is toegeven, dus steeds aanleggen na die 1-1.5 uur, des te sneller ben je ervan af, is de vraag en het aanbod weer op elkaar afgestemd en is ieder weer tevreden. Evt. kun je na het voeden
    Clusteren, kindjes willen de hele avond, lekker bij mama liggen en steeds wat slokjes drinken. Lekkere mama honger zegmaar, ik heb dit nooit mee gemaakt, misschien kunnen de mama's in het bv stukje je verder helpen. (je vraag daarheen laten verplaatsen is misschien ook een goed idee ;) )

Bijvoeden zal ik als ik jou was niet zomaar mee beginnen, weegschaal huren ook niet eigenlijk. Als je echt zo ongerust bent kan je nog beter 1x in de week gaan wegen op het cb dan steeds thuis op die weegschaal focussen.
    Kijk naar je kindje, is ze allert? heeft ze voldoende plasluiers? is ze tevreden verder? Zolang dat goed is krijgt ze echt voldoende melk.

owja als laatst nog, bedenk dat je met kolven minder makkelijk je productie op peil houd dan met het laten drinken van je kindje. Met een kolf haal je ook minder melk uit je borsten dan je kleintje zou doen. Dus zien wat je afkolft en dan de conclusie trekken dat je te weinig melk hebt, 'mag' eigenlijk niet. Is niet reeel zegmaar.

Je zou ook nog een vrijgwilligster van LLL of VBN kunnen bellen voor tips en info, of een LK.
    Nou, succes in ieder geval met je meisje.
    Liefs, Hanneke.

11. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Aanleggen, aanleggen, aanleggen! Dat is het beste advies wat ik je kan geven. Je hoeveelheid melk wordt hierdoor verhoogd, je kind wordt hier mee getroost. Neem contact op met een lactatiekundige of een vrijwilliger van één van de borstvoedingsorganisatie. Begin nog niet met bijvoeden, wellicht is het niet nodig. Je ontneemt je lichaam zo de kans de productie te verhogen.

Pas als je zeker weet dat je kindje geen honger meer heeft bied dan een speentje aan. Maar doe het niet te snel. Soms zuigen ze hierdoor hun hongergevoel weg en dat is niet de bedoeling.

Het is ook niet altijd makkelijk, de eerste periode is echt doorbikkelen. Hier was het ook zo, maar uiteindelijk is ook hier alles goedgekomen.

Sterkte!

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Kinderen van die leeftijd horen zo veel mogelijk bij moeder te zijn, het zij draagdoek het zij kinderwagen. Op het moment van vraag ( op die leeftijd tenminste elke 3 uu,het liefst vaker) meteen aanleggen.
    Op die leeftijd kan een kind soms wel 45-60 minuten bezig zijn met voeden, en dan is de volgende vraag vaak al een uur later.
    Dit heeft een reden namelijk, het goed op gang laten komen van je productie.
    Tien tot 12 voedingen per dag de eerste weken zijn heel normaal, vergis je niet.
    Daarnaast heb je te maken met regeldagen, je kind komt veel voor voeding, dit duurt een dag of wat, waardoor je productie omhoog gaat, en je na die regeldagen beter aan de behoefte van je kind kan voldoen.

Bekende regeldagen zijn 10 dagen, 3 weken, 6 weken, 3 maanden, 4 maanden, 6 maanden. Maar ook kunnen ze tussendoor opkomen.

Een speen bij bv op die jonge leeftijd is altijd een afrader. De hongersignalen worden gemist, die zuigen ze weg.
    Sabbel behoefte bij babies, zoveel mogelijk voldoen door aan te leggen.

Op www.borstvoeding.com, kan je alles nalezen, en zal je veel herkenbare dingen tegen komen die nu bij jou spelen. Ook zal je beter op de hoogte zijn door deze website over het reilen en zeilen van bv, zodat je minder voor verrassingen komt te staan, de aankomende tijd.
    Daarin zal je ook lezen dat zoiets als te weinig borstvoeding niet bestaat.

Kom je er helemaal niet uit dan raad ik je zeker aan iemand van de VBN te bellen, hun consult is gratis, te vinden op www.borstvoedingsforum.nl

13. nance158

nance158 Actief lid

15 nov 2007
    442
    0
    0
    Intercedente
    Voorschoten
    Hallo allemaal,

Nou ik ga mijn verhaaltje over Luna even bijstellen.

Eergister ben ik fulltime begonnen met borstvoeding af te kolven en ik moet zeggen dat gaat heel erg goed. ik zie hoeveel Luna binnenkrijgt en als ze nog niet genoeg heeft krijgt ze gewoon een lekker toetje.

Sinds eergisternacht slaapt ze ook gewoon de hele nacht door en meldt zich 1 keertje per nacht en das meestal om 4.45. Daarna is ze weer voldaan en gaat ze weer lekker slapen.

Ik hou het gewoon dus op borstvoeding maar dan vanuit een flesje.

We lagen gisternacht zelfs wakker van joh zou er niks zijn ze is zo stilletjes. Maar na een check lag ze gewoon heerlijk in der bedje te slapen.

Tuurlijk zijn alle suggesties nog welkom want leren over een kleintje kun je nooit genoeg horen en je in verdiepen.

Dank jullie wel allemaal.

Liefs nance158

14. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n uitzonderlijk verhaal dat zo'n klein kindje zo vaak wil drinken. Soms is het gewoon omdat het bij mamma wil zijn, soms omdat het gewoon nog niet zoveel tegelijk kan drinken.

Ik zou zeggen: gewoon laten drinken. Grote kans dat het met een week al anders is. En zoals anderen ook al zeggen: als haar gewicht maar in orde is. De eerste dagen verliest een baby gewicht. Daarna moet het weer gaan groeien.

Sterkte!

15. Ready

Ready Actief lid

31 okt 2006
    265
    0
    0
    Misschien waren het dan toch "gewoon" regeldagen? Je zou kunnen proberen haar nu weer aan te leggen. Ik zou er niet voor kiezen full time te blijven kolven als het niet hoeft, het kost je extra tijd en de kolf ben je echt wel een keer zat, of je moet een heel goede motivatie hebben.

Overigens kwam Mads in het begin ook vaak om de 2 uur hoor. En dan bedoel ik, een uur drinken, een uur slapen, en dan weer een uur drinken. Lijkt me dus heel normaal (als ik van mezelf uitga ;))

16. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik zou haar gewoon weer vanaf nu weer lekker aan de borst doen hoor! Je moet je niet vergissen dat full-time kolven heel zwaar kan zijn. Ik denk ook dat je regeldagen hebt gehad. Het is de eerste maanden even doorbikkelen. Maar daarna heb je er profijt van.
    En een flesje kan wel voor tepel-speen verwarring zorgen (als je vaak een flesje geeft), omdat je kindje nog zo klein is. Er wordt geadviseerd om pas na 4 weken de fles erbij te proberen.
    Succes, het is niet makkelijk, volgens mij zijn we er allemaal wel geweest..... maar het komt goed! Echt!

17. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Doorslapen op die leeftijd is niet wenselijk ivm je productie. En er kan idd weer tepel-speen verwarring onstaan bij het vroegtijdig aanbieden van de fles.

Ik zou echt gewoon weer aanleggen, je kind zuigt het meest uit de borst, de kolf kan dat er niet uithalen.

18. nance158

nance158 Actief lid

15 nov 2007
    442
    0
    0
    Intercedente
    Voorschoten
    Vanmorgen is de vk nog een keertje langsgekomen en ze was het met ons eens dat als de borstvoeding gewoon echt niet op gang komt er niks anders op zit als flesvoeding te geven. je kunt immers niet je kindje honger laten lijden. Ik ga dus 3 keer per dag afkolven en als het genoeg is krijgt Luna het als voeding. ALs ik niks produceer dan wordt het helaas flesvoeding. je hebt gelijk fulltime afkolven is ook niet alles en mijn tepels worden er ontzettend gevoelig van. Begrijp me niet verkeerd want ik had het liefste bv willen geven en heb er alles voor over maar mijn kindje honger laten hebben omdat ze gewoon simpelweg via mij niet voldoende binnen krijgt vindt ik zelfs te ver gaan.
    Ze is de afgelopen dagen weer een beetje aangekomen en we zitten bijna weer op haar geboortegewicht dus dat is al positief.

Liefs nance158

19. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Als ik het goed begrijp dan kolf je wel voldoende voeding af. Dus is er geen sprake van te weinig voeding......toch?
    Misschien toch eens een LK mee laten kijken. Misschien is de drinktechniek niet juist waardoor ze zelf niet voldoende uit de borst krijgt.
    Het lijkt mij dat je met 3 keer per dag kolven je produktie sowieso niet in stand houdt, en al zeker niet verhoogd. De vraag van je kindje is gewoonweg veel meer.

Iig veel succes ermee!

20. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Als ze aangekomen is, dan drinkt ze juist goed uit de borst, en betekent het dat ze genoeg binnen krijgt.
    Of kolf je nu alle voeding af, en geef je het in de fles?

Deel Deze Pagina