Hallo, We zijn nu twee jaar bezig, alle testen tot nu toe zijn goed. We moeten alleen de HSG nog. Indien de HSG goed is moeten we het nog een jaar zelf proberen, voordat er volgende stappen worden ondernomen. Mijn vraag is: als de HSG niet goed is en mijn eileiders zijn 'verstopt' wat gebeurd er dan? Spuiten ze altijd open of wordt het dan een kijkoperatie? Wat is jullie ervaring hier mee?
Dan wordt het een kijkoperatie. Maar een slechte HSG zegt niks over de daadwerkelijke situatie. Volgens de HSG had ik 1 afgesloten eileider, bij de kijkoperatie bleek dit niet het geval te zijn.
Ik begrijp dat een kijkoperatie een kijkoperatie is maar hoe kunnen ze een eventuele verstopping verhelpen? Allemaal vergeten te vragen vanmiddag......
Volgens mij doorspuiten, of als er echt iets van flinke verklevingen zitten ook wegknippen. Of ze dat direct doen hangt geloof ik van de ernst af. Dit zeg ik op basis van wat ik hier gelezen heb. Misschien goed als je googled op laparascopie, kan je denk ik wel een ziekenhuisfolder met voorlichting vinden. Weet je al wanneer je de HSG krijgt? Of moet je je ongi nog afwachten?
Dank je wel voor je antwoord Ik moet mijn ongi afwachten volgende week en daarna op vakantie dus het wordt al eind feb. Dus het duurt nog even. Voel je eigenlijk ook iets als je eileiders verstopt zijn?
Geen probleem natuurlijk! Ik vond de HSG niet prettig, en het schijnt minder prettig te zijn als je eileiders verstopt zitten, maar ga er heen zonder vooroordeel, lees ook niet de verhalen, iedereen is anders! En als je bedoelt in het dagelijks leven of je er last van kan hebben, de een wel de ander niet zove ik weet. Fijne vakantie in ieder geval! Geniet ervan!
Bij mij zagen ze tijdens de hsg dat er 1 eileider niet toegankelijk was. de hsg deed hierdoor ook extreem pijn. De pijn is alleen op dat moment. Je kunt gerust op vakantie daarna. Ik heb daarna toen een diagnostische laparoscopie met tubatest gehad. dwz kijkoperatie en dan proberen ze onder narcose hetzelfde te doen als met een hsg maar dan kunnen ze meer druk zetten omdat je onder narcose bent. Helaas zagen ze bij mij tijdens de kijkoperatie dat ik verkleefd was van binnen (endometriose) en konden ze de tubatest niet uitvoeren. als je eileiders open zijn schijnt de hsg geen pijn te doen. zijn ze dicht doet het verschrikkelijk pijn, Teminste bij mij. Veel succes. Hopelijk krijg je goed nieuws.
Bij mij zat de rechterkant dicht, hierdoor moesten ze extra druk zetten om hem open te spuiten, dit deed erg veel pijn, echter hij ging open en later heb ik geen pijn meer gehad, het is alleen op dat moment.