Vraag aan huiseigenaren

Discussie in 'De lounge' gestart door Wijffie75, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hoi allemaal

Ik ben me aan het oriënteren op het kopen van een huisje. Na mijn scheiding 3.5jr geleden is mijn ex-man in ons koophuis gebleven en ben ik met mijn dochter naar een klein huurflatje verhuisd. Op dat moment natuurlijk blij met de woonruimte en het eigen plekje, maar intussen is het toch echt wel te klein aan het worden.

Hier in de wijk staat nu een huis te koop, al een tijdje. Het is flink in prijs gezakt en wordt nu betaalbaar voor mij. Dus afspraak met hypotheker gemaakt voor de mogelijkheden en met makelaar voor een bezichtiging.

Maar wat ik me nu afvraag (mede door mijn negatievesuperoverbezorgde ouders #zucht): Wat komt er nog meer bij kijken, als je huiseigenaar bent. Qua kosten dus?

Eerst de hypotheek uiteraard.
    Gemeentelijke belastingen zijn hoger.
    Het onderhoud is voor eigen rekening.
    En verder, wat zie ik nog over het hoofd?

Mijn ouders zijn nogal doemdenkers en roepen alleen maar 'maar wat als....je je baan kwijt raakt' 'er iets gebeurt', 'je de hypotheek niet meer kunt betalen' etc etc. Maar ja, dat kan iedereen overkomen natuurlijk, dat geldt niet alleen voor mij. Ik heb een vaste baan en weet bijna tot op de euro nauwkeurig wat ik per maand binnenkrijg en wat ik uitgeef, dus daar ligt het niet aan. Ik ben ook geen type dat over 1 nacht ijs gaat met dit soort beslissingen, integendeel. Maarja, nu ben ik toch wel eens benieuwd wat ik dan allemaal nog meer kan verwachten.

Wie denkt er met me mee?
    Bedankt!!

2. nikespits

nikespits Actief lid

2 jun 2012
    178
    0
    0
    Dordrecht
    Ik vind het wel wat moeilijk om met een ander mee te denken met zoiets.
    Zorg in ieder geval dat je hypotheek een stuk onder je maximale te lenen bedrag zit, mocht er dan iets gebeuren, dan zit je niet meteen in de schulden. Zo hebben wij een huis gekocht op basis van 1,5 salaris met het oog op de toekomst. Blijkt ook wel nodig te zijn geweest, want ik ga terug naar 20 uur, terwijl ik nu op 32 uur zit en hiervoor op 36 uur. Laat je goed informeren wat betreft je hypotheek, zeker nu het nog niet geheel duidelijk is, hoe het verder gaat.
    In principe hoeft kopen niet duurder te zijn dan huren, want het geld dat je met huren uitgeeft, zie je nooit meer terug, terwijl je een hypotheek moet afbetalen en daarna het huis dus zelf bezit.

Verder moet je ervoor zorgen dat je kunt blijven sparen, zodat het nodige onderhoud gepleegd kan worden. Het ligt wel aan het soort huis hoeveel onderhoud er nodig is. Een huis met dakpannen en kunstof kozijnen vergt minder onderhoud dan een huis met een bitumen dak en houten kozijnen.
    Overige kosten komen volgens mij gewoon (redelijk) overeen met huren.

Ik zou je keuze ook zeker niet laten afhangen van je ouders: je bent inmiddels toch oud en wijs genoeg om die beslissing zelf te kunnen maken?

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dankje!
    Ik laat de keuze ook niet van ze afhangen hoor, maar ja, ze zijn gewoon negatief. In alles.

Toen ik ging scheiden: zou je dat wel doen, red je het wel.
    Als ik praat over kinderwens: Kan je dat wel, wat raar, een kind in je eentje krijgen
    Als ik overweeg een huis te kopen : maar wat nou als... etc

Ik ben soms jaloers als ik iemand tegen zijn kind hoor zeggen 'doe wat je hart je ingeeft, ik sta achter je' Pff dat zullen de mijne nooit zeggen hoor.

4. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Je hebt daarnaast je vast lasten zoals, gas, water, licht, telefoon, verzekeringen (levensverzekering, woonverzekering, etc.) :)

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ja maar die heb ik nu ook. Ze zullen alleen wat hoger zijn omdat de woning groter is. Maar bedankt voor t meedenken!

6. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.657
    1.415
    113
    Je waterschapsrechten zijn hoger, wordt hier geind door loyalis, gemeentelijke heffing is hoger, ozb, je moet zelf het onderhoud doen, extra verzekeringen, glas en opstal, volgens mij was het dat wel een beetje aan extra bovenop je normale vast lasten die je bij huur ook hebt.

7. lies276

lies276 Niet meer actief

volgens mij zie je niks over het hoofd.
    je betaalt idd de hypotheek, de onroerend zaakbelasting (percentage van de woz waarde) en ook al het onderhoud is voor jezelf.
    maar dit had je allemaal al ingecalculeerd.
    ik hoop dat het gaat lukken!
    het zou fijn zijn om een huisje naar je zin te hebben!:)

8. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    volgens mij zijn de kosten idd globaal wel genoemd:
    Hypotheek (houdt er rekening mee dat de rente aftrek nog wel eens een keer op de schopstoel kan zitten)
    WOZ
    Gemeentelijke belastingen (riool etc.)
    Waterschapslasten
    Opstalverzekering
    Onderhoud

Andere kosten als inboedel etc. heb je volgens mij ook gewoon als je huurt, dus dat maakt niet uit.

9. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    En durft iemand ook een gooi te doen aan wat voor soort bedragen ik dan moet denken? Praten we over een paar tientjes extra per maand of over honderden euro's extra per maand. Even afgezien van het onderhoud dan.

Ter info: Het gaat om een huis van ongeveer 160.000 euro.
    Ik betaal nu aan huur 550 euro

10. Verox

Verox Niet meer actief

Ook mijn ouders waren verschrikkelijke doemdenkers toen wij ons huis kochten.
    In mijn familie weinig huiseigenaren, dus ook ik zat met de vragen over bijkomende kosten...

Even een overzicht van de extra uitgaven waar wij als voormalig huurders tegenaan liepen...
    - gas water en licht bleken een stuk hoger voor een compleet huis als voor ons voormalig huurappartementje
    - verzekeringen, inboedel, opstal, overlijdensrisico, arbeidsongeschiktheid, rechtsbijstand (algemene aansprakelijkheid, zorgverzekering) tikt aardig aan
    - gemeentelijke belastingen (rioolheffing, afvalstoffenheffing) is niet zo duur
    - eventueel parkeervergunning en bezoekerspas
    - periodiek onderhoud cv installatie, schoorsteenveger, schilderwerk buiten vinden wij echt extreem duur om te laten doen, dus zet daar maandelijks geld voor opzij indien je houten kozijnen ed hebt

- tel niet teveel op belastingteruggaves. Zorg dat je de vaste lasten gewoon goed kunt betalen en zie teruggaven als extraatje, net als noodzaak...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
    Wij hebben van tevoren ook vrijblijvend een betrouwbare financieel adviseur langs laten komen, de ons alles tot in den treure uitgerekend heeft.

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Voor mij zou ook heel belangrijk zijn of de woning "courant" is. Het staat nu al heel lang te koop ... waarom? Als je het over 5 of 10 jaar zou willen verhuizen, hoe "goed" zou de woning het doen op de markt? Natuurlijk is de markt momenteel voor alle woningen niet goed, maar nog steeds kan je het kaf van het koren wel scheiden. Woningen die courant zijn, worden doorgaans nog wel verkocht, zij het met een langere termijn dat het te koop staat.

Onderhoud is idd wel duurder, en staat de hypotheekafrek op de tocht. En zijn de belastingen voor woningeigenaren een stuk hoger dan voor huurwoningen ...

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik betaal nu relatief veel GWE, omdat ik in een slecht geisoleerde hoekflat woon. Ik heb zo'n 55m2 en betaal 115 euro per maand! Maar goeie om in begroting even op te hogen vast.

Overlijdensrisico, die was ik vergeten! De rest van de verzekeringen heb ik al nagerekend en scheelt niet zo heel veel met wat ik nu heb. Maar deze heb ik nu nog niet, dus komt er bij. Gaat op het lijstje!

Courant..geen idee. Het is een leuk huis, ik begreep dat ze gescheiden zijn en er dus echt vanaf moeten. Er staan hier in de wijk veel leuke huizen te koop. M'n vriendin heeft een superhuis, als ik t geld had zou ik t zó kopen. Maar staat al jaar te koop en er komen niet eens kijkers. Geen idee waar dat aan ligt, behalve aan de huidige markt. Overigens geen idee wat over het algemeen 'heel lang' is. Deze woning staat sinds februari te koop meen ik. Toen voor 195 en intussen dus al naar 165 gezakt.

13. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.657
    1.415
    113
    Verzekeringen rond de 60 euro per jaar.
    Gemeentelijke heffing rond de 50
    Ozb, dus ook gemeente, wordt hier apart gemeld is een bepaald percentage van je woz, wij betalen voor 127000, 150 per jaar
    Loyalis, is 45 per jaar de andere betaal je ook als je huurt volgens mij?

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    waterschaps heffingen betaal ik nu inderdaad ook EUR 181/jr
    Gemeentelijke belastingen betaal ik nu in totaal EUR 255

15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.657
    1.415
    113
    Ja maar die betaal je sws de ozb komt daar bovenop daarnaast zal dat ook iets hoger worden omdat je zelf meer milieuheffing gaat betalen.
    Wij betalen totaal ruim 800 per jaar maar daar zit ook 2x hondenbelasting bij in ;).

Dan komt loyalis inderdaad rond de 45 per jaar bij in juni of juli te betalen is dat hier :D

16. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Weet je het hangt er van af wat je reden is om te willen kopen. Het is in ieder geval in veel gevallen niet voordeliger dan huren. Daartegen over staat dat je met kopen iets kunt opbouwen maar.... kun je dat ook echt?> heb je voldoende inkomen om ook af te lossen zo nee of minimaal kan het niet uit.

Heb zelf mijn huis al een hele tijd te koop staan en er is vrijwel niks mis met de woning alleen de markt ligt gewoon plat en tja als je het echt moet verkopen ivm een scheiding of overlijden dan ga je wel zakken met de prijs, als deze mensen geen rest schuld overhouden dan snap ik dat ze het voor minder verkopen dan eerst het plan was.

Gemeente belastingen is afhankelijk van waar je woont en daarnaast wat ze allemaal er in mee rekenen. Ik zou zeggen informeer bij je gemeente hiervoor.

Vraag hun makelaar wat ze nu aan kosten hebben voor g/w/l

succes!

17. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Reden is eigenlijk simpel. Ik wil een andere woning:) Ik woon nu in een klein flatje en wil graag naar een gezinswoning. Om te huren (woningbouw) moet ik nog ongeveer 6jr geduld hebben.

En eerlijk is eerlijk, ik zou liever huren dan kopen. Maarja, dat zit er voorlopig echt niet in.

18. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat hangt helemaal van de gemeente af, waar je woont.
    En daarnaast kan de staat van onderhoud juist een belangrijk verschil maken, evenals je kredietwaardigheid.
    Als je maar een relatief klein bedrag hoeft te lenen, zal je rentepercentage een stuk vriendelijker uitvallen.

Bij ons zijn de kosten, omgerekend naar een maandbedrag:
    70 euro WOZ en gemeentelijke heffingen
    25 euro waterschapslasten (zowel eigenaar als verbruiker)
    160 euro (VVE dus opstal verzekering en groot onderhoud)
    5 euro inboedelverzekering
    Daarnaast proberen we zelf zo een 100 euro per maand te reserveren voor ander onderhoud, zoals bijvoorbeeld een radiator die vervangen moet worden.

19. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Kom je in aanmerking voor NHG? Wanneer je dan door bijv. verlies van werk je huis niet meer kunt betalen, zit je niet met een schuld.
    Mijn ouders hebben mij altijd voorgehouden, wanneer je een koophuis hebt met vaste lasten die niet duurder zijn dan bij een huurwoning, zit je goed.
    Woonruimte heb je toch nodig, dus als je voor jezelf ziet dat de woonlasten niet hoger zijn dan bij een huurwoning, dan zit je wel ok. Alleen voor verhuizen ben je minder flexibel.

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je moet het huis verzekeren, huurwoning niet en je moet vaak een levensverzekering hebben. Ik denk zelfs dat als je het huis alleen koopt dat verplicht is maar dat weet ik niet zeker. DE andere lasten zijn hoger. Daarnaast is het risico dat je de hypotheek starks niet kan betalen groter als dat je samen bent. Nu komt alles op jou neer en mocht je je baan kwijt raken is dat lastiger.

Maar als je het hypotheekbedrag kan opbrengen en je hebt daarnaast ruimte ook te sparen voor het onderhoud dan zou ik zeggen doen!

Deel Deze Pagina