eerste keer naar de gynaecoloog

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door sunnyqueen21, 24 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnyqueen21

sunnyqueen21 Fanatiek lid

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Wellicht zijn er hier meerdere topics over dit onderwerp, maar kon het zo gauw niet vinden.
    Sommige van jullie kennen mijn verhaal al, maar voor de anderen alsnog even zo kort mogelijk mijn verhaal.

Eind januari 2009 hebben mijn vriend en ik besloten dat we klaar waren voor een kindje van ons samen. Ik heb ongeveer een jaar de nuvaring gebruikt en daarvoor alleen condooms. Ik ben gestopt met de nuvaring en kreeg netjes een onttrekkingsbloeding. 23 dagen later kreeg ik een spontane menstruatie. Ik was blij dat mijn cyclus zelf op gang was gekomen. Vervolgens werd ik daarna niet meer ongesteld en toen ik een maan overtijd was en niet zwanger bleek kreeg ik van de huisarts een provera kuur. 3 dagen nadat ik de laatste pil daarvan had ingeslikt kreeg ik netjes een onttrekkingsbloeding. dit was op 18 april. Ik hoopte dat mijn cyclus daarna zelf op gan zou komen, maar helaas ik ben sindsdien niet meer ongesteld geweest. Ik moest van de huisarts de vakantie even afwacthen en mocht daarna terug komen als ik nog niet ongi was geworden. Vandaag ben ik dus bij de huisarts geweest en hij zei omdat ik toch 1 spontane menstruatie heb gehad dat het nu toch wel lang ging duren. En omdat we zwanger wouden worden, moest er toch even verder gekeken worden omdat ik nu verminderd vruchtbaar ben. (als je niet ongi wordt dan gebeurt er namelijk weinig in je baarmoeder) Ik kreeg een doorverwijzing voor de gynaecoloog en heb meteen gebeld. Ik kan er gelukkig maandag 31 augustus al terecht. De assistente zei ook dat het een vrouwelijke arts is wat altijd wel fijn is om van te voren al te weten.

Nu vind ik het allemaal nog al spannend en vraag me af of meer meiden hier ervaring mee hebben en die ervaringen met mij wil delen, want ik ben toch wel erg benieuwd wat er tijdens zo'n eerste afspraak gebeurt. We zijn dus eigenlijk nog maar een half jaar bezig en normaal ga je pas na meer dan een jaar er heen. Daar ben ik wel blij om, want ben bang dat het op eigen houtje niet lukt. Ik hoop dan ook dat het iets heel simpels is wat zo is opgelost, maar ben tegelijkertijd ook ontzettend bang dat er iets ernstigs aan de hand is.
    Dus meiden hopelijk willen jullie je ervaringen met mij delen.

Liefs Sunnyqueen

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hey meis!

Ik heb een paar uur eerder (ook 31-8) m'n eerste afspraak bij de gyn.. We zijn al wel iets meer dan een jaar bezig, dus ook verminderd vruchtbaar zoals ze dat zo mooi zeggen. Dus ook de MMM in.. Heb zelf ronde 5 en ronde 8 nogal uitschieters gehad (zie onderschrift), maar daar geen doorverwijzing over gekregen (al duurden ze ook niet zo lang als bij jou.. Tis echt zo vervelend als je zo lang moet wachten!)

Vind het ook best spannend en best eng wat er allemaal gaat gebeuren en wat er voor onderzoeken gedaan worden en de uitslagen ervan. Heb al wel behoorlijk wat info gelezen van meiden hier op het forum, en ook op de site van NVOG. (Moet je ff googlen op OFO NVOG, dan krijg je info wat je in kunt verwachten, al wisselt het per gyn heb ik gelezen). Maar het lijkt me wel een strak plan om ervaringen uit te wisselen!

Liefs!

3. MyPrecious

MyPrecious Niet meer actief

Spannend meiden.
    Bij een 1e afspraak moet je wat medische vragen beantwoorden, krijg je een inwendige echo en vaak kun je zelf meekijken op een monitor. Vaak wordt er een afspraak gemaakt wanneer je man zijn zaad kan inleveren en dat wordt dan nagekeken. En de vrouw moet waarschijnlijk bloedprikken. Dat zijn de eerste stappen.

4. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    Volgens mij doet iedere gyn het weer anders. Zo moest ik temperaturen voor de afspraak, hier kon hij tijdens de afspraak al uit opmaken dat ik gewoon een eisprong heb, voor mij dus geen bloedonderzoek. Tijdens dat eerste consult heeft hij eigenlijk alleen maar vragen gesteld, mijn temp-lijst bekeken en de uitslag van het zaadonderzoek van mijn vriend bekeken. De cyclus erna kreeg ik een samenlevingsonderzoek en een inwendige echo waarop een klaarzittend eitje te zien was. De cyclus daarna kreeg ik een hsg-onderzoek. En nu zijn we zover dat alles in orde blijkt te zijn, als ik deze cyclus niet zwanger raak moet ik terug naar de gyn om te bespreken hoe nu verder.

Hoe het bij jou zal gaan weet ik dus niet aangezien jij toch andere klachten hebt dan ik;)

5. MyPrecious

MyPrecious Niet meer actief

Meestal hoor je wel dat meiden de 1e afspraak een inwendige echo krijgen.

Maar bij jou is het snel gegaan zeg Emma! Ik krijg waarschijnlijk pas in oktober een HSG en dit terwijl ik alweer 4 maanden aan de hormonen zit.

6. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ja, tempen heb ik ook al sinds half januari gedaan (en nogsteeds), maar in m'n cyclus van 85 dagen gaf FF op dag 72 een ei aan, maar niet zo duidelijk als de 2 rondes daarvoor en de ronde erna.. En dat was een ronde dat ik NIET aan de Etos pillen was, daarna dus wel weer.. :) Tja, ik zie het over een week wel wat er gebeurt.

7. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Bedankt voor jullie racties,

Jah ik snap dat het verschil uit maakt per gynaecoloog en per klacht natuurlijk, daarom vroeg ik ook naar dezelfde ervaring. Maar goed ik vraag me af of ze meteen zaadonderzoek doen bij mijn vriend, want vooralsnog ligt het probleem (nog) niet bij hem, maar bij het feit dat ik dus geen cyclus heb momenteel. Dus dan kan zijn zaad nog zo goed zijn, maar dan gebeurt er niks. Een bloedonderzoek daar zat ik ook al aan te denken om te kijken of ik uberhaupt wel een eisprong heb... Temperaturen heb ik ook al vaker gehoord, maar ik dacht dat je daar pas een goed beeld van kreeg als je dat vanaf dag 1 van je cyclus doet en die dag 1 die komt bij maar niet. Ik zit al op dag 129 dus heeft volgens mij niet zoveel zin om nu te beginnen. Maar dat hoor ik kan wel van de gyn. En doen ze ook meteen bij de eerste afspraak al een inwendig onderzoek?? Wat houdt dit precies in en hoe lang duurt zoiets...? Doet dat ook pijn?

Liefs

8. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Even iets heel stoms ik heb nu al 2 dagen last van bruinig/lichtroze afscheiding, wat bij mij meestal een voorbode is van ongesteldheid. Zul je net zien dat je naar de gyn gaat wordt ik toch nog ongesteld.... pfffffffffff

9. Eekje

Eekje Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.747
    0
    0
    @sunnyqueen21: lastig, moet je zolang wachten, heb je dan eindelijk een afspraak, wordt je toch nog ongesteld :p. Ik zou die afspraak gewoon laten staan hoor. Je kan maandag ook eerst nog even bellen. Zo een lange cyclus lijkt me zowieso niet normaal. Kunnen ze misschien toch nog het 1 en ander bekijken.

10. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Ow ik laat zeker die afspraak wel staan, want ik heb zowieso een verstoorde cyclus dus ik vind dat er zeker naar gekeken moet worden. Bovendien mocht ik straks een keer zwanger zijn dan moet ik toch al meteen onder behandeling van de gyn omdat ik factor 5 Leiden heb. Dus dan zit ik er maar alvast hahah.

Liefs

11. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    Sunnyqueen, zo'n inwendige echo duurde bij mij niet zo lang en ik vond het ook niet pijnlijk of heel vervelend. De gyn kijkt naar je eierstokken en je baarmoeder. Maak je er in ieder geval niet te bang voor;).

Ja, ik denk dat ze bij jou wel bloedonderzoek willen doen, gewoon om te kijken naar je hormoonwaardes en je eisprong. Veel succes hoor:)

12. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    En ik vind het allemaal al lang duren, kun je nagaan:D. Maar misschien dat ik zo snel een hsg heb gekregen omdat ik in het verleden geopereerd ben aan mijn buik en dat de gyn dacht dat daar de oorzaak wel eens zou kunnen zitten.

13. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Bedankt Emma voor je reactie, fijn om te horen dat het wel wat meevalt zo'n inwendig onderzoek. Ik had het al vaker gehoord, maar hoe vaker je het hoort hoe beter. Gelukkig heb ik een vrouwelijke gyn en dat stelt me ook wel weer gerust. En mijn vriend gaat ook mee de 1e keer dus dat is ook wel fijn. Hij zei meteen dat hij een dag vrij zou regelen, want hij wou me niet alleen laten gaan. Jah die bloedonderzoeken daar ben ik eigenlijk wel zeker van dat ze dat gaat doen. Ik ben ook niet echt nerveus voor maandag hoor, ik ben allang blij dat we geholpen worden.

Liefs

14. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Nou dames, ik ben dus vandaag bij de gynaecoloog geweest. Een leuke vrouw moet ik zeggen en ze weet van aanpakken. Ze had ook iemand in opleiding bij haar en die heeft eerst gegevens van mij verzameld en vervolgens moest ik bij de arts zelf ook nog mijn gegevens doornemen. Nou waar ik al van uit was gegaan was dat ze over mijn gewicht zou beginnen. Ik ben te zwaar en zal toch echt moeten afvallen. Ze gaf ook aan dat mocht het tegen de tijd zover komen dat ik hormonale injecties nodig heb dat ik dan pas geholpen wordt met een BMI onder de 30. Omdat het anders gevaarlijk voor mijn gezondheid kan zijn. Dus als ik daar vast mee begon dan was dat maar vast op gang. Ze zei ook dat ook al zou ik al 10 % van mijn lichaamgewicht verliezen dan zou het kunnen zijn dat mijn cyclus gewoon weer zelf op gang komt en dat ik verder geen hulp nodig heb. Bovendien is het gewoon beter voor mijn gezondheid nu, maar ook als ik zwanger raak. Aangezien de kans op een miskraam ook groter is als je te zwaar bent. Ze wou eigenlijk ook even een uitstrijkje doen en een inwendig onderzoek, maar jah ik was natuurlijk vandaag dan toch echt ongesteld geworden dus dat leek haar niet zo geschikt. Nou mag ik volgende week maandag weer terug komen voor die onderzoeken. Ook vriendlief moet een zaadonderzoek doen om ook zeker te zijn dat daar niks mee is. Ze gaat bij ook bloed prikken om te kijken of ik een eisprong heb en hoe mijn eisprong verloopt. Ze gaf aan dat dit veel van ons vergt en dat ik vaak beschikbaar moet zijn voor onderzoeken, maar als wij even rust/pauze wouden dan moesten we dat gewoon aangeven, want anders gingen hun gewoon maar door met alle onderzoeken. Al met al een prettig gesprek en eigenlijk wat ik had verwacht. En dat afvallen dat gaat wel lukken, want ik heb een hele goede stok achter de deur omdat we graag een kindje willen. En toen zei vriendlief vanavond dat hij ook graag wat wil doen en daarom gaat hij nou nog minder roken. Hij heeft zijn shag aan de kant gegooid en gaat nu proberen om alleen nog maar in het weekend te roken. Dat vond ik echt zo superlief van hem. Nou een heel verhaal maar dat was het wel zo'n beetje!

Liefs

15. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    ik loop ook sinds vorige week bij de gyn. bij mij hebben ze ook een echo gemaakt en een uitstrijkje genomen. alles zag er goed uit. volgende keer een samenlevingstest en daarna een hsg.

mijn cyclussen zijn ook heel onregelmatig. na de pil duurde het 9 maanden voordat ik als eerst ongesteld werd.

deze maand is ie gelukkig maar 36 dagen. maar ik heb wel altijd een eisprong is duidelijk aan me temp te zien.

xxx sky

16. sunnyqueen21

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Volgens mij is mijn ongesteldheid nu eindelijk weer voorbij.... Zo wil je dolgraag niet ongesteld worden, maar na 4 maanden toch wel en zo wordt je het, maar duurt het meteen een dikke week! Nou hopelijk zit er nu regelmaat in en wordt ik of hartstikke zwanger deze ronde of gewoon netjes op tijd ongesteld! Pfffff dat wordt weer klussen en wachten......

Liefs

Deel Deze Pagina