Snap ik wel hoor, het ligt ook maar net aan het kind en de situatie. Mijn dochter verveelt zich dood thuis (vraag me nu al af hoe ik die 6 weken doorkom). En mijn man is echt heel weinig thuis dus we ondernemen niet veel.
Ik denk dat er meerdere dingen meespelen(wat natuurlijk altijd het geval is..). Tegenwoordig worden er naar mijn mening té snel labeltjes geplakt op kinderen, er is altijd wel wat te vinden en die labeltjes kunnen impact hebben voor de rest van hun leven. Meesters en juffen kunnen niet meer naar het kind kijken als kind maar meer en meer naar de ontwikkeling; komt het goed mee, wat kan het(en wat niet?!), is het sociaal vaardig, creatief etc. Wijkt het hier vanaf dan wordt daar op gefocussed waardoor dingen snel als probleem gezien worden. Ik ben dan ook grote voorstander van het focussen op de sterke punten en deze nog sterker maken, zodat het draagvlak vergroot wordt en de minpunten beter aangepakt kunnen worden door oa zelfvertrouwen van het kind. Daarnaast geloof ik dat de opvoeding van ouders tegenwoordig veel beslist. Ouders willen heel veel, maar willen hier zo weinig mogelijk voor doen, de school krijgt een steeds grotere rol in de opvoeding waardoor de druk voor scholen steeds hoger wordt. Ouders voeden steeds losser op, minder regels, minder discipline. Op school zijn deze regels wél nodig waardoor kinderen niet weten waar ze aan toe zijn en sneller 'onhandelbaar' gedrag gaan vertonen. Ik denk dat wanneer ouders weer gaan opvoeden(want kinderen hebben écht structuur en regels nodig en kunnen écht niet behandeld worden als minivolwassenen) en scholen meer gaan focussen op wat het kind wél kan, er al een hoop wordt opgelost. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Heb alleen het artikel gelezen niet de reacties... Mee eens met het artikel... behalve als je net als ons een vierjarig jongetje hebt dat zichzelf tellen/lezen en rekenen aanleert... ik vind ook niet dat je ze express klein moet houden als ze er zelf om vragen. Hij kan rekenen met getallen t/m 10 - en + tot 10 tellen in het Engels en in het NL tot meer dan 100. Ook kent hij bijna alle letters al. We hebben hem niet gepusht hij kwam elke keer zelf bij ons met vragen. Daarnaast speelt hij overigens ook veel buiten en met zijn auto's... En gek genoeg kregen we van zijn kleuterjuf het advies om hem thuis alleen naar de tv te laten kijken omdat hij anders te druk in zijn hoofd werd en te veel wou leren... (wat is dat nou voor een advies??, daarbij komt dat hij van tv kijken alleen maar moe wordt dus lekker naar buiten )
Ff offtopic.. Sorry hoor maar wat is dit nou weer voor een reactie... en ja ik voel me aangesproken want ik heb vmbo gedaan en woon wat toevallig in een huurwoning... Ik weet niet waar jij woont maar hier is dat niet iets om je voor te schamen... ik moet wel zeggen dat ik met 2 kleintjes erg blij ben met een mooi huis met 3 slaapkamers en een grote zolder en een tuin in een mooie groene buurt met speeltuintjes en alleen bestemmingsverkeer... Verder heb ik mij vanaf vmbo opgewerkt naar hbo in 6 jaar... nja ik wordt een beetje naar van je reactie kan ook niet echt geloven dat je zoiets kunt zeggen... hoe wereldvreemd ben je dan... o maar miss ligt het aan mij want tja ik heb vmbo gedaan of niet...
Dit ging over de 'verscholing'van het kleuter- en peuteronderwijs. Niet over of iemand wel of geen 'kriebels' krijgt van "sociale huurwoningen" en de reactie's hier weer op.
Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar vind het echt heel goed dat deze mevrouw dit eens aankaart en ben het er 100% mee eens. Vooral dat zowel ouders als leerkrachten steeds vroeger al hoge eisen gaan stellen aan kleuters vind ik een slechte ontwikkeling. Kleuters moeten zoveel meer leren dan alleen taal (en rekenen en andere schoolvakken), dat het in mijn ogen haast niet anders kan dat het ten koste gaat van hun ontwikkeling wanneer de nadruk al te vroeg op de "schoolse ontwikkeling" ligt. Natuurlijk slaat het nergens op om je kind af te remmen als het puur vanuit zichzelf iets wil leren, maar om het ze zo jong al op te dringen - dat ga ik later zeker niet doen. Laat mijn kleutertje straks maar lekker kleuteren, op een schoolse wijze leren kan ze haar hele leventje nog (en haar moeder die ook lekker lang heeft gekleuterd is uiteindelijk best goed terecht gekomen ). @offtopic: " sociale huurwoningen", het klinkt inderdaad vrij bot zo, maar ik denk niet dat Yukl het zo bedoelt. Ik denk dat ze bedoelt dat ze het niet fijn vindt wanneer er overlast veroorzakende mensen in de buurt van haar woning komen wonen (wat iedereen vindt natuurlijk) en in de volksmond wordt overlast soms helaas gelijk gesteld aan sociale huurwoning . Uiteraard valt het grote merendeel van de sociale huurwoning bewoners gelukkig niet onder de groep overlastveroorzakers!
Nee daarom, daarom komt het ook zo bekrompen over. Er wonen ontzettend veel mensen in sociale huurwoningen, dat zijn echt niet grotendeels tokkie-figuren.
ik roep ditzelfde al jaren. kinderen mogen geen kind meer zijn en moeten zoveel op zo'n jonge leeftijd,veel teveel. ik heb ooit eens een documantaire gezien over de zelfmoordcijfers onder pubers. en de hoofdreden was de extreme druk van vanalles moeten door school en ouders. als je het mij vraagt hebben we daar zelf allemaal schuld aan.
Ik heb zelf in een sociale huurwoning gezeten, en weet precies het verschil tussen de wijken waarin wel veel sociale huurwoningen staan en waar ze weinig tot niet staan. Dat heeft niets met vooroordelen of bekrompenheid te maken, maar met feiten. Sorry. Wellicht is deze situatie in Amsterdam ook wel een stuk extremer dan op andere plekken in het land. En het is ze-ker niet zo dat ik mensen bij voorbaat op basis hiervan veroordeel of anders benader. Zo ben ik absoluut niet. Overigens: een sociale huurwoning is wat anders dan een huurwoning. Hier in de stad is het in ieder geval een groot verschil. En hier in de stad is het dus nou eenmaal zo dat sociale huurwoningen meer criminaliteit met zich meebrengt. Over het algemeen. Ik zeg dus NIET dat mensen die in een sociale huurwoning wonen criminelen zijn. Evenmin zeg ik dat alle vmbo'ers min zijn of iets dergelijks.
ja bij jou in de stad ja, zeg je goed, feiten ook in jouw stad. Maar goed, vind het gewoon jammer dat mensen vaak zo angstig zijn. Angstig voor 'ander soort' mensen in een vmbo klas en een enge wijk met sociale huurwoningen.
Je hoeft niet zo gepikeerd te doen, ik zeg het toch ook zelf dat het wellicht extremer in deze stad is? Het is tenslotte mijn ervaring, niet die van iemand anders. Wat betreft het vmbo heb ik inderdaad al gezegd dat ik waarschijnlijk te veel beren op de weg zie. Ik heb ook al gezegd dat dat vanwege mijn (negatieve) ervaring is. Ik weet dat ik dat moet loslaten, zodat ik mijn kinderen met een onbevangen gevoel eventueel naar het vmbo laat gaan. Maar ik woon in een wijk met veel hoogopgeleiden en ik merk dat veel mensen er nog extremer in zijn dan ik. En dan krijg je dus dat mensen hun kinderen pushen, of op hoge poten naar de docent stappen omdat hun kind in hun ogen toch echt het VWO aan kan. Etc. Dat vind ik geen goede ontwikkeling!
Mag ik er even bij zeggen dat dit niet altijd vanuit de leerkrachten zelf komt, maar meer vanuit de overheid en de inspectie. Ikzelf ben ook leerkracht, en vind het namelijk ook. Er moet van alles, en er wordt van alles verwacht. Iets minder mag ook wel. Helaas is het beleid wat gevoerd wordt.
kinderen moeten ook tijd krijgen om kind te zijn. ik heb ergens gelezen dat het voor de ontwikkeling van een peuter goed is om gewoon te spelen! dat deden wij vroeger ook! niet meteen al dat moeten enzo, dat kan later ook wel. en zeker geen bijles voor een kleuter! belachelijk gewoon.
Ben het ook met de onderzoekster eens. Mijn zoon ging met 2 naar de peuterspeelzaal en praten nog niet goed gelijk z.n programma er op en in die tijd ook gelijk toetsen voor peuters ect ect of het geholpen heeft weet niet. Daarna op een montessori school gedaan en de slechtste keuze ooit van mij om hem daar naar toe te laten gaan. Nu zit hij opspeciaal onderwijs en ondanks bijlessen al op de peuterspeelzaal montessori loopt hij nog behoorlijk achter inverband faalangst ect ect ja ik weet hij leert moelijk maar ik vraag me daar bij ook af is hij niet gelijk al te veel gepucht. En tot een jaar of 6 ben ik zelf ook van mening laat ze nog gewoon kind zijn en spelen spelen en spelen. Tot ze een ons wegen. Mij valt ook op dat er wijnig gedaan woord aan muziek opschool liedjes zingen muziek maken ect ect allemaal weg bezuinigd en dan denk ik ja daar zouden ze meer tijd aan moeten besteden meer muziek zingen dansen vrijer zijn minder gelijk moeten als peuter kleuter.. Waar is de ouderwetse poppenhoek opschool of blokkenhoek??? Overal zie ik dat veranderen in nette klaslokalen netjes zitten wijnig kleuren plakken knippen. Geef de juffen niet de schult hoor wel de regering die deze dingen willen veranderen steeds. Laat kinderen kind zijn. Yukl je zult het zo wel niet bedoelen maar toch voelde het voor mij ook als minderwaardig zo als je er over sprak. Ook vmbo en ja wel ik woon ook in een sociale huurwoning.
ik lees met verbazing dat er dus blijkbaar geen poppenhoek meer is waarom in vredesnaam niet? vond ik als kleuter enorm leuk! en met mij is het prima gegaan na een heerlijke speel kleuter zijn of misschien wel juist daarom.....