"Een hele generatie kinderen gaat kapot"

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Polletjepiek, 3 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Bij mijn dochter gewoon een hele mooie poppenhoek. Daar mogen ze heerlijk spelen en fantaseren.

Gelukkig.

Verder ben ik thuis heel veel bezig met de kids ( cultureel) dus dat hoop ik zelf mee te kunnen geven.

Verder ben ik het met de artikelschrijver eens dat er teveel wordt verwachtop taalgebied. Ik vind dat ook echt niet zo belangrijk tot 6 jaar.

maar goed we leven in een tijd waar taal erg belangrijk is. Met taal valt of staat onze overleving in de wereld. Zonder school of het leren van de taal kun je niet zoveel meer.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    hier bij de peuters en kleuters ook gewoon een poppenhoek, bouwhoek etc.

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Denk even een aanvulling mijn zoon zat op de montesorrie en daar was idd geen poppenhoek meer wel een keukentje maar meer met leer matrialen ik heb gewoon niet goed gekeken voor mijn zoon toen.

Dochter ik ga me best doen voor een leuke basisschool met wel poppen autos treinbanen ect ect zandtafel haha;)

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik lees CITO-toets voor kleuters? Dat ga je toch niet menen hè? Mag je dat als ouder ook weigeren?

Echt... ik word zo ziek van dat prestatiegerichte onderwijs in Nederland in lagere klassen. Ik kan dan ook niet meer doen dan deze mevrouw toejuichen en hopen dat ze in Den Haag ook een keer wakker worden. Inderdaad... die eerste zes jaar van het leven van een kind zijn zo belangrijk. Wat hebben we aan klassen vol kinderen met een laag zelfbeeld? Aan bergen volwassenen zonder zelfvertrouwen? Volgens mij is nou net dat iets dat niet de bedoeling is.

Josien

5. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ach, er wordt zoveel in het onderwijs (met name speciaal onderwijs) budget gesneden, straks moeten we blij zijn als we niet zelf de potloden en tekenpapier zelf hoeven te betalen laat staan dat ze geld hebben voor nog meer uitgebreide "tests" en toetsen voor kleutertjes.

6. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Mag ik dan zeggen dat het maken van beleid op het gebied van onderwijs niks te maken heeft met de inspectie maar met het Ministerie van Onderwijs in Den Haag? De inspectie onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs, "Den Haag" bepaalt hoe dit meetbaar gemaakt dient te worden en dus dat er bijvoorbeeld toetsen afgenomen moeten worden om resultaten te kunnen meten en (landelijk) te kunnen vergelijken. De inspectie maakt zelf geen beleid.

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik weet niet of je CITO'S kunt weigeren.(je zou kunnen zoeken anaar een school die ze niet afneemt, er zijn nog scholen die ze niet gebruiken ) mijn kinderen hebben die toetsen ook allemaal moeten doen. en ze moeten aan bepaalde eisen voldoen om door te mogen naar een volgende groep. dat geldt al in groep 1 en dat geldt dubbel in groep 2.ze moeten dan bijv. tot 20 kunnen tellen ( beide kanten op) en nog wat dingen die ik maar niet op ga noemen nu.als ze in groep 3 komen dan leren ze in een moord tempo lezen en schrijven.(en dat was ruim 10 jaar geleden al) ik hou mijn hart dan ook vast voor de jongste.

over die reactie van de sociale woningbouw, ga ik maar niet op in. het is precies een reactie die je kunt verwachten.

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

of den haag wakker wordt durf ik ook te betwijfelen. mijn beide kinderen worden de dupe van het beleid wat ze gaan voeren. het keiharde bezuinigingen binnen het speciaal onderwijs waar het allang geen vetpot is.alleen dit jaar al moesten er 60.000 kinderen met een ASS stoornis of adhd of iets in die trant uit het speciaal onderwijs. en aan de andere kant gaan ze volgend jaar het rugzakje volledig van de kaart vegen. plus het pgb voor 90 procent schrappen. binnen nu en een paar jaar komen er verschrikkelijk veel mensen enorm in de problemen en heel erg veel kinderen zonder scholing noodgewongen thuis te zitten. ik snap werkelijk waar niet waar ze mee bezig zijn.

bij mijn oudste dochter hebben al leraren ontslag genomen, andere zitten overspannen thuis en velen denken erover te stoppen,omdat het de komende jaren gewoon niet leuk meer is en niet te doen meer. de klassen moeten groter de druk wordt hoger en er is veel te weinig geld om fatsoenlijk les te kunnen geven.

9. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn oudste dochtertje heeft een maand of 2 geleden (ze was toen 3.5) zelfs een CITO-toets moeten doen op het KDV om te kijken of ze wel schoolrijp was! KDV doet mee met een voorschools programma en dan is dit verplicht.....pff...

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Idd blup, een van mijn dochters zit op het sbo, zij wordt op alle reguliere basisscholen geweigerd, dus als het speciaal onderwijs in de problemen komt, zitten wij in de shit. Ik denk er nog maar niet aan da ze nog 2 jaar te gaan heeft voor ze naar het voortgezet onderwijs gaat, God mag weten hoe de zaken er dan voor staan. Misschien houdt het dan wel allemaal op of is de enige optie een zmok school wordt ze tussen allemaal schorem geplaatst die leer en opvoedingsproblemen hebben vanuit de thuissituatie oid en zij is geboren met een stoornis. Ze is nu al vaak de dupe van pesterijen op het sbo omdat ze een paar jaar terug de kinderen met opvoed en leer problemen samen hebben moeten zetten ook vanwege bezuinigingen...

Nou ik hou maar op want ik word er spontaan beroerd van :(

11. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ja dat mag je zeggen hoor. Ik weet alleen dat ik er simpel van wordt dat alles op papier moet staan, en dat het dan als goed bestempeld wordt. Maar alle tijd die wordt besteedt aan het op papier zetten van allerlei zaken, wordt niet aan de kinderen en het onderwijs besteedt.
    Inspectie leeft waarschijnlijk de regels van de overheid na, maar ik vind wel dat ze die dan wat meer aan de kaak mogen stellen.

De cito-toetsen in groep 1 vind ik weinig meerwaarde hebben. De cito-toetsen van groep 2 geven wel een beeld van een kind. Dit jaar heb ik de cito-toetsen afgenomen, en ik geloof niet dat er een kind was die het vervelend vond. Iedere keer als ik binnenkom, vragen ze of ze weer mee mogen. Ik denk echter niet dat je er alles aan op moet hangen.

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    In veel gevallen resulteert het op papier stellen van taken en doelen door een school wel degelijk in kwaliteitsverbetering, al begrijp ik dat het vaak erg belastend is voor het (onderwijzend) personeel op een school. Maar zo simpel als jij het stelt (zet het maar op papier en je krijgt een voldoende als school) is het niet bij alle scholen, waarschijnlijk wel bij de jouwe omdat het een goede school IS ;) of in ieder geval geen direct verhoogd risico op verminderde kwaliteit loopt.
    En regels aan de kaak stellen van de regels van je eigen ministerie is als inspectie (welke dan ook) ook niet zo simpel als het lijkt, het blijft een onderdeel van dat ministerie, alleen een uitvoerend onderdeel en niet een wetgevend of beleidsmakend onderdeel.

13. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Overigens sla ik als leek niet direct op tilt van de term cito-toets. Ik ga ervan uit dat het een toets is die past bij de leeftijd van de betreffende leerling waardoor de school of de leerkracht of de louders toch een kleine indicatie kan krijgen van op welk niveau het kind zich op dat moment bevindt. Het wordt pas eng als mensen die het moeten interpreteren zich alleen maar star aan regeltjes houden en niet kijken naar het kind. Of als je als een gek gaat vergelijken met Pietje van hiernaast die toch echt wel slechter scoorde dan jouw eigen kind oid. Maar dat geldt voor van alles natuurlijk...

14. miepie28

miepie28 Fanatiek lid

13 aug 2008
    2.687
    0
    36
    intercedent
    Hier op de psz hebben ze wel een speciale `leerprogramma`puk en ko. Dit ook omdat wij in een `achterstandgebied`wonen. Pff toen ik hoorde dat wij in een achterstandgebied wonen had ik echt zoiets van WAT? De psz en scholen springen hier ook op in en hebben ook een pyramidevorm onderwijs. Dus dat achterstands kinderen (het woord alleen al...) meer aandacht krijgen en de kinderen die het beter doen hun meehelpen.

Zal wel nog meer achterzitten hoor maar dit is mij tot zoverre verteld door het psz.
    Mijn dochter moet dus eigenlijk ook 3 dagdelen naar psz. Ik vind dit echt grote onzin dus ze gaat 2 dagen. (je wordt wel lekker verplicht om 3 dagdelen te betalen...) Hier krijgen ze dus ook toetsen vanaf 3 jaar en opdrachten. Vind dat ook zoiets bijzonders. Ik geloof er wel in wat die mevrouw zegt, maar goed hier in drenthe zijn ze er dus ook heel veel mee bezig.
    (Zijn natuurlijk ook een `achterstandgebied.`Pff je wilt niet weten hoe vaak ik het woord laatste tijd hoor ivm psz en school kiezen.....)

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Hebben we hier in Drenthe achterstandsgebieden? Is helemaal nieuw voor me!

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Je hebt overal achterstandsgebieden hoor, dat is echt niet voorbehouden aan de randstad... Ik kom zelf uit de Betuwe en ik zat op een basisschool in een achterstandsbuurt. Allemaal blanke Nederlandse (Betuwse) kindjes overigens (ik kwam zelf niet uit een achterstandsgezin, wij zijn van Amsterdam daar naartoe verhuisd, maar was één van de weinigen op die school).

17. Sensea

Sensea Niet meer actief

miepie@ dat op papier zetten klinkt allemaal heel leuk. op het speciaal onderwijs kunnen ze ook wat van. de praktijk is echt dat ze handtekeningen willen scoren daar zijn ze ook enorm gefixeerd op. als je nog wat vragen en de tijd is om dan blijven ze maar doordrammen over die handtekening maar je vraag beantwoorden, ho maar. ik vind dat men tegenwoordig veel tever doorslaat in burocratie.80 procent van wat er in zo'n verslag staat is oud en overschreven uit het vorige. dus of het nu daadwerkelijk iets opleverd? toch moet alles op papier in orde zijn, want ze moesten eens gecontroleerd worden. dat ze daarmee veel tijd die ze aan kinderen en aan echt luisteren naar de ouders verdoen, dat telt blijkbaar niet.

ik vind het ook vreemd dat mensen tegenwoordig zo gebrandt zijn op papieren, verslagen en cijfertjes van toetsen als men een school uitkiest. is het niet veel beter om persoonlijk de sfeer en mentaliteit en de manier van werken en de hoeveelheid aandacht voor de kinderen te gaan bekijken met eigen ogen.alles lijkt alleen nog maar de draaien op vastgelegde dingen op papier en uit testen.

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Van die citotoetsen moet je niet te vreemde voorstellingen maken. Er wordt gewoon op peuterniveau getoetst en vaak niet eens in toetsvorm, maar meer dat een peuterjuf afstreept welke dingen een kind wel en niet kan.
    Daar vind ik op zichniets mis mee, met toetsen waar een kind staat, omdat je dan kids die wel een achterstand hebben, daar ook mee kunt helpen.
    In Groningen (en in wat mindere mate ook in Drenthe) zijn erg veel kids met een taalachterstand, die zich echt niet fatsoenlijk duidelijk kunnen maken. In het Groningse heeft dat ook veel te maken met het vele dialect dat daar gesproken wordt (of op z'n minst plat), waarbij de lidwoorden ontbreken: die heb je in het gronings niet.
    Dan is het dus wel verstandig om iets met voorschools 'onderwijs' te doen, net al dat geldt voor allochtone kids die thuis geen of gebrekkig nederlands meekrijgen. Daarvoor is het echt wel belangrijk dat ze wat extra input krijgen, (maar spelenderwijs wordt dat idd voldoende aangeleerd en ook mij lijkt het veel handiger om kleuterleidsters daarvoor bij te scholen, dan programma's met de kids af te gaan draaien), want op latere leeftijd hebben veel van deze kids nog steeds achterstanden, die er bijvoorbeeld voor zorgen dat een fatsoenlijke sollicitatiebrief niet geschreven kan worden en daardoor kansen op een baan aanzienlijk verkleinen,
    (wat op zich ook weer belachelijk is: een metselaar moet kunnen metselen en rekenen, voor zo iemand is het minder belangrijk hoe groot zijn woordenschat is en hoe goed hij kan spellen. Dus daar mag ook wel een cultuuromslag binnen onze maatschappij in komen).

Als het gaat om ouders die hun kids perse op een bepaald niveau middelbaar onderwijs willen hebben, moet je gewoon de ouders aanpakken. NIet meebewegen met die ouders, (ik heb binnen mijn werk op een arbeidstrainingscentrum voor schoolverlaters ook met deze ouders te maken gehad, waarvan veel denken dat als je maar genoeg traint met hun kind, het IQ van hun kind op wonderbaarlijke wijze omhoog kan gaan. Psychologisch gezien werkt het iig zo dat hoe meer je pusht, hoe minder er uit komt. Te weinig stimuleren geeft overigens hetzelfde resultaat, dus ook hierbij gaat het weer om de gulden middenweg).

De zorgen om het VMBO begrijp ik wel. Ook de kader en beroepsgerichte leerwegen zijn vertheoretiseerd, waardoor een grote groep leerlingen zich totaal niet thuisvoelt op school en stennis gaat trappen, (waarmee overigens niet gezegd dat daar alle problemen door komen, dit zijn ook erg vaak jongeren die al met een rugzak aan problemen een school binnenkomen).
    Maar door deze problemen wordt het hele VMBO naar beneden gehaald.
    In mijn ogen zou het veel verstandiger zijn beide leerwegen weer uit elkaar te trekken en de oude mavo weer in ere te herstellen als voorbereiding op MBO 3 en 4 opleidingen.
    En dan een nieuw soort VMBO in te stellen waar leerlingen gewoon een vak kunnen leren. Enkel de taal en het rekenwerk krijgen dat ze nodig hebben voor hun vak, en verder vooral leren te doen waar ze goed in zijn: werken met hun handen.
    En zien dat daar een herwaardering voor komt: in onze maatschappij is de nadruk heel erg komen te liggen op goed kunnen leren, maar een hoog IQ is natuurlijk ook niet zaligmakend en als we enkel universitair opgeleiden hadden, zouden we als maatschappij aardig ontwricht raken, omdat een maatschappij veel meer draait op de lui die met hun handen werken, dan de lui die dat met hun hoofd doen.... Die laatste groep kunnen we, als het erop aan komt, eerder missen dan die eerste.... en dat besef zijn we de laatste 10-20 jaar wel een beetje kwijtgeraakt!

19. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Als de school meer tijd besteed aan het invullen van papierwerk dan aan de kinderen in hun ouders, doet de school óók iets niet goed, Blup. Het is niet zo zwartwit als hier wordt gesteld. Het alternatief is namelijk geen of minimaal toezicht op onderwijs, is dat dan waar we heen willen? Ik denk dat de bureaucratie soms best wat minder kan, dat ben ik met je eens. Maar het is nu eenmaal een feit dat als je toezicht wil houden, je gegevens moet verzamelen die vergelijkbaar met elkaar zijn en dat gaat voorlopig nog met veel papierwerk gepaard. Een schone taak voor de overheid en scholen om de ICT eens een keer op orde te krijgen!

Persoonlijk zal ik bij de keuze voor een school altijd eerst de rapporten van de onderwijsinspectie bestuderen voor de eerste schifting en dán een kijkje gaan nemen, gesprekken voeren en het gevoel van de school ervaren. Zo hebben we dat bij de keuze voor ons kdv ook gedaan: eerst de GGD-rapporten gelezen en toen een keuze gemaakt. Ik moet er niet aan denken dat er geen onafhankelijk toezicht is op onderwijs of kinderopvang. Dan maar bureaucratie hoor, het gaat wel om het onderwijs van onze kinderen.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tja die ggd.. Hier werd mijn psz in eerste instantie niet goedgekeurd omdat de ze kwamen inspecteren op het moment dat de school + psz aan het verhuizen waren naar een ander pand. Kregen ze geen goedkeuring omdat er een MOPSTOK op het toilet stond en dat dus onhygienisch was..

Deel Deze Pagina