"Een hele generatie kinderen gaat kapot"

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Polletjepiek, 3 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

De school waar mijn zoon op zit heeft na twee jaar alle veranderingen door voeren nog steeds geen groene kaart. Omdat de inspectie nog meer wil ect ect ect.

Pas nog op ouder gesprek ik ging er van uit dat mijn zoon nog drie jaar speciaalonderwijs zou krijgen maar nee door die zelfde inspectie moet hij over twee jaar klaar gestoomt zijn voor het vmbo leerwegondersteuning terwijl ik zelf liever heeft dat hij nog een jaar extra de basisschool doet waarom omdat hij de afgelopen jaren voor dat hij naar het bso ging een behoorlijke knauw gehad heeft en in die twee jaar tijd dat hij nu op het sbo zijn achterstand op zijn nivo aan het inhalen is.

Mijn gevoel als moeder is laat hem nog dat ene jaar extra maar de inspectie wil dat niet want dat kost geld.!! De juffen keken me ook zo aan van deze moeder weet idd ook wat goed is voor haar zoon.

Ik zeg ik wil dat hij wat rijper naar het vmbo gaat en nog de extra tijd die in zijn taalachterstand ect ect gestoken kan worden.

Dus???? Anders denk ik eerlijk gezegt dat hij het vmbo met leerweg ondersteuning niet goed aan gaat kunnen. En hij als nog naar de praktijkschool moet niet erg maar ik heb hem liever op het vmbo zo dat hij toch nog meer taal en rekenen krijgt en algemene ontwikkeling en hij beter klaar gestoomt woord voor het echte leven.

En ja als hij nog drie jaar er op zou zitten zou hij bijna 14 zijn maar dat maakt mij niet uit juist voor hem zou het een wereld van verschil uit maken.

Maar ja wie ben ik. Deze moeder?????????????

Blub ik geef je gelijk hoor het is echt huilen met de pet op tegen woordig op scholen,:(

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, van dat soort dingen word je echt volkomen simpel idd. Ze kunnen beter zien dat de lui die bij de inspectie komen te werken, aan een toets onderworpen worden om te zien of ze wel intelligent genoeg zijn om situaties te beoordelen..... want af en toe word je echt helemaal horenddol van de dommigheid van de conclusies uit de inspecties.... :(

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

@pnirmal: maar voor je zoon is het toch ook niet leuk om als 14-jarige tussen allemaal guppen van 11 en 12 te zitten?
    En lezen en rekenen zijn niet zaligmakend he? Als hij goed is met zijn handen, is praktijkonderwijs voor hem veel fijner!

4. hardloper

hardloper Niet meer actief

mijn oudste twee hebben ook de cito gehad in groep twee. netjes in een apart zaaltje, eigen tafeltjes, erg officieel. De school wil niet, maar het is verplicht. de jongste heeft m net ook gehad. Hij is 4 (andere school) die is apart met hem afgenomen. Dit was geloof ik meer om een basislijn te hebben om te kijken waar de sterke en zwakke punten zitten (school voor kinderen met spraaktaal stoornis)
    Ik vind het onzin om kinderen al zo jong te laten leren. Dat spelen wat ze kunnen als ze klein zijn is zo belangrijk, ze moeten nog erg lang leren daarna. Alleen als er echt een probleem is op dat gebied sta ik achter een speciaal programma. Ik vind het goed om kinderen van buitenlandse ouders die geen nederlands spreken een speciaal programma aan te bieden (maar 5 dagen in de week als ze zo jong zijn vind ik erg overdreven) Mijn jongste zat ook op een speciale psz. Hij vond het erg leuk, maar dat staat of valt met de juffen. Ik denk dat het voor hem erg fijn was dat hij meer mogelijkheden kreeg om zich duidelijk te maken. (Ja, ook logopedie en gebarentaal)
    Hier is hij trouwens uitgebreid voor getest, je kwam er neit zomaar op.
    En thuis zitten wij echt niet alsmaar met ze te oefenen. we spelen gewoon, ik lees gewoon voor (met gebaren erbij dan), ze leren op school, das genoeg.
    En ik zit ook niet op een vmbo te wachten hoor, neit vanwege het niveau, ze doen wat ze kunnen en das prima, maar vanwege alle verhalen die je hoort. IK sta achter het splitsen in mavo en mbo.
    Ergens vind ik gewoon dat ze gelijk heeft. Je ziet het al met al dat babyspeelgoed waar geen gewone geluidjes uitkomen maar meteen al letters enzo. Laat ze gewoon lekker kind zijn en spelen en een goede basis krijgen vol zelfvertrouwen van waaruit ze de lerende wereld kunnen veroveren.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    hahaha ja waarom zo'n telefoon vanaf 6 maanden waarop het hele alfabet word afgespeeld.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik lees het vooral als een pleidooi voor maatwerk.
    Wil een kind met 3 jaar leren lezen, prima! Maar het móet niet. 6 jaar is echt vroeg genoeg om met letters te beginnen. Volgens mij worden er iets te veel regels opgelegd door beleidsambtenaren en vanuit de politiek, regels die niet relevant zijn of die gebaseerd zijn op verkeerde veronderstellingen. Doodzonde, want het gaat hier wel om het onderwijs van onze kinderen!

De titel vind ik veel te ver gaan. Je moet niet vergeten dat die dame haar beeld vormt op basis van de kinderen die in haar praktijk komen; dat zijn dus kinderen waar mensen zich zorgen over maken. Het overgrote deel van de kinderen zal zij nooit gezien hebben, omdat het daar prima mee gaat, of omdat zij niet worden opgejaagd om dingen te doen waar ze niet aan toe zijn.

Ik was overigens positief verrast toen ik de inspectierapporten las over scholen hier in de buurt: genuanceerd, heldere uitleg, ze lieten ook aardig ruimte om je eigen conclusie te trekken (wat vind ík belangrijk en hoe doet die school dat). In mijn ogen doet de onderwijsinspectie goed werk!

7. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    ehm heb het hele artikel gelezen. Ik ben het met haar eens moetik zeggen.

Bij ons op peuterspeelzaal ook een VVE .. Ze doen heel veel die kinderen pushen dat ze maar goed en duidelijk alles uitspreken. soms moeten ze 20 keer het zelfde herhalen. Mijn dochter zie ik gefrustreerd en boos terug komen van de peuterspeelzaal. Doordat ze nog niet zo goed de W en R uit kan spreken.. Ik heb er over na gedacht om haar er af te halen. Ze is aldoor boos. Gaat graag naar "school"( peuterspeelzaal ) maar alleen voor de kindjes en het spelen wat ze soms wel doen tussendoor. Maar ze is echt gefrustreerd als ze thuis komt. En verteld me dan doordat ze iets niet gedaan heeft of gezegt heeft dat ze op het strafbankje heeft moeten zitten.

De leidster heeft me gezegt dat ze naar de logopodist moet gaan doordat ze volgens hun onduidelijk praat.. Maar dat vinden wij, familie en mensen die ik tegen komt niet. Maar de leidster wil dat ieder kindje volgens het boekje leert en doet en als proffesor naar de basisschool moet gaan. Belachelijk vind ik zelf.

Dus ja ik vindhet vergeleken vroeger heel erg veranderd !!!!

8. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik snap wat je zegt maar. Het zou fijn zijn als hij wel leert om bij voorbeeld sollicitatie brieven te schrijven ect ect ect.

En vmbo met leerweg is met veel praktijk er bij. Hij zou het ook aan kunnen.

En ik zelf ging ook pas als 14 jarige naar het voortgezetonderwijs omdat ik toen geestelijk rijper er voorwas en bij mij in de klas was ik zelfs nog een van de jongste want de meeste kinderen van het sbo ect zijn al vaak ouder als ze naar het voortgezet gaan. Omdat ze vaak al een klas hebben over gedaan ect.

En daarbij ik blijf er bij dat extra jaartje zou veel verschil voor mijn zoon gaan uit maken. Dat voel ik als moeder.;)

9. truelove4ever

truelove4ever Fanatiek lid

9 nov 2010
    2.441
    0
    0
    limburg
    op de school waar mijn kids zitten is er wel nog de gewone poppen- /blokkenhoek etc

10. Bri

Bri Niet meer actief

Hier hebben ze ook gewone poppenhoek, blokkenhoek, enorm veel om mee te spelen.

Ga dus vooral kijken op de basisschool vóórdat je je kind ergens inschrijft, en kies een school die bij je past!

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik begrijp je helemaal primal. ik heb hetzelfde probleem al 4 keer op rij met het speciaal onderwijs. mijn dochter was te groot voor groep 8. zie je het voor je, dat de school zegt u kind is te groot voor groep 8 en je kind gewoon naar het voortgezet doorstuurd. zonder dat je er ook maar iets over te zeggen hebt. ik hoef je niet te vertellen hoe moeilijk ze het gehad heeft. toen bleek ze in de vierde te jong voor het mbo. ja, duhhhhuuhhh....en moest ze noodgedwongen blijven waar ze was. lang leve het speciaal onderwijs.

mijn zoon gaat al 3 jaar over ondanks dat hij niks uitvoerd een grote mond heeft en slechte cijfers haalt. en denk je dat je het tegen kunt houden. geloof er maar niks van.

ik snap je frustraties dus maar al te goed. ow, maar ze willen wel je handtekening. of je het nu goed vind of niet, doet niet ter zake. is zelfs van geen belang. het beleid bepaald het nu eenmaal.

12. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Maar wat betreft die toetsen voor die kleintjes. Een, goede, juf of meester weet toch zelf van een kind hoe hij/zij is en wat hij/zij kan en wat nog niet. Daar zijn toch rapporten van? Is dat niet genoeg dan om te pijlen hoe een kind het doet op school? Althans dat was bij ons vroeger zo.

Onze dochter is dan nu bijna 2,5 en gaat sinds ze 2 is naar de psz. Daar spelen ze eerst een half uur tot drie kwartier en dan gaan ze in de kring, voorlezen, liedjes zingen etc. Ik heb eigenlijk geen idee, hoe het hier op de plaatselijke basisscholen in de kleuterklassen is. Er zitten 3 in de buurt 1 gereformeerde(kan ze niet heen omdat wij niet ger. zijn), 1 christelijke en 1 openbare. Ze zal als ze 4 is dan waarschijnlijk naar de openbare gaan. Ik zal eens andere ouders polsen hoe het is op de school of haar juf op de psz. Deze juf gaat ook zo nu en dan eens een rondje basisscholen doen om te kijken hoe 'haar' peutertjes het doen en komt er ook wel eens een kleuterjuf op de psz. Dan ruilen ze zeg maar.

13. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Pnirmal, ik begrijp jouw frustratie heel erg goed, je wil gewoon het beste onderwijs voor je zoon en alle rust voor hem op dat te bereiken.

Maar de school heeft wel tegen jou gejokt hoor. De inspectie bepaalt namelijk helemaal niet per leerling hoe lang ze op de basisschool moeten blijven en al zeker niet dat jouw zoon eraf moet binnen twee jaar. En dat de school in die twee jaar nog niet voldoende verbeteringen heeft laten zien, ligt niet aan de inspectie maar aan de school of als je het dan breder wil trekken, aan de poliltiek. Zolang er steeds op onderwijs bezuinigd blijft worden, zijn kinderen als jouw zoon als eerste de dupe want als er bezuinigd moet worden, gaat dat bijna altijd als eerste ten koste van extra begeleiding. Maar nogmaals, daar kan de inspectie niks aan doen, die controleert wat door het ministerie (dus door de politiek) wordt opgelegd maar bepaalt zeker NIET dat jouw zoon binnen een bepaalde termijn van school af moet. Als er geen inspectie was, zou het met wel veel meer scholen slecht gesteld zijn.

Maar goed, het is ingewikkeld hoe de relatie tussen ministerie, politiek, inspecties en de scholen zelf zijn dus ik begrijp de verwarring heel goed.

14. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Nu ik dit weet denk ik dat ik toch gaat strijden voor dat extra jaar voor mijn zoon. En wil ik het via de school zelf weten hoe of wat en wie de waarheidspreken.

Hun hebben dus idd die groene kaart niet( voor de rest een prima school) prima ingestelt op kinderen met leerproblemen. Hun vertelde idd dat de inspectie wil dat ze eerder van school gaan en ze niet meer laten zitten!

Ik was in de veronderstelling dat hij dit jaar groep 5 gedaan had en dus nu dus naar groep 6 zou gaan nu gaat hij dus naar groep 7 terwijl hij groep 4 vorigjaar opnieuw gedaan heeft omdat hij van de andere school kwam.

Bedankt voor de tip en zo ga ik dus trijden voor mijn kind.

;) Als het niet lukt ja dan heb ik er wel alles aan gedaan.

15. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Toch snap ik het nog steeds niet. Ik hoor verschillende mensen zeggen dat die CITO-toets verplicht is. Maar wie verplicht dat dan precies? En heb ik daar als ouder niet alsnog de laatste hand in? Als ik het niet wil hebben, gebeurt dat toch gewoon niet? Enige nadeel: je bent meteen 'die moeder' met 'dat stempeltje'. Ik zie het al helemaal voor me.

@Rozemarijke, ik ben het met je eens hoor dat ik mezelf misschien te veel voorstel bij zo'n toets, maar ik lees hier van sommige mensen dat kinderen echt heel officieel aan tafeltjes gezet worden en een toets moeten gaan zitten maken. Niks spelenderwijs! En waar is het inschattingsvermogen gebleven van de kleuterjuf van vroeger. Ik kan me niet voorstellen dat het in onze tijd echt zoveel slechter was dan nu. En ik heb die toets echt niet hoeven maken. Als ik mijn rapporten van de kleuterschool lees (eigenlijk is rapport een groot woord), wordt daar alleen gesproken over het spelen, de motorische ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Meer dan voldoende vind ik.

Dan nog een van mijn frustraties (ik ben aardig op dreef volgens mij ;)). Het is niet voor niets dat mensen tegen een PSZ tegenwoordig 'schooltje' zeggen volgens mij (dat woord zal mijn strot trouwens niet uit kunnen komen). Daar begint het al. Het is toch echt een peuterSPEELzaal. Als ze me daar aan gaan komen met dat soort testen, echt.... grrrrr...

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

Jajaja..."schooltje" blegh.
    Josien, we zitten lekker op 1 lijn.

Mijn nichtje, 4 jaar, heeft ook een toets gedaan. Kind had er zelf geen weet van.
    Kijk, doe die van mij dan ook maar "zo'n" toets.

17. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Kijk, met zo'n test heb ik ook geen probleem Elmo! Dan gaat het spelenderwijs. En weet je: sommige kinderen vinden het misschien ook wel heel leuk. Daar zal ik niets van zetten. Bij mij blijft alleen de vraag waarom het tegenwoordig anders moet dan vroeger toen de juffen en meesters heeeeel goed wisten wel vlees ze in de kuip hadden. En dat zonder al die toetsen en testen... :(

18. Polletjepiek

Vind ik ook, Josien hoor.
    Daarom vond ik het artikel in de krant ook wel een goede. En ik hoop dat deze mevrouw het lukt om de beleidsmakers in Den Haag hier van te overtuigen.

19. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik heb niet alles gelezen hoor maar ik vind dat een kind gewoon lekker kind moet kunnen zijn. Plus dat ik altijd zeg, je hebt stratenmakers en je hebt boekhouders. De een is handig met zijn handen, de ander met zijn hoofd ;)

20. Polletjepiek

Ja en volgens mij willen ze/we te veel van onze kinderen. Waarom moet iedereen bij wijze van een 10 op taal en rekenen halen en weet ik wat allemaal. Als iets toch voldoende is, is het toch goed?!

Deel Deze Pagina