Nare Verloskundige

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Purified, Jan 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Wou het even afschrijven.. gelukkig krijg ik vrijdag de intake bij de gynaecoloog en mag ik daar onder controle blijven.. maar baal echt van hoe het tot nu toe gegaan is.

Toen ik daar bij de verloskundige aankwam voor de eerste intake was het meteen, wij doen dit dit dit, en dat niet. (Geen Badbevalling, niet helpen in het ziekenhuis waar ik wou bevallen).

Ze vertelde meteen dat ze een samenwerking hadden met een kraamzorg, en dat ik daar maar mezelf moest aanmelden

Bij de volgende controle hebben ze niet gevraagd waar ik de kraamzorg had aangevraagd, ze zijn er maar gewoon van uit gegaan dat ik me daar had aangemeld.

Na de 20 weken echo kwam er uit dat ik een extra echo nodig had vanwege de verwijde nierbekken. Deze had de verloskundige bij het lokale ziekenhuis gepland, dat was prima want het was toch een eenmalige controle..

Bij de volgende afspraak werd er ineens door een andere verloskundige gezegt nee we gaan de controle afzeggen, en we doen het in een ander ziekenhuis omdat je toch niet hier wilt bevallen. Ik heb meerdere malen aangeven dat ik alleen de controle in de lokale ziekenhuis wou, maar dat kon niet. Ze heeft toen de echo afgezegd en per ongeluk alleen een consult geplaatst waarvoor we voor niks dus naar toe zijn gegaan. Ik moest nog bloed prikken en ik vroeg daar in het ziekenhuis als ik dat daar kon doen en ze zei dat kan wel, maar het is beter te doen in het ziekenhuis waar je de echo krijgt want anders heb je teveel dossiers open lopen.

Hierna hebben we besloten dat we de gynaecoloog zouden bellen in het ziekenhuis waar we dus wel wilden bevallen, die wouden ons wel overnemen. Nu krijg ik dus vanaf vrijdag de intake, controle's en meteen de extra medische echo daar.

Vandaag de laatste controle bij de verloskundige.. zaten ze al klaar om bloed af te nemen.. Ik heb meer dan drie maal nee gezegd tegen de assistentes en uitgelegd dat ze in het ziekenhuis zeiden dat ik het beste meteen daar kon alten prikken.. assistentes bleven mopperen dat het nu gedaan MOEST worden, terwijl ze in het ziekenhuis gewoon zeiden dat het geen probleem was om te wachten.. dat heb ik ze meerdere malen verteld..

Uiteindelijk heeft de tweede assistente de verloskundige erbij geroepen en moest ik me weer "nader verklaren" waarom ik het niet wilde. Ik heb gezegt dat ik het niet wilde omdat ik doodsbang ben voor naalden. Dat het prima tot vrijdag kon wachten.. 3 vs 1.

Uiteindelijk hebben ze alsnog zo gedramt dat er bloed is afgenomen, heb haar hand vastgehouden. Alleen ik ben NIET blij hoe dit is geforceerd.

Ik had mijn jas allang weer aangedaan nadat ik tegen de assistentes zei dat ik in het ziekenhuis wou prikken, want ik wou het niet alleen doen. Het voelt echt alsof ze geen greintje van respect hadden. Ik had dit namelijk al met het ziekenhuis afgesproken en toch forceren ze het.. Meer dan 5x nee gezegt en uitgelegd waarom.. aangezien ik een beetje sociale fobie heb vind ik het al knap zat dat ik het zo vaak en zo hard gezegt had..

Nu heb ik gelukkig de kraamzorg uitgekozen die IK wilde, nu kom ik onder een gynaecoloog terecht waarbij IK (als alles goed blijft) kan bepalen waar ik kan bevallen. Waar ik me hopelijk gesteund kan voelen ipv geforceerd. In het ziekenhuis dat IK wil zitten.

Voel me nu een beetje ongelukkig, ik had de vorige afspraak ook al aangegeven dat ik NIET alleen geprikt wou worden. Ik ben er gewoon bang voor. Ze hebben geen respect hiervoor gehad en het voelt gewoon.. rot.

2. MiMully

MiMully Fanatiek lid

Jan 18, 2013
    2,405
    5
    38
    Female
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Jeetje wat een verhaal.
    Wel goed dat je nu toch bij de gyn terecht kunt zeg. En ik zou het ook bij hem/haar aangeven als je daar komt. Zeker omdat je nu nog meer getraumatiseerd bent geraakt voor naalden.

Waarom ben je trouwens zo bang? Is geen aanval hoor, meer een vraag. Als het om de pijn gaat, kunnen ze je ook met een vlindernaaldje prikken. Die voel je echt bijna niet. Duurt de afname wel iets langer, maar wel minder traumatisch voor jou.

Gelukkig heb ik erg geen last (meer) van sinds ik het zelf mag doen vanwege opleiding. Is maar goed ook, want ik zit er momenteel twee keer per week.

3. Bloem4

Bloem4 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,627
    779
    113
    Female
    Jeetje ik vind dit verhaal wel een klacht waardig. Wat hebben zij jou vreselijk onrespectvol behandeld zeg!

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Jeetje wat naar, maargoed ik was na de eerste nare ervaring een gesprek aangegaan hielp dit niet overgestapt naar een andere verloskundige praktijk. Hier hetzelfde verhaal, ben sinds 18 weken onder behandeling van een andere verloskundige praktijk en wat een rust ineens!
    Hoop dat je je bij de gyn op je plaats voelt!
    Misschien dat een klacht indienen nog wat opluchting geeft?

5. Elvis

Elvis Bekend lid

Oct 31, 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wat een nare ervaring Purified! Ik zou zeker een klacht indienen. Zij zijn er om jou te helpen, niet om jou te commanderen. Fijn dat je nu bij de gyn terecht kunt. Probeer daar nog van te genieten de laatste weken.

6. koffiekoekje

koffiekoekje Actief lid

Jun 1, 2013
    167
    0
    0
    Lio Wiskunde
    Overijssel
    Jeetje, wat vreselijk naar! Ik begrijp je angst voor bloedprikken helemaal en vind dat ze dit niet bepaald professioneel hebben opgepakt.

Fijn voor je dat je nu in ieder geval wel gehoord wordt en dat je een goed gevoel hebt bij de verdere begeleiding.

Misschien wel handig om een review te schrijven over deze praktijk? Dan kun je in ieder geval een ander nog behoeden!

7. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Ik weet niet waarom ik bang ben voor naalden, dit is van kinds af aan en het helpt niet dat ik vaak bij prutsers heb gezeten. 3-4x prikken om alsnog mis te prikken en lekker met een naald onder je huid vriemelen. Dat vind ik het ergste gevoel. Erin zetten is pijn maar dat is zo voorbij als ik even mag knijpen.. maar dat naald onder je huid..

Ik weet dat ik volwassen moet zijn maar op een gegeven moment zet ik het dan wel op het huilen. Gewoon dat super nare gevoel van dat naald dat continue onder je huid beweegt. Ik kan er echt niet tegen.

Het is wel zo dat als je geluk hebt bij iemand die het goed kan is het zo over, in uit bloed afgenomen.. alleen die heb ik nou meestal net niet.

Partner heeft zelf achteraf ook nog even voor mij gebeld want hij vond het totaal niet netjes hoe ze ermee om gegaan... Met drie mensen in een kamer zeggen dat het totaal moet terwijl het mijn keuze is en er al een andere afspraak met het ziekenhuis was, was niet oke. Dat is gewoon intimidatie.

Verder heeft hij heel simpel gezegt (want hun moeten wel de nacontrole doen na de bevalling), als er keuzes die gemaakt moeten worden dan mag je eerst alles bespreken met mij. Hij blijft ook in de kraamtijd dus als er iets dan gebeurt waar ik het niet mee eens ben kunnen ze niet hetzelfde doen als wat er vandaag gebeurt is.

Na de eerste gesprek wou ik ook al meteen een andere verloskundige, alleen het is gewoon zo dat ik zelf geen auto heb en dit de enigste is op loopafstand/fietsafstand van mijzelf. Ik heb met mijn vader afgesproken toen de gynaecoloog me wel wou houden dat hij op het laatst mij rijd, want mijn partner kan niet iedere week vrij nemen voor een controle..

Misschien dat ik zelf toch ook nog een klacht indien ja.. je word je zo voor blok gezet en je waardigheid voor je gevoel word je gewoon afgenomen omdat je iets niet wilt.. terwijl het ziekenhuis ook zij dat bloedprikken nog prima even kon wachten..

Ga dit wel zeker ook nog een keer bespreken met mijn gynaecoloog op vrijdag omdat ik even het vertrouwde gevoel toch weg heb, en hopelijk heeft kan hij/zij me dat wel terug geven.

8. lies276

lies276 Niet meer actief

Volgens mij hebben deze verloskundigen nog nooit van keuzevrijheid gehoord?
    Hoe erg kun je je eigen zin doordrammen en je cliënten monddood maken zeg!
    Die zouden aan mij toch ook echt een verkeerde gehad hebben zeg! Grrrr!
    Ik zou ook blij zijn dat ik daar weg was.

9. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Als vk alleen de nacontroles doet, zou ik overstappen naar een die verder weg zit. En klacht indienen!

Verder was mijn vk praktijk ook aan het sturen op een kraamzorg organisatie, echter deze hadden rare voorwaarden dus heb ik in overleg met mijn verzekering een andere gekozen. Daar baalde de vk wel van maar begreep ook wat ik wilde en vond, van hun kraamzorg org. Ze ging ze hier zelfs op aan spreken. Ook verzekering heeft kraamzorg gewezen op hun afspraken maar ik wilde daar niet meer blijven. (Vond ze ook drammerig).

Share This Page