Sinds ik klein was heb altijd een gruwelijke hekel aan spruiten gehad, heb het alleen maar gegeten op de 'traditionele' manier, met aardappelen en vlees. Maar ja.. ik wil het goede voorbeeld geven aan mijn dochter dus heb vol goede moed spruiten in huis gehaald. Wat kan ik er mee? De recepten die ik via google heb gevonden lijken me niet echt lekker. Wat doen jullie er mee om de smaak dragelijk te maken?
Ik eet het eigenlijk ook alleen maar met aardappelen en groente. Maar dan doe ik wel gebakken spekjes erdoorheen Dus veel heb je ook niet aan mij! Plus ik vind spruitjes wel erg lekker, dus ook gewoon simpel alleen gekookt vind ik ze al lekker...
De gruwelijke hekel komt meestal doordat spruitjes te lang door worden gekookt. Dan zijn ze ook echt niet lekker. Ze moeten beetgaar zijn. Je kan ze ook roerbakken, google eens op recepten
Ik maak er altijd stampot van. Lekker met gebakken spekjes erbij en een rookworst. Mjammie, hier is het favoriet.
Hier gaat de stamppot er goed in. Aardappels, spruitjes in bouillon koken. Als het gaar is kookvocht afgieten in aparte beker. Aardappels en spruitjes stampen en met kookvocht en boter smeuig maken. Eventueel blokjes kaas en/of spekjes erbij doen. Je kunt er eventueel satesaus bij serveren (vind ik niet lekker, maar mijn man wel) eet smakelijk!
Ik maak een kerriesausje en giet dat erover, is ook best wel lekker. Ben zelf ook niet zo'n favoriet van spruitjes, maar ja, dat goede voorbeeld he. Die van de stamppot ga ik ook eens doen, dat lijk me ook wel lekker.
Ik maak het iets anders. Ik stamp met opgewarmde melk en doe geen boter erdoor. Ik kook ook gewoon in water en breng het op smaak met wat zout en peper. Dat van die satésaus ga ik maar niet aan mijn man vertellen, want dan wil hij dat er vast ook bij. Die eet zelfs satésaus over zijn huzarensalade...
Ik kook de spruitjes altijd even (niet te lang) en vervolgens in de wok samen met tomaat, uit, paprika en heel veel kaas. Mmmmm smullen
wat ik wel te doen vind is mosterd erbij, maar als ik het eet als mijn nichtje hier is maak ik er een zachte mostersaus bij. Dit maak ik met mosterd, scheutje citroensap en koksroom en eventueel fijne peterselie erdoor. Ik doe meestal 1 eetlepel mosterd, half eetlepel citroensap, 2 eetlepels room en dan kun je er room bij blijven doen tot je het de goede smaak vind.