radiotherapie maar geen kanker

Discussie in 'De lounge' gestart door Maysa86, 10 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    hai dames,

mijn schoonvader heeft al jaren een vlekje op zijn longen.
    deze is gevonden een paar jaar terug tijdens een lang verblijf in het buitenland. De arts die het ontdekte gaf het werken in de mijnen de schuld.
    Inmiddels (terug) heeft hij terug in Nederland verscheidene onderzoeken gehad.

eindconclusie:

Het vlekje is goedaardig & het is niet gegroeid.
    Goed nieuws natuurlijk. Maar nu wilt de behandeld arts toch tot bestraling over gaan en maar liefst 5 x.

Mijn schoonvader is een man op leeftijd (70 +) en kampt ook met andere gezondheidsklachten. Mijn man en ik zijn bang dat die bestralingen helemaal niet profijtvol zijn en vrezen voor de bijwerkingen en de aanslag op zijn weerstand.
    Wij vinden het onnodig en hebben liever dat het gewoon in de gaten gehouden word. Immers het ' vlekje' is al jaren even groot en God weet hoelang het er al zit.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die mij kunnen helpen met tips, adviezen, handige sites, informatie of eventueel ervaringen uit eigen omgeving.

Ik weet dat dit niet het meest aangewezen forum is maar ik wist niet goed waar anders te beginnen..

alvast bedankt!

2. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik werkte op de afdeling radiotherapie als radiotherapeutisch laborant. Ik kan je wel wat vertellen, als je wilt anders evt PB- dan kan ik langere antwoorden geven..
    Vraag maar raak.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    misschien is een second opinion een goede optie? Ik kan me voorstellen dat je twijfelt.

4. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Tussen bestralen en bestralen zit ook nog veel verschil hoor....!!!

als je het niet vertrouwd.. idd second opinion...

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Een second opinion is misschien wel een idee in dit geval.

Ik weet dat mijn opa ook zo'n plekje had. Dat was redelijk stabiel, en al ontdekt op redelijk jonge leeftijd. Altijd hetzelfde gebleven. Maar uiteindelijk gingen zijn longen wel achteruit (copd/rek uit de longen). Hij heeft toen de bestraling gehad, om te zorgen dat elke stukje long dat iets kon doen optimaal functioneerde. En elk stukje dat dwars kon liggen uit de weg was.
    Ze hebben het ook niet helemaal weggekregen. Maar dat was opzich geen probleem.
    Als ik me goed herinner was hij op dat moment ook niet erg ziek, maar was het meer uit voorzorg, omdat ze niks meer konden doen als hij wel echt ziek zou worden. En evt zelfs het plekje op zou vlammen..

6. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    Ja een second opnion zou mooi zijn maar de vraag is of dat wordt vergoed en of het mogelijk is. Ook betwijfel ik of mijn schoonvader daar nog fut voor heeft. Deze onderzoeken en doktersafspraken zijn nu al ruim een jaar gaande.

Maar goed, als het aan mij ligt zou ik dat ook graag willen.

Het lastige is dat mijn man en ik in het buitenland wonen dus alles via de telefoon op een afstand gaat. Wij kunnen dus niet mee naar dokterafspraken etc. Andere familieleden doen dit wel maar die volgen blind het doktersadvies helaas.

@ Deepfreez
    Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Alleen vraag ik mij af of hetzelfde geld voor mijn schoonvader aangezien hij geen COPD heeft..

@ Sannaa
    Bedant ik heb je gepb'd!

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Voor de second opinion kun je ook met de verzekeraar bellen. Die willen ook nog weleens helpen met dat soort dingen.

En dat COPD is inderdaad het verschil. Daar was het, omdat de situatie ging verergeren dus preventief nodig. Maar als er niks is, klinkt het "bijna" als werkzoeken.. Maar de arts heeft geen extra reden gegeven? lastig als je dan zo ver weg woont..

Deel Deze Pagina