Schoonfamilie

Discussie in 'De lounge' gestart door Sasja88, 26 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sasja88

Sasja88 Fanatiek lid

21 aug 2017
    1.812
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Dames. Moet even mn eitje kwijt. :)

Het loopt al tijden stroef met m'n schoonmoeder en mn vriend z'n broertje. Mn zwager die liegt altijd over alles en doet zich groter voor dan hij is. Hij woont alleen zonder vriendin 2 uur rijden van ons vandaan. Hij was vorige week uitgevallen naar m'n vriend omdat hij nooit bij hem langs komt enzo. Maar mijn vriend heeft daar geen behoefte aan. Werkt 50+ uur en in het weekend sporten en ons. En dat gelieg en grootdoenerij heeft hij geen belang bij. Dus nou ja mn zwager heeft ons geblokkeerd. Prima.
    Nou puntje 2 schoonmoeder. Liegt ook vaak over dingen. Staat onder bewind. Kan niet met geld omgaan en heeft een enorm vies huis. De spinnenwebben zaten vandaag weer in de wc.
    Zonet bij haar gegeten. Rond half 7 weggegaan. Daarna haar geappt dat we thuis waren en nu is ze enorm boos dat we haar met 4 borden afwas hebben laten zitten en 8 knuffels in de kamer op de grond. Ze werkt maar heel weinig en is veel thuis. Ze maakt haar eigen huis niet goed schoon en nu zeurt ze hier ook weer over.
    Mijn vriend en ik beginnen er een beetje zat van te worden. Ze zoekt ook altijd mannen via internet en als het weer uit is gaat ze weer janken bij m'n vriend.
    Ze past 1 dag in de week op m'n dochter.
    We weten het niet zo goed meer. Ik kan er een boek over schrijven hoor. Het liefst zouden we denk ik zo weinig mogelijk contact willen. Nadeel is dat ze 10 minuten rijden van ons af woont. Niemand in de buurt van haar die mag haar dus als er iets is belt ze ons gelijk en moet m'n vriend maar komen optrommelen terwijl hij er geen zin in heeft.
    Vind het een lastige situatie. :S

2. Wish05

Wish05 Actief lid

5 apr 2020
    281
    635
    93
    Uhm, waarom past ze dan 1 dag in de week op je dochter??

Zara75, Forumnaam, Knuffelmonster en 18 anderen vinden dit leuk.
  3. Sasja88

Sasja88 Fanatiek lid

21 aug 2017
    1.812
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Haha nou dat is weer de goedheid van ons. Ze is enorm blij met haar kleindochter en wil graag oppassen.. (ze doet nier alles zoals ik het zou willen maar goed) en we willen haar haar kleinkind niet ontnemen. Ze past op in ons huis hoor!!

4. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Tsja... Ik zou me vooral proberen zo min mogelijk te ergeren en het aan je vriend overlaten, het is zijn moeder.
    Natuurlijk heb je het er samen over en irriteren situaties jouw flink.
    Je kunt prima je mening geven tegen haar (op een nette manier), maar dingen als minder contact etc zouden toch bij hem vandaan moeten komen?

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Nou eerlijk gezegd is het wel netjes om samen op re ruimen tenzij ze expliciet zegt dat ze zelf wil doen.

En spinnewebben , zat die rondom de pot of hing er iets aan het plafond .

Je komt wel erg negatief over vindt ik
    .

Axia, Marsepein, vrouwvan en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Het zou jullie wel sieren om samen de afwas te doen en speelgoed op te ruimen.

Verder, als ze goed genoeg is om op te passen,
    valt er weinig te klagen. Iemand anders de opvoeding van je kind toevertrouwen is best een belangrijk aspect. Is het echt alleen om haar haar kleinkind niet te ontnemen of gemakzucht van jullie kant?

Axia, Marsepein, Knuffelmonster en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.413
    113
    Is ze niet heel eenzaam? Door eenzaamheid en bv depressie kan iemand ook ‘verslonzen’ (hoewel ik een spinnenwebje daar niet meteen onder vind vallen, hier stikt het van de spinnen en die maken in no time een web…), plus dingen wat mooier vertellen dan het werkelijk is (feitelijk dus liegen) is ook niet vreemd daarbij…Zelfde met mannen via internet zoeken. ik zou haar daar echt niet meteen op afrekenen, maar ik weet niet waar ze over liegt natuurlijk. Ik lees niets waardoor ik contact zou willen verbreken of verminderen, plus ze is duidelijk dol op haar kleindochter- dat zou ik nooit op het spel gaan zetten! Zo’n band met je grootmoeder op kunnen bouwen is heel mooi.

En zwager, tja, ik lees daar ook wel eenzaamheid in? Als hij vervolgens het contact met jullie verbreekt, weet ik ook niet goed wat je nog kan doen…

Syane en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Dat haar huis vies is wil natuurlijk niet zeggen dat je er zelf dan maar ook niets aan hoeft te doen. Samen afwassen na het eten en de knuffels opruimen waar, naar ik aanneem, jullie dochter mee gespeeld heeft was wel zo netjes geweest.

Axia, Marsepein, 11131618 en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Een vies huis hebben is soms een teken van onmacht. Wel vervelend dat jullie band met elkaar wat lastig verloopt. Met elkaar rustig om de tafel en dingen naar elkaar uitspreken misschien nog een optie?

10. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113
    Als het zo vies is waarom dan wel bij haar eten?

Misschien heeft ze ondersteuning nodig bij het huishouden en haar zaakjes op orde krijgen of was dit al haar hele leven zo?

Snap het niet eigenlijk willen jullie zo min mogelijk contact maar ze is wel goed genoeg om op te passen.

Misschien moeten jullie eerst zelf wat keuzes maken.

Accepteer hoe ze is en of help der waar mogelijk of trek een andere conclusie.

Zeebra en tasje vinden dit leuk.
  11. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Misschien is je zwager ontzettend eenzaam en zijn zijn verhalen ook een masker. Wat is de moeite een keertje langs te gaan?

Ik heb ook een schoonzus en zwager die énorm aan verjaardagen hangen en ik niet en ze vieren ze alle 6. Ondanks dat ik er geen zin in heb ga ik toch eventjes en zie dat als wat voor hen belangrijk is.

Syane vindt dit leuk.
  12. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik vind het een heel onsamenhangend verhaal… maar als het referentiekader is voor problemen met je schoonmoeder, de situatie is wat je nu schetst vind ik dat je gigantisch overdrijft. Als er echt zoveel issues en problemen zijn, waarom vertrouw je dan in hemelsnaam je kind aan haar toe?

Oh.. en niet even opruimen. Sorry. Maar gewoon asso vind ik dat. Je geeft aan “ ze werkt niet veel “ het is niet aan jou om te bepalen hoe ze dan haar tijd in deelt hè. Zou je andersom ook niet leuk vinden.

Dus ik ben vooral benieuwd om advies te kunnen geven naar de rest van de problemen waar je een boek over kunt schrijven want op basis van dit verhaal denk ik eigenlijk; joh. Maak je niet zo druk.

Marsepein, NiVa0230, TotalBella en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Molly30

Molly30 Lid

7 dec 2021
    16
    11
    3
    Vrouw
    Ik snap haar wel! Ondanks dat ze zelf niet schoonmaakt/netjes houd zal het jouw wel sieren om je eigen rommel die je kind overigs maakt op te ruimen voor je vertrekt. Mijn moeder zal er ook wat van zeggen als ik de speelgoed niet opruim en zo weg zal gaan en terecht toch? ;) en als ik ergens zou gaan eten zal ik ook hulp aanbieden om even de boel netjes achter te laten! Dat is toch helemaal niet zo gek?

Mama8891, Sado en tupp vinden dit leuk.
  14. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    #14 Ysabella, 27 dec 2021
    Laatst bewerkt: 27 dec 2021
    Heb je je wel eens afgevraagd of jullie houding niet bijdraagt aan de algehele situatie? Het is niet jouw moeder dus pas op dat je je vriend niet -on-bewust beïnvloed met jouw gedachten over je schoonmoeder. Mij bekruipt het gevoel dat je liever hebt dat je helemaal geen contact meer wilt hebben met haar, maar besef dat jij daar niks over te zeggen hebt als het om zijn eigen persoonlijke beslissing gaat. Je maakt daar meer kapot mee dan je lief is, als jij hem beïnvloed met het contact verbreken gaat dat frictie geven in jullie relatie en komt er een moment dat hij je dat kwalijk gaat nemen. Mijn tip is echt om dat niet te moeten willen.

Als ik zie dat iemand het niet red thuis help ik even met schoonmaken en als je daar hebt gegeten en je kind heeft er een bende van gemaakt dan vind ik dat je dat even op kan ruimen. Maar dat zijn mijn normen en waarde, ik snap dus wel dat je schoonmoeder daar wat van vind.

Syane, Maan93, Malbec en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.243
    113
    Komt op mij over alsof je schoonmoeder vooral erg eenzaam en ongelukkig is. Geldproblemen, moeite met haar huis schoonhouden, van relatie naar relatie gaan. Dat zijn allemaal signalen. Je kan haar daarom veroordelen, maar ik denk dat helpen misschien een beter idee is. Daar is familie toch (juist) ook voor?
    Ik zou minder focussen op de symptomen, en meer focussen op de onderliggende zaken.

Syane, Knuffelmonster, Bloem2310 en 10 anderen vinden dit leuk.
  16. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.869
    5.142
    113
    Home
    Ik zou wel de rommel die mijn kinderen maken opruimen en ik zou ook zeker helpen met opruimen en afwassen zonder zelfs maar te vragen of ik kan helpen
    Je bent samen dus ruim je ook samen op vind ik

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    #17 MadeInUSA, 27 dec 2021
    Laatst bewerkt: 27 dec 2021
    Eens met de rest. Wij gaan bij beide ouders pas zitten en koffie/thee drinken als de tafel is afgeruimd, vaatwasser gevuld, boel aan de kant. Logisch toch. En natuurlijk past soms niet alles (en staat dat klaar voor de volgende ronde) of staan er nog wat restjes af te koelen, maar de vuile borden zijn dan toch gewoon uit beeld.
    En voordat we vertrekken zijn de eventueel gebruikte bedden opgeruimd, speelgoed opgeruimd, alles weer zoals je het aantrof.
    Een gastheer/vrouw heeft het al druk genoeg.

En in bredere zin, je schoonmoeder lijkt in algemene zin wat moeite te hebben om haar leven op de rit te krijgen. Financieel, relaties, praktisch. Ik weet nstuurlijk niet hoe ze als persoon is. Maar ja, ik vind het niet meer dan logisch dat je dan je kinderen om hulp vraagt. Zie het als een groot compliment dat ze emotioneel goed bij haar zoon terecht kan/durft.
    Kijk hoe je haar vooruit kan helpen.
    Net als je zwager, nodig hem eens een weekendje bij jullie uit, je zwager is eenzaam en heeft behoefte aan dit contact. Is het zo moeilijk om af en toe wat aandacht aan hem te geven?

Ik zou bijna zeggen, leer waarderen wat je hebt voordat je het niet meer hebt.

evaleana en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  18. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Wat heb ik dan bijzondere (schoon)ouders zeg. Als we daar zijn geweest en bijvoorbeeld mee heb en gegeten, zeggen die uit zichzelf al; ga maar lekker naar huis hoor, ik doe de rest wel even opruimen. Bij speelgoed zegt mn moeder bijvoorbeeld altijd; is allemaal droog vuil, heb ik zo weer opgeruimd. Dus ja, als er wordt gezeurd enkel over 8 knuffels speelgoed wat er nog ligt, denk ik echt; zeur niet zo en ga daar al helemaal niet voor appen. Ik kan me dat dus ook werkelijk niet voorstellen hoe zo iets zou gaan, dus je ook niet echt tips geven..

Dubbelgeluk, Oilell, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik heb dat vaak genoeg meegemaakt dat iemand zei joh ga maar lekker ik doe het wel. En toch help ik mee vooral als het mijn kinderen zijn geweest die troep hebben gemaakt. Het zou me totaal niet lekker zitten om de boel de boel te laten. Daarbij heb ik graag dat mijn kinderen leren dat wanneer ze klaar zijn met spelen er ook opgeruimd dient te worden en zeker bij een andere thuis.

Syane, jojo85, Maan93 en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.869
    5.142
    113
    Home
    Dit zeggen mijn ouders ook altijd maar toch ruim ik het op
    Leer m’n kinderen ook altijd bij anderen hun spullen op te ruimen

dat ze daarna appt over de rommel vind ik ook wel zeuren
    Maar ik laat niet iemand met afwas en een bende achter en zelf lekker naar huis

Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina