Onderzoek naar wangedrag Joost Klein gestopt wegens gebrek aan bewijs - https://nos.nl/l/2532997 Het onderzoek naar het vermeende wangedrag van Joost Klein tijdens het Eurovisie Songfestival is stopgezet wegens gebrek aan bewijs. Dat schrijft de openbaar aanklager in Zweden in een persverklaring. Volgens het onderzoek heeft Klein een "beweging gemaakt die de camera van de vrouw heeft geraakt". Het incident gebeurde in een flits en werd verschillend geïnterpreteerd door de ooggetuigen. Het onderzoek is nu gesloten omdat de aanklager "niet kan bewijzen dat de beweging ernstige angst kon veroorzaken of dat Klein een dergelijke intentie had". Joost Klein werd op de dag van de finale van het Eurovisie Songfestival gediskwalificeerd. Aanleiding was een klacht van een medewerker over de Nederlander. Omroep AVROTROS zei dat Klein "een dreigende beweging" had gemaakt naar de vrouw, nadat hij tegen de afspraak in was gefilmd. De omroep vond de diskwalificatie disproportioneel, maar organisator EBU hield voet bij stuk. ... echt hè ...
Even Dit betekent alleen dat hij niet strafrechtelijk vervolgd wordt. Of de organisatie hem had mogen diskwalificeren is een andere vraag. En die is hiermee niet definitief beantwoord. Een organisatie mag er tenslotte eigen regels op nahouden. (Net zoals je bij een sportwedstrijd gediskwalificeerd kan worden door een valse start, maar daar natuurlijk niet strafrechtelijk voor vervolgd zult worden). Laat ik even stellen dat ik het volledig onterecht vind dat hij werd gediskwalificeerd. Maar dat is dus niet bewezen omdat hij niet strafrechtelijk vervolgd wordt.
Bij de organisatie liggen ook nog officiële klachten, ik ben benieuwd wat daarmee wordt gedaan. Zo was er een officiële afspraak dat Joost niet gefilmd zou worden als hij van het podium af kwam en naar die green room liep, daar heeft de organisatie zich dus niet aan gehouden. Nu het strafrechtelijk is afgerond, kan de organisatie aan de slag…
Heftig hoor. Er waren beelden van, dus als het dan nog niet bewezen kan worden.... Ik vind hier heel veel van, maar heb er even geen woorden voor.
Ik denk dat het hem juist wat heeft opgebracht. Heel de wereld wist ineens wie joost klein was. Zn liedje werd nog meer gedraaid… Hij is er helemaal niet zo beroerd mee weggekomen. Zeker omdat de meeste mensen gewoon heel positief over hem waren en het onterecht leken te vinden. Dat gezegd hebbende, ik heb er al die tijd zeer gemengde gevoelens bij gehad. Hij gedroeg zich als vertegenwoordiger van een land bijzonder kinderachtig. Ik persoonlijk kan dat soort gedrag niet waarderen. Anderen hebben er wellicht geen moeite mee of zien er de artistieke waarden in. Maar dat inzicht ontbreekt mij.
Nou ja, ik zie 2 opties voor AvroTros, òf stoppen met die hele ESF zooi, òf Joost volgend jaar weer heen sturen
Oh alsjeblieft niet nog een keer. Dat een strafbaar feit niet bewezen kan worden, wil niet zeggen dat hij onterecht gediskwalificeerd is. Ik vond het een enorme kleuter (wat ook niet wil zeggen dat het terecht was overigens)
Wat ik overigens wel interessant vind is de juridische kant. Er wordt ongeveer een half miljoen betaald om mee te doen. Een deel van dat geld is voor de ebu ander deel wordt gebruikt voor alles om het liedje en voor het verblijf van de artiesten. In die zin is het dus wel interessant om te weten of hij terecht of onterecht is gediskwalificeerd. Want als je zoveel betaald om mee te mogen doen, dan moet je niet zomaar eruit gegooid kunnen worden als een iemand je beschuldigt van iets wat blijkbaar nooit is bewezen. Overigens had men hem wat mij betreft best na tig waarschuwingen voor zn gedrag mogen diskwalificeren. Maar de manier waarop dit nu is gegaan is wel wat vaag.
Ja mee eens en ik ben het ook eens met je eerdere bericht. Uiteindelijk is dit voor hem wel zeer goede publiciteit geweest.