Ik kreeg vandaag een leuke brief binnen van de belastingdienst,of ik even bijna 700 euro terug wil betalen aan het teveel ontvangen bedrag van het jaar 2012.. Heel fijn,maar nu wil ik dus precies weten hoe dat kan,gezien ik daar altijd heel strikt in ben. Nu zit ik dus met de brief en op mijntoeslagen te kijken,en staat er zowel op de brief een zin met : Uw totale kinderopvangtoeslag per maand van 31 december tot en met 31 december 2012 is : bla bla euro's. Dit staat op zowel de brief,als op mijntoeslagen. Als ik op mijntoeslagen bekijk naar wat ze naar mij over hebben gemaakt,klopt het bedrag gewoon wat ik zou moeten krijgen! Tot ik dus dat bedrag van die laatste vreemde zin meetel.. dan moet ik wel opeens terug betalen,maar hoezo vaag van 31 dec 2012 tot 31 dec 2012?? 1 dag? Heeft de Belastingdienst een fout gemaakt of?? Ik ga ze zeker bellen voor meer informatie,maar dacht misschien hebben er hier wel dames tips,of ervaring!
Ik zou inderdaad even bellen, bij mij hebben ze ook een fout gemaakt en ben nu ook aan het terugbetalen. Zijn geen misselijke bedragen.
Het lijkt mij dat je KOT hebt terug gevraagd van 31 dec 2011 t/m 31 dec 2012. Het zou aan meerdere dingen kunnen liggen dat je teveel KOT hebt ontvangen. Misschien heb je te weinig inkomen doorgegeven, te veel uren of een te hoog uurtarief opgegeven. Ik weet wel dat ze vanaf 2012 de regels hebben aangescherpt wat betreft het aantal uren wat je terug mocht vragen. Misschien dat je iets meer uren hebt terug gevraagd dan waar je recht op had.
Misschien ook even op je bankrekening kijken wat je hebt ontvangen, misschien zie je daar een verschil? En is je aangifte IB over 2012 al definitief? Misschien ook dat controleren. Wellicht heb je toch iets meer verdiend als gedacht. Maar het zou ook maar zo kunnen dat ze een fout hebben gemaakt. Hebben ze bij mij ook gedaan, paar maanden terug. Of ik even bijna 4000 euro wou terugbetalen binnen een maand. Maar ik mocht ook een betalingsregeling. Even bellen en het bleek idd een flinke fout te zijn en het is nu rechtgezet. Heb niks hoeven te betalen. Maar je krijgt zowat ene hartverzakking als je dat leest.
Misschien meer uren opvang gekregen dan de grens? Toch iets meer verdient dan gemeld? Op internet kun je precies invoeren ook nog voor 2012 op hoeveel je recht had. Vul hierin wat je inkomen was in 2012, hoeveel uur opvang je hebt verbruikt en kijk of dit bedrag overeenkomt met wat je hebt gekregen.
Bedankt voor de tips. Ik heb zelfs minder verdiend dan toen was geschat dus dat was het probleem ook niet. Ook niet teveel uren terug gevraagd. Die ene maand/dag van 31 dec tot 31 dec is degene die vaag is. Ik heb halverwege het jaar meer uren aangevraagd wegens een contract krijgen,en dat is netjes omschreven en klopt allemaal. Die laatste zin dus die klopt niet. Ze bedoelen er dus niet mee dat ik er recht op had van 31 dec 2011 tot 31 dec 2012,het is echt een vage fout in de brief. Ik ga vanavond inderdaad eens kijken met mijn afschriften,kijken of ik iets kan vinden. Hoe dan ook zoek ik het tot de bodem uit,dat zodat als ik ze ga bellen ook bewijs heb of kan aantonen waarom het in mijn ogen niet klopt. Ben niet van plan om te betalen zolang ik het idee heb dat ze fout zitten. Klopt het wel dan betaal ik natuurlijk netjes,maar niet voordat ik weet hoe en wat!
Je kunt gewoon nog een proefberekening maken van 2012 en met de jaaropgave kinderopvang en je eigen jaaropgave berekenen of het klopt of niet.. Ik kreeg de definitieve aanslag van 2011 en zou 1200 euro terug moeten betalen... Lijkt het er echter op dat ik zelfs nog geld terug ga krijgen.. Bezwaar indienen dus!