leukemie en stamceldonor

Discussie in 'De lounge' gestart door kim90, 16 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kim90

kim90 Actief lid

8 okt 2013
    466
    174
    43
    Vrouw
    GGZ Verpleegkundige
    Zoetermeer
    Dit is mijn zus Melissa. Ze is 28 en, net als ik, 6 maanden geleden bevallen van een prachtige zoon, Stefan.

3 maanden na haar bevallig kreeg Melis wat vage klachten en 2 maanden geleden werd er bij haar Acute Lymfatische Leukemie geconstateerd. Melissa werd met spoed in het ziekenhuis op genomen waar zij zware chemokuren, medicijnen en bloedtransfusies heeft ontvangen.

Het soort leukemie dat Melissa heeft is niet te behandelen met alleen chemotherapie. Zij heeft een stamceldonor nodig, anders zal zij overlijden. Ik als zus was daarvoor de aangewezen persoon.

Helaas komt mijn HLA typering niet overeen met dat van Melissa en zijn wij dus geen match.

Melissa is nu afhankelijk van een anonieme, niet verwante donor. De kans dat het weefseltype van een onverwante donor overeen komt met dat van Melis is 1 op de 50.000!

Omdat er in Nederland maar 2,5% van de bevolking stamceldonor is ben ik, samen met stichting Europdonor, bezig met verschillende wervingsacties, om zo donoren te werven voor Melissa, en al die andere mensen die op zoek zijn.

Zo zal er op 20 December de eerste wervingsactie in Nederland plaats vinden.

Via deze weg wil ik een oproep doen aan iedereen die dit leest.
    Word stamcel donor en red misschien het leven van mijn zus of iemand anders met leukemie!

Hoe? Ga naar homepage - Europdonor en meld je aan als stamcel donor. Binnen enkele dagen ontvangt u een pakketje met 4 wattenstaafjes, waarmee u wat van uw wangslijmvlies kan opnemen. Het pakketje stuurt u terug neer Europdonor, en binnen 6 weken is uw HLA typering bepaald en staat u geregistreerd in de donorbank. Zo simpel is het!

Tegenwoordig is het mogelijk om de stamcellen gewoon via het bloed te doneren en hoeft het niet meer per se via het beenmerg. Een kleine moeite als je weet dat je daarmee iemand een leven kan schenken.

Heeft u vragen, bijvoorbeeld over hoe de behandeling in zijn werk gaat of over de privacy van uw gegevens? Kijk dan op homepage - Europdonor, of neem contact op met mij via k.vanwamel@parnassia.nl

Bijgevoegde bestanden:

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik ga het doen kleine moeite! Heel veel sterkte voor je zus!

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Nou ik ben te dik! BMI van 30 mag niet. Goede reden om nog verder af te vallen was er al 5 kwijt. Jammer!

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Wat erg om te lezen! Hoop dat je zus snel een donor vind!

Hoe zit het eigenlijk met ziektes als je donor wil worden? Ik heb bijvoorbeeld een snelle schildklier maar voel me wel gewoon goed. Kan je met dit of andere ziektes donor worden of moet je helemaal gezond zijn?
    Of stel ik nu een domme vraag?

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Vul gewoon het formulier in. Bij mij hield het op na invullen gewicht :(

6. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Aangemeld. Heel veel sterkte!

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hmm bij het gewicht hield het al op. Je moet minimaal 50kg wegen

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Jij dus te licht? Schiet niet erg op zo!

9. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik ga het direct invullen! Ik hoop dat er snel een donor gevonden wordt voor je zus!

Edit: grrrr helaas ik heb chronische ziektes en ben dus niet gezond genoeg. Wat zonde...

10. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Heel veel sterkte met je zus en hopelijk word er snel een match gevonden!

Zelf ben ik al een tijdje aangemeld als donor omdat ik het belangrijk vind om andere mensen te helpen waar ik kan. Het is een kleine moeite voor mij, maar je kunt er wel een leven mee redden.

Veel succes in ieder geval met de wervingsacties.
    Misschien een idee om contact op te nemen met Sanquin (bloedbank) misschien dat hun iets in hun blad Bloedverwant kunnen zetten of folders neer leggen op de afname locaties?

11. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

Wat erg voor je zus. Ik wens je veel sterkte. En ik heb mij aangemeld.

12. penseel

penseel Niet meer actief

Zou je zeker willen helpen maar door andere reacties. Dénk ik dat ik niet geschikt ben. Te zwaar en diabetes.

13. sandra

sandra Fanatiek lid

Wat een moeilijke tijd voor jullie, hopelijk komt je zus erbovenop heel veel sterkte!
    Ik heb me net aangemeld.

14. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Heel veel sterkte!
    Zojuist aangemeld!

15. Sophiaatje

Sophiaatje Niet meer actief

Heel veel sterkte :(
    Dikke knuffel 😙😙

16. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Heel veel sterkte. :( Ik woon niet in NL maar zou ook te licht geweest zijn..

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heel veel sterkte!

Voor iedereen die zich aanmeldt: lees je even in voordat je je aanmeldt. Als je wordt opgeroepen is het namelijk wel iets meer dan 'een kleine moeite'. Voordat je kunt doneren moet je namelijk wel een behandeling ondergaan om meer stamcellen aan te maken en deze 'beschikbaar' te krijgen via ferese.

18. kim90

kim90 Actief lid

8 okt 2013
    466
    174
    43
    Vrouw
    GGZ Verpleegkundige
    Zoetermeer
    Wanneer je je opgeeft doe je dit bij de nationale donorbank :homepage - Europdonor. Je geeft je dan niet alleen voor melissa op maar ook voor al die andere mensen die een stamceldonor nodig hebben.

Tijdens het opgeven worden er een aantal dingen gevraagd over je lichamelijke conditie, over onder andere je leeftijd, gewicht en een aantal lichamelijke aandoeningen. Je mag ook nooit een bloedtransfusie hebben ontvangen na 1980.

Kan je geen donor zijn maar wil je toch wat doen? Voor de zwangere dames een tip: je kan je navelstreng doneren!

Wanneer je je heb opgegeven krijgt je een pakketje thuis gestuurd met wattenstaafjes,waarmee je wat van je wang slijmvlies moet opnemen, dit kan je terug sturen naar europdonor, die binnen 6 weken je HLA typering bepaald (HLA is een stukje gekopieerd DNA)

Wanneer iemand met je matcht word je opgebeld met de vraag of je nog donor wilt zijn, wanneer je dit wilt word je uitgenodigd voor een medische screening. Hierbij nemen ze bloed af, moet je urine afgeven, maken ze een longfoto en een hart filmpje. Wanneer je lichaam gezond is en je geen virussen of bacterie kan over dragen aan je ontvanger, word je nogmaals gevraagd of e nog steeds wilt doneren.

wil je dit nog steeds, dan kan je je stamcellen doneren op 2 manieren.
    De eerste en meest gebruikelijke manier is via het bloed. je word 5 dagen geïnjecteerd met een klein naaldje onder je huid, met lichaam eigen groeifactor. Dit zorgt ervoor dat de stamcellen vanuit je beenmerg in je bloed terecht komen. Hiervan kan je wat bijwerkingen krijgen zoals hoofdpijn, bot pijn en een grieperig gevoel. uiteindelijk word je een dag aan een ferese apparaat gekoppeld, via een infuus loopt het bloed uit je arm naar het apparaat, waar de stamcellen uitgefilterd worden, aan de ander kant loopt er een infuus naar je andere arm, waarmee je je eigen bloed zonder stamcellen weer terug krijgt. Na afloop ben je vooral erg moe.

De 2e manier is via een beenmergpunctie. Hiervoor word je onder algehele narcose gebracht, en word er met een naald beenmerg uit het bot van je heup gehaald. Dit geeft achteraf een flink beurs gevoel in je heup.Deze manier word tegenwoordig niet zo snel meer toegepast.

Iedereen die zich heeft geprobeerd aan te melden of aangemeld heeft heel erg bedankt !

19. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Helaas ik mag niet!! Top dames!

Al eens geprobeerd toen mijn tante deze ziekte had! Die heeft gelukkig een match gevonden en heeft vorige week maandag de transfusie gehad!

20. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Helaas, wilde mij aanmelden, maar door mijn bloedstolling afwijking kan het niet.

Heel veel strerkte!!!

Deel Deze Pagina