Een jaar geleden..

Discussion in 'Baby en dreumes' started by azucena, Aug 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    ..begon voor ons een erg roerige tijd, vol met spanning, zorgen en zeker ook veel mooie momenten!

Vorig jaar op 24 augustus werd ik opgenomen op de OHC in het ziekenhuis met een dreigende vroeggeboorte. Omdat ik nog maar 23+2 was, werd er nog geen actief beleid gevoerd, we moesten afwachten. Uiteindelijk heeft dit afwachten 7 weken geduurd. In deze 7 weken is er veel wanhoop, stress en verdriet geweest. Mijn lichaam wat niet meewerkt, de baarmoederhals die langzaam verdween, de funneling die alleen maar erger werd, ontsluiting die uiteindelijk ontstond en als toppunt de hartslagdips van ons zoontje tijdens CTG’s. Wat hebben wij ons vaak zorgen gemaakt. Steeds wanneer ik naar huis mocht, gebeurde er iets waardoor het niet doorging. In deze 7 weken heb ik 3x een weeënremming kuur gehad en 2x een longrijping kuur. Uiteindelijk braken de nacht van 29+6 mijn vliezen. De dag voordat ik weer naar huis zou mogen.

Met 30+3, zaterdag 13 oktober, voelde ik mij niet lekker. ’s Ochtends rond 10:00 had ik ons zoontje nog gevoeld, daarna voelde ik me steeds slechter. Warm, moe, koud, geen eetlust.. De hele middag is er bezoek geweest, waardoor ik niet aan de bel wilde trekken. Om 17:00 was iedereen weg en toen heb ik een verpleegkundige gebeld, ik voelde me niet lekker en ook de baby had ik al sinds 10:00 niet meer gevoelt. Haar oplossing was in eerste instantie een warme kruik, toen heb ik haar toch dringend verzocht even te luisteren met de doppler ;). Toen bleek dat het helemaal niet lekker ging met ons zoontje, zijn hartslag was veel te hoog! En ik bleek verhoging te hebben, waarschijnlijk dus een infectie. Door alle spanning had ik inmiddels elke minuut een harde buik en iedere keer dipte de hartslag van de kleine steeds verder en herstelde steeds langzamer. Om 20:00 werd dan ook besloten in te grijpen met een keizersnee. Om 20:58 werd ons prachtige zoontje Quinten geboren, hij maakte al meteen geluid, wat een opluchting was dat! 1575 Gram, onze kleine, dappere vent.

Hij heeft even (half minuutje) bij mij gelegen en ging toen met papa naar de NICU. Hij was aan ademhalingsondersteuning gelegd en hij had drie infuusjes voor voeding, antibiotica en medicatie en de nodige plakkers. De rest van die avond is eigenlijk een beetje wazig. Ik weet nog dat ik even op de NICU ben geweest en hem heb aan mogen raken. Om 01:00 zaten we aan de beschuit met muisjes op de OHC, en een half uur later zat ik met een kolf op de rand van het bed. (Om die kolf heb ik zelf nog moeten zeuren, het zkh vond dat ik beter kon gaan slapen :).)

De volgende ochtend bleek het dat ons kleine ventje het super deed! De c-pap was er alweer af en hij ademde helemaal zelfstandig. De longrijpingskuren hadden zeker hun werk gedaan. Iedereen was heel erg tevreden over hem, hij deed het zo goed. Af en toe een dip, maar niks zorgwekkends. We mochten zelfs al met hem buidelen! Alle onderzoeken waren ook steeds prima, behalve de gehoortest, maar dat was normaal. Hij bleek de infectie van mij niet bij zich te dragen gelukkig, dus de antibiotica kon er ook snel af! Na 10 dagen NICU mocht onze kanjer zelfs al naar de zuigelingenunit (high care en medium care afdeling in 1)! Hij groeide goed op mijn melk, dipte nog steeds wel af en toe maar dat mocht, hij was nog maar erg jong natuurlijk. Na een paar dagen op de zuigelingen, mocht hij zelfs al uit de couveuse in een gewoon bedje :). Stoere man! Kleertjes aan en onder 2 dikke dekens met 2 kruiken erbij. Wat was hij weer klein zo in dat grote bed. De 2 kilo passeerde en alles ging super! Voor de zekerheid wilden de artsen nog eenmaal een echo maken van zijn hersenen, daar maakten wij ons geen zorgen over. Dat degene die de echo maakte zo stil was, viel mij op dat moment ook helemaal niet op.

Een paar dagen later kregen wij het verzoek om een tijd af te spreken waarop we met z’n tweeën in het zkh waren voor een gesprek met de arts. Wij gingen er gewoon van uit dat we een afspraak kregen met Quintens vaste kinderarts om de afgelopen en komende weken te bespreken. Echter kreeg dit gesprek een hele andere wending. Op de echo waren holtes aangetroffen in zijn hersenen. We kregen te horen dat Quinten in een rolstoel kon belanden, dat hij motorisch problemen zou gaan krijgen. Wij en de artsen waren met stomheid geslagen, hij had het zo goed gedaan al die tijd! Hoe konden die cysten dan ineens ontstaan zijn? Helaas weet niemand daar het antwoord op..

De eerste dag dat we dit nieuws kregen, hebben we het er zeker heel moeilijk mee gehad. Maar daarna ging er al gauw een knop om, dit is óns kind! Of hij nou in een rolstoel komt, spastisch is of gewoon gezond is maakt ons niet uit. Wij houden hoe dan ook van hem en maken er het beste van, halen eruit wat er in zit.

Uiteindelijk mocht Quinten 7 weken na zijn geboorte mee naar huis. Inmiddels al 3 kilo schoon aan de haak :). 1 December kwamen we thuis, dat was wel even wennen. Quinten dronk een paar dagen slecht, was erg moe. Maar ook dit trok snel bij. Hij groeide goed, sliep veel, dronk aardig toen we de juiste combi van fles en indikken gevonden hadden.. Ik kolfde me suf, maar dat deed ik graag voor Quinten! 19 December hebben we nog een MRI gehad en daarop bleek toch wel dat Quinten een flinke hersenbeschadiging (PVL) had waar niets aan te doen viel, behalve fysio etc.

Ik was ongepland zwanger geworden en wij woonden nog bij mijn moeder, we hoopten zo snel mogelijk ons eigen plekje te krijgen, de blijdschap was dan ook groot toen we onverwachts een woning toegewezen kregen. 1 Februari konden we in ons eigen huisje trekken! Eindelijk rust en fijn met z’n drietjes zijn. Ik begon weer met werken, 2 dagen in de week, bij de oppas (oma’s) ging het ook goed. Quinten was lekker vrolijk, sliep goed, groeide langzaam maar zeker door..

De ziekenhuisafspraken (fysio, logopedie, kinderarts, oogarts, orthopeed en vast nog wat meer) gingen gewoon door, gemiddeld zijn wij 2 keer in de week in het ziekenhuis te vinden! Heel erg vermoeiend, maar het is nodig. Quinten ontwikkeld wel, maar anders en langzamer dan zou moeten. Ook het eten loopt niet van een leien dakje en hij is sinds we begonnen zijn met kunstvoeding erg onrustig, slaapt slechter, heeft last van het poepen (hebben we inmiddels forlax voor), groeit langzaam, eet weinig bijvoeding etc. Maar over het algemeen hebben wij een heerlijk vrolijk mannetje die al lacht als je hem aankijkt :). En ook al benauwd de hele situatie mij regelmatig, besef ik me ook hoeveel geluk wij hebben met onze ontzettend lieve vent! Ik zou hem voor geen goud willen missen.

Het afgelopen jaar is heel erg heftig geweest, dat zeker. Over minder dan twee maanden word onze kerel alweer 1 jaar.. Wat gaat alles toch snel! Ons minimensje is uitgegroeid tot een flinke baby van bijna 7 kilo :D. Het komende jaar blijven we doorgaan met alle therapieën en onderzoeken om álles eruit te halen. Over een half jaartje gaat Quinten waarschijnlijk naar een revalidatiecentrum waar een team van behandelaars met hem gaat werken. Hopelijk zorgt dit voor wat meer vooruitgang en kunnen ze hem daar goed helpen.

Wat ik met dit topic wilde bereiken. Niks. Gewoon even mijn verhaal kwijt over onze lieve, grote, stoere bink. Bedankt voor het lezen, want het is stiekem best een verhaal geworden :).

Wij gaan met goede moed te toekomst in!

2. Juul2012

Juul2012 Actief lid

Jan 30, 2012
    200
    0
    16
    Account Manager
    Den Bosch
    Wat een verhaal...
    Mooi te lezen hoe positief jullie er in staan!
    Wens jullie alle goeds voor jullie ventje!

Liefs
    Maartje

3. Kiwi2013

Kiwi2013 Actief lid

Feb 8, 2013
    269
    1
    0
    NULL
    NULL
    *Slik* met tranen in mijn ogen jullie verhaal gelezen! Wat een kanjer is jullie Quinten. Hij heeft het getroffen met een papa en mama zoals jullie!
    Ik wens jullie ook alle goeds voor jullie knappe zoon!

Lieve groet,
    Kiwi

4. Sleepless

Sleepless Bekend lid

Jun 1, 2013
    892
    173
    43
    Female
    Brabant
    Wat een pittige tijd hebben jullie gehad zag! Supermooi om te lezen hoe sterk en positief jullie hierin staan.. Geweldig dat jullie dit op deze manier voor jullie ventje kunnen doen. Heel veel liefde en succes gewenst met jullie sterke kereltje!

5. Ona

Ona Fanatiek lid

May 8, 2011
    1,469
    1
    36
    Wat een prachtvent en wat praat je vol liefde over hem! Ik ben er echt door geraakt! Zo te horen is hij erg sterk en gaat hij er echt wel komen, gewoon op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo en dat is prachtig. Lekker genieten van jullie mooie wondertje. Wat gaat de tijd snel he! :)

6. ladytijger

ladytijger Fanatiek lid

Dec 5, 2008
    2,577
    0
    0
    Hoorn (noord-holland)
    De liefde voor hem spat eraf
    Hij heeft het ook erg getroffen met zijn ouders.
    Heel veel geluk met de kleine stoere vent en hopelijk laat hij iedereen versteld staan met wat hij nog kan en mag leren

7. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    1,702
    0
    0
    Wat hebben jullie verschrikkelijk veel meegemaakt in dit jaar, echt heftig.
    Gelukkig hebben jullie een lief vrolijk mannetje van wie je hopelijk veel kan genieten.
    Veel sterkte met alles, volgens mij doen jullie het echt super!

8. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    Wat mooi en vol liefde geschreven!
    Heb jullie een beetje gevolgd op het forum en leef met jullie mee.
    Jullie hebben echt een prachtventje!!

9. AlwaysHappy

AlwaysHappy Niet meer actief

wat een heftig verhaal, wat zijn jullie sterk geweest met zn 3en !
    heel veel sterkte met alles!
    fijn dat jullie nu ook een eigen plek hebben heerlijk !

10. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Dikke pluim voor jullie als ouders en voor jullie stoere mannetje!!

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Dat is een pittig jaar geweest en jullie zijn er nog niet maar zo te lezen redden jullie het wel met z'n drietjes ;)

12. missguit

missguit Bekend lid

May 17, 2011
    886
    1
    16
    Wauw wat een bewogen jaar hebben jullie achter de rug..en wat heeft Quinten het goed gedaan,en nog :D
    Heel veel liefde en sterkte toegewenst bij alle dingen die nog gaan komen..
    Lfs, Missguit

13. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Mooi geschreven en dit deed je even voor jezelf om alles nog eens na te gaan en naar terug te kijken. Wat gaat een jaar dan snel hè? Even over het slechte drinken en groeien na start kunstvoeding. Is er ooit aan koemelkallergie gedacht?

14. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Mooi om te lezen dat jullie er zo positief in staan. Jullie mannetje mag boffen met zo'n fijnen goede ouders. Geniet maar flink van jullie mannetje

15. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Bedankt voor de lieve reacties :)!!

Frannie, dat klopt ook! Alles weer even op een rijtje, ben al zoveel dingen 'vergeten', wil eigenlijk de medische dossiers nog opvragen, maar dat zal wel heek confronterend zijn.
    KMA is aan gedacht, hij krijgt nu nutramigen. Maar hij blijft onrustig en ontevreden. Volgende week moeten we naar de kinderarts, bespreek dan alles weer goed. Het langzame groeien hangt niet per se samen met bv/kv.

Ik vind het nog steeds onwerkelijk dat dit kleine, dappere ventje;

16. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Is uitgegroeid tot deze stoere, vrolijke bink;

17. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Wow! Wat een verschil! Knapperd hoor! Ik denk dat hij op de Nutramigen reageerd als hij niet Nutramigen AA krijgt. In de Nutramigen LGG zit wel koemelk nl. Ik ben ook aan het verwerken (nu al) ben kleine baby's grote zorg aan het terugkijken en heb het fotoboek van de zwangerschap, geboorte en ziekenhuisopname klaar die kan ik woensdag halen. Ben ook steeds meer bewust van het feit wat een ongelofelijke mazzel we hebben dat we ons meisje hier in haar wiegje hebben liggen. En inderdaad onwerkelijk is het zeker dat lijkt met de dag wel steeds meer te worden!

18. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Langzaam groeien kan wel een oorzaak van koemelkallergie zijn.....
    Hopelijk mag hij Nutramigen AA of Neocate proberen!

19. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Wauw! wat een ontzettend heftig verhaal. Quinten boft het met zulke ouders, petje af!

20. Libelle82

Libelle82 VIP lid

Jun 26, 2008
    5,081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Mooi verhaal!

Share This Page