Zus word gegijzeld

Discussion in 'De lounge' started by Naat1985, Oct 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Naat1985

Naat1985 Lid

Aug 8, 2014
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie ik om tips of advies willen vragen. Het gaat namelijk om mijn zus die psychotisch is. In het begin stadium van haar ziekte heeft ze van haar administratie een bende van gemaakt. Ze had destijds een auto en betaalde altijd keurig haar rekeningen totdat ze ziek werd en zelfs haar autoverzekering niet meer betaalde. Ik probeer nu voor haar de administratie op orde te zetten, maar nou zag ik zaterdag een brief tussen de post van de politie dat ze een bedrag van €1176 voor 6 november moet betalen en anders word ze gegijzeld. Het geld heb ik zelf niet want ik betaal al veel van haar schulden uit eigen zak. Ik kom zelf bijna niet meer rond. Bij vrienden of familie lenen heb ik al geprobeerd en niemand die wat kan missen. Ik maak me nu vreselijk zorgen en heb slapeloze nachten hierdoor. Ik zou het niet kunnen aanzien als ze word opgehaald door de politie. Ze praat niet niet door haar ziekte en weet niet wat ik er mee aan moet. Iemand advies?? Dank alvast

2. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
    Contact opnemen, situatie uitleggen en proberen een betalingsregeling te treffen?

Ik wilde trouwens eerst reageren dat de politie geen mensen gijzelt, maar dacht daarbij meteen aan die films waarin mensen gegijzeld worden in ruil voor losgeld, maar jij bedoeld denk dat ze dan opgesloten word en daarna alsnog het bedrag moet betalen?

3. Naat1985

Naat1985 Lid

Aug 8, 2014
    59
    0
    0
    NULL
    NULL

In de brief stond dat er geen betalingsregeling getroffen kon worden. Maar ik zal het wel toch proberen( je weet maar nooit he) in de brief stond echt dat ze gegijzeld zou worden. Dankje voor je tip

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Zeker dat die brief van de politie kwam? Politie gijzelt echt geen mensen!
    Het kan wel dat ze een bepaald bedrag nog openstaan heeft en dat als ze die niet op tijd betaald heeft, ze wel in hechtenis wordt genomen.

Maar ik zou zodra je kan toch echt wel contact opnemen met politie. Want de term "gijzelen" wordt normaal gezien door hen toch echt niet gebruikt. Da's echt eerder iets voor een stel gangsters.

5. Naat1985

Naat1985 Lid

Aug 8, 2014
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er stond in dat als ze dat bedrag niet betaald dat ze haar komen halen en gijzelen. Ik schrok er van en heb slapeloze nachten. :(

6. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
  7. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
    Bij de kantonrechter kan je trouwens dan wel uitleggen hoe en wat betreffende de situatie van jouw zus.

8. Naat1985

Naat1985 Lid

Aug 8, 2014
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat lief van je dat je dit voor me hebt uitgezocht. Ik hoop dat haar zaak nog niet bij de rechter is geweest zodat ik haar situatie kan uitleggen.

9. MamaG

MamaG Fanatiek lid

May 24, 2008
    1,298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Als de brief er al is, dan is het al beslist... Ze zullen dan van de parketpolitie gaan komen en inderdaad overgaan tot gijzeling. Betekent niet dat ze het bedrag niet hoeft te betalen. Oh ja, ze doen niet aan betalingsregelingen. Ik zou toch echt gaan proberen om het geld bij elkaar te gaan krijgen op een of andere manier, want als de parketpolitie eenmaal aan de deur staat, dan is het te laat.
    Je kunt nog proberen om contact op te nemen met het cjib, maar ga er maar vanuit dat ze gewoon zullen gaan zeggen dat er niks meer aan te doen is.

10. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
    Zou een verklaring van een psychiater (oid) nog kunnen helpen?

11. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,264
    11,877
    113
    Je hebt dan in elk geval meer in handen om jouw verhaal te onderbouwen. Dus altijd doen. En ik zou dit ook neerleggen bij de plaatselijke wijkagent van je zus.
    Verder zou ik je aanraden om de financiële zaken door een ander voor je zus te laten regelen. Bijv. een bewindvoerder of id.

12. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

Jan 22, 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat een verklaring dat ze op dit moment niet handelingsbekwaam is kan helpen bij een rechter. De psychiater heeft neem ik aan een belangrijke rol.
    En is er geen juridische hulp die je kan inschakelen?
    Sterkte!

13. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

May 18, 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Zo snel mogelijk een advocaat inschakelen! Ik werk zelf op een advocatenkantoor en maak dit soort dingen vaak mee. Een advocaat kan veel vool elkaar krijgen.

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dit inderdaad.

15. Liedx

Liedx Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    1,890
    404
    83
    Nederland
    Als je zus in zo'n psychische toestand verkeerd moet er toch iets te regelen zijn? Dan kan ze toch niet aansprakelijk gesteld worden? Succes! Hoop dat jullier eruit komen!

16. Naat1985

Naat1985 Lid

Aug 8, 2014
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjulliewel allemaal, ik ben vanochtend begonnen om het uit te zoeken via internet, maar daar word ik niet veel wijzer van. Nu even kijken of ik via de maatschappelijke werker een advocaat kan vinden. Dank allemaal

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Justitie kan zeker wel mensen gijzelen. Gebeurt best wel vaak hoor.

CJIB doet regelmatig rondes, vooral op avonden dat nederlands elftal speelt, met kerst e.d.
    Er gaat dan een officieer van justitie mee, politie mee en dan kan je een tasje inpakken. Er staat een x-aantal dagen voor een x-bedrag.

Ik denk dat het zaak is om voor je zus aan te kunnen tonen dat ze psychische problemen heeft. Ik zou eerst eens beginnen met de HA bellen. Die kan je eventueel verder helpen.

Succes!

18. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

Jan 13, 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ze in een psychose verkeerd en niet praat, moet ze dan niet worden opgenomen? ik zou ASAP de HA bellen en kijken of dat ene mogelijkheid is. Verder weet ik het eigenlijk niet, heb echt geen ervaring met dit soort problemen. Lief dat je meedenkt, haar helpt, maar ik denk dat het nu tijd wordt dat het stokje doorgegeven wordt aan professionals, hulpverleners op psychisch en financieel gebied, want in je eentje kun jij deze kar niet blijven trekken. Sterkte!

19. penseel

penseel Niet meer actief

Ik neem aan als ze nu in een psychose zit. Dat ze opgenomen is?? Kan mij niet voorstellen dat ze nu thuis is zonder ggz. Als je en psychose hebt ben je een gevaar voor je zelf en omgeving en ben je officieel al ontoerekeningsvatbaar en heb je dringend medicatie nodig.

Daar bij word ze in hechtenis genomen. Dan neem ik ook aan dat als ze zo is zo als je zegt dat ze is. Eerder gesloten word bij een ggz instelling. Ze gaan geen mensen in hechtenis nemen die op het ggz thuis horen. Dat risico is te groot. Ggz heeft ook gesloten afdelingen.

Trouwens hulpverlening je administratie laten doen van je zus. Vind ik een van de slechtste tips. Dan kom je van de regen in de drup terecht.

Voor het geestelijke gedeelte heeft ze dus de psychiater nodig. Voor de administratie iemand die te vertrouwen is.

En een tip bel naar de instantie die zus willen laten insluiten. Ze hakken wel vaker met dit bijltje. Ze kunnen je ook advies geven. Wat te doen. Misschien is een advocaat niet eens nodig.

Zet in elk geval de ha de psychiater er boven op.

20. Naat1985

Naat1985 Lid

Aug 8, 2014
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze is is een tijdje terug opgenomen geweest wegens een zelfmoordpoging, gelukkig hebben we haar op tijd naar het ziekenhuis gebracht en is haar maag leeggepompt van al de medicijnen die ze had ingenomen. Nu zit ze thuis met medicijnen van de psychiater.

Share This Page