een jaar na stoppen borstvoeding nog steeds melkproductie en pijn. Wanneer stopt het?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door februari2012, 13 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Dag dames,

Ruim een jaar geleden ben ik bevallen van een zoontje. Ik ben begonnen met borstvoeding, maar door slechte begeleiding heb ik drie keer borstontsteking gehad en daarna wilde ik geen borstvoeding meer geven. Ik heb toen een medicijn gekregen om de melkproductie te stoppen (cabergoline).

Ik geef al bijna een jaar geen borstvoeding meer. Toch heb ik er regelmatig last van dat ik een stuwing gevoel krijg. Ik word dan 's ochtends wakker met pijnlijke steken in mijn borsten. Als ik dan heel licht bij de tepels knijp, komen er direct druppels melk uit. De pijnscheuten houden een aantal dagen aan en dan is het ineens verdwenen. Er komt dan ook geen melk meer uit mijn borsten. Het blijft dan een paar dagen rustig en dan begint het weer opnieuw.

Is dit normaal (een jaar na het stoppen van de borstvoeding), hoe komt dit en hoe lang kan zoiets blijven doorgaan? En kan ik er zelf iets aan doen om dit proces te stoppen? Ik ben het namelijk helemaal zat, steeds die pijnscheuten en ook steeds de angst dat het weer een keer op een borstontsteking uit zal lopen.

Alvast bedankt voor het antwoord!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

vervelend voor je.
    Het is wel bekend dat het lang kan duren, maar ik vind een jaar ook wel vrij lang, zeker omdat het ook gepaard gaat met pijnscheuten.
    Ik zou toch even contact opnemen met je huisarts en dit bespreken.
    Is het het hele jaar hetzelfde geweest? Merk je verschil met je cylcus? Zou je eventueel weer zwanger kunnen zijn?

Mirjam

3. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben zeker weten niet zwanger. Ik heb nog niet bijgehouden of er een verband is met mijn cyclus, dat zal ik gaan doen, wellicht kan ik een patroon ontdekken. En het is het hele jaar al hetzelfde, afwisselend periodes met pijn en melkproductie en dan is het weer een poosje over.

Toch maar eens met de huisarts bespreken inderdaad, duurt vrij lang.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    laat je het ons even weten als je bij de huisarts bent geweest?

Mirjam

Deel Deze Pagina