Hoi dames ik heb een vraagje over de laatste voeding rond 23.00 uur. Mijn zoontje is 4 maanden en maak hem rond 23.00 a 23.30 uur wakker voor de laatste voeding. Hij is dan vaak in een hele diepe slaap. De laatste tijd gebeurd het nog wel is dat hij rond 4.00 of 5.00 wakker word en niet meer wil slapen ook niet als ik het speentje geef. Terwijl hij een tijdje geleden wel tot 6.00 a 6.30 sliep. Nou las ik pas ergens dat wakker maken voor de laatste voeding ervoor kan zorgen dat ze niet meer goed in slaap komen en daardoor s'ochtends juist vroeger wakker worden. Nu is mijn vraag of dat dat bij jullie ook het geval was... dat ze juist door het wakker maken voor de laatste voeding s ochtends eerder wakker worden? Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is
Dit had ik kunnen hebben geschreven! Onze kleine man (4 maanden) heeft 19:30 gegeten en ligt nu heerlijk te slapen. Twijfel zo erg of ik hem nou moet wakker maken of niet.. Als ik het niet doe is de kans groot (denk ik) dat ie om 4:00 S nachts weer komt. Ik lees dus even mee.
Wij maakten wel gewoon wakker voor de laatste voeding, toen hij nog wat later op de avond kwam. Heeft eigenlijk nooit invloed gehad op het doorslapen, hij sliep vanaf 2 maandjes (na z'n eerste prikjes, blijkbaar hebben die wonderen gedaan ) van elf tot een uur of negen. Nu is hij langzaam zijn laatste fles steeds meer naar voren aan het schuiven, en krijgt hij die meestal ergens rond half acht, acht uur, dit sinds een maandje of twee nu denk ik. En hij slaapt nog steeds tot half negen, soms later. We hebben het toen bij het cb gevraagd, maar die gaf aan, gewoon wakker maken. Pas toen hij zijn flessen zelf begon te verschuiven, zijn we gestopt met wakker maken. Volgens mij zit jouw kleintje nu ook rond een sprongetje, dus misschien dat hij daarom ook wat onrustiger slaapt?
Ik heb mijn dochter nooit wakker gemaakt voor een voeding. De enige keer dat ik dat wel had gedaan had ze inderdaad een hele onrustige nacht. Meestal kwam ze rond een uurtje of 4/5 dus dan flesje dan sliep ze nog twee uurtjes door.
Ik heb een neefje die kreeg met 6 maanden de laatste fles om 23 uur en hij werd soms om 4 uur ergens nog eens wakker, maar vaak ook niet en sliep dan gewoon tot in de vroege morgen...
Ik kreeg mijn 2e zo moeilijk wakker genoeg om effectief te drinken dat ik hem zelf heb laten komen. Dan sliep hij bijv van 19-03, en na de voeding om 03 tot 07. Kon daardoor zelf vroeg naar bed, ipv zitten wachten...
Mijn zoon is over 1 week 4 maanden ik maak hem rond 22.30 wakker voorde laatste fles,drinkt hem.slapend leeg en slaaptweer verder.word tussen 6.30/7.30 wakker of maak hem wakker en slaapt vaaksarna nog even Laatste fles overslaan nu nog geen optie vooral als ik werk krijgy hij de fles ervoor rond 18.00/18.30
Nee, nooit wakker gemaakt. Hij slaapt van 19:00 tot 7:30 Maak ik hem wakker voor een late fles komt hij daarna steevast elke 3 uur voor een fles. Zonder slaapt hij door.
Onze dochter maakten wij altijd wakker om 23:30 voor de laatste fles. Deden we dat niet dan kwam ze vooor een nachtvoeding. Als we haar wakker maakten, dan was ze na het boeren zo weer vertrokken Rond 3 maanden begon ze te huilen zodra we haar wakker maakten... Net voordat ze 4 maanden werd was ze ziek, we besloten haar maar te laten slapen (laatste fles 20:00) Ze werd s nachts wakker maar speentje was voldoende Vanaf dat moment kreeg ze dus nog maar 4 flessen en dat ging prima! Je merkt vanzelf wanneer ze die laatste fles niet meer nodig hebben
Ja. Dochter had nog een nachtvoeding nodig op die leeftijd, en voor mijn eigen gemak maakte ik haar wakker. Maar ze begon steeds onrustiger te slapen, en toen zijn we daarmee plots gestopt. Gevolg: dochter had nog steeds een voeding nodig en kwam rond 3u. Maar sliep daarvoor en daarna wel veel rustiger. Vanaf toen ging ik dus gewoon wat sneller zelf mijn bed in, en lieten we haar zelf beslissen wanneer ze die laatste fles wou.
Hier is bij beide kinderen die laatste fles vanzelf vroeger geworden. Beide gaf ik de eerste twee maand volledig bv, toen was de laatste voeding rond 22/23 uur. Eerst sliepen ze dan tot een uur of 5, later werd dat 7/8 uur. Vervolgens afbouwen naar flesvoeding en werd die laatste voeding steeds vroeger. Zo krijgt mijn zoontje (3 mnd) momenteel de laatste fles rond 8 uur en slaapt daarna tot de volgende ochtend 7/8 uur. Hij vraagt gewoon steeds vroeger om die laatste fles, net al weet hij echt dat hij daarna de nacht ingaat en is hij dan al moe ofzo. Ik ga hem dan niet savonds nog een keer wakker maken, ook omdat mijn zoontje na die fles van 8 uur aan zn max zit qua flessen.
Hmmmm interessant topic! Ik zit hier ook zo mee te worstelen. Ga binnenkort maar gewoon eens geen fles meer geven rond 23:00. Kijken wat er gebeurt!
De belangrijkste vragen zijn: wat weegt je zoontje, groeit hij goed en vooral hoeveel cc drinkt hij zonder die laatste fles? Ik hanteer bij mn dochter de regel dat als zij meer dan 800cc heeft gedronken op een dag, ik die laatste fles optioneel maak. Komt ze erom, dan krijgt ze hem, maar als ze slaapt laat ik haar slapen. Maar als zij een paar dagen achter elkaar te weinig drinkt, dan geef ik die fles sowieso, alleen maak ik haar nooit wakker. Ze drinkt hem dan gewoon volledig leeg in haar slaap en wordt geen moment wakker. Overigens heeft dat vroege wakker worden waarschijnlijk meer te maken met de 19 weken sprong of de 4 month regression dan met die laatste fles (google maar eens ). Voor mijn dochter maakt die fles wel of niet geven geen enkel verschil, vroeg wakker wordt ze helaas toch (terwijl ze voorheen braaf tot 8.00u sliep).
Ik heb gisteravond geen extra fles gegeven (laatste fles was 19:30) en hij heeft gewoon doorgeslapen tot 7:30. Vanavond maar weer proberen. Hij krijgt nu 180/6 x 4 flessen. Zolang hij zelf niet komt voor de laatste fles laat ik het zo. Over twee weken weer naar het CB en dan horen we gelijk of-ie goed gegroeid is.
Hier bij mijn jongste ook dat gehad,ze wilde de fles om 23.00 niet meer drinken,haar 2 nachten niet meer wakker gemaakt en ze sliep de eerste nacht tot 06.00 en de 2e nacht tot 07.30 en daarna hebben we haar om 19.30 de laatste fles gegeven en sliep ze dus door,ze was toen 3 maanden. Ik zou het eens proberen en kijken wat er gebeurd,succes!
Onze jongens reageerden heel slecht op het wakker maken voor een fles. Laten slapen zorgde ervoor dat ze zichzelf melden op het moment dat ze honger hadden. Wij hebben dus nooit een vaste avond fles gegeven.
Wij maken onze zoon nooit wakker. Nou scheelt het ook dat 23.00 voor ons te laat is, dan liggen we zelf al in bed. Hij krijgt zn laatste voeding voor hij 's avonds gaat slapen, zo tussen 8 en 9 uur en dan slaapt hij 25% van de nachten door tot 6 of 7 uur en de andere nachten komt hij wat eerder. Wij vinden het ook allebei vervelend om hem wakker te moeten maken, hij sliep al vanaf week 2 soms 5 uur achter elkaar, we hebben hem altijd laten slapen. Overigens groeit hij gewoon goed, het kan dus ook gewoon. We hebben 1x getwijfeld of we hem wakker zouden maken voor een late voeding, maar toch maar niet gedaan, toen kwam hij 's nachts iets eerder. Tja, een beetje vervelend misschien voor ons, maar ik vind het prettiger om hem lekker te laten slapen als ie eenmaal slaapt.
Ik maak haar wel wakker (meestal komt ze zelf wel 9 Van DE 10 keer) maar ik Geef ook weleens een droomvoeding...fles erin, drinken, En weer verder slapen. Onze dochter reageerd hier Goed op. Sowieso komt ze ook nog snachts (6flessen bij 4 maanden) dus heeft ze gewoon de late fles ook nog nodig...eerst maar eens die nachtvoedingen eraf proberen (*gaap*)