Aangezien je nog zo klein kan typen geloof ik wel dat je nuchter bent Ben wel heel blij dat je het ook begrijpt....
Ik kan me zelf wel als voorbeeld stellen. Heb naamlijk al een zoon van 10. Zelf zou ik het niet prettig vinden als een ander hem het aanbied maar hij heeft in die tien jaar echt wel een keertje een nipje gehad. Wanneer ik zou het zelf niet meer weten. Hij komt nu op een leeftijd dat hij iets nieuwsgieriger woord. Maar hij krijgt het nog niet. Zelf heb ik liever dat hij zijn eerste biertje hier thuis zal drinken dan ergens anders. Als die een jaar of 15/16 is. Liever ook niet eerlijk maar zal hij binnen kort eens vragen papa mag ik een slokje denk ik dat ik het hem wel zal toe staan maar wel met de waarschuwingen van het is een drankje voor grote mensen die mag je pas drinken als je er (Officieel aan toe bent) Liever na tuurlijk niet. Pff het blijft lastig opvoeden. Maar stel wel je grenzen.
proeven betekend bij ons eigenlijk eenmalig zeg maar gewoon een keer laten zien wat het is maar en daarna niet meer. Wij komen elke week bij mijn ouders en er gaan weken en maanden voorbij zonder dat er uberhaupt aan gedacht word. Ik vind zelf dat als het terugkomt steeds het ook niet goed is dat zeg ik al heel de tijd dat ik het eenmalig niet zo erg vind (door de vingers ziet zeg maar) maar herhalen is heel wat anders.. (vind ik dan) Wij gaan eigenlijk nooit naar feestjes waar gedronken word of we gaan overdag (dan word er vaak nog niet gedronken) omdat ik mijn kids nu ook niet wil blootstellen aan allerlei dronken mensen (zoals bv een trouwerij vaak mensen (te) veel drinken. en verder vieren wij altijd verjaardagen met een familiedag die ook overdag is en vaak actief en zonder alcohol. Dus ik kom niet vaak in dat soort situaties eigenlijk misschien dat ik er daardoor wat makkelijker in ben..
Ik heb mijn eerste alcohol ook thuis gedronken, ik geloof champagne met nieuwjaar hihi, verder misschien met de kerst een wijntje ofzo, ik was toen denk ik 12/13 weet niet meer precies. Mijn moeder drinkt elke dag bier dat vind ik zelf een probleem maar dat ziet zij niet zo dus das haar beslissing, ik drink zelf 2/3 keer per jaar misschien, ik heb er niet zo'n behoefte aan, ik denk als iets normaal is (zeker met zoiets "spannends" als alcohol dat e het spannende weghaalt door (met erge mate!!) te introduceren thuis en nee niet op 2 jarige leeftijd
Ik heb al eerder gevraagd, maar ik zou dan echt graag willen weten waarom je dan je kleine alcohol zou laten proeven. Ik lees dat je alles aan doet om je kind zoveel mogelijk weg te houden bij alcohol, maar toch mag hij dan toch eenmalig zou mogen proeven.. Ik wil het echt begrijpen, maar het lukt me niet. Wij houden onze kinderen ( bewust of onbewust) ook zoveel mogelijk van alcohol vandaan. Ook als we zelf een glas wijn nemen, dan drinken we liever niet in bijzijn van de kids. Het laten proeven van alcohol zou dus totaal out of the question zijn, juist omdat we zo over alcohol denken. Het is heel dubbel wat je schrijft en daarom begrijp ik het niet. Snap je?
(ik heb niet alles gelezen) mijn schoonvader vond het vorig jaar wel leuk om leah cola te geven, dat vond ik niet goed. maar hij bleef het doen en mij erbij uitlachen:x woest werd ik ervan. het ging nog niet zozeer om de cola, maar om het principe dat hij het gewoon bleef doen (en als je er iets van zegt het juist express nog eens doen) toen ik daar vorige zomer eens was en ze zaten buiten te spelen, daarvoor hadden we daar gegeten en mijn schoonbroer drink allen malt bier. dus ineens zie ik leah uit een klein bekertje van het keukentje waar ze mee aan het spelen zijn drinken. dus ik zei: is dat water?? nee het was malt bier. hahahahaha, als grapje. het is dat we al op pad naar huis waren, anders was ik zoiezo direct vertrokken. je geeft een kind voor de grap geen drank al is het maar malt bier. ik ben hier echt goed kwaad over geweest. maar dat helpt niet, dat maakt het alleen maar leuker. vriend was toen niet thuis en heb ook naar hem gemaild en gezegd dat als dat zo doorgaat ze pech hebben, maar dan breng ik haar niet meer en laat haar daar niet meer alleen. hij heeft toen wel naar zijn ouders gemaild dat dat niet echt slim is om te doen. als de ouders het zelf goed vinden om een kind alcohol te geven moeten ze zelf weten, ik ben het er niet mee eens. maar als je het doet om grappig te zijn vind ik het gewoon stom. als ze wat ouder zijn (10-12 of ouder) dan vind ik het nog anders, dan kunnen ze al iets meer zelf beslissen en aangeven of ze het wel of niet lekker vinden (kan een kind van anderhalf ook wel, maar dat is nog net iets anders)
Nu ben ik ergens heel erg benieuwd naar: was je dochter dan alleen bij je s-ouders of was je er bij? Want als je erbij was, snap ik niet hoe je s-vader je kind iets kan geven wat jij niet wilt. En als je er niet bij was, dan was het bij allang niet meer bij dreigen gebleven, maar kwam mijn kind daar echt niet meer zonder mij over de vloer. Punt uit.
Klopt ook, heb ik ook. Alleen áls het een keer per ongeluk gebeurt, dan trek ik daar lering uit en zorg ervoor dat het niet nog een keer kan gebeuren. Door bijvoorbeeld de opa's en oma's héél duidelijk te maken dat dat écht niet de bedoeling is. Of door mijn lege glazen/blikjes meteen op te ruimen.
Ja inderdaad. Als iemand vind dat zijn peuter ook wel een shotje heroïne mag, of een lijntje coke, een xtc pilletje of (zoals ik al eerder zei) een stukje spacecake.... als je dat dan naast je neerlegt onder het mom van "ieder zijn mening" en "moet die persoon zelf weten, het zijn HAAR kinderen".... Dan faal je behoorlijk in je burgerplicht, denk ik zo. Inderdaad... Ik was op zoek naar die campagne van sire, van "uh-uh". Daar is de boodschap óók heel duidelijk: Geen druppel! Kind/adolescent & alcohol:
Met alle respect voor alle verschillende meningen, ik snap het ook écht écht écht niet..... Je laat dan in mijn ogen inderdaad spullen slingeren die voor kinderen ongezond zijn. Je laat ze er al volop aan wennen, dus je maakt het dan normaal. Terwijl het niet normaal zou horen te zijn. Er zitten stoffen in die dranken die negatieve gevolgen hebben op verschillende functies in het lichaam. Niet die druppel, maar nog even en dan wil het gewoon mee doen, terwijl het eigenlijk nog niet te verdragen is door het lichaam. Ik vind dit niet simpelweg met 'zo is het leven' te maken hebben, maar met 'niet bewust zijn en slecht geïnformeerd over de gevolgen op langer termijn'. Met dat geinformeerd zijn bedoel ik in het geval van alcohol bv, dat je iets meer ervan af weet dan alleen 'het is slecht voor de hersenen'. Het is voor volwassenen trouwens net zo goed slecht. Zowel dranken met al die suikers en oppeppende stoffen als de alcohol. Dan kan ik inderdaad nog een keer simpel denken "de ene staat gewoon anders in het leven dan de ander". Een volwassene is inderdaad zelf verantwoordelijk voor zijn eigen welzijn in dit geval. Ook voor zijn eigen onwetendheid, maar ten opzichte van kinderen, nee sorry, zo simpel ligt het niet.
ja ok is zo. En een ongelukje kan een keer he, dat vind ik wat anders. Ik las ook over een moeder die ineens zag dat het kind wijn had opgedronken en zich rot schrok. Niemand is perfect een ongelukje kan gebeuren. Vind ik ook niet iets om over te vallen.
Hoe oud zijn je kinderen? Weet je, ik ben nog in dubio wat het beste is. Als ze klein zijn is het simpel te zeggen dat het niet mag (in mijn ogen). Voor grotere kinderen weet ik het niet. Het lijkt me als je er zo mee om gaat dat je écht heeeeele grote nieuwsgierigheid oproept bij je kinderen? Tenminste, ik zou als kind heel erg graag willen weten wat er nou zo spannend is.
Omdat het geen wereldramp (en ook niet slecht is voor hun gezondheid) is als ze een keertje vingertje proeven, ze zijn nieuwsgierig en ik laat ze zien dat het goor is , en ze zijn daarna niet meer nieuwsgierig, de kans dat ze dus per ongeluk uit zichzelf een slokje zouden nemen als ik niet kijk is hiermee 0% terwijl dat de kans als ze nieuwsgierig blijven en als je even niet kijkt een slokje nemen is anders groter. Ik heb trouwens vaak kinderen stiekum slokjes zien nemen als hun kids niet keken, toen had ik zelf nog geen kinderen dus ik ga daar niets van zeggen, want ik vond het wel grappig want dat waren van die ouders die zeiden dat hun kindjes nooit wat verkeerds deden dus vond het wel ironisch.. Je hoeft het niet te snappen hoor daar zit ik niet mee....
Laat ik mijn kind straks maar gauw een vingertje bleek geven, zo kom ik op de 0% kans dat ze ooit stiekem de fles aan haar mond doet bij het schoonmaken van het toilet, wat overigens dagelijks gebeurd. Hier geen alcohol in huis en anderen moeten het ook niet proberen mijn kindje een vingertje/slokje te geven want dan sta ik niet voor mezelf in. Wat anderen doen, helemaam zelf weten maar alle aangegeven redenen gaan gewoonweg niet op!
nee ik zeg dat dat bij ONZE kids zo werkt... niet dat dat bij alle kindjes zo werkt die van ons hebben er nu totaal geen interesse meer naar..
Mijn dochter taalde nooit naar kleine voorwerpen verkeerd gebruiken en ik dacht echt dat ze het begreep en was ook geen typje die steentjes in haar oren doet wanneer we steentjes gingen zoeken in het park, toch is dit eenmaal gebeurd en zag ik het op tijd en dacht toen ook, ze heeft ervan geleerd maar er kwam een 2de maal (overigens nooit meer gebeurd maar ik bedoel te zeggen, kinderen zijn onvoorspelbaar)
dat soort dingen hebben mijn kinderen nog nooit gedaan dus geen ervaring mee, ik heb meteen gezegd dat ze naar het ziekenhuis moeten als ze dat doen en dat was genoeg om ze "bang" te maken om het niet te doen, maar idd ik sluit het niet uit want kids zijn idd onvoorspelbaar alleen de kans is kleiner dat ze ergens aankomen als ze het toch niet leuk vinden terwijl als het steeds in hun oogjes brand (kat op het spek binden) die kans aanzienlijk kleiner is. Wat betreft bleek e.d. ja daar zorg je gewoon dat je kids niet bijkomen, maar ik neem aan dat je dat niet op het toilet laat staan of op de tafel zet in een glas waar ze bij kunnen