Kinderen mogen van mij nooit een slok. Zou ook niet weten waarom wel. Het is een drank voor volwassenen. Vanaf hun 18e mogen ze het zelf weten. Maar goed, hier zelf alleen een glas wijn en verder niks.
Over het algemeen drink ik geen alcohol waar de kleine bij is! Maar dat komt meer omdat ik eigenlijk altijd alleen maar drink in de avond en dan ligt de kleine altijd op bed. Met verjaardagen ed drink ik wel waar mijn meid bij is, dan moet gewoon kunnen. Ik zal haar nooit een slokje geven. Ik zie het nut er gewoon niet van in. Wat is er nou grappig aan een kindje dat alcohol binnen krijgt??? Ze krijgt van mij niet eens een slokje cola, dat vind ik al niet goed. En niet zo zeer dat ik een muts ben met dat soort dingen, maar puur om het feit dat als ze 1x een slokje krijgt, ze de volgende keer weer een slokje wil!! En als er echt mensen zijn (begin van dit topic) die het hartstikke leuk vinden dat een kind op een verjaardag uit een flesje bier drinkt oid, die sporen in mijn ogen gewoon niet!!! Dat je kind poep kan zeggen, of zich lekker kan uitsloven met iets.....dat is hartstikke leuk.............maar alcohol aan een kind voeren omdat het leuk is??????????
Staat bij jullie alcohol wel gehele dag voor het grijpen dan? Bleek en alcohol staat voor mij gelijk, je zorgt er gewoon voor dat kindjes er niet aan kunnen komen
haha precies. als het geen kwaad kon, kon elke vrouw lekker door blijven roken tijdens de zwangerschap en daarna lekker boven het snoetje paffen ben het ook eens met een eerdere reactie dat kinderen die een druppeltje/slokje of vingertje ergens van mogen hebben het drankje op een gegeven moment gaan herkennen en er dus elke keer om vragen als het op tafel staat. (of nog erger zelf op onderzoek uitgaan waar het staat) Een druppeltje is voor 1 keer misschien niet erg, maar vele druppels maken toch een vol glas. Waarom het nu al toestaan als je kind er nog een heel volwassen leven van kan genieten?
Van die ene slok zal een kind misschien geen schade oplopen, maar ik vind het zó een verkeerd signaal. Wij drinken (heel soms) wel waar de kinderen bij zijn, maar het is NEE, dat is niet voor kinderen. Als je 16 bent mag je ook proeven, maar eerder niet. Verder gaan we daar net zo mee om als met hete thee en koffie: wij drinken het wel maar zorgen er voor dat de kinderen er onder geen beding bij kunnen. Het gevaar is anders, maar als je ervoor kunt zorgen dat je kinderen geen brandwonden oplopen kun je er ook voor zorgen dat ze geen slokje nemen. Vroeger ging men hier anders mee om, daarom verbaast het me niet zo dat het 'opa' is in het stukje van TS. Ik kreeg vroeger als kind ook wel eens een slokje, en ging daarna zelf lopen schooien om een slokje bier of wijn. Men zag daar toen niet zo veel kwaads in, denk ik. En ze worden er lekker rustig van he... Volgens mij heb ik ook wel eens gezien dat mijn nichtje (in 1981/82) een keer een speentje gedoopt in witte wijn kreeg. Ik ben hier echt niet voor, nogmaals vooral vanwege het verkeerde signaal. Die paar druppels zullen niet gelijk waarneembare onomkeerbare schade aanrichten, maar als je het één keer doet, waarom dan niet nog een keer, en wie weet wie je kind nog meer alcohol geven. Alcohol is niet voor kinderen, ook niet een beetje. Ik zou alcohol wél gif noemen, niet alleen voor kinderen. Het is misschien niet een gif waar je na één slok dood van neervalt, maar ieder glas doet wel iets met je hersenen en je lever.
En dat 'een keer laten proeven zodat ze weten dat het goor is' heeft bij mij niet gewerkt. De eerste keer vond ik het idd niet lekker, maar ja, de volgend keer wilde ik toch wel weer meedoen. Toen ik een jaar of 10, 11 was kreeg ik ook een glas wijn met kerst. Niet dat ik het lekker vond, maar ooooh wat was ik ineens groot dat ik dat mocht. Heb daarna wel wat ongezond drankgebruik gekend... Ik zeg niet dat het bij iedereen zo gaat, maar het is voor mij wel een reden om het met mijn kinderen anders te proberen.
Puur om even op dit zinnetje te reageren: Alcohol is zeker een soort van vergif, hoeveel (jonge) mensen belanden er jaarlijks op de spoedeisende hulp omdat ze een alcoholvergiftiging hebben opgelopen?
Zoals ik al eerder zei ik drink 2/3 keer per jaar en eigenlijk is dat nooit thuis, je moet niet steeds op alle slakken zout leggen. Maar alcohol word doorgaans op tafel gezet als mensen het drinken (dus bereikbaar!) en bleek niet
Je doet net of sommige mensen hun kinderen elke dag een slok laten geven ofzo, ik ben thuis net op gegroeid maar drink echt minimaal en heb ook jaren geen druppel aangeraakt, mijn man heeft een alcoholist als biologische vader en heeft regelmatig een slokje genomen maar als ie nu 1 glas whiskey drinkt per week is het veel. Kortom niet alle kinderen die ooit een keer een vinger hebben gehad voor het proeven worden tragische gevallen of verslaafden ofzo maar daarnaast is het ook geen regelmatig terugkerend iets, alleen sommige mensen zitten niet meteen gillend boven de kast als ze een muis zien maar pakken hem gewoon op zetten hem buiten (metafoor voor slaan geen paniek als het een keer voorkomt...)
Maar, er wordt hier in he ttopic ook gepraat over gevallen waarbij opa dat altijd doet, voor de grap! Dat is in mijn ogen heel anders dan 1 x per jaar. (wat ik zelf overigens ook niet goedkeur maar toch) Als ik iemand zie schrijven, ja hoor doet opa regelmatig, leuk, grappig. Dan denk ik serieus dat diegene een steekje los heeft.
Ik zie dat het heel erg overtrokken wordt....want nee mijn zoontje heeft geen toegang tot wijn of bier want dat drinken wij thuis niet. Maar na een verjaardag heeft hij weleens het kratje gevonden en daar uit een flesje de laatste druppels gedronken. Verder komt hij nooit in aanraking met alcohol omdat wij het niet eens drinken. Maar uuh ja er wordt thuis wel Red Bull gedronken en cola...en als dat op is en het glas staat nog op tafel en hij drinkt daar de laatste druppels uit...moet ik dan hysterisch naar hem toe rennen omdat hij dat niet mag. Ik hou ten alle tijde mijn cola of Red Bull in de gaten als mijn zoontje er is want hij krijgt nooit maar dan ook nooit bewust van mij een slok van dat drinken. Het is misschien de manier hoe ik mijn vorige berichtje hebt neergezet maar ja dat het een keer is gebeurd dat mijn zoontje weleens bier heeft geproefd of een keer wijn (van mijn moeder). En dan heb ik het over EEN keer...ja daar kan ik persoonlijk niet wakker van liggen. En ja hij zei na die druppels hmmmm lekker!! Dus niet iets aannemen en gelijk lopen roepen omdat jezelf natuurlijk de oppermoeder bent die nooit iets verkeerds doet...
Mij gaat het vooral om het principe. Een kind hoeft niet alles te willen-krijgen-hebben wat de ouder wel heeft. Nieuwsgierig blijven kindjes toch wel. Voorbeeld, kindje ziet grote kinderen van een brug het water in springen in de zomer (wat gevaarlijk en bovendien niet erg leuk is, mijn mening) dan laat je je kindje toch ook niet gaan en ook dit gebeurd niet dagelijks zoals sommigen niet dagelijks drinken, ik leer mijn kindje daarom dat ze genoegen moet gaan nemen bij het feit dat ze sommige dingen nog niet kan en of mag. Dit is slechts een voorbeeld en geen vergelijking, het gaat mij er dus om dat kinderen maar te leren hebben wanneer ouders iets niet toe laten op zulke momenten.
Dat is net hoe je het zelf opvat en dit stukje geeft mij een beetje de indruk dat je het onderwerp vooral op jezelf projecteert. Ik vind het goed van je dat jij en je vriend zo beheerst met alcohol om gaan. maar er zijn vast ook mensen die hun kind -zo jong als het is- wel een slokje geven, het kind vind het wellicht lekker en vraagt om meer en dan moet je heel goed in je schoenen staan om niet in de verleiding te komen om het kind nog eens een slokje te geven, helemaal wanneer het kind het op een krijsen zet en je tot wanhoop gedreven word. maar dit geldt niet alleen voor drank, dit geld voor alles, zodra je ergens aan toegeeft is het heel lastig om niet weer in de verleiding te komen, dus waarom zou je die verleiding/uitdaging opzoeken?
Je schrijft vanaf hun 18 mogen ze het zelf weten. Maar wanneer mogen ze naar de kroeg? want als je ze met 16 naar de kroeg laat gaan kun je er van uit gaan dat ze het dan al stiekum doen.
Ik geef mijn kind nooit een slokje wijn. Ik vind het niks toevoegen. Ik drink gerust een glaasje wijn waar hij bij is en hij krijgt dan eigen "wijn"(lees een kannetje rode limonade met een plastic wijnglas uit zijn eigen keuken). Ik vind dat kinderen best mogen zien dat grote mensen daar van kunnen genieten, maar sommige dingen zijn gewoon alleen voor grote mensen en niet voor kleine kindjes. Ik laat het overigens weleens ruiken en dan zegt hij nee bah.
Dan had je je eerste bericht wat duidelijker moeten neerzetten, heeft niks met oppermoeder zijn of whatever te maken.
pff, ik wordt hier zo moe van, het gaat er niet om dat ik een supermoeder ben, maar wel 1 die dr verstand gebruikt. En als hij steeds de laatste druppels red bull wil drinken (wat ik overigens ook geen drankje voor kinderen vind) dan zal hij ook eens wat regels moeten leren. Ik durf gerust een glas te laten staan, ze weet dat ze eigen drinken en glazen heeft. Wat er ook inzit, je gaat niet zomaar uit andermans glas drinken. En een kind dat na een paar druppels alcohol zegt: hmm lekker, daar zou ik wel wakker van liggen, want dan is het aantrekkelijk om er nog eens om te vragen of te pakken als hij de kans krijgt.
dank, je haalt de woorden uit mijn mond... @ Angela: En...... voor de duidelijkheid, ik ren dus wel naar mijn kinderen toe als ik zou zien dat je met hun mond aan een blikje energie drink hangen..... Geen oppermoeder, wel een hele verantwoordelijke. En ik ren er niet naar toe omdat ik denk dat ze wat vreselijk overkomt, maar wel om een duidelijk signaal af te geven dat het niet mag en dat wij als ouders veel beter moeten opletten en niet zulke spullen te laten slingeren.