Een kind kan de was doen... Err maybe not!

Discussie in 'De lounge' gestart door void, 23 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Vreselijke ondingen zijn dat, ik heb een tijdje in Australië gewoond en daar hadden ze ook van die krengen. Echt, het werd niet goed schoon, lakens draaiden helemaal tot een slier in elkaar, waspoeder loste soms niet goed op, gaatjes en soms zaten er zelfs vlekken bij die er voor het wassen niet in zaten :(. Snappen die mensen dan niet dat het ook anders kan ;):D? Maar ja, hetzelfde geldt voor centrale verwarming enzo, die lopen echt een halve eeuw achter op dat gebied.

Verder, nooit gehad dat handdoeken krompen, die zijn toch gemaakt om heet te kunnen worden gewassen.

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Om die reden koop ik nooit meer handdoeken met sierranden, die krimpen inderdaad. Ik dacht eigenlijk door de droger. Gewoon beddengoed en ondergoed (mits het wasvoorschrift het voorschrijft) kun je op 60 graden doen zonder dat het krimpt.

Ik doe zelf beddengoed, handdoeken en ondergoed op 60 graden en de rest op 30 of 40. Sorteren doe ik bijna niet, alleen witte kleding was ik apart.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Heb ik ook geen last van, die sierranden blijven ook goed, ik heb dan wel wat duurdere van Aquanova, wie weet heb je dat met goedkopere handdoeken wel.

4. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Dat viel mij dus ook al op. Dacht al dat het aan mij lag! :D Hier gaan de vloerdweilen en de aanrechtdoekjes dus echt niet bij handdoeken en ondergoed.. brr..

5. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Ik ben denk ik wel heel makkelijk haha ik gooi alles bij elkaar en was het op 30 graden.

Onderbroeken en sokken mogen gezellig met het beddengoed en gaat op de 80 graden.
    Daarnaast gaat redelijk wat in de droger puur uit gemak, heb een gruwelijke hekel aan was ophangen.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Heb ik ook wel eens bij wat goedkopere handdoeken, dan gaat dat lijntje rimpelen. Gewoon even rechttrekken en je ziet er niets meer van.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wat ingewikkeld!

Ik doe alle gekleurde kleding en beddengoed bij elkaar op 30 graden. Als het heel veel is, wil ik nog wel eens een beetje op kleur sorteren, maar op 30 graden geeft bijna niks af, dat is zowat koud water.
    Witte kleding en onderlakens van de bedden doe ik apart op 40 graden.
    Witte sokken, ondergoed, handdoeken, washnadjes en schoonmaakdoekjes gaan op 60 graden, als er hele vieze dingen tussen zitten doe ik ze op 95 graden.

Wollen kleding komt er hier niet in, veel te ingewikkeld, haha. Heb wel in het verleden een paar truien van mijn man verprutst:x

8. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    gebruik je geen droger dan? die word volgens mij heter dan 60 graden....

ik was mijn handdoeken op 90 graden en die krimpen echt niet hoor:(

9. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Wat ingewikkeld maken sommige het! Ik doe het als volgt:

-Donker/ zwart: 30 of 40 graden, 1200 toeren, 1.21 minuten.
    -Gekleurd/ soms een donker gekleurd en licht gekleurd:30 of 40 graden, 1200 toeren, 1.21 minuten
    -Wit: 30 of 40 graden, 1200 toeren, 1.21 minuten
    -beddgengoed: 60 graden 1200 toeren
    -vaatdoekjes/ theedoeken, handdoeken: 60 graden.
    (De handdoeken doe ik ook regelmatig met de gekleurde was mee.)

Meestal wel aparte wasmiddel voor zwart/ gekleurd en wit maar geen wasverzachter. Tenzij het in de aanbieding, koop ik het nog weleens.

Ik lees dat er veel een color catch doekje gebruiken, werkt dat echt?

Hoe vaak maken jullie de wasmachine schoon?

10. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik ben al blij dat ik ruimte heb om de was op te hangen en dat er een plek is voor de wasmachine. Nooit in mijn hele leven heb ik geen droger gehad en mijn moeder ook niet. En waarom zo'n gigantisch ding die ik niet kwijt kan terwijl ik ook verwarming heb en droogrekken?

Maar zoals ik al zei dat mijn handdoeken krimpen is niet erg en ja die zijn goedkoop haha (ga toch geen dure handdoeken o.i.d kopen wanneer er een kans is dat mijn vriend ze in een verkeerde was gooit en dat ze dan alsnog naar de mallemoeren zijn, kzou wel gek zijn.) Ik kocht daarom ook niet echt duurdere kleding om dat maar niet te beginnen over hoe erg ik jojo in maten maar dat terzijde sinds ik wat duurdere spijker broeken heb gekocht en wat meer fijn spul erbij heb sorteerde ik dat sowieso en nu sorteer ik de rest ook. Het is een beetje werk maar ik denk toch dat ik van hoe ik het nu een beetje heb in combi met mijn machine dat het toch wel het beste werkt zo.

Ben er nog steeds niet achter hoe printen los laten en de was verkleurd nadat het meerdere malen is gewassen en ook al eerder samen maar dat komt nog wel!

Trouwens ik was sowieso mijn beddengoed en dergelijke ook op 40 volgens het was label en nee ik ga niet nog duurdere beddengoed kopen want dat is hier echt bijna onbetaalbaar voor het laagste kwaliteit -.-

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier is het heel simpel . spijker, handdoeken, beddengoed, sokken en ondergoed gaat op 60 graden minimaal.

Bovengoed, bh's en wollige dingen 40 graden. ( je bent zelf ook al 37/38 /39 graden , als je in de zon zit is het al boven de 40 dus 30 graden doe ik niet aan. )

Als het dan stuk gaat of vervormd , jammer dan , het moet wel goed schoon worden. maar eerlijk gezegd is me dat nog maar met 1 ding gebeurd en dat was een shirtje wat veel stretch had en in de 95 garden witte was terecht kwam. tja dat is nu een heel mooi berenshirt ( was van dochter een jaar geleden) .

12. 2jees

2jees Niet meer actief

Haha en dat is niet ingewikkeld? dat komt omdat jij het zelf zo doet dat al het andere je ingewikkeld lijkt. Dat van jouw klinkt mij weer ingewikkeld.

13. 2jees

2jees Niet meer actief

Waarom is dat trouwens vies, de dweil bij een handdoek? is de bedoeling dat het schoon wordt toch, wat maakt het dan uit ;)

Huisdierdingen zou ik wel apart houden denk ik.

Mijn kraamverzorgster stopte meteen de tweede dag de deurmat al in de wasmachine, zo één met een rubberrand erom :$

14. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik heb geen oneindige bank rekening die ik kan plunderen wanneer alles in de was naar de mallemoeren gaat. Ga ik dus mooi niet aan beginnen.

Daarbij is je logica flawed. Wanneer je kleding niet wast of het draagt in zwetende tempraturen kan het zweet er toch ook in trekken o.i.d. dat heeft toch niks met wassen te maken. Omdat soms je bepaalde stoffen niet tegen hoge toeren kan of dat er ander spul bij zit waarbij op hoge toeren of zelfs al lage toeren verhacheld wordt..

Ik was bijv 2 verschillende matras hoezen al niet bij me kaar wanneer de een wit brushed cotton is en evt nog wat vezel af kan geven aan bijv. wat donker spul. Dus een dwijl bij mijn handdoeken gaat never nooit niet gebeuren. Om dan al niet te beginnen dat ik meestal de dwijl wel vervang om de zo veel tijd en toch altijd met bleek de vloer sop.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Je vraagt hoe wij het doen...maar bij alles zeg je: ja maar dat ga ik mooi niet doen of het werkt niet. Nou dan hou je het bij jouw 25 verschillende wasjes en toeren.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja wat wil je nu horen?
    Toppie dat jij alles apart wast? Nou, bij deze.

17. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Even terug lezen voor je conclusies trekt.

Ik vroeg in eerste instantie of ik het wel goed deed en of ik nog meer moest scheiden. Iedereen doet het anders in de manier waarvan ik in het verleden heb geprobeerd en dat blijkt niet te werken.

Dus een paar pagina's terug ben ik al tot de conclusie gekomen dat ik mijn manier wel vind werken en prettig vind en het dan maar zo blijf doen.

Zoals eerder vermeld, staat er duidelijk op mijn bh's dat die in de handwas moeten en niet op 30 of 40 graden wat ik voorheen heb gedaan. Die bh's zijn tussen de 30 en 40£ per stuk in Euro's doe daar maar een euro of 5-10 bij om de currency om te rekenen.

Voor zo ver ik weet staat er op de waslabels voornamelijk 40 en daar hou ik mij dus aan nadat ik de handdoeken op 60 had gewassen en de sier rand gekrompen was en ik dat dus niet echt een motivatie vond om de rest zoals sokken en onderbroeken ook dan maar op 60 uit te proberen voor het geval het ook krimpt.

Dat ik verder al sowieso nooit poetsdoeken of dwijlen in mijn normale was zou gooien mag ik aangeven gezien er andere mensen daar hier blijkbaar van mening verschillen.

Maar hey, dit topic mag nu wel dicht niet.

18. adi

adi Niet meer actief

Ik scheid donker, rood, wit fijn, wit basis.

Donkere, rode en fijne witte was gaat op 40 graden en 600 toeren, en het meeste wordt netjes opgehangen en kan zo de kast in
    Witte was op 65graden en 800 toeren en daarna in de droger.

19. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Mijn jongste had vannacht een nachtmerrie en had in bed geplast.

Gelukkig ligt er nog een molton met aan de onderkant zeil op zijn matras.

Op 60 gewassen vanochtend en stinkt nog naar urine!:$

Iemand van de wasexperts tips?

20. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.552
    3.057
    113
    Tja je zal de was doen vast fijn vinden.
    of tijd te veel hebben..

Maar, ik denk dat af en toe een Shirt weggooien goedkoper is dan tig wassen te draaien in de week.
    dat kost veel meer stroom en water kosten dan een shirt.

Deel Deze Pagina