Obstipatie peuter

Discussie in 'Voeding' gestart door sandraske, 9 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter heeft heel erge last van obstipatie sinds een maanden, gebruiken al lactose maar afgelopen week was het zo erg dat we een klisma hebben moeten zetten om het los te krijgen. Nou zijn we serieus aan het kijken naar de voeding maar ik weet eigenlijk niets wat ik verder kan veranderen om de ontlasting beter te krijgen? Vind het geen goed idee om constant lactose te gebruiken.

Ze eet/drinkt op een dag:

ontbijt:
    1 volkoren boterham met kaas en 1 boterham met jam of pindakaas en een beker melk

Of

Yoghurt met peuter muesli

Tussendoor: fruit met beker drinken (ranja of roosvicee)

Lunch:
    Warm eten, gewoon normaal aardappels, groente, vlees en een beker water, toetje meestal (vanille)yoghurt

Tussendoor: koekje of cracker met beker ranja of roosvicee, soms nog wat extra fruit

Avond: 2 boterhammen weer, meestal kaas soms kipfilet en dan boterham met zoet (jam of pindakaas) en een beker melk

Tussen de bedrijven door drinkt ze vaak nog extra water maar is niet heel veel, dat is een verbeterpunt, maar voor de rest zou ik het niet echt weten..

Ze krijgt weleens een snoepje maar niet iedere dag, ze beweegt ruimt voldoende..

Bananen hebben we ook al geschrapt, ze eet meestal kiwi, peer, appel, nectarine, sinaasappel..

Iemands nog tips?

2. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Geef je volkoren boterhammen? Wat ook helpt is van die roosvicee Laxo. Ik heb zelf ook obstipatie en dat helpt bij mij echt goed. Appelsap schijnt ook laxerend te werken, alleen heb ik daar geen ervaring mee (ik lust geen appelsap).

Verder eigenlijk geen tips voor je. Je geeft al water, ze beweegt al ruim voldoende. Naar mijn idee kan je er verder weinig aan doen...

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ja we geven volkoren brood, roosvicee laxo geven we pas sinds paar dagen dus kan nog niet zeggen of dat werkt...

Appelsap is een goeie, zal eens proberen maar ze is er niet zo'n fan van..

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier sinds het zindelijk worden ook een dergelijk probleem... Althans, het wordt hier harder van het ophouden!
    Wij geven ook:
    - Roosvicée Laxo, met flinke laag roosvicée in de beker (2-3x pd)
    - Extra olijfolie door/over het (avond)eten
    - Volkoren producten
    - GEEN bananen of een super rijpe!
    - Weinig rijstgerechten (daar krijgt ze het hier heel erg van)

Dat werkt hier in ieder geval voldoende om haar vrijwel iedere dag te laten poepen, soms slaat ze een dag over.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Alles wat volkoren kan, volkoren geven. Dus ook pasta, zilvervlies rijst etc, zeker als jullie dat wat vaker eten.

6. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij eten regelmatig pasta inderdaad, zal die ook eens volkoren mee nemen..

Zat vanmiddag te bedenken dat ze sinds paar maanden halfvolle melkproducten krijgt ipv volle, dus ze krijgt minder vetten binnen.. Zal dat ook maar eens terugveranderen...

7. adi

adi Niet meer actief

Heeft zij echte obstipatie (dus wel regelmatig (willen) poepen, maar keiharde ontlasting), of houdt ze het op zodat ze minder poept en daardoor hardere ontlasting heeft?
    Met andere woorden, heeft ze fysieke of psychische obstipatie?

Onze beide meiden hadden tussen 2 en 2,5 jaar heftige obstipatie. Bij hen was het echt psychisch, ze waren bang om te poepen, hielden het erg lang op, en als het eenmaal kwam deed het verschrikkelijk pijn, inclusief bloedende wondjes.
    Hier was de aanpak om de poep zacht genoeg te maken zodat het poepen geen pijn deed, en daarna die angst weg zien te krijgen.
    Toen die weg was, was het ook over met obstipatie.

Hoe reageert je dochter als ze poept? Doet ze dat nog in de luier? Vindt ze het vies? Moet de luier meteen uit?
    Of is ze juist net zindelijk en durft ze het nog niet los te laten?

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Is echt fysiek, ze drukt regelmatig overdag en er komt niets... Inmiddels weer wel, sinds gisteren, eind van de dag een klein beetje hele harde ontlasting..

Ze is nog niet zindelijk, ze geeft het vaak wel aan als ze gepoept heeft en wil dan ook een schone luier.. Maar er zijn ook momenten dat ze dat weer niet doet..

Deel Deze Pagina