Een kind van een jaar of 6 a 7 dat eenden of duiven e.d. achterna zit.

Discussie in 'De lounge' gestart door nana33, 12 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Wat vinden jullie hiervan? Ik zie dit regelmatig en krijg dan vaak zelf de neiging er wat van te zeggen. Ik doe het (meestal) niet, tenzij het echt te gortig wordt en het kind in kwestie ook met stokken of e.d. gaat lopen gooien, Maar ik kan het niet helpen dat ik dit soort gedrag bij kinderen van die leeftijd wel een beetje asociaal vind en stiekem ook een beetje een tekortkoming van de ouders ;). Nu ben ik zelf wel een vrij extreme dierenliefhebber, dus wellicht ben ik hierin lichtelijk doorgeslagen. Ik vroeg me daarom af: vinden jullie dit acceptabel gedrag of niet?

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ach ik vind het geen enorm drama hoor.
    Zolang de beesten in kwestie niet mishandeld worden.
    En achterna zitten bedoel je "opjagen" mee neem ik aan toch?!

Het is ook gewoon kinderlijk gedrag om beesten eens op te jagen.
    Tja.... ik zie het al helemaal niet als tekortkoming van de ouders.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zie dat ook niet zo. Kinderen van die leeftijd rennen overal achteraan. Als ze met vergootglazen mieren in de fik gaan steken wordt het anders :D

4. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ik vind het wat overdreven. Kinderen jagen wel vaker wat vogels weg, helemaal als ze een wat drukke bui hebben en er dan langs rennen. Wat de leeftijd is maakt dan niet uit.
    Eenden bij een vijver waar ze broeden die moeten ze met rust laten.
    Als ze de dieren mishandelen met stokken ofzo, ja dan heb je gelijk.
    Het is toch hetzelfde als je katten wegjaagd.

5. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Mijn dochter zou het niet mogen...

6. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Maar vinden jullie 6 a 7 dan niet te oud voor dit soort gedrag. Dat een 3 of een 4 jarige dit doet snap ik wel. Op dit leeftijd is het gewoon lachen dat die beesten wegvliegen als jij eraan komt rennen. Maar op je 6e "ben je hier toch wel overheen" of niet?

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter doet het ook heel soms nog weleens wanneer ze voor ons lopen hier in de straat (veel meeuwen hier) en vind dat niet leuk en zeg dat dan ook. Mijn andere 2 mogen het trouwens ook niet.

8. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Mijn dochter mag het ook niet. Maar ik merk wel altijd dat wanneer ze een grote groep vogels ziet dat ze het wil. Ik houd haar dan altijd tegen en zeg dat dit zielig is, omdat ze dan bang worden.

9. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Ik vind het verschrikkelijk als ik dat kinderen zie doen. Toevallig zag ik gister nog 2 kinderen die 2 pauwen aan het opjagen waren in de kinderboederij. Zij zijn toen ook aangesproken door andere ouders, wat ik dus terecht vind.

10. Onje

Onje Niet meer actief

Mijn zoon is 2 en die mag dat niet, het hoort gewoon niet maar dat is mijn mening

11. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Mijn kinderen zijn 4 en 5 jaar en mogen van mij ook geen duiven (of andere dieren) opjagen. Ik vind dit gewoon een vorm van respect voor dieren en je omgeving hebben.

12. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Tenzij ze met stokken gooien ?
    Heb je die zelfde kinderen met stokken zien gooien want dan denk ik dat er meer achter zit .
    Ik zou er wel wat van zeggen trouwens de dieren kunnen zelf niet praten dus fijn als iemand het voor ze doet .
    Is ook nog is gevaarlijk want wat als de eenden de weg oprennen?
    Of ze hebben een nestje , eendjes raken hun mama kwijt . Met alle gevolgen van dien .
    Klinkt overdreven maar ik vind het gewoon zielig .

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij duiven en meeuwen moedig ik het aan. Die krengen zijn schadelijk, en dan vind ik dat kinderen die ze opjagen (zonder stokken of stenen natuurlijk!) een milieuvriendelijke oplossing tegen overlast.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Als het echt bewust gaat (dus niet alleen toevallig langsrennen) zeg ik er wat van. Ik kijk of er ouders/begeleiders in de buurt zijn en maak dan een opmerking waaruit blijkt dat ik het niet vind kunnen en dat zij er wat aan moeten doen. Zijn er geen ouders of begeleiders in de buurt dan spreek ik de kinderen aan. Iets in de trant van 'dat kun je beter niet doen, dat is pesten en wat er kan gebeuren.
    Daarbij maakt de leeftijd me niet uit. Al vind ik het wel kwalijker naarmate kinderen ouder zijn. Kinderen van 6/7 jaar doen zoiets echt, bewust, een peuter is zich niet altijd bewust van wat hij een ander aandoet, een kind van 7 hoort dit wel te zijn, die zal ik ook strenger toespreken (daar sprak de juf...;))

15. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

+1 mijn dochter mag het ook niet. Vind het heel asociaal.

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik zou het een groot verschil vinden van of mijn kind dat bij een natuurplekje doet rondom een plas en in HUN omgeving, of dat hij op de Dam een rondje rent en alle duiven opjaagt.

Om dat laatste kan ik nog een beetje lachen, omdat ik weet dat de duiven echt geen ene jota daarom geven. Die beestjes zijn letterlijk alles gewend. Ze stappen zo de Febo binnen om een kipburger te bestellen. Ze vliegen anderhalve meter op en gaan daarna weer onverstoord zitten.

Maar in een natuurrijke omgeving dus echt niet. Dan is het zielig.

17. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Ja ik vind het wel asociaal, zeker voor kinderen van die leeftijd. Die doen het bewust, het overkomt ze niet ofzo. Bij jongere kindjes zie he vaak nog wel dat ze in enthousiasme naar eenden rennen zonder de bedoeling om ze op te jagen.

18. adi

adi Niet meer actief

Volgens opjagen die over de stoep/straat/fietspad lopen vind ik juist goed ter veiligheid van de vogels. Ze moeten leren dat de mens op deze plekken een gevaar vormt en dat ze dan beter kunnen wegvliegen.
    Op een of andere manier zijn duiven en eenden die gevaarinstict kwijt geraakt en blijven ze doodleuk staan midden op straat als auto's aankomen.

Juist de grootste dierenliefhebbers zouden moeten beseffen dat het beste voor de dieren is om de natuurwetten zoveel mogelijk in stand te houden. In de natuur vormen verschillende diersoorten gevaar voor elkaar en dat hoort er nou eenmaal bij. Een moederpoes leert haar kitten ook niet om vogels met rust te laten.
    En het is juist gevaarlijk voor het voortbestaan van sommige dieren als ze hun natuurlijke instinct kwijt raken. Een duif kan gewoon voor zijn veiligheid maar beter wegvliegen als er iets aankomt rennen/rijden.

Dit gezegd hebbende: ik zou wel voor zorgen dat kinderen de dieren geen pijn doen, nesten leegroven, vogels wegjagen uit de nesten.

19. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Dit.

Als mijn zoon het zou doen zou ik hem wel uitleggen dat hij hiermee de dieren bang kan maken en dat ik het liever niet heb maar ach, kan het geen drama vinden als ie het eens zou doen.

20. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    ik vind het ook niet kunnen en zal ze er zeker op aanspreken. Zie het ook vaak op de kinderboerderij waar ik een paard van rij. Dan kijk ik ook vaak even of ouders in de buurt zijn die ik dan strak aankijk. En adners zeg ik er wat van. Ook als de ouders het wel zien maar niks zeggen/doen zeg ik er wat van.

Deel Deze Pagina