Tijdelijk contract loopt af tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Marielle1993, 11 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marielle1993

Marielle1993 Bekend lid

7 sep 2014
    681
    95
    28
    Vrouw
    Goedendag,

Mijn tijdelijk contract loopt per begin april 2015 af. En ik ben 12 Juni 2015 uitgerekend. Mijn werk wil het contract verlengen als ik fulltime blijf werken. Maar dit wil ik niet en zal ook niet haalbaar voor mij zijn. Er worden geen kleinere contracten aangeboden. Aangezien ik nog geen jaar bij dit bedrijf werk heb ik geen recht op ouderschapsverlof, dus daar kan ik het fulltime probleem ook niet mee oplossen. Ik zit wel zo'n 10 weken voor mijn bevallingsdatum vanaf de evt. ontslagdatum. Wat zijn mijn rechten ? Krijg ik zwangerschapsuitkering en WW, of heb ik recht op alleen een WW ?

Mvg Marielle

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer jij na afloop van je contract voldoet aan de eisen voor WW (weken-eis, jaren-eis) dan krijg je WW. Daarnaast geldt dat wanneer jij in de tien weken voorafgaand aan je uitgerekende datum een werkgever had of een WW/ZW uitkering ontving... dan heb je standaard ook recht op de WAZO-uitkering.

3. Marielle1993

Marielle1993 Bekend lid

7 sep 2014
    681
    95
    28
    Vrouw
    Na afloop van mijn contract heb ik 4 jaar gewerkt. Dus dan wel recht op WW neem ik aan. Maar je krijgt toch alleen WW met ontslag ? Ben bang dat het niet als ontslag wordt aangezien omdat ik weiger fulltime te blijven werken terwijl ze dit wel aanbieden. Het is best een gemene situatie haha.

4. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    De overheid wil de voorwaarden voor ouderschapsverlof wijzigen, maar dit is er nog niet door heen. Dit moet nog door het kabinet worden goedgekeurd.

Dit houdt in dat je al wel ouderschapsverlof zou mogen gebruiken ookal werk je nog geen jaar bij je huidige werkgever. Mocht deze wijziging goedgekeurd worden dan zou dit natuurlijk voor jou heel fijn zijn en zou je alsnog de eerste tijd een fulltime contract kunnen hebben met ouderschapsverlof. Of je werkgever er blij mee is is een tweede...

Wat is de overheid van plan met verlofregelingen voor ouders? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Verdelen en opnemen ouderschapsverlof
    U kunt na de wetswijziging zelf bepalen hoe u het ouderschapsverlof verdeelt en opneemt. Ook kunt u meteen na indiensttreding ouderschapsverlof aanvragen. Dat kan nu alleen als u minimaal 1 jaar in dienst bent.

Heeft u ander werk gevonden? Dan kunt u straks aan uw oude werkgever een verklaring vragen met het tegoed aan ouderschapsverlof. U moet uw nieuwe werkgever wel op tijd laat weten dat u ouderschapsverlof wilt opnemen.

Bij zwaarwegende redenen mag de werkgever uw voorstel of aanvraag weigeren.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je contract loopt toch af? dat is een geldige reden om in aanmerking te komen voor WW.
    Waarom is het niet mogelijk om parttime te werken? geeft je werkgever dat ook aan?

6. Marielle1993

Marielle1993 Bekend lid

7 sep 2014
    681
    95
    28
    Vrouw
    Ja dat is waar. Als reden geven ze aan dat ze de continuïteit van de zorg willen behouden, en daarom niet met teveel parttimers te willen werken.

Mvg Marielle

7. beautevil

beautevil Fanatiek lid

23 dec 2011
    2.156
    1
    38
    in het oosten !!

Zo is het bij mij op het werk ook :) Succes meis...

8. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik vind het eigenlijk wel netjes dat jouw werkgever nu al aangeeft alleen een fulltime contract te willen geven. Dan kom je niet op het laatste moment voor verrassingen te staan. Je hebt gewoon recht op ww als een tijdelijk contract niet wordt verlengd, om wat voor reden dan ook, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Alleen bij ontslag op staande voet of het zelf opzeggen (dus echt opzeggen, het gaat dan niet om verlenging niet mogelijk vanwege de uren) heb je geen recht op WW.

9. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Je kunt op mijn UWV bekijken hoelang je recht zou hebben op ww. Moet je ff inloggen met je digid

10. Marielle1993

Marielle1993 Bekend lid

7 sep 2014
    681
    95
    28
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor de reacties

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Even inhaken op de opmerking van de WW, ik zou dit toch even goed navragen bij het UWV!
    Want de regels zijn verandert. Als het bedrijf je een contract aanbied en jij neemt dit niet aan, heb je volgens mij geen recht op WW. Zo was dit namelijk bij een vriendin van mij in ieders geval.

Deel Deze Pagina