Ik vind het heel lastig om dit onder woorden te brengen, ik hoop dat iemand het herkent. ik vind het heel moeilijk om tegen bepaald bezoek te zeggen dat het genoeg is. Het is heel lief bedoeld, maar ik voed en kolf om de 3 uur en de uurtjes tussendoor plan ik best strak. Ik ben nu te onevenwichtig/warrig om goed om te kunnen gaan met veranderingen in die planning. Verder vind ik het lastig om als er bepaald bezoek is boven te kolven, voel me dan een beetje opgejaagd. Wil dan het liefste dat de meeste mensen dan gewoon weg gaan alleen snappen mensen die hint vaak niet. Ik begrijp niet waarom sommige mensen langer dan drie uur blijven maarja niet iedereen snapt dat. Mijn schoonouders blijven langer omdat ze van ver komen en dan vind ik het ook niet erg. Vooral rond etenstijd word ik al helemaal gestressed, ik weet dan dat bepaalde mensen blijven plakken en mijn energie is dan gewoon op. Ik kan dan nog slecht luisteren, laat staan zelf een leuke conversatie op gang houden. Laat staan creatief een maaltijd in elkaar flansen. Ik wil dan dat mensen weggaan maar sommige mensen vatten " we gaan zo eten' op als uitnodiging (dat is het normaal bij mij ook, hoor) en gaan er even goed voor zitten. Er is ook bezoek dat aanbiedt om even boodschappen te doen en te koken, maar daar gaat het niet om. Ik had dan bijv. gepland om een dutje daarna te doen (HEILIG) of om de was op te hangen oid en wordt dan helemaal nerveus omdat dat weer van mijn slaaptijd later op de avond afgaat. Als je mensen dan toch echt wegstuurt reageren ze ook nog beledigd. Resultaat: ik voel me zo rot dat ze net zo goed hadden kunnen blijven, en dikke tranen vaak. Het rare is dat dit soort bezoek ook juist hele goede vrienden/lieve familie is, die juist belastend blijken. Ik vind het heel moeilijk om hierin duidelijk te zijn, omdat ik echt te weinig energie heb om het tactvol te kunnen oplossen en bang ben om te katten (waar ik echt veel zin in heb). Dus zit ik half slapend erbij maar dat is nog niet duidelijk genoeg... Het lijkt er echt op (bij 1 bepaalde vriendin met name) dat sommigen zich zo ' eigen' voelen dat ze het op de spits laten drijven, van hun heb je toch geen last? Die vriendin reageert zo overdreven vriendelijk op alle hints (natuurlijk ben je moe! Ga lekker liggen! Ik wacht wel beneden als je kolft, dan kunnen we daarna nog verder kletsen! Etc.) en is daarna des te meer beledigd omdat ze desondanks toch weg moet.... Is dit nu verwend gedrag of komt het jullie bekend voor?
Heel vervelend voor je. Ik herken de vermoeidheid wel maar in de eerste maand heb ik zelf gewoon bijna geen bezoek gepland. Ze wachten maar, zeker als ze te lang blijven. Dan maar beledigt hoor. Echt voor jezelf opkomen meid. Hoe meer je nu je ritme en rust kunt pakken, hoe sneller je weer barst van de energie en iedereen zolang als ze maar willen kunt ontvangen en entertainen.
Misschien lekker afschuiven op je partner? Of van te voren al aangeven dat je rust nodig hebt. Ik vind het overigens eerder verwend gedrag van die vriendin dat ze zich beledigd voelt!
Je kunt misschien ook wat bezoek bundelen in de vorm van een kraamfeestje; of wat familie vragen om gezamelijk te komen zodat het voor jou weer scheelt. In 't weekend bijvoorbeeld als je partner ook thuis is. Voel je niet schuldig als ze beledigt zijn, je lichaam vraagt om rust, dat kun je niet negeren. Een vriend van me vroeg of we vanmiddag even de stad in konden want hij had een middag vrij. Toen heb ik gewoon gezegd nee, want dat is te lang voor Yelena en voor mij. Meer woorden heb ik er niet aan vuil gemaakt. Als je je gaat verontschuldigen, lijken mensen eerder geneigd om over je heen te lopen of beledigt te zijn. Je bent ze geen tekst en uitleg verplicht hoor
Helemaal eens met Melloncollie: wees duidelijk en kort&krachtig... hoe meer excuses je gaat bedenken, hoe eerder mensen boos worden, omdat je zo op de een of andere manier toch de boodshcap geeft dat je smoezen aan het bedenken bent. Dus niet zeggen: Wij gaan zo eten, maar: OK luitjes, ik ben hardstikke moe, het is welletjes geweest, ik ga jullie de deur uit laten. Ik heb nog NOOIT mensen gehad die daar boos om werden... ben altijd zo duidelijk als wat, als het hierom gaat en dat bevalt me uitstekend, Was ik wel van plan straks na de bevalling ook te blijven doen. En je zegt dat je geen energie hebt om grenzen te stellen, maar draai het eens om: Heb je WEL energie om GEEN grenzen te stellen? Volgens mij kost het nl. minder energie om toch ff die grens te stellen, Enneh, als ze toch boos worden: kat lekker van je af! Word boos terug en zeg: Lekker ben jij, boos worden omdat ik moe ben? Rot toch een eind op dan, als het zo moet.... wat doe je me aan: net bevallen en dan moet ik het maar doen zoals het JOU goeddunkt? Zou een rare wereld worden, als de 'zwakkeren' zich aan de sterkeren aan zouden moet passen...
oh wat fijn dat jullie dit herkennen! Dat kort en bondig zijn is een goeie tip, bedankt! Heb de neiging om lang uit te leggen en dat geeft dan weer stof tot discussie/persoonlijk opvatten..... Fijn dit steuntje in de rug!
Je kunt ook zeggen dat je van de kraamverzorgster en/of verloskundige maar korte bezoekjes mag ontvangen omdat je nog veel moet rusten.
Ik zou het ook zo aanpakken, gewoon zeggen, ik ben moe, ik vond het heel gezellig, maar ik heb nu even rust nodig. Veel sterkte hoor!
wij planden na de bevalling ook maar heel mondjes maat de bezoekjes en we zeiden van de voren we willen zo en zo laat met rust gelaten worden. er deed nooit iemand moeilijk over.misschien kun je je man vragen of hij de afspraken even van je overneemt en er vand e voren een duidelijk begin en eindpunt bij vermeld. jij bent op het moment erg emotioneel en da's normaal. je man staat er misschien iets nuchterder in en kan wat beter de touwtjes in handen houden. het is jullie huis en jullie bepalen de regels. echte vrienden begrijpen dat er een en ander veranderd is. en helemaal de eerste maanden. sterkte ermee kan me voorstellen dat het erg veel impact eheft op je hoor. al was het maar door die hele mallemolen van emoties die je op het moment ondergaat. groetjes yinte
ik heb het ook heel erg gehad. ik was ook echt boos toen 2neven van mn man met vrouwen en kids kwam. ze zijn daar allemaal vrij druk en ik werd helemaal gek. ik heb ze gelukkig de deur uit weten te werken voordat ik uit mn vel sprong maar het scheelde niet veel. sommige mensen snappen het niet dat je rust wil. nog steeds heb ik mn rust hard nodig en heel veel mensen snappen het niet. ik ben nu een stuk harder dan voorheen maar als ik niks doe dan loopt iedereen over mij heen en is het gedaan met de rust hier in huis. wees hard en heb maling aan wat de mensen wel niet moeten denken. liefs doris
Na de geboorte van Esmee ben ik ook een stuk assertiever geworden.. Laat niet over je heen lopen, mensen bedoelen het allemaal goed maar wanneer je je grens niet aan geeft gaan mensen er over heen.. Ik ging toendertijd altijd boven voeden en als het me uitkwam dan zei ik en daarna is het rusttijd dus zwaai zwaai.. Deze hint begreep bijna iedereen.. behalve 1 buurman. Om elf uur s'avonds naar beneden gegaan om mijn vriend te redden.. schat kom je ook zo naar boven je moet morgen weer vroeg werken. De buurman zat al een half uur zonder drinken maar begreep de hint niet.. toen ik in pyama beneden kwam wel En dan zijn mensen maar boos.. hun zitten s'nachts niet om de 3 uur te voeden e.d. dus je hebt je rust hard nodig. Beroep je op je hormonen
Geen smoezen bedenken en ook niet hinten: er zijn echt teveel mensen die dat niet snappen. Wees gewoon duidelijk, dan hoef je ook niet onnodig boos te worden... ik bedoel: jij kunt denken dat je hint heel duidelijk is, maar een half uur zonder drinken zitten bijvoorbeeld zou voor mij ook geen hint zijn hoor... Puur vanwege het feit dat ik zelf niet zo'n goeie gastvrouw ben en vaak vergeet anderen nog iets aan te bieden, dus daar kijk ik bij een ander ook niet raar van op,
ow ow wat herken ik dit goed.. ik heb het maar laten gebeuren omdat ik me schuldig voelde en zit er zelfs na 10 maand nog mee! kom voor je zelf op.. spreek af met het bezoek meteen als ze bellen voor een afspraak dat ze 2 uurtjes verwacht worden en dat het daarna tijd is voor je slaap of wat dan ook maar.. dus duidelijk zijn bij het afspreken van de viste en lukt het jou niet om er iets van te zeggen als ze langer blijven laat dan je vriend of man dit doen.. ben nu nog steeds oververmoeid en heb stress als iets niet loopt zoals gepland.. heb ik er van overgehouden en is moeilijk om er vanaf te komen! succes en zet m op!
ow ow wat herken ik dit goed.. ik heb het maar laten gebeuren omdat ik me schuldig voelde en zit er zelfs na 10 maand nog mee! kom voor je zelf op.. spreek af met het bezoek meteen als ze bellen voor een afspraak dat ze 2 uurtjes verwacht worden en dat het daarna tijd is voor je slaap of wat dan ook maar.. dus duidelijk zijn bij het afspreken van de viste en lukt het jou niet om er iets van te zeggen als ze langer blijven laat dan je vriend of man dit doen.. ben nu nog steeds oververmoeid en heb stress als iets niet loopt zoals gepland.. heb ik er van overgehouden en is moeilijk om er vanaf te komen! succes en zet m op!
Vriendin van mij zei aan de telefoon direct: OK, we plannen elk bezoek 3 kwartier tot een uurtje en dan zetten we je weer buiten de deur. En we houden ons het recht voor om op het laatste moment af te bellen als we toch te moe zijn. Nou, helemaal prima! Ze hebben idd de eerste keer afgebeld, nou, dan weet je tenminste ook zeker dat als je dan kort daarop wel komt, dat je in ieder geval helemaal welkom bent, Was wel van plan ook zoiets te doen en sowieso zodra m'n mannetje weer aan het werk is bezoek om de andere avond te planne, zodat we een avondje bezoek hebben en een avondje voor onszelf... En de weekenden: 1 bezoek per dag maximaal. Manlief is op woensdag vrij, dus mensen die doordeweeks tijd hebben zouden ofwel op woensdagochtend ofwel op woensdagmiddag nog langs kunnen komen, nou, dan hebben we per week zeg een 5 tot 6 momenten dat we visite kunnen gebruiken.... Dan komen we binnen 6 weken in principe wel door ons kraambezoek heen, (ik weet dat dat niet alleen van onze planning afhangt natuurlijk, maar als ik onze planning zo bekijk, hoeven we dus ook echt niet alles maar goed te vinden en meerdere bezoeken op 1 dag te gaan plannen....)