een kleine baby!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door farfan, 26 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melliemel

melliemel Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.081
    0
    0
    qua schatting van buitenaf of via een echo?
    buitenaf is het ook moeilijk inschatten!

tira; jouw verhaal omtrent je 2e zw.schap van nu komt heel erg overeen met hoe het nu bij mij is. mijn eerste woog wel zwaarder dan jouw eerste(2265gr met 36wk2dg) nu kleine geschat op 1680gr met 35 wkn. (met 33wkn1440gr is dus iets afgebogen naar beneden)
    ik ga zo toch even voor een ctg, ben best onzeker geworden net omdat ik hem 'minder' en minder krachtig voel.
    ik heb dus nu zoiets ik bel want ik vergeef het mezelf niet als ik mezelf inpraat, dat ik me niet zo moet aanstellen en het blijkt achteraf wel degelijk fout te zijn gegaan,
    succes woensdag met het hartfilmpje.

gr saskia

2. tira

tira Lid

14 mrt 2008
    12
    0
    0
    secretaresse
    Leeuwarden
    Bij mij maakt de gyn zich zorgen om de buikomtrek van de baby. Cat fijn om jouw verhaal te lezen. Zo weet ik wat mij woensdag te wachten staat met het hartfilmpje, had er geen idee van.
    Voel de baby wel regelmatig maar inderdaad bij twijfel bellen, maar je wilt ook niet als een "zeur" overkomen.
    Mijn kindje ligt wel in de juiste ligging met het hoofdje naar beneden, maar dit ligt het al de gehele zwangerschap en ook aan één kant. Placenta ligt mooi achter waardoor ik de schopjes wel goed kan voelen.
    Mijn eerste is nu 8 jaar maar toen was het allemaal niet zo. Thuis bevallen en na de bevalling werd 1920 gram geconstateerd en dus direct per ambu naar zh. Daarvoor (1999) met 24 weken een meisje verloren, ook met de placenta te maken. Het ergste is dat je zo verschrikkelijk aan je eigen lichaam begint te twijfelen. Tot vrijdag genoot ik nog zo van mijn zwangerschap. Maar ben in een totaal onzeker persoon omgeslagen. Probeer wel realistisch en nuchter te blijven.
    Melliemel, je verhaal lijkt inderdaad erg op de mijne. Het geeft mij wel de steun dat ik inderdaad als ik onzeker ben moet bellen. Want je hebt gelijk, achteraf wil je jezelf ook niet tegenkomen van "had ik maar...".
    Toch fijn zo'n topic om gevoelens uit te wisselen.
    Ben benieuwd hoe je ctg is gegaan. Sterkte ook allemaal en alvast bedankt voor de reacties.

3. melliemel

melliemel Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.081
    0
    0
    hi hi,

tira; ctg was hier goed en ze hebben me met nadruk verteld dat het juist goed is dat ik heb gebeld ook al was de ctg goed, omdat het kindje klein is ed is het juist goed om wanneer ja maar wat twijfelt te bellen.

hier was ook de buikomtrek waar ze 'op varen' zoals je dat noemen. deze is belangrijk. hier dus ook het geval. morgen moet ik weer extra voor de ctg en willen ze me nog een keer zien.
    en dan hoor ik weer verder, heb as vrijdag en volgende week donderdag ook al afspraken staan en gaan ze verder bekijken over het hoe en wat.

jeetje wat lijkt me dit erg zeg(kindje verliezen) hebben ze je toen wel extra in de gaten gehouden? bij je eerste zoontje? ivm je dochtertje?
    ik snap dus heel goed dat je onzeker bent nu, dit had ik dus ook, enne je bent geen zeur hoor dan(heb ik vandaag bevestigend van de artsen gehoord ;) )

gr saskia

4. tira

tira Lid

14 mrt 2008
    12
    0
    0
    secretaresse
    Leeuwarden
    hallo,

Melliemel:
    Wat fijn te horen dat de ctg goed is en dat je nu nog strenger onder controle staat. Je verhaal doet mij in ieder geval goed en zodra ik denk dat het niet goed voelt, zal ik zeker bellen.

Na mijn eerste zwangerschap ben ik bij mijn tweede niet extra onder controle gekomen. Naar mijn idee was dat voor zo'n 8 jaar terug nog niet zo zeer. Heb toen alleen bij 11 wkn een echo gehad en daarna nooit meer. Was dan ook verbaasd bij de huidige zwangerschap dat de vk zei dat ze wilde dat ik onder controle van de gyn kwam gezien mijn verleden. Blijkbaar is men tegenwoordig alerter met dergelijke zwangerschappen. Zelf ben ik er wel heel blij om maar moet wel eerlijk bekennen dat het soms ook moeilijk is om nu alles te weten en te horen.
    Ben woensdag dan ook heel benieuwd. Met mijn vriend hadden wij het er het hele weekend over dat het allemaal zo paniekerig over kwam. Ben hier op deze topic beland en merk toch dat het dan niet zo paniekerig is maar men heel alert is en de gezondheid van het kind goed in de gaten houdt.

Hoop dat de controle morgen ook weer goed is bij jou en ook de volgenden. Ik zal het hier blijven volgen en laat weten hoe het woensdag is gegaan.

Groet, Liesbeth

5. Cis

Cis Actief lid

12 jun 2006
    274
    0
    0
    Ik heb net 2 weken intensievere controle achter de rug. Maar gelukkig vandaag goed nieuws gehad.

2 weken geleden (met exact 36 weken) moest ik een extra groeiecho omdat de gyn mn buik zo klein vond. Terwijl mijn suiker af&toe juist aan de (te) hoge kant is en daarvan verwacht je juist een iets groter kindje vanwege het 'snoepen'. Toen bleek dat de buikomvang in de curve behoorlijk naar beneden was afgebogen tov eerder metingen.

Ik heb de afgelopen 2 weken 2x per week aan de ctg moeten liggen. Vorige week is mijn vruchtwater gemeten en vandaag moest ik weer komen voor een groeiecho.
    Ik krijg dus inderdaad ook een iets kleiner kindje (nu geschat op 2800 gram), maar de curve van de buikomtrek volgt in ieder geval weer de lijn ipv naar onderen af te buigen.

Gelukkig hoef ik dus nu nog niet ingeleid te worden! Dat was nl. het voorstel als er geen herstel plaats zou hebben gevonden. Nu moet ik volgende week weer voor controle en gaan ze wel weer het vruchtwater opmeten, maar mag ik verder gewoon afwachten.

Maar inderdaad dat letten op minder beweging ofzo. Erg onzeker wordt ik daar ook van. Dat blijft natuurlijk dat je dat moet doe, maar als je weet dat er iets niet klopt ga je toch extra opletten. Maar juist ook doordat je af&toe bezig bent, waardoor je vergeet op te letten, krijg je elke keer opnieuw de zenuwen.
    Ik hoop dat ik er nu wat beter mee om kan gaan.

6. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    ter geruststelling bedoeld: mijn ukkie is met 31 weken en 5 dagen geboren en was 40 cm en 1820 gram. Voor de termijn een 'gemiddeld' gewicht, maar natuurlijk veel te vroeg. Heeft wel 4,5 week in het ziekenhuis gelegen, waarvan ongeveer 2 a 3 weken couveuse. Het is nu een echt binkie en hij gaat helemaal super! ;) Dus veel van die kleintje worden ook 'gewoon' groot hoor..., loopt soms alleen anders dan je dacht...

7. tira

tira Lid

14 mrt 2008
    12
    0
    0
    secretaresse
    Leeuwarden
    Hallo,

Ik ben gister voor CTG geweest. Die was goed. Ik trof een andere gynaecoloog en die heeft mij niet gelukkig gemaakt. Ben compleet in de stress geraakt en vannacht niet geslapen. Hij heeft nog een groeiecho gedaan terwijl hier 10 dgn tussen hoort volgens mijn eigen gyn. Hij gaf aan dat het niet goed groeide (geen nieuws wisten wij al) en dat er een ziekenhuisopname zat aan te komen. Het meest waar ik mij druk om maak, is dat hij zei dat de baby misschien buiten de baarmoeder beter af is als binnenin. Een reden gaf hij niet en thuis kwamen bij ons pas de vragen. Morgen moet ik weer voor CTG (en waarom? die was toch goed). Heb vandaag zh gebeld en aangegeven dat ik erg gespannen ben van het onderzoek/gesprek gisteren. En morgen zal ik dan ook wachten tot mijn eigen gyn beschikbaar is. Als staat ze een een aantal uren op de OK (ze had spoeddienst) dan wacht ik tot ze beschikbaar is. Deze stress erbij is niet goed lijkt mij. Ik moet volledig rusten. Vandaag op mijn werk gezegd niet meer te komen. Ben nu steeds erg emotioneel.
    CTG had ik ook 2 verschillende assistentes met 2 verschillende uitleggen en heb bijna 1,5 uur aan het apparaat gelegen omdat het zo druk was. Teleurgesteld, boos en verbouwereerd en zeer emotioneel ben ik vandaag.
    Heb 't zh vanmorgen nog wel gebeld en assistente gaf aan dat ik morgen met eigen gyn dan maar moest praten. Maar ze heeft wel weer spoeddienst, nou, het is mij het wachten wel waard. Want dergelijke uitspraak van gisteren had volgens mij niet gehoeven en heeft onnodig stress gebracht.
    1500 gram bijna is de baby, dan is het binnen de baarmoeder toch veel beter af als de CTG goed is?

8. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    jeetje tira wat een verhaal... Ik hoop dat je morgen beter nieuws krijgt.
    Misschien heeft die uitspraak van die gyn te maken met de reden dat je kindje niet goed groeit. Ik heb er verder helemaal geen verstand van hoor, maar misschien als je lijf geen goede of niet genoeg voedingsstoffen kan doorgeven aan je kindje (door placenta ofzo) dat de artsen dan dit soort uitspraken doen... Maar ja ik zit ook maar te gissen. Morgen maar even goed vragen.

probeer te ontspannen... is moeilijk, ik weet het...

Sterkte morgen!

9. melliemel

melliemel Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.081
    0
    0
    hi tira,

het gever jeetje zeg wat een :evil: mensen zeg. ik denk dat het idd wijsheid is om jouw gyn te spreken om de onzekerheid weg tehalen hoor
    vind dit echt super vervelend voor je en begrijp hoe je je voelt hoor
    en idd kunnen ze niet meten met zo'n korte tussenpose. de ctg was goed hebben ze ook een flowmeting gedaan?
    ik wou dat ik je een beetje van de onzekerheid kon afhelpen zeg, hier zeiden ze bij mij dat mocht ik heel onzeker zijn of de beeb minder voelen ik altijd mag bellen dus ook 's avonds of 's nachts mss kun je dit doen want dit is niet fijn zeg

sterkte en tot horens hoor

gr saskia

10. tira

tira Lid

14 mrt 2008
    12
    0
    0
    secretaresse
    Leeuwarden
    Hoi Mary-Woods,

Zal vanavond ook vragen op papier zetten om te voorkomen dat ik overrompeld wordt morgen en dichtklap. En wat jij zegt dat is het gewoon, als ze maar met een reden komen en dan ook goed uitleggen waarom. Want alleen de uitspraak, dat geeft stress en onrust ;) Dank voor je reactie.

11. melliemel

melliemel Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.081
    0
    0
    ps; mijn ukkie werd met bijna 33 wkn geschat op 1440 en pas 2 wkn later groeiecho en was toen 1680 geschat iets afgebogen van zijn groei maar zit nog steeds in mijn buik dus....hoop dat dit bij jouw ook zo zal zijn en bij jouw dus meer groeit 8)

12. tira

tira Lid

14 mrt 2008
    12
    0
    0
    secretaresse
    Leeuwarden
    Hoi Melliemel,

Een flowmeting? Is dat de bloedtoevoer vd navelstreng met kleuren op de echo? Noemden ze gisteren een PI meting. Die was ook goed.
    Had ook liever gehad dat ze de groeiecho gister niet hadden gedaan. Als ze dit volgende week hadden gedaan dan krijg je een beter beeld omdat het steeds om de twee weken is gedaan.
    Hier zeggen ze ook dat ik altijd mag bellen, maar toen ik dat gisteren deed was er een antwoordapparaat. En toen ik eindelijk iemand kreeg, kon ik vanmorgen vanaf half 9 terug bellen. Bijzonder...
    Maar zal morgen horen!

13. melliemel

melliemel Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.081
    0
    0
    ja dat is dat idd, voeding en zuurstof toevoer. dan is het goed hoor, enne hoop dat je een beetje kan slapen vannacht

Deel Deze Pagina