Ik heb een vraagje over de BMR prik. Mij is door het cb aangeraden deze alvast te geven i.v.m vakantie en het heerzen van mazelen. Tess krijgt 'm 2 juli en is dan 10 maand. Nou zit mijn broer bij het zelfde cb met zijn kleintje en tegen hem zei ( een andere) verpleegkundige dat kindjes met 15 maand alsnog weer geent moeten worden als zij 'm onder 1 jaar al hebben gehad. Weet iemand of dit echt zo is? Ook hoor ik dat veel kindjes van deze prik erg ziek worden, hoe ging dat bij jullie ukjes?
klopt heb ik ook al is gehoord dat ze met 14 maanden hem dan weer moeten. dacht dat het kwam omdat het lichaam het met 14 maanden het beter opneemt en dat als ze de prik eerder krijgen er niet 100% imuum van raken. dacht dat het zo zat, kan zijn dat ik het niet helemaal goed heb ,maar volgens mij zijn er hier vast wel moeders die daar ervaring mee hebben
Hier vandaag gehad, met 14 maanden. maar met 11 maanden ook een prik gehad, alleen geen bmr, maar die andere die ze ook met 2,3 en 4 maanden krijgen. Maar dat zou betekenen dat jou kindje m al krijgt voor de 11-maandenprik? Ik heb er dus geen ervaring mee, en mijn zoontje was vandaag nog heel vrolijk, maar ik heb begrepen dat ze ook een week later last kunnen krijgen. Maar ik had er nog niet over gehoord, ben wel benieuwd eigenlijk naar andere reacties.
@ mmke, Tess krijgt 'm met 10 maanden omdat we op vakantie gaan naar een gebied waar mazelen zijn. De dktp ( 11 maandenprik) krijgt ze pas met 1, 5 jaar omdat zij daar tot 3x toe doodziek van is geweest. Ze krijgt dan de prik zonder kinkhoest erin omdat de kinkhoest vermoedelijk de oorzaak van haar benauwdheidsaanvallen na de prik is. Maargoed ik vraag me of het wel zin heeft om nu al bmr te prikken als ze toch nog niet voldoende beschermt is.
Oh aha, ik snap het. Ik zou het dan idd nog even navragen of het echt wel zin heeft (misschien aan de huisarts?), want ze krijgen al genoeg 'rommel' in hun lijfje gespoten, als het dan niet echt zin heeft zou ik er ook niet op zitten te wachten.
Het heeft zeker zin. In andere landen heerst mazelen nog steeds (helaas in NL soms ook). Om je kindje nu te beschermen heeft ze NU een prik nodig. Helaas is die prik niet toereikend om haar hele leven mee te doen en om die reden wordt hij weer herhaald bij 14 maanden (regulier prikmoment). Van de BMR prik worden sommige kindjes inderdaad niet lekker maar dat geldt eigenlijk voor alle prikken. Als kindjes last hebben dan hebben ze vaak bij BMR wat meer last dan van andere prikken. Sommige kindjes wordt er echt ziek van (koorts e.d.) en dat kan een paar dagen aanhouden.
Bij Kim was het zo dat ze niet veel last had van de 'gewone' prikken, maar wel goed ziek is geweest van de BMR. Eén keer direct die nacht 40 graden koorts en de dag erna ziek thuis. Vervolgens een week tot 10 dagen later weer goed ziek, weer 40 graden en overgeven. Gelukkig ook weer redelijk snel over. Het nadeel van de BMR is dus dat je een reactie direct kan verwachten en dat de andere prik na een week tot 10 dagen pas gaat opspelen. Ik wil je hiermee niet afschrikken, maar je wel het advies geven om de BMR niet binnen twee weken voor de vakantie te laten geven, want als ze erop gaat reageren dan wil je liever niet in het buitenland zitten natuurlijk. Groeten Mamason
Hier gaf de BMR amper reactie. Van de dktp hadden we een hangerig, koortsig (tot 39,5) jochie. Hij sliep dan ook een dag veel meer. Maar bij BMR heeft hij eigenlijk niet noemenswaardig last gedaan. 's avonds temp van 37.8 (normaal 37.2). Ook geen reactie gehad na 10 dagen. Eigenlijk verbaasde ik me daarover, maar ik was er wel blij mee.
Hier wel last gehad van de bmr/menc prik. Dezelfde dag koorts en hangerig. Was de volgende dag weer over. 6 dagen na de prik heeft hij 6 dagen flink onder de uitslag gestaan, verhoging en moe. Vond het nog meevallen, want hij is er niet ziek van geweest. toen de uitslag weg was heeft het nog een week geduurd voor hij weer helemaal energiek was. Maar ja, we hebben het weer achter de rug. van alle andere prikken niet of nauwelijks last gehad.
Ik heb gebeld en het heeft dus inderdaad wel zin om te enten. Veel kindjes worden idd goed ziek van deze prik en omdat Tess van de andere prikjes heel ziek is geweest adviseren ze om Tujababy van vsm te geven.