Mijn kat heeft blaasgruis Ik ben twee dagen geleden naar de dierenarts geweest en hij constateerde dat! Het is zoooo onwijs zielig... Mijn kat loopt nu om de 5 minuutjes naar het toilet om er vervolgens 3 druppeltjes uit te persen .... Hij is zichzelf totaal niet meer! Nu heeft hij pijnstillers gekregen en hij moet voor de rest van zijn leven op speciaal dieetvoer (best duur), dat alleen bij de dierenarts te halen is! Nu hoor ik uit verschillende hoeken dat dat voer gewoon pure afperserij is! Wat is nou waar? Ik wil alleen het beste voor mijn kat, en ben zo bang om hem kwijt te raken! Heeft er hier mischien iemand ervaring mee? alle tips zijn welkom! groetjes Eleni
ik heb er wel ervaring mee en het is inderdaad niet leuk om zo je beesie te zien. ik heb een kat die heeft t ook gehad en die heeft een poosje op dat speciale voer gezeten, maar eet nu weer gewone brok en dat gaat nu al weer 3 jaar goed. mijn ouders hebben een kat die heeft dit ook en is er zelfs aan geopereerd en zit dus wel op dat dieetvoer en die heeft nu ook nergens meer last van. ik kan niet zeggen of t afzetterij is of niet. ik weet alleen dat in de gewone kattevoer veel zout zit wat de blaasgruis kan activeren. en heel vaak krijgen katers dit na een casteratie. (toeval wil dat mijn kat een poes is)
hallo eleni, mijn kater frits heeft nu 6 jaar blaasgeruis, en heeft nu als voer het merk hills c/d (geruisvoorkomend) dat is een vervolg op het hills s/d (geruisoplossend). ik vind het inderdaad duur het voer, maar ik heb in der loop der jaren zoveel geprobeerd dat ik er achter ben gekomen dat je inderdaad alleen maar voer bij de dierenarts moet kopen. de medicinale werking van het voer zit absoluut niet in het voer wat je denkt te kopen bij de dierenwinkel, ook al denk je dan lekker goedkoop uit te wezen. ook handig om te weten is, dat je naast het medicinale voer je kat niets anders mag geven. het enige waar ik frits nog wel mee mag verwennen is af en toe een witvis soort mag koken voor hem. veel succes met je kater, en als je vragen hebt ben ik hier te vinden...
mijn kat had ook blaasbruis en is hier paar keer heel erg ziek door geweest.. dierenarts dacht dat katje het niet ging redden, maar na week infuus en tig antibioticaspuiten ging het weer. wij hebben de kat ook op dieetvoer gezet.. duur, maar het werkte wel. helaas heb ik na 2 jaar het beestje toch moeten laten inslapen. succes ermee
Mijn kat heeft ook blaasgruis gehad, ze hebben operatief het meeste weggehaald. Maar ondanks het dieetvoer bleef hij er last van houden. Toen hebben ze van hem een vrouwtje gemaakt, hij was al gecastreerd, maar ze hebben nu een echt vrouwtje van hem gemaakt. En hebben ze een ringetje in zijn urine buis gezet. Nu heeft hij nergens meer last van en eet hij weer normaal voer.
Ik heb het bij zowel een kater als een poes. Ze staan ook op een speciaal dieet van Royal Canin. M'n derde poes heeft nergens last van, maar krijgt nu ook dat speciale voer. Vond het nog al zielig om haar als enige gewoon voer te geven. Maar ze vinden het voer alledrie wel erg lekker. Ik hoef met gewone brokjes niet meer aan te komen.
Dank jullie wel voor de snelle reacties Mijn Kater is gecastreerd, jammer alleen dat ze er eerder last van krijgen dan ongecastreerde katers! Fijn om te weten dat dat duurdere voer bij jullie katten zo goed aansloeg! Dan weet ik iig dat het ergens goed voor is Mijn poes vindt het alleen wat minder! Zijn moet nu noodgedwongen meedoen met het dieet op aanraden van de dierenarts! Neemt ze me nou niet bepaald in dank af! Kan mijn kater dit wel overleven? En zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden, bijv de kattenbak?
Ik heb voor de rest geen aanpassingen hoeven doen. Ook niet met de kattenbak. Volgens mij is het niet besmettelijk ofzo (als je dat bedoelt).
Van prins is het niet zo duur ( via internet ofzo 50 euro voor 25 kilo) is ook voor struviet. De aldi brokken mogen ze ook hebben zo af en toe om wat wisseling te houden. deze zijn geloof 750 gram of 1000 gram voor 1,99Is nog wel prijzig maar ze bevatten lang niet zoveel zout. ME kat krijgt het ook, is niet gecastreerd maar voor de zekerheidhou ik het op niet zo eg gezoute voer. Me moeder heeft 2 katten met blaasgruis, beide eten ze prins en die van de aldi gaat ook al een hele lange tijd goed. 1 x in de week krijgen ze zelfs een visje.
was er ook niet een link naar versvoer (= diepvries vleesvoer voor katten) en blaasgruis? volgens mij heb ik eens gelezen dat dat helpen kan bij blaasgruis. heb alleen geen flauw idee of je dan goedkoper uit bent. is vast wel op google wat over te vinden
mijn kat was 3 maanden toen die er last van had en niet gecastreerd. ze kunnen er overheen groeien, hij heeft er geen last meer van maar zeg nooit nooit he! en kwa voeding tjah wij hadden 2 pakketten met zakjes voeding zaten er 12 in een pak ofzo en een grote zak brokjes en dat bij elkaar was 30 euro dacht ik dus vind het wel mee vallen.
Niet de kat, maar de hond van mijn ouders had er last van. Die heeft daarna de rest van haar leven ook op het blaasgruisdieetvoer gezeten na een half jaar aangeklooid te hebben, want dan was het weer even weg en kwam weer terug. Sinds ze dat voer kreeg heeft ze er nooit meer last van gehad. En ja het is prijzig, maar ik heb voor onze hond ook duur voer. Van die goedkope brokken moet ik veel meer geven (bevatten ook vaak veel zout, goedkope smaakmaker) omdat ze kwalitatief minder zijn/minder voedingsstoffen bevatten en wat je erin stopt, moet er ook weer uit...
onze kat heeft het ook gehad moest ook speciale voeding hebben en ze zeiden dat die het altijd moet hebben maar dat is niet waar want de onze heeft er geen last meer van en eet gewoon weer ze kunnen het eenmalig hebben
Ik heb ook een kater gehad met blaasgruis. Heeft inderdaad zn hele leven op dieetvoer gestaan. Hielp erg goed! Let vooral op blikvoer. Dat staat stijf van het zout! Ik zou je kater alleen dieetvoer en water geven. Zo krijgt ie alles wat nodig is en loop je het minste risico. Verder voordeel is dat het dieetvoer van goede kwaliteit is waardoor ze minder hoeven te eten en de bak dus ook minder snel vies is!
Onze kater had het ook, en is er 15 jaar mee geworden. We hebben hem altijd op dieetvoer laten staan, omdat het heel goed ging. We wilden geen risico nemen dat hij weer blaasgruis zou krijgen door ander voer, ook omdat hij nog andere mankementen had.
Onze kater heeft er ook last van en hebben we volledig op dieetvoer van de dierenarts (Royal Canin, Urinary s/o 29.95 voor 3,5 kg). Hij doet er ong. zo'n ruime 2 maand mee, dus eigenlijk valt het best mee. We hebben Prins geprobeerd en even gewoon voer, maar dan krijgt hij direct weer last van blaasgruis.
Mijn 2 katers hebben het ook en als ik je 1 tip mag geven. Voer niet teveel! Ze komen nm erg aan van het dieetvoer. Mijn katers krijgen ieder (schrik niet) 2x daags een bodempje in zo'n klein eetbakje. Ze zijn nu precies goed en geen buikje. Ik ken iemand die voert vrijwel onbeperkt en die kat is dubbel zijn gewicht plus een buik die bijna op de grond hangt. Ik zou niet zo snel op gewoon voer overstappen tenzij je weer naar de da wilt of je kat kwijt wilt. Dat voer is echt niet voor niks en helpt wel degelijk.
Ik heb alle reacties niet gelezen maar ik weet dat kattengras/kattenkruid het kan vooroorzaken, vooral bij katertjes. Poezen kunnen makkelijker uitplassen, dus die hebben het minder snel. Ik weet dat mijn dierenarts zei dat het dodelijk kan zijn (en al heel snel) dus hij moet wel echt behandeld worden. Daarna moet hij op speciaal voer dat blaasgruis helpt te voorkomen.