wel of niet kopen? advies please!

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 26 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Hoi dames,

Allereerst nog een fijne 2e kerstdag gewenst!! :)

Ik zit enorm te twijfelen wat we moeten doen..

Wij huren momenteel een huurwoning via de leegstandswet. De woning zou worden afgebroken, maar word waarschijnlijk grondig gerenoveerd.

Ons huurcontract loopt tot mei 2014 (wij dachten 2015, foutje:)).
    Ik heb gebeld om te vragen of we ons contract konden verlengen. Ze zei dat ze dat niet kon zeggen, contact op moest nemen met o.a. de eigenaar, gemeente etc. Ons contract zou automatisch opgezegd worden maar of die ook weer 'aangemeld' kon worden kon ze me nog niet vertellen.;)

Mijn vriend vind het zonde om geld te 'pompen' in een huurwoning, als we binnen 5 jaar toch willen gaan kopen. Ergens geef ik hem daar wel gelijk in, en wil ik ook wel graag een huis kopen. Gewoon lekker je eigen huis.:)

Maaaaaaaaaaaar... Zullen we dit wel doen? Ik heb een vast contract, maar ik verdien niet genoeg. Ik kan (waarschijnlijk) een hogere functie krijgen, maar daar moet ik eerst mijn stinkende best voor doen. Die functie heb ik niet zo 1,2,3.

Mijn vriend heeft geen vast contract, werkt er nu een halfjaar. Ze zijn ontzettend tevreden over hem gelukkig. Maar wie weet zeggen ze over een jaar alsnog dagdag, en daar zitten we dan.. Mét koophuis. Maar misschien heb ik dan al een hogere functie, en kan ik alles gewoon betalen..

Hoe dan ook: We moeten waarschijnlijk deze flat uit. Dat wil ik ook wel, ben die kleine ruimte zat en wil wat groters. We hebben al een berekening laten maken op zijn werk, en onze netto maandlasten van hypotheek zouden waarschijnlijk €100 euro goedkoper zijn dan een huurwoning.

Zouden jullie het aandurven? We moeten toch een stap ondernemen binnen nu en mei..;)

Vast bedankt voor het lezen en eventuele reacties/adviezen!:)

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik zou jezelf eerst een inlezen in de regels qua hypotheek die gaan veranderen vanaf 1 jan. Er veranderd een hele hoop.

3. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Het voordeel is dat je nu goedkoop koopt.
    Plan een afspraak in met de bank, dan weet je of en voor welk bedrag je een hypotheek kunt krijgen.

Ik heb mijn eerste huis gekocht toen ik 19 was en nog studeerde, dus zou het zeker aandurven.

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    Tja, de rentes en de huizenprijzen zijn momenteel laag. De bodem van de woningmarkt is ook wel bereikt. Je werk e.d. vind ik zelf altijd een onzekere factor. Vaste baan of niet, als ze van je af willen ontslaan ze je evengoed. Maar voor de hoogte van je hypotheek is het natuurlijk wel lekker als je wat meer verdient. Stel dat dat beetje verschil net dat ene huis wel bereikbaar maakt. Je zou eerst eens een afspraak kunnen maken om te zien wat jullie nu zouden kunnen lenen. Nadeel is wel dat ze hier tegenwoordig al een bijdrage voor rekenen als ik het goed heb.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je hebt nog 5 maanden, tijd zat alles goed te overdenken. Is er een kans op een andere huur woning? Anders zal je ws wel moeten kopen.
    Als jullie beiden genoeg verdienen om een huis naar jullie wens te kopen zou je het kunnen overwegen, anders zou ik het niet doen. Het is een grote aankoop en zoiets moet wel echt naar je zin zijn, want verkopen en iets nieuws kopen over een tijdje is een grote stap.

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Vaste baan of niet maakt tegenwoordig helaas wel uit voor het al dan niet kunnen krijgen van een hypotheek. Banken/geldverstrekkers hanteren nu strenge regels (soms te streng in mijn ogen).

Maak eerst eens een afspraak met een onafhankelijk hypotheekadviseur. Daarna kun je altijd nog een goede afweging maken.

7. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Stel je man zijn contract wordt niet verlengd, is er dan 'snel' werk? Bedoel werkt hij in een branche wat nog loopt? Of heeft hij een functie waar bijna geen banen in te vinden zijn? Een vriendenstel koopt nu geen huis, bijna zelfde situatie, maar haar man heeft gestudeerd voor iets waar bijna geen banen in te vinden zijn. Hij heeft na 1,5 jaar solliciteren een baan gevonden. Nu heeft hij dus ook nog geen vast contract, dus wachten zij wel met een huis kopen. Denk dat dit ook belangrijk is om naar te kijken.

8. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Dit is zeker een hele belangrijke.

Dit hebben wij ook meegenomen in onze koopplannen vorig jaar. Mijn man werkt in de horeca en kan altijd overal aan de slag. Dat was voor ons doorslaggevend.

Dus ik zou daar zeker naar kijken:).

9. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Was ook mijn reactie. Ik zou eerst eens kijken wat voor hypotheek je kan krijgen op jouw loon. Van daaruit zouden jullie kunnen kijken of er een leuk huisje te koop is. De huizenprijzen zijn laag dat is mooi meegenomen, maar volgens mij zijn ze wel veel strenger geworden met hypotheken. Daarom zou ik eerst een afspraak maken om te kijken wat jullie voor hypotheek kunnen krijgen.

10. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou ook eerst kijken hoe het zit met het financiële.

Maar op zich huur je nu dus ook en kan je het betalen, dus dat bedrag kan je eventueel ook wel spenderen aan hypotheek.
    Tenzij je morgen echt alle twee zonder werk zou vallen.

Je kan natuurlijk ook proberen om nog een jaar of twee je huidige woonst verder te huren, zodanig dat je misschien alle twee vast werk hebt. En jij misschien je promotie.

Ik zou overigens ook niet "snel snel" iets kopen. Wij zijn een jaar aan 't zoeken geweest naar ons droomhuis (de financiële mogelijkheden hadden we daarvoor al besproken en zijn tijdens dat jaar nog wat bijgesteld). Pas na een bezichtiging of 15 wisten we echt exact wat we zochten en vonden we toevallig ons droomhuis. Hier in dit huis willen we oud worden!

Want stel dat je nu snel iets koopt (omdat je huurcontract afloopt), maar het staat je toch niet helemaal aan ... kan het goed zijn dat je het niet meer terug kwijt raakt over een paar jaar. Of dat je zwaar onder de prijs moet verkopen om weg te raken.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    Tuurlijk, dat is al jaren zo. De bank wil ook een stukje zekerheid. Het ging mij uit het oogpunt van TS om het onzekere. Ze had het over het verliezen van partners baan. Maar als ze TS met vast contract ook niet meer willen, zetten ze je ook zo op straat tegenwoordig (al dan niet met een zogenaamde "oprotpremie"). Je moet tegenwoordig maar het beste hopen. Je kunt niet alles voor zijn helaas.

Ts, laat je goed voorlichten en maak samen met je partner de afweging voor jullie zelf. Je komt er vast uit :) En goed je best doen op je werk, dan is die hogere, beter betaalde functie vast in het verschiet!

12. angel229

angel229 Niet meer actief

Wij hebben ongeveer 1.5 jaar geleden gekocht. Wij zaten ook gehuurd en de huurbaas (particulier) wilde ons er uit hebben. We wisten dat hij dat niet zomaar kon doen, omdat hij geen gegronde redenen ervoor had. Toch was dat de druppel om wat anders te gaan zoeken. Toen was het ook wikken en wegen. Huren of kopen. Berekening laten maken. En toen hebben we een huis gekocht. Wij hebben ons huis op alleen mijn salaris gekocht. Ik heb een goede baan en wij vonden het belangrijk dat we van het overige geld ook nog leuke dingen kunnen doen zoals op vakantie gaan. Nu wonen wij in een erg goedkope streek (zuid Limburg). En hebben we erg goedkoop een mooi halfvrijstaand huis kunnen kopen. Wij hebben wel een NHG garantie afgesloten (voor zover dat nog wat zegt). Ik zou zeggen: laat bij de hypotheker een berekening maken.

13. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Ik had een heel verhaal getypt en dat is nu weg:(

Ik had gister geen internet bij mijn moeder, dus daarom reageer ik nu wat later.:)

Mijn vriend werkt in de bank-hypotheek-verzekerings wereld dus hij weet er wel het 1 en ander vanaf. Hij heeft op zijn werk een berekening laten maken wat we kunnen opnemen. Met alleen zijn inkomen word het krapjes. Wat we nu samen kunnen opnemen, is 175.000 euro. Je hebt hier een fatsoenlijk huis vanaf 140.000.

Als wij een huis kopen van 150.000 zijn onze hypotheek lasten goedkoper dan dat van een huurwoning hier. We hebben ook niet genoeg punten voor een huurwoning. Alleen voor een andere flat en dat wil ik niet meer.:( vind het enorm eng en spannend om deze keus te maken. We hebben nog even natuurlijk, maar het is niet in een week geregeld natuurlijk. Ben enorm bang dat we een verkeerde keus maken. Bijv kopen en dat we tijdelijk niet rondkomen. Maar ook met huren zouden we nu niet rond komen als hij werkloos word met mijn loon. Dan moet ik echt in functie omhoog, dan verdubbel ik mijn inkomen. En dan zijn er geen zorgen meer.

Pff lastig hoor, als ik nou wist dat we hier konden blijven, maar dat is ook maar de vraag. Maar dat maakt ook weinig uit. Dit kunnen we ook krap betalen of zeg maar gerust niet, met mijn inkomen. Hij mg zn baan gewoon niet verliezen en ik moet gewoon omhoog haha, dan is hrt probleem opgelost qua onzekerheid.:p

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Lastig, maar in jullie situatie zijn er nog erg veel 'onzekerheden'. Zeker tegenwoordig zijn ze zo streng de banken dat ik betwijfel of jullie op dit moment überhaupt wel in aanmerking komen voor een hypotheek. Dat zou ik eerst even uitzoeken want waarschijnlijk zit er voorlopig toch niks anders op dan huren totdat jullie meer verdienen, een langer arbeidsverleden hebben en allebei een vast contract. Succes!

15. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Eerst goed jezelf laten informeren.
    Er komt een hoop bij kijken bij een hypotheek!
    Ik zou zeker wachten tot dat je vriend een vast contract heeft. Dalijk word hij ontslagen en dan? Denk dat je niet al je lasten van jouw salaris kan doen.

Ik denk trouwens dat je niet eens kan kopen als je geen vast contract hebt.

16. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Hoeveel kk komt er eigelijk bij ?

17. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    Kopen! Absoluut. Je moet ergens wonen en of je dan huurt of een hyp hebt maakt in mijn ogen weinig uit. Ik zou er alleen voor zorgen dat jullie niet tot aan jullie max gaan zitten...en neem een hyp met nhg!
    Vast contract is niet noodzakelijk. Wat voor zekerheid geeft een vast contract tegenwoordig nou? Ik zou daar dus geen rekening mee houden.
    Rente en huizenprijzen zijn nu ook erg gunstig!

Wij hebben 3 jaar geleden gekocht. Ik had een vast contract ( als makelaar....en vallen makelaarskantoren nou net om als bosjes in deze tijden) en mijn vriend werkte net 4 weken! En pas sinds een jaar een vast contract. Wij zijn niet tot aan onze max gaan zitten en hadden vooruitzicht nog te groeien in salaris.

18. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Nou als je in een huurhuis zit en je raakt je baan kwijt word je aan alle kanten geholpen. Zit je in een koophuis zit je gewoon in de dikke shit.

19. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland

Door wie word je geholpen dan? Ook bij een huurhuis moet je je huur betalen hoor....
    Daarom zeg ik een hyp met nhg....;).

20. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36

Als je in een huurhuis woont krijg je overal subsidies voor als het ff tegenzit.

Ik heb er geen spijt van hoor dat wij gekocht hebben, maar als ik soms hoor van mensen die in een huurhuis zitten en die zeggen dat ze overal geld voor krijgen, of als iets kapot is het meteen gemaakt word dan denk ik wel wat is nu beter? Ik ben nog jong, en heb het in een goede tijd gekocht en ik hoop dat ik het over een jaar of 30 goed gedaan heb :)

Deel Deze Pagina