een loon vraag (eigen bedrijf)

Discussie in 'De lounge' gestart door xd24, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triskele

Triskele Niet meer actief

Dat zou ik inderdaad doen want anders draait de opdrachtgever op voor sociale zekerheden.

VAR verklaring - Stichting ZZP Nederland - Zelfstandigen zonder Personeel

je kan bij de belastingdienst dit navragen of de kamer van koophandel maar volgens mij is dit niet toegestaan want dat is verkapt dienstverband...

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    ga dat inderdaad even goed na! je kunt wel bij 1 opdrachtgever werken als zelfstandige, alleen voldoe je dan niet aan de belastingeisen om de belastingvoordelen van een zzp'er te krijgen.
    Ga er inderdaad goed voor zitten en laat je goed voorlichten bij de belastingdienst en de kvk

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Het gaat toch niet om 5 opdrachtgevers tegelijkertijd maar op jaarbasis? Dus dat je dan met 1 begint lijkt me vrij logisch, tenzij je jezelf kunt klonen ;)

4. Triskele

ja idd op jaarbasis en idd 5 verschillende mensen om naar te factureren zeg maar..

5. Tess11

Tess11 Actief lid

12 jul 2008
    317
    1
    0
    Dat zijn dan dus toch 5 klanten die rijles nemen?
    Mijn vriend betaald trouwens 250 euro aan verzekeringen per maand. Daarbij komt nog de autoverzekering.

6. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Sorry lees de reacties nu pas.
    Tess11, je vriend is rijinstructeur?

Dus als hij zich nu bij iemand in laat huren en hij kan daar een jaar lang zeg maar 40 uur per week werken dan mag dat belastingtechnisch niet? Vind ik raar.
    Maar we gaan het zeker even navragen!

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Klopt, als hij een jaar lang maar voor 1 opdrachtgever werkt, is hij geen echte freelancer. Maar eigenlijk gewoon in dienst van die opdrachtgever en dus spreken we over 'verkapt dienstverband'.

Ik werk zelf bij een bedrijf dat veel met freelancers werkt en in het verleden is daar nogal makkelijk mee omgegaan. Wij hebben een Duits moeder bedrijf en daar werkt t nogal anders en van VAR hebben ze nog nooit gehoord. Toen ik daar 3jr geleden kwam werken viel ik met m'n neus in de boter..boekenonderzoek van de belastingdienst en het voornaamste issue was..juist, de freelancers. En er bleken er dus een aantal tussen te zitten die alleen maar voor ons gewerkt hadden. Daar hebben we een flinke boete aan overgehouden :(

8. Triskele

Jep mag idd niet is ook zo gek niet, wat vaak illegaal gedaan word is door collegae inhuren/uithuren dan heb je verschillende opdrachtgevers maar dan nog mag je geloof ik niet meer als 60 of iets meer procent bij 1 dezelfde factureren....

9. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Hoe het allemaal precies werkt weet ik niet, maar een vriendin van me is kapster én ZZP'er. Maar zij werkt dus gewoon altijd in dezelfde kapsalon! Wettig gezien mag dat dus niet??! :$

10. Triskele

als zij maar naar 1 bedrijf factureert mag dat niet nee, maar waarschijnlijk doet ze thuis nog wel wat erbij (en heeft ze dus meer klanten dan erbij??) dat is vaak gebruikelijk (wat ik hier om me heen zie)

11. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Dus als ik het goed begrijp, mn vriend laat zich bij 1 iemand inhuren. En heeft zelf wat klanten (spreek over een rijschool). Dan doet hij niks verkeerd zeg maar?
    Ga sowieso vandaag even de BD bellen

12. Triskele

als jij deze klanten rechtstreeks factureert en dus niet alleen aan de rijschool die hem inhuurt zal het wel goed zitten maar dan mag je niet meer als 60-65% ergens aan 1 dezelfde bedrijf factureren!

Belastingdienst bellen is zoiezo verstandig die kunnen je het goed uitleggen..

Deel Deze Pagina