Ervaringen gezocht borstvoeding + bijvoeding onder 6 maanden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Manon21, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manon21

    Manon21 Lid

    28 aug 2008
    14
    0
    0
    Mijn dochter is 4,5 maand en krijgt borstvoeding op verzoek vanaf geboorte. De eerste weken kwam ze om de 3 a 4 uur voor een voeding en op een gegeven moment sliep ze 's nachts door. Sinds een paar weken is dit helemaal anders. Ik lieg niet als ik zeg dat ik zeker 20x per dag (en nacht) met haar aan de borst zit. Eerder sliep ze 's avonds redelijk, op het moment slaapt ze niet of is ze elk half uur wakker. Ze valt dan alleen in slaap als ze weer aan de borst mag.

    Ik ben er eerlijk gezegd helemaal klaar mee. Ik had zoveel plezier in het voeden en het ging ook altijd goed, maar op deze manier vind ik het niet meer leuk en prettig. Ze lijkt onverzadigbaar en ik krijg de indruk dat ze niet meer tevreden is met alleen de borst.

    Ik zou willen wachten met bijvoeden tot 6 maand, maar begin er nu wel aan te denken hier eerder mee te starten. Wie heeft ervaring met bijvoeden van een baby van jonger dan 6 maand i.c.m. borstvoeding? Hoe ging dit? En liep je productie erg terug? Welk 'schema' hadden jullie toen?
     
  2. Mopke350

    Mopke350 Lid

    13 jul 2014
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey!
    Ben met onze dochter pas met 6 maanden begonnen met bijvoeden, en dan via de Rapley methode.
    In de weken daarvoor (vanaf ongeveer 4,5 maand, net als jij) heb ik een periode gehad waar de borstvoeding ook voor geen meter liep. Dochter leek onverzadigbaar. Op het consultatiebureau adviseerden ze bijvoeden met flesvoeding.
    Omdat ik daar veel moeite mee had, heb ik anderhalve week intensief gekolfd. Dit leek even effect te hebben maar na 1 week weer een hongerige dochter na de voeding. Heb toen besloten om een eerste borstvoeding af te bouwen en (zat toen op 5 borstvoedingen per dag) naar 4 borstvoedingen 1 flesvoeding te gaan. Tegen de tijd dat ze ging eten, zaten we op 3 borstvoedingen 2 flesvoedingen. Met 8,5 maand ben ik helemaal gestopt met borstvoeding. (Rustig afgebouwd)
    Combinatie beviel mij prima. Vond het fijn om toch de borstvoeding te kunnen geven (heerlijk samen voor het slapen gaan on bed!) maar wist zeker dat dochter voldoende had gedronken.
    Succes!
    Als je meer vragen hebt zeg je het maar!
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 29 sep 2014
    Laatst bewerkt: 29 sep 2014
    Yep, de 4 maanden dip/lastige periode...
    Berucht en bevreesd, zoek maar eens op het forum en je zal veel topics vinden.
    Onrust, veel willen drinken, vaak maar kort.
    Lastig!
    Wat betreft het doorslapen toen, en nu niet meer, balen inderdaad, je verwacht het niet, maar het gaat helaas wel eens zo...

    Je hebt het gevoel dat ze niet tevreden meer is. Hoe gaat het met de groei en luiers?
    Heb je het gevoel dat er ook echt een probleem met je productie is?
    Komt je eerste menstruatie er wellicht aan?

    Als je dóór wil gaan met borstvoeding, en dat begrijp ik uit je verhaal, (alleen niet op deze manier) is kunstvoeding geven geen oplossing. En dat is ook helemaal niet nodig.
    Wat je voor nu zou kunnen proberen, is de laatste voeding kolven, een flesje geven.
    En wellicht toch kijken of je papa een keer kan laten troosten s'nachts.
    Dat er weer wat rust komt.
    Ik denk dat er veel mama's zijn die hetzelfde hebben meegemaakt, die hebben vast nog meer tips :)

    Natuurlijk kan je beginnen met een hapje. Maar realiseer je, dat het echt om bijvoeding gaat, die nog niets vervangt.
    Met 6 maanden kan je echt substantiële hoeveelheden gaan geven.
    Bij borstvoeding hoef je verder géén voedingen af te bouwen (niet luisteren naar het consultatiebureau).
    Geef borstvoeding voor de vaste voeding. Op die manier blijft je productie in orde.
    Op een gegeven moment gaan de vaste voeding en de borstvoeding naast elkaar komen staan. Meer vaste hap, minder melk per voeding.
    Gaat vanzelf :)
     
  4. bananarama

    bananarama Actief lid

    16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog geen ervaringsdeskundige - mijn zoontje is iets jonger (4 maanden) maar ik kwam laatst een artikel tegen over deze periode:

    Help – My 4-5 Month Old Is Sleeping Like a Newborn Again (AKA ‘The 4-5 month old babies from hell’) | Sarah Ockwell-Smith - Parenting Expert

    Het schijnt dus vrij normaal te zijn en iets waar je 'even' doorheen moet. Ik hoop het zelf zonder kleerscheuren door te komen, maar daar heb je nu helemaal niets aan, natuurlijk!

    Wel in ieder geval een knuffel en heel veel sterkte!
     
  5. MamaMaya

    MamaMaya Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Met bijvoeding los je dit niet op, mogelijk maak je het zelfs erger (melk biedt meer calorieën dan groente/fruit, risico op krampen en moeilijkere stoelgang...). Rond 4 maanden heb je een beruchte dip. Die komt extra hard aan als je gewend was aan een doorslaper met een mooi ritme overdag. Toch zou ik doorbijten en toegeven aan de behoeftes van je kindje, terwijl je de darmpjes nog even de tijd geeft om te rijpen.

    Hier krijg je wat meer duiding bij de oorzaken van de 4 maanden dip en hoe die te voorkomen. Ik onthoud hierover vooral:
    De overgang van de hersengestuurde melkproductie (endocriene fase) naar de lokale productie in je borsten (autocriene fase) verloopt op zich geleidelijk. Toch merken vele vrouwen die de eerste dagen en weken na de geboorte niet zo vaak gevoed hebben, rond vier maanden – soms ook iets vroeger of later - een eerder plotse verandering op.

    Verder zijn er nog genoeg andere redenen te bedenken waarom het rond de 4 maanden even wat moeizaam gaat: de op gang komende vruchtbaarheid van de moeder, het kind dat zich steeds sneller ontwikkelt en meer aandacht voor andere dingen dsn de borst krijgt, de omgeving en consultatiebureau die aandringen op minder voedingen, de moeder die steeds meer doet en werkt en haar rust vergeet te nemen...
     
  6. Patrijs1981

    Patrijs1981 Fanatiek lid

    22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Geen antwoord op je vraag, maar....
    Ik denk dat je de 4 maanden dip hebt...
    Bijvoeding levert je nl niet zo heel veel op, omdat ze op deze leeftijd nog geen hele maaltijden weg werkt.

    Nogmaals, sorry geen antwoord op je vraag, ook geen ervaring met bijvoeden voor 6 mnd.
     
  7. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Omdat mijn zoon aan het eind van de kraamweek nog steeds afviel moest ik kolven. Dan konden we zien hoeveel hij dronk. Dat moest zo'n 80/90 cc zijn. Alles wat ik niet kolfde moest ik dan bijvoeden. Dat ging in 1 keer goed. We zijn dat blijven doen tot hij weer begon te groeien. Toen mocht hij weer paar keer aan de borst en inmiddels zit hij weer ruim boven z'n geboorte gewicht en mag ik weer volledig borstvoeding geven. Maar omdat het, vooral snachts, nogal lang duurt (lees: 2 a 3 uur voordat hij verzadigd is) geven wij snachts nog flesvoeding. Puur uit gemak. Consultatiebureau vond dat prima.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Fijn dat het zo goed gaat nu.
    Helaas zijn juist de nachtvoedingen, zeker op deze termijn, de allerbelangrijkste voedingen. Juist deze voedingen geven je productie een enorm grote boost.... Het feit dat hij ook komt s'nachts, betekend dus dat je productie die stimulans ook absoluut nodig heeft.

    Kolf je wel s'nachts?

    Echt dat consultatiebureau.....die snappen echt helemaal niets van borstvoeding en hoe het werkt. Jammer dat ze zich wel als een authoriteit opstellen, en mama's verkeerd voorlichten.
     
  9. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tja als jij je er goed bij voelt...zou toch die kunstvoeding 's nachts afbouwen en gewoon live voeden. Dat is op de lange termijn veel minder werk, het is beter voor je kind en voor jou. Juist nachtvoedingen de eerste weken zijn cruciaal om over een paar maanden ook nog voldoende melk te maken, want in die eerste weken worden verbindingen aangelegd die blijvend zijn.
    CB is helaas vaak niet de plek waar ze verstand van zelf voeden hebben. Daarvoor kun je beter bellen met VBN of LLL (gratis!) of even op het borstvoedingsforum je vraag stellen Borstvoedingsforum.nl :: Index
     
  10. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Hoewel ik geen nachtvoedingen meer gaf toen..herken ik de dip wel een beetje. Ik had geluk want ging toe net weer werken en dat betekende dus veel gekolfde melk. Ik heb dus veeeel gekolfd en ook vrij grote hoeveelheden (180-200) ml gegeven. Hij is blijven doorslapen maar op de thuis dagen voedde ik wel elke 3 uur.
    Bij iets meer dan 5 mnd zijn wij gaan bijvoeden.
     
  11. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.963
    270
    83
    Oost-NL
    Heb je inmiddels al een keuze gemaakt? Ik zie dat dit topic al een week oud is... Hopelijk gaat het nu wat beter, maar ik zal toch maar antwoorden. :)


    Om maar aan te sluiten bij de andere dames, ook ik denk dat je in de beruchte dip rond de 4 maanden zit! Hier ook gehad...

    Ik heb me daar gelukkig doorheen kunnen worstelen. Hier hebben we op een gegeven moment afgesproken dat mijn man 's nachts eerst ging troosten en speen ging geven, als het bij de 3e poging nog niet gelukt was, ging ik pas voeden. Zo kreeg ik iets meer rust en hierna ging het ook vrij snel weer beter. Geen idee of dit een goede tactiek is/was, maar voor ons werkte dit. En ik weet uit ervaring dat het tegen het einde van zo'n periode loopt als je het helemaal niet meer ziet zitten! Houd vol!
    Helaas komen er nog wel meer van zulke periodes. Maar ik vond die rond de 4 maanden het zwaarste om eerlijk te zijn. En ik geef nu nog steeds bv! :D

    Om op je vraag terug te komen. Wij zijn begonnen met bijvoeden bij ongeveer 5 maanden. Dit was niet omdat ik het idee had dat ze niet genoeg meer had aan alleen bv! Mijn dochter begon te smakken als wij iets aten, probeerde eten van me af te pakken, zat op haar handen te kauwen/sabbelen als ik aan het kauwen was... Ze was heel erg nieuwsgierig naar eten en wilde meedoen! Het begint natuurlijk met een paar kleine hapjes, dan is 2-3 lepeltjes al veel! Vanaf de eerste keer genoot ze er zichtbaar van, nog steeds geen spijt gehad dat we voor die 6 maanden begonnen zijn!

    Mijn productie bleef goed, het waren immers slechts een paar lepeltjes en het vervangt nog geen voeding. Ik denk dat ik toen nog op zo'n 8 voedingen per dag (incl nacht) zat. Ik gaf het hapje altijd na een voeding, ongeveer een uurtje erna.

    Volgens mij heb ik nu wel redelijk jouw vraag beantwoord. Maar laat het me maar weten als je ergens nog wat over wilt weten! :)
     

Deel Deze Pagina