Nou hier is dat dus echt niet zo, al vanaf dat ik op mezelf woon... Maar ik weet dat er bij mijn moeder bv. genoeg wordt weggegooid. En ik ken ook genoeg andere mensen waarbij er heel veel wordt verspild. Mijn oma is nog erger, als een product alleen al in de buurt komt van een THT-datum, bv. 2 dagen ervoor, wordt het al weggegooid. Overigens heb ik ook niet gezegd dat ik niks weggooi, het gebeurt heus wel eens maar gelukkig bijna nooit. Maar dan heb ik het over iets dat onverhoopt toch sneller kapot ging dan gedacht, bijvoorbeeld een heel zacht geworden aardappel die tussen allemaal goede aardappels ligt, sinaasappel met groene zachte plek op de fruitschaal terwijl de rest nog gewoon goed is etc.
Bij mij gaat dat echt niet werken. Sowieso op het werk niet daar gaan er kilo's per dag de kliko in (Omdat het os een plekje heeft of niet vers meer is en dus langer als 8 uur oud) Hier thuis probeer ik het wel maar aan het eind van de week weet ik niet wat ik met alle meuk moet en gooi ik het alsnog weg ik wil alleen vers en als het dan dagen in de koelkast ligt eet ik het niet meer
Waarom vries je het dan niet in? Ik vind het zo zonde om alles zo weg te gooien. Wij vriezen ook vaak van alles in en dat eet ik dan wanneer ik een keer alleen ben, of we eten alledrie wat anders. Wat doe je voor werk dan?
Ik doe dat altijd al, ik haat weggooien. Alles gaat op, wordt gebruikt voor de volgende dag of in de vriezer. Van schillen enz. Maken we compost. Overgebleven stukjes brood, fruitstukjes etc. Etc. Gaan naar de kippen. Koelkast goed in de gaten houden (houdbaarheid) en op tijd opmaken (ja ook als je eigenlijk meer zin had in iets anders) Gewoon bewust inkopen en niet zonder hersens je kar volkieperen scheelt al de helft. Wij doen er echt bewust niet aan mee. De westerse-pleur-maar-weg-mentaliteit
Ja ik vraag me ook af, als je toch per se vers wil eten en het niet eens een paar dagen in de koelkast wil laten liggen, waarom doe je dan niet dagelijks boodschappen ofzo? Scheelt veel verspilling.
Het is makkelijk om te roepen 'ik gooi nooit wat weg', is mijn eerste gedachte ook. Maar als je er bij nadenkt is dat soms toch nog wel wat. Brood hier nauwelijks, we hebben geen hond dus alles en ook de kapjes worden hier door onszelf opgegeten Ik bewaar de restjes ook, maar soms is het zó weinig, zeg maar twee happen en hebben we echt onze buik al zó vol, dan gaat het weg. Ik kook altijd net teveel zeg maar. Dat krijg je er ook moeilijk uit. Verder geloof ik dat we het inderdaad netjes doen, oud stukje kaas wordt geraspt, vleeswaar blijt nooit over, maar bijv. zlf slaatje gemaakt donderdag, expres de helft van het recept genomen maar was nog erg veel! Die aardappels zijn nu al over datum dus vandaag nog een keer eten en dan toch echt weg!Ziek worden hoeft van mij nou ook weer niet.
Ik doe ook weleens weekboodschappen, meestal op maandag, ik koop bijv. voor de eerste drie dagen vers, en dan een dag macaroni en de laatste dag een zak zuurkool ofzo wat de hele eek kan liggen. Trouwens, kool en dat soort dingen kan allemaal een paar dagen liggen hoor dus wat bedoelen jullie dan met eten voordat het verrot?
Dan moet je gewoon wat creatiever zijn. Klein restje saus bv. maak ik gewoon soep van voor tussen de middag, om maar wat te noemen. En aardappels over datum..? Staat daar dan überhaupt een datum op? Hier i.i.g niet hoor. Ik ben ook echt een voorstander van afgepast koken. Ofwel genoeg voor 1x of juist voor 2 dagen koken. Ik gebruik dan ook maatbekertjes e.d om de rijst mee af te wegen enzo.
Nou ja aan jou kunnen we niet tippen he Maar ik heb het niet over saus maar over aardappels met groente, hutspot enzo. Mijn man eet de ene keer veel meer dan de andere, oudste dochter evenzo dus vind dat lastig. Die aardappels waren voorverpakte uit het koelvak.
In vriezen dan beland het ergens in een verdomhoekje en De word het maanden laten weg gegooit. Nu houden we niet veel over thuis hoor want er gaat een hoop naar de dieren. Ik werk in een delicatessenwinkel met versproducten
Wat vriendelijker zijn zou je misschien niet misstaan, ik heb nergens gezegd dat ik perfect ben en alles het beste doe. Maargoed kennelijk vinden sommigen het niet leuk om tips te krijgen, mijn excuses. Ik denk dat er velen met mij zo zijn... En een vriendin van mij, die eet kleine restjes stamppot gewoon op een boterham. Dat bedoel ik dus met creatiever zijn. Van dat sausje was gewoon een voorbeeld.
Ik ben volgens mij gewoon vriendelijk hoor, sterker nog ik geef je een compliment! Jij zou ook vriendelijker kunnen zijn en zeggen: Wat fijn dat er toch nog veel mensen zijn die er proberen zoveel mogelijk aan te doen! Want mij verbaasde dat eerlijk gezegd. En je tips zijn welkom hoor! Ik eet ook overgebleven aardappels op brood, hutspot tussen de middag is een goed idee trouwens. Ik bedoelde het meer als voorbeeld dat je er niet altijd aan ontkomt. (Ja makkelijk gezegd maar bedoel het niet om mezelf vrij te pleiten ofzo )
Ja zo zit ik er ook in. Wij hebben geen huisdieren/kippen oid dus wat op het bord heeft gelegen (en dus van gegeten is) gaat weg. Wat nog in de pan zit bewaar ik wel en verwerk ik de volgende dag. Het is wisselend wat mijn kinderen en ik eten. Dus vaak wel wat over. Maar hoef er niet ziek van te worden. Wat ik lastig vind, is dan heb ik een restje in de koelkast, en dat eten er ineens onverwacht gasten mee. Ja dan kook ik toch vers. Dus er gaat weleens wat weg, maar probeer het echt zo min mogelijk.
Ik gooi ook weinig weg. Kook heel afgepast. Brood vries ik in en haal de porties die we nodig hebben in eruit. Soms blijft er over en dat gaat naar de kippen. Maar menseneten aan je hond geven is levensverkortend voor je hond, echt niet gezond! Sowieso kan het verteringsstelsel van een hond geen granen aan, dus brood absoluut niet geven. Zout ook niet. Kleine beetjes groente die ik over heb (gebeurt niet vaak) zoals broccoli of boontjes gaan door de pastasaus of roerbakschotel. Kleine beetjes nasi of risotto oid die over zijn, worden een paar dagen bewaard, maar belanden daarna ook wel in de vuilnisbak.
2jees, voor mijn gevoel had jouw opmerking echt een bepaalde ondertoon. Maargoed, dan zal ik er wel naast zitten. Kan me het wel voorstellen hoor, soms is het echt even puzzelen om bijna niks te moeten weggooien. Maar wat ik vooral bij kinderen merk, is dat het heel handig is om een paar keer kleine beetjes op te scheppen. Zo doe ik dat hier tenminste. Ik heb tot nu toe ook nog nooit ervaring gehad met eten-weigeraars dus heb ook makkelijk praten.
Islah, ja dat scheelt. Ik schep bijv 1 eetlepel groente en een halve aardappel en een half stukje vlees op per kind en sowieso hebben ze daar genoeg aan, maar soms lukt dat niet eens. En nou eten ze gelukkig tenminste iets, zoontje heeft een paar jaar lang z'n avondeten niet eens aangeraakt.
er wordt hier weinig weggegooid. af en toe een paar kapjes brood en meestal een paar happen avondeten wat overblijft vd kindjes. ik schep hun borden bewust al niet te vol maar vooral de middelste eet soms slecht. waar zij dan in heeft zitten roeren en mee heeft zitten spelen ga ik echt niet bewaren maar verder wordt hier weinig weggegooid. groente en fruit komt altijd op of het gaat de vriezer in, vleeswaren gaan hier ook netjes op. gewoon afgepast inkopen. vlees wat overblijft eet manlief wel op. echt fatsoenlijke hoeveelheden avondeten worden ingevroren zo ook met bv een restje chinees wat zaterdag overbleef.