Harde buiken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Selcan, 29 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik moet komende week beginnen met werken, na een heerlijke vakantie van 4 weken. Maar sinds week 17 (nu ben ik 21 weken) heb ik behoorlijk last van harde buiken, een aantal keer per dag soms gaat het snel over maar soms houd het langer aan. Ik vraag me af hoe ik het op werk moet doen als ik er last van krijg, ik werk in de kinderopvang.

Hebben jullie misschien tips waardoor ik minder of wat dragelijkere harde buiken krijg?

P.S.
    Ook wil ik weten of het normaal is om zo vroeg zo veel harde buiken te hebben. Het is me eerste zwangerschap en ik heb er sinds 17 weken al last van. Eerst wist ik niet dat dit harde buiken waren ik dacht dat de baby tegen me buikwand aan lag waardoor me buik dus hard werd. Later las ik wat over harde buiken en herkende het gevoel helemaal, het bleek dus niet de baby te zijn. Ik heb er elke dag meerdere malen last van. Het is wel dragelijk, het doet geen pijn, het voelt alleen erg vervelend wanneer het langer als een kwartier aanhoudt.

2. Loessje1987

Loessje1987 Bekend lid

16 jan 2015
    820
    168
    43
    Vrouw
    Kan je vrij weinig aan doen helaas, ja rust nemen en evt warm kruikje of warme doek op je buik maar t hoort erbij... Ik heb ze ook meerdere keren per dag ben bijna 23 weken nu... Wordt er snachts ook wakker van! Is heel vervelend allemaal maar zolang het geen pijn doet schijnt het weinig kwaad te kunnen :) als je krampen krijgt oid moet je wel je vk bellen! Sowieso gewoon doen hoor als je erg ongerust bent, zij kan je wel geruststellen :)

3. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik heb er sinds een weekje ook regelmatig last van. Ik maak me hier niet zo druk om, ik denk dat het erbij hoort. Bij mij komt het ook uit het niets opzetten (niet per se als ik druk ben ofzo). Ik probeer dan gewoon rustig naar mijn buik toe te ademen en rustig te ademen, in plaats van alles vast te zetten. Mocht je er onzeker over blijven zou je het eventueel aan de vk kunnen vragen. Soms adviseren ze ook even een warme kruik op je buik te leggen, misschien helpt dat wat?

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Hier al vanaf week 13 harde buiken, die ook niet meer ontspande. Ik ben daarom zo goed als gestopt met werken. Werk nu 2 dagen 2 uurtjes achter de pc ( ben verpleegkundige). Verder thuis geen zwaar werk. Hiermee heb ik bijna geen harde buiken meer, alleen bij sommige bewegingen soms nog, en als ik teveel gedaan heb.
    Nu ben ik veel voorzichtiger dan de gemiddelde zwangere omdat wij ons zoontje zijn verloren na een helse zwangerschap met harde buiken en ellende. Hij is uiteindelijk door een infectie van de placenta te vroeg geboren en overleden.

Heb je je urine al eens laten controleren? Een blaas ontsteking kan je ook harde buiken van krijgen. Mocht dat het niet zijn zou ik echt rustiger aan gaan doen en kijken of het dan minder wordt.

5. MwMariska

MwMariska Actief lid

8 jun 2010
    331
    0
    0
    Doetinchem
    Dat als ze geen pijn doen dat het dan weinig kwaad kan spreekt min verloskundige tegen. . Harde buik is al een soort wee dus dient serieus genomen te worden

6. MwMariska

MwMariska Actief lid

8 jun 2010
    331
    0
    0
    Doetinchem
    @Selcan harde buiken wel serieus nemen. . Gezien jou werk zou ik wat minder gaan werken. . Heb ik ook gedaan en werk in de zorg.
    Wat ik al zag is urine laten controleren op blaasontsteking.. maar bovenal neem het serieus want harde buiken zijn toch al soort weeën

7. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Sowieso met je vk bespreken en je urine even laten testen. Maar zeker wel serieus nemen. Ik had ze vanaf 18 weken en met 20 weken ineens meerdere per dag. Bleek blaasontsteking te zijn en was dus niet maar gewoon normaal.

8. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik dacht dat harde buiken normaal waren en maakte me er opzich niet zo een zorgen om... Maar gezien jullie reacties ga ik van de week toch maar even de vk bellen voor een afspraak en urinetest, NU ga ik me wel zorgen maken.
    Gistere avond was ik vrij rustig en had er ongeveer een uur last van. De baby is ook erg druk, soms denk ik dat dat ook een rol kan spelen. Ik wordt zelf soms moe van het bewegen van de baby hij beweegt echt enorm veel. Maarja het werken maakt me dus wel een beetje angstig ik hoop dat het niet veel voorkomt als ik ga werken.

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Heb je dan gister overdag veel gedaan? Hier komen harde buiken pas op het moment dat ik echt rust neem of zelfs al een tijd rust heb. Als ik bijvoorbeeld in de ochtend teveel gedaan heb kan het zo zijn dat ik er pas in de loop van de avond last van krijg.
    Je hoeft je denk ik niet gelijk enorme zorgen te maken, maar harde buiken zijn vaak wel een teken dat je of rustiger aan moet doen of er meer aan de hand is. Dit moet je wel degelijk serieus nemen.

10. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Het is verschillend soms komt het op momenten dat ik bezig ben met huishouden oid, dan moet ik alles even laten staan en even rustig zitten of liggen. En soms begint het wanneer ik op de bank zit tv te kijken vaak heb ik dan eerder wel wat gedaan. Gistere heb ik overdag veel op de been gestaan, dus denk dat het daardoor kwam.
    Maarja ik kan moeilijk heledagen niets doen, ik ben blij dat ik me verder heel goed voel en energie genoeg heb om nog van alles te doen. Mja morgen beginnen met werken en denk dat ik dan thuis zo veel mogelijk rust moet pakken. Ik ga morgen ook gelijk even de vk bellen.

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Je kan moeilijk de hele dag niets doen? Niet als het om je kindje gaat lijkt me!?!
    Ik zit al vanaf week 13 thuis en het enige wat ik doe is iedere ochtend m'n paard even knuffelen, en koken. En dan 2x per week 2 uurtjes naar m'n werk als ik me goed voel.
    Huishoudelijk werk spreid ik, stofzuigen en dweilen en dat soort zware dingen doet m'n man, boodschappen doe ik zelf de lichte dingen en manlief 1x per week de zware dingen.
    Verder zit ik de hele dag op de bank, lig ik in de middag minimaal een uur plat. Alles voor m'n kindje, ik wil absoluut niet nog een keer een kruimel verliezen.
    Dus ik zou als ik jou was echt veel rustiger aan gaan doen. Harde buiken kunnen omslaan in weeen ( kan hoeft niet) dus het is echt niet iets om zo makkelijk over te denken. Ik zou zeker je vk bellen morgen, zij zal hetzelfde zeggen denk ik.
    Taken uit handen geven, en kijken hoe het op je werk gaat en anders minder gaan werken.

12. Loessje1987

Loessje1987 Bekend lid

16 jan 2015
    820
    168
    43
    Vrouw
    'Normaal gesproken' zijn harde buiken normaal als de baarmoeder flink in de groei is... Zo bereid de baarmoeder zich voor op de groei als t ware en het zijn idd een soort oefenweeen... Ze zijn wél nornaal, tenzij ze te vaak komen, met regelmaat én wanneer ze pijnlijk worden. Ik word elke ochtend en nacht wakker met een harde buik omdat ik moet plassen en dit kan echt geen kwaad hoor! Maargoed... Zoals ik al zei, als ze om de X aantal minuten komen of als je buik weer moeilijk onstpant en als het zeer gaat doen dan moet je de vk bellen... Ik maakte me ook ongerust over mn harde buiken maar gelukkig is alles dus goed! Stressen en jezelf psychisch druk maken krijg je ook harde buiken van ;)

13. Loessje1987

Loessje1987 Bekend lid

16 jan 2015
    820
    168
    43
    Vrouw
    Mijn meisje is ook heel druk, en daarbij nog een gevoelige baarmoeder... Zodra de baarmoeder maar iets geprikkeld wordt krijg ik een harde buik :) heb toen laten testen op blaasontsteking maar gelukkig niets aan t handje :) is een goed idee om toch je urine te laten testen! En rust is wel het belangrijkste wat betreft de harde buiken ja! Zo krijg je t misschien een beetje onder controle ;) bel anders gewoon je vk voor advies want wij zijn allemaal geen professionals!

Deel Deze Pagina