Hoi, heeft er iemand ervaring met het laten plaatsen van een cerclage? en stel nou dat ik meer kinderen wil, hoevaak is zo'n behandeling dan mogelijk?En hoe gaat het in zijn werk. En moet je dan veel rust houden? en mag je boodschappen tillen (of mijn eigen kindje) en mag je nog seks hebben? En met hoeveel weken hebben ze bij jouw een cerclage geplaatst? Zijn er vaak complicaties? en ben je onder gehele narcose geweest of niet? En voel je het'' zitten? Mijn vorige zwangerschap had ik controles in het ziekenhuis, i.v.m mijn eerste vroeggeboorte men dacht dat het aan de baarmoederhals zou liggen, dat deze zwakker was. Maar uiteindelijk voel het gelukkig mee moest veel rust houden en kreeg injecties met proluton. Alles ging goed tot 32 weken.Ik werd opgenomen in het ziekenhuis.had ontsluiting, maar geen weeen, en die kwamen ook niet. moest blijven tot 37 weken en toen ingleid.Had op het laatst 6 cm ontsluiting. Nu ben ik net weer zwanger en heb dus een kindje van 6 maanden dus veel rust houden straks zou echt onmogelijk zijn.En waarschijnlijk willen ze een cerclage plaatsen als alles goed blijft gaan. Alvast bedankt! Dan weet ik wat ik over twee maanden waarschijnlijk kan verwachten
Ik heb een zogenaamde noodcerclage gekregen met 21 weken onder gehele narcose. Dit omdat ik zo ongeveer in shock was en de operatie zeer spannend zou zijn (had ontsluiting en uitpuilende vruchtzak). Na de operatie kreeg ik weeënremmers en preventieve antibiotica. Hierna 2x daags utrogestan. Meestal gaat zo'n ingreep met een ruggenprik. Complicaties na de operatie kunnen infecties zijn of dat er (opnieuw) weeën komen omdat je baarmoeder is getriggerd. Ik ben nu ruim 34 weken. Bmm is iets korter geworden maar een meting is eigenlijk niet betrouwbaar met een cerclage. Ik voel deze niet zitten. Heb inderdaad rustig aan moeten doen, maar met name omdat ik heel veel last heb van harde buiken. Nu het inmiddels duidelijk is dat die harde buiken niets doen én Ik in een veilige termijn ben beland, mag ik meer maar met mate. Bedrust is niet nodig in ieder geval. Ik mag niet tillen of huishoudelijke klussen doen, maar dat heeft bij mij ook te maken met dat ik een heel klein kindje en verminderd vruchtwater heb.
Ik heb 3 cerclage zwangerschappen achter de rug nadat mijn eerste kindje al op 20 weken geboren werd. De eerste cerclage was een noodcerclage op 24 weken (met 3cm opening en uitpuilende vliezen), de andere waren preventieve cerclages op 12 resp. 13 weken. Allemaal gezet met een lage ruggenprik, geen narcose dus (is nl. niet aanbevolen omdat de baby daaronder lijdt). Ik heb groen licht voor nog een vierde cerclage, al gaan we het lot niet nogmaals tarten. Maar het is dus een behandeling die meermaals kan plaatsvinden. Bij de noodcerclage was ik al opgenomen en dat bleef ik tot de bevalling (9 weken later, dwars door de cerclage en weeënremming heen). Bij de preventieve cerclages kwam ik 's morgens binnen op de poli en 6u na de ingreep mocht ik naar huis. Vervolgens 2 weken verplichte bedrust en daarna héél rustigaan doen. Bij mij bleek zelfs rustigaan doen niet voldoende en was bedrust de enige manier om aan 37 weken te geraken. Ik mocht geen boodschappen tillen, mijn kinderen niet tillen en geen seks hebben. Complicaties komen relatief vaak voor maar hoeven niet persé slecht af te lopen. Zelf heb ik amper complicaties gehad. Veel voorkomend zijn bloedingen en harde buiken. Extra gevaarlijk voor cerclage zwangerschap zijn urineweginfecties. Je voelt de cerclage niet zitten. Het relatief hoge risico op complicaties maakt dat er bij mijn tweede zwangerschap geopteerd is om eerst af te wachten en extra te controleren. Hierdoor waren we er wel bijna te laat bij (controle donderdag prima, maandag binnen met ontsluiting) en was een noodcerclage nog de enige optie. Een noodcerclage faalt vaker dan ze slaagt. Een preventieve cerclage slaagt gelukkig veel vaker dan een noodcerclage.
MamaMaya, ben toch wel blij dat ik jouw reactie niet gelezen heb na mijn noodcerclage onder algehele narcose :-s Een aantal dingen herken ik ook helemaal niet vanuit mijn ziekenhuis. Daar vertelden ze bijvoorbeeld ook dat ze geen prognose konden geven over het verdere verloop aangezien ze dergelijke noodingrepen maar zo'n 5x per jaar doen. Bovendien heb ik heel vaak urineweginfecties gehad en elke dag super veel harde buiken (zowel voor als na de cerclage) en ik ben nog steeds zwanger hoor! Maar misschien heb ik dan wel heel veel geluk
Ik heb mijn noodcerclage ook onder algehele narcose gekregen, mijn gyn vond dit een betere methode, omdat ik ook een uitpuilende vruchtzak had en de ik met de operatietafel en al gekanteld werd...zodat de zwaartekracht een handje meehielp zeg maar. Tot nu toe werkt hij goed en heb er eigenlijk geen problemen of complicaties door. Heb er wel ook een pessarium bij. Dat is tegelijk geplaatst. Moet het wel rustig aan doen en niet zwaar tillen en huishouding werk doen Ik kan me voorstellen dat wanneer je een preventieve cerclage krijgt dit idd anders gaat omdat het beginpunt al anders is.
Light, in het universitaire ziekenhuis (ben Belgische) waar ik lag, werden wel vaker noodcerclages geplaatst. Bij mij ging het trouwens om een volledig verstreken cervix, met amper enkele mm weefsel om in te hechten. De cervix sluiten lukte al niet meer. De vliezen bleven dus zichtbaar en blootgesteld aan mogelijke infecties. Het risico was extreem hoog, en de prognose was letterlijk "minder dan 1% kans op slagen" (terwijl dat in betere omstandigheden wel meer is, maar geen 50%, zo hebben ze me toen gezegd). Maar niks doen was voor mij geen optie en dus grepen we die kleine kans. Ik lag vanaf mijn opname 24/7 aan de weeënremming en in Trendelenburg positie, en dat (uiteindelijk) dik 9 weken lang. Ik mocht absoluut geen harde buiken hebben. De eerste harde buiken die ik kreeg, scheurden de cerclage en braken de broos geworden vliezen. Drie kwartier later hoorde ik mijn dochtertje huilen.
Jeetje MamaMaya, jij lag er dan ook wel onder andere omstandigheden! Ik ben overigens ook geholpen in een academisch ziekenhuis. Bij mij was er best nog wat cervix over en ze hebben deze zelfs kunnen rekken tot 3,5 cm, wat bijzonder lang is met een cerclage, zo vertelden ze mij. Cervix is wel gesloten (onder de cerclage, daarboven zit natuurlijk wel nog de ontsluiting). Achteraf, toen ik in een veilige termijn zat, zeiden ze wel dar de operatie op zich 50/50 was, maar ja, hier was het ook alles of niets. Ik heb drie dagen weeënremmers gehad, langer had geen zin, zeiden ze. Daarns utrogestan, maar zoals gezegd is mijn buik nooit rustig geweest. Als ik jou verhaal lees dan schrik ik daar echt van. Ik ben dankbaar dat het bij mij zo lang goed is gegaan. Hoe gaat het met jouw dochtertje inmiddels?
Da's een knappe jongedame van 8 ondertussen Ze is heel ziek geboren, maar dat kwam helemaal goed en ze hield er niks aan over. Ik had vervolgens dus ook nog 2 succesvolle preventieve cerclage zwangerschappen en die waren ook zwaar, maar toch duizendmaal fijner dan die met noodcerclage.
Hoi mc87 en de andere dames, Hoe verschillend zijn de ervaringen met cerclages dan he! MamaMaya leuk om hier van je te lezen, heb veel aan je tips en adviezen gehad in het Preventieve cerclage topic . Super dat het goed gaat met je kinderen. Hier mijn cerclage ervaring tot nu toe voor mc87: Mijn vorige zwangerschap ben ik met 20 weken bevallen van ons zoontje. Ik had overdag een menstruatieachtige buik- en rugpijn en kreeg begin avond regelmatig harde buiken die niet echt pijnlijk waren. Toch maar naar zkh gegaan en daar bleek ik al 4 cm en uitpuilende vliezen te hebben. Ik heb de extra pech gehad dat ik in het buitenland beviel, in NL hadden ze nog een poging gedaan om ons zoontje te redden (met kleine slagingskans, dat wel), maar ons zoontje moest geboren worden en was al vredig ingeslapen toen hij geboren werd. Afschuwelijk was het, en tegelijkertijd heel bijzonder. Onze eerste zoon... Twee maanden na z'n geboorte bleek ik weer zwanger te zijn en we waren er inmiddels van op de hoogte dat een zwakke bmm hoogstwaarschijnlijk de oorzaak was de vorige keer. Gyn wilde het met cervixmetingen in de gaten houden en dan indien nodig een secundaire/noodcerclage. Maar wij zelf durfden dat niet aan, om de reden van MamaMaya: de ene controle kan het goed zijn en een paar dagen later (bijna) foute boel. Wij hebben daarom toch om een preventieve cerclage verzocht en uiteindelijk gekregen met 12+4. Met een ruggenprik, ben 1 nachtje in het zkh gebleven omdat hij pas einde dag geplaatst werd. Daarna 1,5 week heel rustig aan gedaan en toen weer aan het werk gegaan. Dat mocht. Wel was het advies omdat ik een hele stressvolle baan met veel deadlines heb en ook uit voorzorg fysiek, minder te gaan werken. Dus heb vanaf toen 50% gewerkt. Alle controles waren steeds goed, cervixlengte variërend tussen 4 en 6 cm, tot ik met harde buiken met 20+6 naar zkh ging en m'n bmm verweekt was, nog wel gesloten en bijna 4 cm lang. Toch moest ik blijven vanwege de zorgelijke vele harde buiken (artsen waren bang voor scheuren van bmm als het door zou zetten en waren sowieso heel voorzichtig vanwege voorgeschiedenis). Heb 3 weken in het zkh gebleven waarin ik gelukkig geen weeen heb gekregen, maar wel vaak harde buiken bleef houden. Heb net als Light nogal prikkelbare baarmoeder en er dus bij bijna alles last van. Maar ze bleken niets met de bmm te doen: die werd wel iets korter maar bleef dankzij de cerclage gesloten en stabiel op bijna 3 cm. Inmiddels ben ik bijna 26 weken, ma weer controle, maar heb inmiddels veel vertrouwen in de cerclage en dat de harde buiken niets doen. De cerclage doet echt het werk nu waar hij voor bedoeld is. Ben heel blij dat we door hebben gezet om m te krijgen en hoop nu gewoon alsnog heel ver te komen. Ik hou nu thuis bedrust en zal vanaf 30 weken weer wat meer gaan mobiliseren. Zoals het nu lijkt zal de cerclage met 36 weken worden verwijderd (ik heb trouwens een Shirodkar, een hoog vaginale.) Maar... Hier staan nu vooral hele spannende ervaringen, gelukkig zijn er ook heel veel vrouwen die een cerclage krijgen en zonder al teveel problemen een prima zwangerschap hebben verder. Kijk onder het topic Preventieve cerclages Deel 2 onder Prematuren. Daar staan heel veel ervaringen . Zeker als je in aanmerking komt voor een preventieve cerclage zijn er heel veel positieve verhalen. Cerclage is echt een wondermiddel. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag. X Bee
Hallo, Ik ben ook zwanger met cerclage. Mijn eerste zoontje is geboren op 21 weken veel te vroeg. Er kon geen hulp meer geboden worden. Toen ik opnieuw zwanger was hebben ze op 13 weken een preventieve cerclage geplaatst. Onder volledige narcose andere optie was ruggeprik. Dat zag ik niet zitten omwille van stress. Mij is vertelt dat de volledige narcose geen kwaad kan voor de baby. Ik ben ook van Belgie en niet van Nederland. De gyne drukte me op het hart dar hier goede resultaten mee geboekt worden maar dat het geen wondermiddel is. Het advies was wel niets tillen en rustig aandoen. Ik heb geen last gehad van urineweginfecties wel van verschillende bacteriën maar deze hebben zich tot nu toe niet ontwikkeld tot een infectie. Heb wel 3 antibiotica kuren gehad om de bacteriëkolonies niet te groot te laten worden. Ik heb ontzettend veel gerust en platgelegen. Ik wist namelijk wat het is om een kindje te verliezen dus ik heb het advies van de gyne om te blijven bewegen wat langs me neergelegd. Op 27 weken heb ik vroegtijdige weeën gekregen. Toen heb ik onmiddellijk longrijping en 48u weeenremmers gekregen. De weeenremmers hebben hun werk gedaan. Tot 29 weken ben ik in het ziekenhuis gebleven en van 27 weken tot 28 weken heb ik volledige bedrust gehad. Niet uit bed om te plassen of eten. Na 28 weken mocht ik rustig terug mobiliseren. Nu ben ik terug thuis en probeer ik heel rustig thuis dingetjes te doen. Geen huishoudelijke taken niet koken. Echt alleen me even wassen terug rusten. Even aan tafel terug rusten. Ik mag geen seks hebben en mag ook niet in bad met de cerclage. Ik denk ook niet dat het raadzaam is om je kleintje op te tillen. Persoonlijk zou ik meteen opnieuw voor een cerclage gaan ik denk niet dat ik het zonder tot hier gehaald had. Net als bee en light heb ik een overgevoelige baarmoeder. Bij de minste inspanning, volle blaas, groot toilet krijg ik een harde buik en moet ik echt rusten. Als ik te hard of te intens babbel heb ik meteen een harde buik. Ik heb bewust niet naar de nadelen gevraagd omdat er voor mij maar 1 overheersend nadeel was nog eens moeten bevallen en een kindje verliezen... Dat nadeel had voor mij de bovenhand op alle andere. Ondertussen ben ik 29+. Ik hoop er nog zeker een paar weken bij te doen. Op 36 weken mag de cerclage eruit. Veel succes met je keuze en je beslissing ! Groetjes