Ik maak me eigen zorgen om gewicht dochter

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chantal26, 7 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Hoi allemaal

Afgelopen vrijdag ben ik naar het cb geweest.
    Onze dochter kreeg Prikjes.
    Ze is altijd al aan de kleine kant geweest.
    Toen ze haar hadden gewogen woog ze maar 8 kilo En ze is bijna 15 maanden. Ze zeiden al meteen zo dat is niet zwaar.
    Toen ik daar bij de arts kwam ze meteen zo ze zit best wel ver Onder het gemiddelde, ik dacht persoonlijk dat het wel meeviel. Ze vindt haar eigelijk een beetje te dun.
    Oké ze is geen dik kindje, maar ze eet echt super goed. Dus toen vonden ze het helemaal vreemd dat ze toch nog zo dun is.
    Ik dacht och bij het cb is het nooit goed of ze nou dik of dun zijn, maar heel veel mensen zeggen ook als ze ons meisje zien dat ze dun is en of ze wel goed eet. Ik begin nu echt te twijfelen of alles wel goed is, en of dat wel normaal is.
    Mijn man heeft net een afspraak gemaakt bij de huisarts, ik ga het maar even met hen over hebben. Wat woog jullie kind met 15 maanden? Daar ben ik wel eens benieuwd naar. Onze dochter is 75 cm en weegt 8 kilo.

2. Angelala

Angelala Actief lid

3 apr 2008
    296
    0
    0
    Hooiiii:)

Suus is ook altijd licht geweest. Het CB deed daar ook een beetje panisch over...zeiden zelfs dat we suiker door haar eten moesten gooien:xnou dacht het niet dus...
    Ben er nu wel achter dat als ze gewoon normaal eet(het is geen hele grote eter) en ze is verder gewoon gezond dat het allemaal prima is;) Ik ben zelf ook altijd licht geweest en loop ook nog rond haha

Suus weegt nu trouwens bij 19 maanden rond de 9.8 kilo en ze is 82 cm.

Liefs Angela

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Met 15 maanden woog Eva 9,3 kg en was 77 cm lang. Ze was toen ook best dun, jouw dochtertje dus nog iets dunner, maar echt zorgwekkend vind ik het niet hoor. Lisa is nu zo'n 8,5 kilo en ik denk ongeveer 72 cm lang en ze heeft nog best wel wat spekjes op haar armen en benen.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Julia woog met 15 maanden net 9 kilo. 8 kilo is wel weinig, maar toch nog in het groene gebied van de curve? Hoe is haar lijntje, was ze altijd al wat dun? Want dan lijkt het me volkomen normaal! Julia was ook altijd wat lichter dan gemiddeld, maar zo liep haar lijntje ook altijd en dat boog niet echt zorgwekkend af.

Maak je niet te veel zorgen hoor! Zolang ze goed eet en haar eigen lijntje volgt is er echt niets om je druk om te maken. Ik heb me er zelf ook vaak druk om gemaakt, maar probeer het los te laten. Als je meisje vrolijk en actief is, dat is het belangrijkste.

5. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Nee onze dochter zit niet in het groene gebied van de curve, als ik haar lijn zie zit ze er best behoorlijk onder.
    Ze zeiden je hebt een hele dikke lijn dat is dan overgewicht, en die lijn eronder is normaal, en daaronder is ietstjes onder het gemiddelde, en daar onder zit nog een lijn en schijnt je kindje te dun te zijn, daar zit ze dus bijna op.
    Zo legde ze het mij een beetje uit.
    Kwa lengte zit ze er ook een beetje onder maar niet schrikbarend of zo.
    Ik weet dat ze op cb meteen panisch doen, maar andere mensen zeggen het ook.
    Ze is altijd wat fijntjes geweest, maar ze heeft wel wat bolle wangen gehad en wat spekjes.
    Dat heeft ze nu echt helemaal niet.

6. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ach laat het cb het heen en weer krijgen..over maddox hadden ze ook altijd te "klagen" dat hij een lichtgewicht was en wat hij zoal allemaal at. nou hij eet hartstikke goed maar tjah.. hij is nou eenmaal tenger gebouwd en dat is niet raar want ik ben ook zo petit als maar zijn kan.
    toen we laatst weer gingen bleek dat hij al die tijd netjes op de middelste lijn heeft gezeten!! niks te licht ofzo maar netjes op het gemiddelde. stelletje broodzakken.

7. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    3 van mijn kinderen groeide net op en net onder de onderste lijn.. zowel met lengte als met gewicht.. CB zat er ook steeds op te hameren... 10 jaar later zat ik met oudste bij dietiste want toen was die te zwaar! en nu is het nog steeds een stevige beer.. net als jongste zoon.

dus ik zou me er niet druk over maken zeker niet als ze goed eet.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kijk eerst eens even of lengte en gewicht met elkaar in verhouding zijn, (zit ze net zover onder de cirve qua gewicht als qua lengte, of verschilt dat erg?). Ik heb de indruk dat dat nog wel enigszins meevalt namelijk.
    Verder: hoe is jullie eigen bouw? Zijn jullie heel stevig, of ook tenger en klein? In dat laatste geval is het gewoon een stukje erfelijkheid dat meespeelt, denk ik eerder. Neemt het CB met regelmaat niet mee in de overweging.
    Daarnaast is het natuurlijk wel verstandig om te checken of ze voldoende uit haar voeding haalt. Als ze wel goed eet, maar er weinig van groeit, kan dat uiteraard wel ergens aan liggen waar behandeling voor nodig is. Heeft ze verder ook gezondheidsklachten? Zoniet, dan is een fysieke oorzaak voor weinig groeien ook minder logisch.

9. Marleen86

Marleen86 Actief lid

5 sep 2008
    442
    77
    28
    Woon/ activiteitenbgeleidster
    Flevoland
    Bij ons op het CB doen ze ook niet snel moeilijk hoor.
    Iniedergeval niet bij ons.
    Wij waren met 18 en halve (gecoricieerd i.v.m vroeggeboorte 16 en halve maand) maand weer naar CB geweest en ons meisje woog toen 8,8 kilo en was 78 centimeter lang.

net onder de onderste lijn, maar als je naar haar lijntje kijkt groeit ze gelijdelijk netjes op haar eigen lijn.

Ze typte wel ondergewicht in de computer, maar deed er niet moeilijk over.
    Zolang ze maar vrolijk en gezond zijn en goed hun eigen lijntje volgen. dan is er niks aan de hand hoor.

suc6 iniedergeval.

10. babysaluki

babysaluki Niet meer actief

Mijn dochter was met 15 maanden ook maar net 8 kilo en 76 cm... het cb doet er nooit moeilijk over.. zolang je kindje zich goed ontwikkeld en goed eet is er niks aan de hand hoor.. je hebt kinderen in alle vormen en maten ;)

11. muisje14

muisje14 Niet meer actief

Bas was met 15 maanden 10.5 kilo en 76 cm.

Maar ik zou me niet zo druk maken hoor vooral omdat ze goed eet. Is ze overdag erg actief? Dat speelt natuurlijk ook mee, want ze verbandt dan veel energie.

12. p1982

p1982 Niet meer actief

met 13,5 maand 80,5 cm en 10585 gram

kleine van me zwager en schoonzusje met 14 maanden 8700 gram en 74 cm is ook te klein voor leeftijd maar het was beide wel in verhouding

13. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Mijn meisje is zelfs nog dunner.
    Ik had gister weer een (extra) afspraak en ze weegt nu 7100 (13 maanden).
    Ze zit idd een stukje onder de onderste lijn, volgt haar lijn ook niet netjes maar ze doen er hier verder niet moeilijk over en ik ook niet. Meisje is vrolijk, eet (behalve dr groente op het moment) goed.

Mn oudste heeft ook altijd net op/boven de minimum lijn gezeten.

Ik zou proberen me er niet te druk om te maken.

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Waarom allemaal zó negatief over het cb in deze situatie? Als haar kindje óntzettend goed eet, maar nog steeds weinig groeit, is het toch nooit verkeerd om even verder te kijken? Om dingen uit te sluiten?

Iedereen zegt altijd wél: Liever een keer te veel naar de huisarts (bellen) dan te weinig, maar in dit geval, wordt eigenlijk gezegd: Ach het zal wel goed zijn....

En natuurlijk, dat kán ook ! Maar even extra naar laten kijken, is mijns inziens nooit verkeerd.

Onze oudste was nooit zo groot, maar ook nooit zo'n grote eter... Dus dat is dan logisch...
    Verder denk ik dat als je je écht zorgen moest maken, dat cb dat wel duidelijk aangegeven had.

Hebben ze eigenlijk advies gegeven? Over doorsturen, of over overleggen met dietiste ofzo , zodat er goed naar de voeding etc gekeken kan worden?

15. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou me geen zorgen maken. Ze eet toch genoeg? Hier ook 1 die gezeik had met het CB omdat mijn dochter "te licht" is. Zij woog met 15 maanden 7965 kilo (ongeveer) en was ook 76 cm lang. Ze was ook veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te licht, moest haar meer eten gaan geven, vette producten, volle producten enz enz. Tuurlijk joh..ik hang er wel een trechter in :x

Kyra eet als een bootwerker, maar ze is gewoon klein van stuk, net als haar vader ;) Er wordt teveel naar gemiddelden gekeken op het CB. Of de ouders nou 2.10m of 1.50m zijn, kinderen moeten allemaal hetzelfde gewicht en lengte hebben :( Erg logisch!
    Ik moet nu in januari weer..nou ik hou m'n hart vast ;)

Ik was trouwens daarna ook langs de HA geweest en die zei hetzelfde als ik: ze eet genoeg en ze is gewoon klein van stuk. Dus als je je zorgen maakt, ga even langs je eigen HA en laat haar daar even nakijken.

16. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee

waarom ga je dan in godsnaam nog heen8)
    dan moet je daar niet meer heengaan als je t niets intresseert.

ik vind het juist wel belangrijk dat ze het in de gaten houden
    alleen pikken wij ouders het vaak negatief op
    ze houden alleen je kind in de gaten
    en helpen waar nodig
    als ik zo negatioef erover zou zijn
    bleef ik er mooi vandaan

17. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.719
    3.151
    113
    Vrouw
    Met 14 maand was Liam 10 kg en 81.5 cm

18. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier ben ik het wel mee eens. Ik vind dat het cb in het geval van TS niet 'zeikt' maar gewoon iets opmerkt. Onze meid is ook altijd licht geweest (8400 gr bij 15 maanden), maar at dan ook heel slecht, dus dan is dat niet vreemd. Inmiddels eet ze wel heel goed, en groeit ze nog steeds niet hard. Waarschijnlijk is het haar bouw (heeft ze van dr vader), maar toch wil ik het er met het cb over hebben. Misschien is er wel iets lichamelijks aan de hand.
    Ga voor je eign geruststelling even langs de huisarts. Succes!

@Cathie; het is toch geen raar advies van je cb om je dochter volle melkproducten te geven???

19. demi123

demi123 Bekend lid

29 jun 2007
    820
    0
    16
    Hier ook een kleintje hoor :)

Mijn dochter is bijna 2,5 jaar en weegt nog geen 11 kilo, ze is 85 cm. Tja wat moet ik dan, haar meer schoppen onder dr kont geven zodat ze groeit. Ze is gewoon klein maar fijn :)
    Ze is vrolijk eet goed en is niet mager nou wat wil ik nog meer.

20. demi123

demi123 Bekend lid

29 jun 2007
    820
    0
    16
    Het cb vind ik trouwens wel goed. Ik vind alleen wel dat ze soms dingen wel wat anders kunnen brengen zodat moeders zich niet onnodig zorgen maken. Bij doen ze dat trouwens super hoor, niks te klagen over het cb.

Deel Deze Pagina